14 851 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Kan företag hoppa av från avtalat leverans pga tidsbrist?
Kommentar med "von oben"-attityd var förvisso onödigt, men det är skillnad på att klanka ner och på att hjälpa till.B Bitterhetsakademin skrev:
Det förekommer numera huvudsakligen fläckvis, som jag förstått det. Övergödningen har medfört att blåstången försvunnit på många ställen. Jag har inte exakt koll på statusen i allmänhet, men vill minnas att domstolar i några fall har ställt villkor på att befintlig blåstång ska flyttas innan tex muddring. Nu pratar vi Östersjön då, västkusten har andra problem.P pmd skrev:
Det påverkar däremot hur stora möjligheter det har att parera oväntade händelser. För ett enmansföretag är det rimligt att det uppstår långa förseningar om personen blir sjuk eller skadad. Och då är den utväg man har att man får möjlighet att häva avtalet, generellt inget annat.P pmd skrev:
Det är nog lämpligt att nämna i offerten att man vill kunna avbryta beställningen under vissa omständigheter.A adron skrev:
Överhuvud att få beställda saker gjorda och levererade på en särskild tidpunkt är svårt. Och speciellt om man vill få "full" ersättning gör de problem/skador/kostnader som uppstår pga förseningen. Det senare är i regel omöjligt när det gäller stora summor.
Man kan ha vitesklausuler men de brukar inte täcka stora kostnader.
När jag behöver ha något färdigt en viss tidpunkt brukar jag ha färdigtidpunkten (gentemot leverantören) flera månader före. Eller mer.
Man kan ha vitesklausuler men de brukar inte täcka stora kostnader.
När jag behöver ha något färdigt en viss tidpunkt brukar jag ha färdigtidpunkten (gentemot leverantören) flera månader före. Eller mer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden