Har detta uttag i mitt badrum som är förberett för tvättmaskin. Jag önskar installera en tvättmaskin med stickkontakt men hur får jag till ett dubbelt uttag på denna dosan?

Önskar slänga in denna maskinen. Kapaciteten borde väl inte vara några problem?=

(https://www.power.se/vitvaror/tvatt...XUWgOsLG4O9SCChfxwAaAtNAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jag ska ta in en elektriker men vill veta vad som är möjligt innan jag köper maskinen.

• Eluttag i badrum förberett för tvättmaskin, utan dubbelt uttag. Uttaget har tre synliga kablar i svart, blå och gulgrön anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter den minst 120 cm från duschhuvudet i horisontell led? En tvättmaskin tar periodvis all effekt så det knappt blir något över till det andra uttaget om du tänkt koppla in fler saker?

• Gilla
  • Haha
Knnth och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sitter den minst 120 cm från duschhuvudet i horisontell led? En tvättmaskin tar periodvis all effekt så knappt blir något över till det andra uttaget om du tänkt koppla in fler saker?
Får dubbelkolla det när jag är hemma. Tanken är att koppla in maskinen och sedan typ hårfön, rakapparat etc..

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
MultiMan
Det går att byta nuvarande kopplingsdosa till ett dubbeluttag men vad som är tillåtet och lämpligt beror på var uttaget är placerat i badrummet, dvs vilken våtzon. Jag antar att jordfelsbrytare finns?

Du kommer inte kunna köra tvättmaskin och hårfön samtidigt några längre stunder.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det går att byta nuvarande kopplingsdosa till ett dubbeluttag men vad som är tillåtet och lämpligt beror på var uttaget är placerat i badrummet, dvs vilken våtzon. Jag antar att jordfelsbrytare finns?

Du kommer inte kunna köra tvättmaskin och hårfön samtidigt några längre stunder.
Det får vara men skönt att ha två uttag tänker jag.
Jag antar också att jordfelsbrytare finns eftersom det är draget en jordkabel, dubbelkollar det ikv.

Den är placerad vänster om kommoden mittemot duschen där vi har glasväggar.
Hur vet jag vilken våtzon?

S Saalve skrev:
Jag antar också att jordfelsbrytare finns eftersom det är draget en jordkabel, dubbelkollar det ikv.
Jordefelsbrytare har inget med den grön-gula kabeln att göra.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jordkabel har ingen med jordfelsbrytare att göra. Fungerar lika bra utan. Du får ta en bild på elcentralen och visa oss.
MultiMan MultiMan skrev:
Jordkabel har inget med jordfelsbrytare att göra. Fungerar lika bra utan. Du får ta en bild på elcentralen och visa oss.

[länk]
Såhär ser den ut..

• En elmätsare av märket Apator med digital display som visar energiförbrukning, serienummer och olika specifikationer för sammanställning av använd data.
    Skapa konto
  • En elmätare monterad på väggen, med flera kablar anslutna och en digital display som visar elförbrukning.
Det där är elmätaren, inte elcentralen.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är elmätaren, inte elcentralen.
Återkommer!! Vågar inte be sambon utföra mer

• Gilla
riksau
  • Laddar…
Det är inte farligt att fotografera centralen.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sitter den minst 120 cm från duschhuvudet i horisontell led? En tvättmaskin tar periodvis all effekt så det knappt blir något över till det andra uttaget om du tänkt koppla in fler saker?
Det räcker inte att dosan/uttaget är minst 120 cm från duschhuvudets normalposition, det gäller även att själva tvättmaskinen måste stå utanför område 0 & område 1 alltså minst 120 cm från duschhuvudets normalposition.

Om tvättmaskinen hamnar i område 1 så ska den vara fast ansluten.

En vit tvättmaskin i ett badrum bredvid hyllor med handdukar och rengöringsmedel.
Skapa konto

• Gilla
Mörner och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det räcker inte att dosan/uttaget är minst 120 cm från duschhuvudets normalposition, det gäller även att själva tvättmaskinen måste stå utanför område 0 & område 1 alltså minst 120 cm från duschhuvudets normalposition.

Om tvättmaskinen hamnar i område 1 så ska den vara fast ansluten.

[bild]
Oavsett så är detta inte några problem för det är bostadsföreningen som har utfört dosan.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S Saalve skrev:
Såhär ser den ut..
Var inte skyddslocket över nedre delen av elmätaren, alltså där kablarna/trådarna är anslutna, plomberad?
Precis över huvudsäkringarna i nederkant av nedre bilden är det en plombering, idag är det vanligt med plastplomberingar.
Närbild på nedre delen av en elmätare där en blyplombering saknas, markerat med en vit pil, mot en gul och vit vägg.
Skapa konto

Det brukar vara plomberat av nätägaren för att säkerställa att det inte blir någon olaga kratavledning (stöld av el).

Ring nätägaren och påpeka att det inte är plomberat.

• Gilla
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Saalve skrev:
Oavsett så är detta inte några problem för det är bostadsföreningen som har utfört dosan.
Det blir ett problem om du vill byta dosan till ett uttag. Dosan är en fast anslutning och det är vad som krävs om maskinen hamnar nära duschen.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.