37 067 läst ·
77 svar
37k läst
77 svar
Kan du hitta sju fel i bilden?
Men ofta är ju problemet att man här har valet mellan att åka till Tyskland och själv hämta bilen direkt eller vänta 3 månader att få den hemlevererad.ACME skrev:Och du skulle garanterat kunna vänta tre månader på en ny bil, som ofta kostar lika mycket som våra byggnationer. Hur kommer det sig att man har så j-vla bråttom att bygga något som sedan ska stå där 20-400 år?
Det är inte första gången den frågan har yppats bland oss snickare.
Även mindre projekt låser lätt upp mig och kollegan i 3-4 veckor. Två kunder till på tur så har månader gått.
Överdrivet slitage pga otåliga kunder menar du? Vårt jobb är grisigt tungt emellanåt och jag orkar knappt umgås med familjen på kvällen vissa dagar. Att gnugga över är tämligen ointressant sedan man klev över 30-strecket och skaffade familj.
Du väljer ju själv hur du vill upphandla jobbet.
Jag har många nöjda kunder och inte ett enda backjobb under hela min karriär. Jag har lämnat 5-10 offerter sedan jag startade mitt AB för tio år sedan, resterande är på löpande räkning.
Min pyttelilla erfarenhet säger mig att det är det motsatta, prisdumpande deluxe och sedan troligen en massa tilläggsdebiterande.
Sen tror jag vi pratar om olika saker. Det är ju en sak att vänta tre månader på ett job som tar två veckor. Jag tycker det är väldigt länge, men visst. Tror till slut det blev så länge jag fick vänta på plattsättaren som la klinkers i mitt badrum. Men när man behöver hjälp för att typ plugga ett element efter att man flyttat en vägg?
Det är ju samma sak med el. Om man fixar hemma själv är det ju — helt — omöjligt att ta hjälp av elektriker för att flytta eluttag mm.
Angående timpenning, kanske är så att det är mitt eget fel. Men varje gång man säger att man vill få hjälp med något får man offert med fast pris. Ska börja fråga efter att få per timme.
Det är såklart ingen garanti, men står man i begrepp att anlita en okänd så borgar det för att han i alla fall inte var inne på Jula och köpte ett par bluwearbyxor förra veckan och nu kallar sig snickare.useless skrev:
I min hantverkarbubbla är det typ 50/50 mellan oss med yrkesbevis och de papperslösa (Bönhasarna, som de kallades förr under skråets tid. Då straffades de med böter om de arbetade som obehöriga hantverkare).
De flesta lägger noll tid på att kolla upp sin tilltänkte hantverkare till köksrenoveringen, men ingen skulle få för sig att köpa en bil för 300 brak i blindo. Samma ekonomiska katastrof om det blir fel.
Redigerat av moderator:
Att de mindre jobben är ointressantare än heldagsjobb säger ju sig självt. De är svårare att få ekonomi i dem. De är svårare att planera in utan håltimmar under resten av dagen, så det är såklart en förklaring till att dessa är jobb som man antingen tackar nej till eller vill ha fast pris på.M Messier1994 skrev:
En av mina rörmokarkompisar bytte karriär av den anledningen, att han tyckte det var för svårt att få ihop 8 timmar debiterbar tid per dag.
Om man driver ett företag med anställda så är det nog lättare att sova om nätterna om det finns jobb inbokade några veckor framåt. Att ha hantverkare som är tillgängliga för jobb inom ett par dagar innebär stor risk för att inte få in pengar så att det räcker till utbetalning av löner.M Messier1994 skrev:Detta illustrerar mitt problem, om väntetiden för hjälp är längre än tre timmar börjar det klia i fingrarna. Tre månader? Skulle jag kanske kunna vänta om det rörde ett tandläkarbesök.
Men skämt å sidor — skulle det inte gå att göra bra affärer med bättre tillgänglighet? Känns som alla jagar stora projekt med enkel planering. Men är man beredd att ’hugga i’ så måste man ju kunna klara av perioder med högre arbetsbelastning och då är ju allt överskjutande vinst?
Jag är också själv klart tveksam till att allt ska gå på offert numera. Skulle aldrig tveka att betala en hög timpenning för att ta hjälp av någon i tre dagar. Men tycker mer och mer att allt ska ske på fast pris och det känns klart oklart varför det ska kosta 20 000:- att sätta in en jordfelsbrytare.
Angående Offerta, när det kommer till enklare sysslor är det ju perfekt, men utbudet kunde helt klart vara bättre. Antingen får man rena idiot-offerter (fick offert på 2 500 kr/m2 exklusive material för att lägga fiskbensparkett) från folk som hoppas kunna hitta uppdrag där folk är villiga att betala överpriser eller så är det nystartade företag.
Absolut, och det är alltid jkl lätt att sitta i baksätet och ha synpunkter på andra branscher.K Karin Svensson5 skrev:
Men det är lite det jag menar — det är inte lätt, men om du skulle klara av det måste det finnas pengar att hämta för det är ju ingen annan som klarar av det.
Jag deläger själv en konsultverksamhet som omsätter närmare 200 mkr och lönekostnader på typ hälften av det — och vi har en försvinnande liten andel jobb garanterat fyra veckor fram i tiden.
