Incredible.
Otroligt.
PS: Alla råd om hur man tar sig ur det här projektet är mycket välkomna. Jag har redan begärt avbokning baserat på konsumenträttigheter och jag nådde ut till BKR för att be om råd om att rapportera överträdelsen.
Ska jag anlita en inspektör trots de uppenbart uppenbara misstagen i säkerhets- och vattentätningsstandarder?
Otroligt.
PS: Alla råd om hur man tar sig ur det här projektet är mycket välkomna. Jag har redan begärt avbokning baserat på konsumenträttigheter och jag nådde ut till BKR för att be om råd om att rapportera överträdelsen.
Ska jag anlita en inspektör trots de uppenbart uppenbara misstagen i säkerhets- och vattentätningsstandarder?
Redigerat:
Så det här är de saker som jag som amatör kunde identifiera.
1. Eluttagen är placerade under en vattenledning.
2. Eluttaget är för lågt och för nära vattentillförseln.
3. Avloppsröret är inte fäst vid någon struktur, vilket sannolikt leder till att det går sönder med tiden.
4. Vattentätningen gick ut med liten ansträngning, inga tecken på korrekt grundning.
5. Gipsskivorna rekommenderas inte för våtutrymmen. Se bild.
6. Det ser ut som om gipsskivorna installerades på fel sätt, med den bruna sidan utåt. Kan också förklara varför tätskiktet gick ut så lätt.
3. Avloppsröret är inte fäst vid någon struktur, vilket sannolikt leder till att det går sönder med tiden.
4. Vattentätningen gick ut med liten ansträngning, inga tecken på korrekt grundning.
6. Det ser ut som om gipsskivorna installerades på fel sätt, med den bruna sidan utåt. Kan också förklara varför tätskiktet gick ut så lätt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 272 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 272 inlägg
Dock sen man slutade med rollade tätskikt och började med folien/duken så är det ok med vanlig pappgips istället för våtrumsgips. Tror till och med det är rekommenderat med pappgips då limmet förstår bättre än väven som sitter på våtrumsgipsen.H hschta skrev:Så det här är de saker som jag som amatör kunde identifiera.
Resten ser du dock ut som skit
Det där var nog bland det värre jag sett. De lyckades alltså till och med montera gipset med fel sida utåt? Bryt samarbetet omedelbart! Jag skulle nog inte ens våga låta dem åtgärda sina misstag även om de har rätt till det.
Punkt 1 - Vad skulle problemet vara?H hschta skrev:Så det här är de saker som jag som amatör kunde identifiera.
Punkt 2 - för lågt och för nära enligt?... 🤔
Om man vill hjälpa till genom att klistra in ChatGPT-svar är det inte för mycket begärt att i alla fall ta bort de värsta felen den spottar ut sig.
Som exempel är det är inget bakfall på bild 2…
Hur som helst är det tyvärr bara att riva ut alltihop och börja om. Du ska inte betala en enda krona till den hantverkaren. Han har rätt att rätta till det men du bör ta in en oberoende besiktningsman isåfall om du inte kan komma ut nuvarande avtal direkt.
Som exempel är det är inget bakfall på bild 2…
Hur som helst är det tyvärr bara att riva ut alltihop och börja om. Du ska inte betala en enda krona till den hantverkaren. Han har rätt att rätta till det men du bör ta in en oberoende besiktningsman isåfall om du inte kan komma ut nuvarande avtal direkt.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 790 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 790 inlägg
Skrämmande men enda chansen att få bort sådana här registrerade företag från BKR etc. är att ni som drabbas anmäler detta till BKR och gärna med ett besiktningsprotokoll eller i alla fall rejäl dokumentation på de fel som är riktiga fel.
Vi som är behöriga och seriösa stångar oss blodiga för att de ska rensa upp i träsket men de kan inget göra om de inte får in anmälningar mot dessa företag.
Vi som är seriösa anser att inte behörigheten ger oss något mervärde längre då det figurerar rent för många sådana här stjärnskott på marknaden som drar ner värdet av att vara behörig.
Man kan ju undra om du BARA ska ha varm eller kallvatten till kommoden ? 🙃
Vi som är behöriga och seriösa stångar oss blodiga för att de ska rensa upp i träsket men de kan inget göra om de inte får in anmälningar mot dessa företag.
Vi som är seriösa anser att inte behörigheten ger oss något mervärde längre då det figurerar rent för många sådana här stjärnskott på marknaden som drar ner värdet av att vara behörig.
Man kan ju undra om du BARA ska ha varm eller kallvatten till kommoden ? 🙃
Jag måste nu bara fråga vad detta är för ett företag? Är det verkligen ett Svenskt företag med Svenska medarbetare som inte ser ut att vara heltidsalkoholister, eller kåkfarare? Jag har alltså inga fördomar om utlänningar som sådant. Dock finns det en del utnyttjad utländs arbetskraft som inte har minsta utbildning. Samt att det förekommer att folk kommer till Sverige och jobbar svart, med saker de inte behärskar.H hschta skrev:
Har du anlitat något sådant bolag, får du ju skylla dig själv. Dock får jag ju intrycket av att det, enligt papprena, är ett seriöst företag. Men, jag tycker bara att man skulle genomskåda dessa idioter på en gång. De kan ju aldrig ha hållt i en skruvdragare eller en såg i hela sitt liv. Det är ju inga slarviga eller oseriösa hantverkare som gjort detta. Det här är gjort av någon som säkert vill göra rätt, men som inte har tillstymmelse till kunskap eller erfarenhet.
Är det en firma med flera anställda, eller är det bara ett enmansföretag?