Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kan det vara så att elementet är av PTC typ, alltså att det reglerar ned sin egen värdeutveckling när det blir varmare i omgivningen? Vanligt i kupévärmare för bilar som kan upplevas bara bli ljumna jämfört med forntidens stendumma kupévärmare som brassade på för fullt även fast det blivit 40 grader i kupén.
Min byggfläkt är nog över 10 år och var väldigt billig, så jag tror på stendum i mitt fall.

• Gilla
ByggarBasse och 1 till
  • Laddar…
C Cet skrev:
Hej! Brukar koll effekten med en energi mätare Detta är nog så nära du kan komma sanningen Vaddu stoppar in är vad du får ut minus ev. fläkten
Claes T. Ps! Finns många företag som säljer energimätare detta är bara ett exempel
Japp en sådan har jag också, och jag tror den stämmer ganska bra 2000w är max om jag minns rätt. Men jag tackar för alla förklaringar att det då inte spelar så stor roll vilken fläkt man har.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Det är loftet på ett garage på ca 30 kvm, men då det bara är ståhöjd under nocken så är ju utrymmet väldigt litet egentligen. En stor del av ytan är dessutom belamrad med bröte.
Är loftet på garaget bra isolerat?
2000W räcker precis att värma 30 kvm med hygglig isolering. (70W/kvm)
Ett garage har kanske vanligtvis lite sämre isolering än ett bostadshus och behöver därför ännu mer värmeeffekt per kvm.
Jag tror dina 2000W är i minsta laget. Speciellt om byggfläkten ska värma upp ett totalt utkylt loft.

F fredand44 skrev:
Hej
Jag har en sådan här byggfläkt och om jag ska vara ärlig tycker jag den är lite dålig. Så jag har funderat på att köpa någon annan. I mitt fall använder jag den för att värma upp en arbetsplats jag har då jag ibland jobbar hemifrån. Tillägger att jag inte är någon stjärna på el-lära.

[bild]

Igår var jag på Hornbach och de hade lite olika värmefläktar.

Men min fråga är om det egentligen blir någon skillnad om man t ex kör dem på 1000w?
Kan olika fläktar producera olika mängd värme om effekten de "konsumerar" är densamma? Eller är de likvärdiga om effekten de drar är densamma?

Mvh
Fredrik
Som fläkten är inställd på bilden går den på lägsta effekt läget ca 600watt. Vrid det vänstra vredet fullt medurs så går det på ca2000w

• Gilla
bohebbe och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Jag har en sådan här byggfläkt och om jag ska vara ärlig tycker jag den är lite dålig. Så jag har funderat på att köpa någon annan. I mitt fall använder jag den för att värma upp en arbetsplats jag har då jag ibland jobbar hemifrån. Tillägger att jag inte är någon stjärna på el-lära.

[bild]

Men min fråga är om det egentligen blir någon skillnad om man t ex kör dem på 1000w?
Kan olika fläktar producera olika mängd värme om effekten de "konsumerar" är densamma? Eller är de likvärdiga om effekten de drar är densamma?

Mvh
Fredrik
Det stämmer det som flera säger att energi inte kan "försvinna", för även fläktens rörelseenergin (kinetisk energi) blir till värmeenergi (termisk energi) genom friktion i luften.

Men nu kommer vi till knäckfrågan, vem för njuta av värmen, är det du eller kråkorna?
Det är nog kråkorna du elder för, till viss del, för om du kör fullt ös på fläkten, så kommer du dra in kall luft genom ventiler och glipor mm och varm luft åker ut.

Jag hade testat med att köra din värme på fullt och fläkten på halvfart och rikta inte mot tak, fönster eller trappa och köra i 15-20 minuter. Du kan, om du känner för det, komplettera med ett (konvektions)element (kanske med inbyggd fläkt) för att köra underhållsvärme medan du jobbar, det kommer nog ge behagligare värme.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N N_Bark skrev:
Men nu kommer vi till knäckfrågan, vem för njuta av värmen, är det du eller kråkorna?
Det är nog kråkorna du elder för, till viss del, för om du kör fullt ös på fläkten, så kommer du dra in kall luft genom ventiler och glipor mm och varm luft åker ut.
Byggfläkten drar ju inte in någon kalluft.
Menar du att självdraget i garaget/loftet skulle öka pga att en fristående fläkt blåser runt varmluft uppe på loftet?

