25 101 läst ·
97 svar
25k läst
97 svar
Kan en elmätare visa fel?
Eftersom det är växelström har strömen inte någon specifik riktning, om man inte tittar på väldigt korta tidsperioder. Men det handlar alltså om energiflödet.
Visst, energiflöde är ett annat ord för effekt. Det var strömriktning som jag inte tycker är ett bra begrepp.
Ja strömriktning är inget vidare bra här eller lösryckt. Men jag ser det inte som konstigt att tex Ramnemark uttrycker sig lite slappt, alla som sysslar med el behöver inte gå i detaljer mer på djupet.D Daniel 109 skrev:
Nu har jag hunnit forska lite mer. Anledningen till att det tagit lite tid är dels att jag inte varit på plats och dels att det är hyresgäster inblandade, så man kan inte bara gå in och börja koppla ur saker och ting.
Av någon anledning har rapporteringen från solcellerna varit lite för hög i början på året och att det nu justerats till rätt nivå på denna månaden. Då ser det ut som om dom producerat mindre än vad dom egentligen gjort under augusti.
Det i kombination av att förbrukningen är jättelåg på sommaren fick utfallande ett det såg ut som en minus förbrukning. Jag ska se hur det ser ut i september. Förhoppningsvis är det i takt igen.
Av någon anledning har rapporteringen från solcellerna varit lite för hög i början på året och att det nu justerats till rätt nivå på denna månaden. Då ser det ut som om dom producerat mindre än vad dom egentligen gjort under augusti.
Det i kombination av att förbrukningen är jättelåg på sommaren fick utfallande ett det såg ut som en minus förbrukning. Jag ska se hur det ser ut i september. Förhoppningsvis är det i takt igen.
Du har nog hamnat i fel tråd @apotekarnes kanske infinite scroll?
Kan ju lite sent uppdatera vad som var fel om någon annan stöter på samma sak! Den mätare som sitter på solcellerna mätte helt enkelt fel. Cellerna producerade mycket mer än vad mätaren visade därför blev ju allt galet!
Hej Bjober,B Bjober skrev:Ja, elmätare kan visa fel.
Jag har själv haft en som rapporterade 3-4ggr för hög förbrukning på en av de tre faserna.
Därför bör man själv kolla sin elmätare.
Elleverantören kommer inte att göra det!
Men presenterar man tydliga bevis kan man få rätt. Jag fick retroaktiv återbetalt så jag blev nöjd. Om det är ovanligt eller ej vet jag inte men det förekommer.
Att kolla mätaren är mycket enkelt, finns beskrivet i flera trådar.
Misstänker att min elmätare börjat visa fel. Satt och sökte om någon haft liknande problem och fick upp denna tråd med ditt inlägg.
Det blrjade med att decemberelräkningen var skyhög. Tänkte först att det berodde på det rekordhöga elpriset förstås. Men sen såg jag att förbrukningen var 83% högre än december förra året. 5500kWh jmf med 3000kWh 2020.
Jag började kolla på värmepumpen (luft/vatten IVT från 2006). Rengjorde filter inne. Såg ok ut från början. Gick ut för att kolla och finner värmeväxlaren med 5cm is på båda sidor. Spolar bort med varmvatten en timme
Fryser på igen efter några timmars körning. Servicetekniker kommer och konstaterar att ventil för avfrostning är trasig, väntar på byte nu.
Så jag tänker först att det är därför förbrukningen gått upp så mycket då jag värmt huset på enbart el. Men när jag sitter och funderar så känns det ändå orimligt. Tillskottet är på max 6kW. Det har varit kalla vintrar förr mär pumpen inte ger något och allt går på tillskott.
Så jag funder på om elmätaren kan ha börjat visa fel rätt vad det är? Jag har också haft kraftig snedfördelning på faserna som gjort att en huvudsäkring gått ofta när maskiner samkörts. Detta rättade en elektriker till igår.
- Hur upptäckte du att din mätte fel?
- Hände det när den var ny eller kom det vid något tillfälle?
- hur mycket fel mätte den/blev din förbrukningen?
mvh
Andreas
ungefär var i landet bor du? i exempelvis Jämtland var sistlidna december den kallaste sedan 2012 (och 2020 var den varmaste på fyra år)
ett massivt värmetillskott med elpatron låter rimligt med dåligt fungerande värmepump, liksom att elpatronernas frekventa drift leder till att en huvudsäkring går när du samkör andra maskiner
ett massivt värmetillskott med elpatron låter rimligt med dåligt fungerande värmepump, liksom att elpatronernas frekventa drift leder till att en huvudsäkring går när du samkör andra maskiner