Hej
Jag har en sådan här byggfläkt och om jag ska vara ärlig tycker jag den är lite dålig. Så jag har funderat på att köpa någon annan. I mitt fall använder jag den för att värma upp en arbetsplats jag har då jag ibland jobbar hemifrån. Tillägger att jag inte är någon stjärna på el-lära.
Igår var jag på Hornbach och de hade lite olika värmefläktar.
Men min fråga är om det egentligen blir någon skillnad om man t ex kör dem på 1000w?
Kan olika fläktar producera olika mängd värme om effekten de "konsumerar" är densamma? Eller är de likvärdiga om effekten de drar är densamma?
Mvh
Fredrik
Jag har en sådan här byggfläkt och om jag ska vara ärlig tycker jag den är lite dålig. Så jag har funderat på att köpa någon annan. I mitt fall använder jag den för att värma upp en arbetsplats jag har då jag ibland jobbar hemifrån. Tillägger att jag inte är någon stjärna på el-lära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men min fråga är om det egentligen blir någon skillnad om man t ex kör dem på 1000w?
Kan olika fläktar producera olika mängd värme om effekten de "konsumerar" är densamma? Eller är de likvärdiga om effekten de drar är densamma?
Mvh
Fredrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
1000w är ju 1000w - dvs elen blir värme, det är inte så mycket annat som det blir av.F fredand44 skrev:Hej
[bild]
Mvh
Fredrik
Det dom kan skilja sig på är ju om termostaterna är olika känsliga och hur bra fläkten vispar runt varmluften skulle jag säga - samt kvaliteten förstås...
Sen kan förstås mindre nogräknade tillverkare säker märka en 1500w fläkt med 2000w....det vet man ju inte om man inte mäter upp det.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svaret @klaskarlsson,
Det var lite så jag tänkte och vill minnas oxå, dvs t ex 1000w omvandlat till värme borde vara likvärdigt...men jag var osäker.
Så det är inte att jämföra med en en bil dvs en liten Fiat kommer x antal mil på 10 liter bensin, men en stor Volvo SUV kommer bara y antal mil.
Det var lite så jag tänkte och vill minnas oxå, dvs t ex 1000w omvandlat till värme borde vara likvärdigt...men jag var osäker.
Så det är inte att jämföra med en en bil dvs en liten Fiat kommer x antal mil på 10 liter bensin, men en stor Volvo SUV kommer bara y antal mil.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är ju det som är grejjen med just ett väremelement: normalt sett brukar man jämföra vad nyttan är mellan olika produkter, en bil vill man ju skall rulla så långt som möjligt per liter. Och då är förluster dåligt.F fredand44 skrev:Tackar för svaret @klaskarlsson,
Men förlusterna som uppstår är ju i form av värme (även luftmotstånd blir ju friktion och värme i slutändan).
I fallet med en värmefläkt så spelar det ju inte någon roll om det är förluster i form av värme, eftersom man vill ha just värme och hela syftet med fläkten är att omvandla el till just värme
Men som sagt: sen kan märkeffekten vara fel och fläkten kanske inte är så effektiv på att vispa runt den varma luften på bästa sätt...
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Som sagt skillnaden mellan dem kan vara hur kraftig fläkten är, och hur noggrann termostaten är.
Det som är största skilnaden på olika värmeelement är hur de sprider värmen.
En byggfläkt har en kraftig fläkt som lätt sprider värmen till stora ytor medan ett element oftas inte har någån fläkt och värmen sprider sig med sirkulationen i rummet samt att det blir ett lyftflöde uppåt av värmen.
En byggfläkt har en kraftig fläkt som lätt sprider värmen till stora ytor medan ett element oftas inte har någån fläkt och värmen sprider sig med sirkulationen i rummet samt att det blir ett lyftflöde uppåt av värmen.
Allt utom just uppvärmningen som är fysik kan vara av olika kvalité, högre kvalité kan innebära att du kan få längre livslängd, mer välbalanserad fläktblad som låter mindre, ytbehandlingen kan vara olika tålig för fukt, olika starkt blås osv. Ofta är sladden kortare och mindre flexibel på billigare produkter än dyra har jag märkt.
Jag har två till synes ganska lika fläktar liknande de på TS bild där den billigare har skramligare och högre ljud än den dyrare då fläktbladen verkar vara sämre balanserade så troligen kommer den gå sönder mycket snabbare än den dyrare, tror den har lite svagare blås än den dyrare med, men båda värmer lika bra.
Jag har två till synes ganska lika fläktar liknande de på TS bild där den billigare har skramligare och högre ljud än den dyrare då fläktbladen verkar vara sämre balanserade så troligen kommer den gå sönder mycket snabbare än den dyrare, tror den har lite svagare blås än den dyrare med, men båda värmer lika bra.
Frågan är väl ungefär som, Vilket är tyngst, 1kg bly eller 1kg bomull ??F fredand44 skrev:Hej
[bild]
Mvh
Fredrik
Kan det vara så att elementet är av PTC typ, alltså att det reglerar ned sin egen värdeutveckling när det blir varmare i omgivningen? Vanligt i kupévärmare för bilar som kan upplevas bara bli ljumna jämfört med forntidens stendumma kupévärmare som brassade på för fullt även fast det blivit 40 grader i kupén.
Hej! Brukar koll effekten med en energi mätare Detta är nog så nära du kan komma sanningen Vaddu stoppar in är vad du får ut minus ev. fläkten
Claes T. Ps! Finns många företag som säljer energimätare detta är bara ett exempel
Claes T. Ps! Finns många företag som säljer energimätare detta är bara ett exempel