35 762 läst · 77 svar
36k läst
77 svar
Kan du hitta sju fel i bilden?
Tvättmaskin och torktumlare. Jag ville ha ett väggmonterat avlopp som på den här bilden. Jag förklarade för dem och de gick med på det.LoweW skrev:
Det är ett svenskt företag, med ett giltigt register på BKR:s hemsida, anlitat via Offerta, med 18 anställda i Allabolaget. Som någon påpekade ovan verkar detta inte vara någon indikation på kvalitet längre.A AG A skrev:Jag måste nu bara fråga vad detta är för ett företag? Är det verkligen ett Svenskt företag med Svenska medarbetare som inte ser ut att vara heltidsalkoholister, eller kåkfarare? Jag har alltså inga fördomar om utlänningar som sådant. Dock finns det en del utnyttjad utländs arbetskraft som inte har minsta utbildning. Samt att det förekommer att folk kommer till Sverige och jobbar svart, med saker de inte behärskar.
Har du anlitat något sådant bolag, får du ju skylla dig själv. Dock får jag ju intrycket av att det, enligt papprena, är ett seriöst företag. Men, jag tycker bara att man skulle genomskåda dessa idioter på en gång. De kan ju aldrig ha hållt i en skruvdragare eller en såg i hela sitt liv. Det är ju inga slarviga eller oseriösa hantverkare som gjort detta. Det här är gjort av någon som säkert vill göra rätt, men som inte har tillstymmelse till kunskap eller erfarenhet.
Är det en firma med flera anställda, eller är det bara ett enmansföretag?
Problemet är att man som beställare oftast inte kan vara 100% av tiden och följa arbetet och kontrollera alla anställdas kvalifikationer. Och de tar med sig folk som man inte vet om de är anställda, underentreprenörer, deras kusiner eller någon som de hittade sovande på Sergelstorg.
Mm. Det är inte de duktigaste och mest fullbokade hantverkarna som betalar pengar för att få priskriga om Offertas kunder.H hschta skrev:
Vill man ha lite koll kan man alltid börja med att kräva yrkesbevis och ID06. Ännu bättre är att endast anlita hantverkare på rekommendationer från andra nöjda kunder.H hschta skrev:
Redigerat:
Jag frågade de 3 personer jag känner som hade badrumsrenoveringar gjorda de senaste åren och ingen kunde rekommendera. Vad är ID06?ACME skrev:
Dagens sanning är att det betyder absolut ingenting att en hantverkare är listad hos ex BKR eller Säker Vatten. Till syvende och sist handlar allting alltid om den enskilde utföraren (möjligtvis även teknisk projektledare).H hschta skrev:Incredible.
Otroligt.
PS: Alla råd om hur man tar sig ur det här projektet är mycket välkomna. Jag har redan begärt avbokning baserat på konsumenträttigheter och jag nådde ut till BKR för att be om råd om att rapportera överträdelsen.
Ska jag anlita en inspektör trots de uppenbart uppenbara misstagen i säkerhets- och vattentätningsstandarder?
Man bör som kund/beställare ringa minst tre riktiga referenser och gärna om möjligt utföra platsbesök hos tidigare eller pågåendee arbeten utförda av tilltänkt hantverkare.
https://id06.se/konsumenter-och-entreprenorer/H hschta skrev:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 841 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 841 inlägg
Du kunde ju frågat härinne t.ex... 😉H hschta skrev:
ALLT är bättre än t.ex Offerta, Servicefinder och allt vad det heter som nyss nämnts också.
Dit söker sig oftast bara de som inte har så lätt och få jobb.
(Finns undantag som nystartade firmor sägs det men jag tror inte de som är nystartade behöver söka sig dit heller om de är duktiga för då har de redan ett kontaktnät och jobb på gång innan de startar.)
Man startar ju inte bara ett företag och lägger ut sig på typ Offerta med förhoppningen att det ska rasa in en massa jobb liksom.
Likaså ringer det varningsklockor om någon man vill anlita kan inom typ 3mån för det är sällan seriösa duktiga hantverkare har möjlighet till nya projekt med så kort varsel.
Renoverade mitt badrum nyligen. Från golv till tak. Ett gigantiskt projekt. Flera kontakter med branschorganisationer och studier om Säker vatten. Bilden jag bifogar visar exempelvis krav på genomföring av elinstallation i vägg.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 841 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 841 inlägg
Det kravet gäller bara om det kommer ut ur vägg i våtzon 1 kan tilläggas då...H hanslag skrev:

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 841 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 841 inlägg
Vart tog YRKESBEVISET vägen?A AG A skrev:Jag måste nu bara fråga vad detta är för ett företag? Är det verkligen ett Svenskt företag med Svenska medarbetare som inte ser ut att vara heltidsalkoholister, eller kåkfarare? Jag har alltså inga fördomar om utlänningar som sådant. Dock finns det en del utnyttjad utländs arbetskraft som inte har minsta utbildning. Samt att det förekommer att folk kommer till Sverige och jobbar svart, med saker de inte behärskar.
Har du anlitat något sådant bolag, får du ju skylla dig själv. Dock får jag ju intrycket av att det, enligt papprena, är ett seriöst företag. Men, jag tycker bara att man skulle genomskåda dessa idioter på en gång. De kan ju aldrig ha hållt i en skruvdragare eller en såg i hela sitt liv. Det är ju inga slarviga eller oseriösa hantverkare som gjort detta. Det här är gjort av någon som säkert vill göra rätt, men som inte har tillstymmelse till kunskap eller erfarenhet.
Är det en firma med flera anställda, eller är det bara ett enmansföretag?