• Gilla
byggarebobh och 2 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Byggfläkten drar ju inte in någon kalluft.
Menar du att självdraget i garaget/loftet skulle öka pga att en fristående fläkt blåser runt varmluft uppe på loftet?
Kort svar:
Ja.

Längre svar:
Även om fläkten inte drar in kall luft direkt, så skapar den lokala tryckskillnader när den blåser runt luften.
I ett otätt utrymme kan det göra att varm luft pressas ut genom springor och ventiler och att kall luft sugs in någon annanstans.
Det betyder inte att fläkten skapar självdrag av sig själv, men den förstärker luftflödet som annars uppstår av temperatur och tryckskillnader, alltså något som liknar självdrag.

Samtidigt gör den ökade lufthastigheten att värme förloras snabbare från varma ytor till kallare ytor (konvektion), särskilt om fläkten blåser mot dem.

Det betyder inte att fläkten är ineffektiv, bara att värmen kan lämna utrymmet snabbare beroende på hur och var den används.

Det är iallafall så jag har förstått det, hoppas det hjälper!

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej @N_Bark och @SirKnasen, jag tror ni har rätt i er misstanke dvs garaget är inte tillräckligt isolerat (i synnerhet taket) för att värma upp varje morgon från ca fem grader och då det är runt nollan ute.

I taket är det under råsponten, 2,5 cm luftspalt, 4,5 cm stenull och 4,5 cm cellplast, 2 cm luftspalt, 7mm plywood skiva.
Så "isoleringen" är ju bara ca 9 cm.
Förmodligen är det boven. Jag hade lite för höga förhoppningar att byggfläkten skulle kunna värma upp med de förutsättningarna.

Allt det här "En stor del av ytan är dessutom belamrad med bröte" ska ju också värmas upp för att temperaturen i luften ska kännas behaglig. När allt väl är uppvärmt så hålls temperaturen dock bättre pga det.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej

[bild]

Mvh
Fredrik
Likt att rattvärme och stolsvärme är bekvämt och effektivt i en kall bil så kan en lösning som alternativ till mer isolering/kraftfullare fläkt vara en värmefilt på stolen du sitter på för att få bättre klimat i utrymme som används begränsad tid.. (För antar att det är kontorsarbete du värmer upp för, inte mekande).

• Gilla
Göran.Saler och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog siktat på ett konvektorelement under skrivbordet.
Lokalt varmt och skönt där man behöver det..

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag upplever att i vårt klent isolerade fritidshus så är det effektivare att ha ett element på utan fläkt, som håller luften ljummen och väggarna kallnar inte, så då behövs inte att starta från början igen varje dag. Så om utrymmet används regelbundet kanske det är effektivare att hålla värmen i rummet något konstant än att "jo-jo värma" det. Insidan av väggen är inte så beroende av isoleringen utåt om luften inte cirkulerar mycket, upplever jag. M<an får testa olika varianter.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Observera att ratten inte är en termostat (som jag trodde på min byggares fläkt som ser likadan ut) utan effektvred. Så vill du ha mer värme är det bara att vrida på ratten så blir det tre gånger så varmt.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
peoe peoe skrev:
Observera att ratten inte är en termostat (som jag trodde på min byggares fläkt som ser likadan ut) utan effektvred. Så vill du ha mer värme är det bara att vrida på ratten så blir det tre gånger så varmt.
Det är två rattar. En som reglerar effekten i 2-3 steg och en termostat.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Har du 30kvm men bara nyttjar runt 4kvm så hade jag satt upp byggplast som ett litet rum och bara värmt där.
Då får du snabbt värme i de lilla utrymme utan att elda allt till kråkorna.
Gör det bara inte för tätt så du tuppar av för syret tar slut, blir typiskt lite krångligt då..

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.