Men vad är egentligen skillnaden mot en McDonalds-resturang? De har noll bordsbokningar från och med imorgon.
Å andra sidan kan du ju kontra och säga — men så här har det set ut i 50 år, om det vore möjligt att göra något på ett annat sätt och tjäna pengar på det, varför har ingen gjort det?
Jag skulle säga så här. Någon gång kommer även denna marknad ”konsolideras” som det heter, ”massa små blir några större”. Det finns flera strukturella skäl till att det inte skett. De största problemen finns garanterat i förhållande till frågor runt tillgången till kompetens och ersättning till dem. Du har också en marknad som varit väldigt volatil på sistone och som alltid är volatilitet en mardröm om man ska göra stora investeringar (Läs: Du anställer massa folk, sedan blir det lågkonjuktur, pandemi, rysslandsinvasion osv).
Det stora problemet från mitt perspektiv som måste undanröjas är ”statusskillnaden” som finns mellan akademiker-yrken och i detta fall hantverkaryrken. Vi lever i en marknadsekonomi och en tjänst är värd det någon är villig att betala för den och ytterst handlar det om tillgång och efterfrågan. Historiskt sett blev akademiker-yrken såklart bättre betalt endast av det skälet att utbudet på läkare var färre än bonddrängar.
Så ser det ju inte ut idag. Jag har jobbat ca fem år som snickare i min ungdom och under studietiden och 15 som affärsjurist — ”yrkesförmågan” hos en grym snickare kan absolut rakt av jämföras med yrkesnivån hos en grym advokat. Det är ju som att jämföra någon som springer 100m och någon som springer 400m friidrott, båda är lika svåra, du får lika stor utväxling av att vara duktig, osv.
Problemet är att välbetalda yrken lockar kompetens och utan duktiga medarbetare är det svårt att åstadkomma mycket. När löneskillnaden balanseras ut mellan akademiker och hantverkare — vilket den absolut kommer göra och AI gör att det går snabbare än någonsin — kommer hantverkaryrkena locka mer kompetens. Med mer kompetens kommer det vara lättare för större spelare att komma in och dominera marknaden och slå ut lokal konkurrens.
För det är där jag tror problemet ligger, om någon försökte skapa ”Amazon” eller ”Uber” på hantverkarmarknaden skulle du få väldigt väldigt stora kvalitetsproblem idag vilket inte fungerar.
Det är för stora hål mot samt saknas tätningsmanschett för avloppsrör och apparatdosor. Att gipsen sitter åt fel håll har jag aldrig sett. Ta in en besiktnigsman som kn våtrum.H hschta skrev:Så det här är de saker som jag som amatör kunde identifiera.
1. Eluttagen är placerade under en vattenledning.
2. Eluttaget är för lågt och för nära vattentillförseln.
3. Avloppsröret är inte fäst vid någon struktur, vilket sannolikt leder till att det går sönder med tiden.
4. Vattentätningen gick ut med liten ansträngning, inga tecken på korrekt grundning.
5. Gipsskivorna rekommenderas inte för våtutrymmen. Se bild.
6. Det ser ut som om gipsskivorna installerades på fel sätt, med den bruna sidan utåt. Kan också förklara varför tätskiktet gick ut så lätt.
4 weeksPaul-Staffanstorp skrev:
I think you just got a really good answer from ACME so I don't have much to add, it feels like it.
3 months is no time in the world of craftsmen because if you are serious and skilled, you are in demand and then weeks and months are booked up quickly.
Also, if you are alone, you don't need as much work to fill your calendar going forward.
A bathroom project takes a minimum of 4 weeks for one person and it also has to be planned, drawn, changed, thought about how you want it done and then things have to be ordered with delivery times etc...
I would NEVER have jumped in and said "we can do your bathroom" in 2 weeks because I know with my 20 years of experience that it would have definitely ended in a lot of problems because the stuff comes off the shelf at something like Bauhaus or Ikea and somewhere there has been a mistake in the planning so it will cause problems.
Unfortunately, this is often the harsh truth when things are going too fast. 😱
I don't know what you mean by "doing good business with better accessibility" because you can't do more than work.
Just like ACME writes... you can't afford to sacrifice more of your privacy for the sake of others.
Fixed price quotes are what customers want and not something you force anyone to do, but most people want to know where they end up in terms of costs and that's what they get.
For example, both my electrician and plumber only work on a continuous basis, but I have to figure out roughly where they might end up when my customers want a fixed-price quote, and then I do that.
Those from Offerta who charge high prices are probably outside Offerta as well, and they probably reason that if they get the job, they will earn an extra hoe and can then be prepared to work a little extra in the evening, on weekends, etc., and rearrange jobs in order to be able to take on the assignment.
I'm hardly going to bend over backwards to help someone for their sake unless I can make a little profit from it too.
Jag beställde en professionell inspektion och jag ska försöka få tillbaka betalningen på 30%. Nya företag som jag talade med och besökte webbplatsen är inte villiga att fortsätta arbetet, alla vill börja från början.FlugfiskarniJämtland skrev: