Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du kunde ju frågat härinne t.ex... 😉

ALLT är bättre än t.ex Offerta, Servicefinder och allt vad det heter som nyss nämnts också.
Dit söker sig oftast bara de som inte har så lätt och få jobb.
(Finns undantag som nystartade firmor sägs det men jag tror inte de som är nystartade behöver söka sig dit heller om de är duktiga för då har de redan ett kontaktnät och jobb på gång innan de startar.)
Man startar ju inte bara ett företag och lägger ut sig på typ Offerta med förhoppningen att det ska rasa in en massa jobb liksom.

Likaså ringer det varningsklockor om någon man vill anlita kan inom typ 3mån för det är sällan seriösa duktiga hantverkare har möjlighet till nya projekt med så kort varsel.
Detta illustrerar mitt problem, om väntetiden för hjälp är längre än tre timmar börjar det klia i fingrarna. Tre månader? Skulle jag kanske kunna vänta om det rörde ett tandläkarbesök.

Men skämt å sidor — skulle det inte gå att göra bra affärer med bättre tillgänglighet? Känns som alla jagar stora projekt med enkel planering. Men är man beredd att ’hugga i’ så måste man ju kunna klara av perioder med högre arbetsbelastning och då är ju allt överskjutande vinst?

Jag är också själv klart tveksam till att allt ska gå på offert numera. Skulle aldrig tveka att betala en hög timpenning för att ta hjälp av någon i tre dagar. Men tycker mer och mer att allt ska ske på fast pris och det känns klart oklart varför det ska kosta 20 000:- att sätta in en jordfelsbrytare.

Angående Offerta, när det kommer till enklare sysslor är det ju perfekt, men utbudet kunde helt klart vara bättre. Antingen får man rena idiot-offerter (fick offert på 2 500 kr/m2 exklusive material för att lägga fiskbensparkett) från folk som hoppas kunna hitta uppdrag där folk är villiga att betala överpriser eller så är det nystartade företag.

Redigerat:
  • Gilla
Värntorpanders
  • Laddar…
Mikael_L
G GoGetLost skrev:
Punkt 1 - Vad skulle problemet vara?
Punkt 2 - för lågt och för nära enligt?... 🤔
Jag tänker samma (är elektriker).
H hanslag skrev:
Bilden jag bifogar visar exempelvis krav på genomföring av elinstallation i vägg.
Mja, det vi ser i bild är inte riktigt ett krav.
https://www.gvk.se/branschregler/elgenomforing-i-badrum/fortydligande-av-genomforingar-for-el/

Men det är ju otvetydigt bra att den entreprenören har ordnat en ordentligt stabil genomföring.

Men det fanns ju tillräckligt med andra fel i TS badrum i alla fall.

Störstmjölken Störstmjölken skrev:
LK tex har inte så, inget konstigt
Visst har LK en 90 graders krök som ska användas innan genompassage och därigenom fixerar röret, men den byggs in? Så byggde ja i alla fall med prylar som en polare som är röris hade köpt från Ahlsell.

Såg ut så här:
Vägg med två synliga rörkopplingar och en svart rund öppning, omgiven av byggmaterial och ritningar på ytan, del av rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Messier1994 skrev:
Visst har LK en 90 graders krök som ska användas innan genompassage och därigenom fixerar röret, men den byggs in? Så byggde ja i alla fall med prylar som en polare som är röris hade köpt från Ahlsell.
Jo, det är ju ett väggbockstöd, men den gängas inte som Vatettes variant gör

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
P
M Messier1994 skrev:
Detta illustrerar mitt problem, om väntetiden för hjälp är längre än tre timmar börjar det klia i fingrarna. Tre månader? Skulle jag kanske kunna vänta om det rörde ett tandläkarbesök.
Och du skulle garanterat kunna vänta tre månader på en ny bil, som ofta kostar lika mycket som våra byggnationer. Hur kommer det sig att man har så j-vla bråttom att bygga något som sedan ska stå där 20-400 år?
Det är inte första gången den frågan har yppats bland oss snickare.
M Messier1994 skrev:
Men skämt å sidor — skulle det inte gå att göra bra affärer med bättre tillgänglighet? Känns som alla jagar stora projekt med enkel planering.
Även mindre projekt låser lätt upp mig och kollegan i 3-4 veckor. Två kunder till på tur så har månader gått.
M Messier1994 skrev:
Men är man beredd att ’hugga i’ så måste man ju kunna klara av perioder med högre arbetsbelastning och då är ju allt överskjutande vinst?
Överdrivet slitage pga otåliga kunder menar du? Vårt jobb är grisigt tungt emellanåt och jag orkar knappt umgås med familjen på kvällen vissa dagar. Att gnugga över är tämligen ointressant sedan man klev över 30-strecket och skaffade familj.
M Messier1994 skrev:
Jag är också själv klart tveksam till att allt ska gå på offert numera. Skulle aldrig tveka att betala en hög timpenning för att ta hjälp av någon i tre dagar. Men tycker mer och mer att allt ska ske på fast pris och det känns klart oklart varför det ska kosta 20 000:- att sätta in en jordfelsbrytare.
Du väljer ju själv hur du vill upphandla jobbet.
Jag har många nöjda kunder och inte ett enda backjobb under hela min karriär. Jag har lämnat 5-10 offerter sedan jag startade mitt AB för tio år sedan, resterande är på löpande räkning.
M Messier1994 skrev:
Angående Offerta, när det kommer till enklare sysslor är det ju perfekt, men utbudet kunde helt klart vara bättre. Antingen får man rena idiot-offerter (fick offert på 2 500 kr/m2 exklusive material för att lägga fiskbensparkett) från folk som hoppas kunna hitta uppdrag där folk är villiga att betala överpriser eller så är det nystartade företag.
Min pyttelilla erfarenhet säger mig att det är det motsatta, prisdumpande deluxe och sedan troligen en massa tilläggsdebiterande.

• Gilla
  • Älska
ktm250 och 7 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M Messier1994 skrev:

Men skämt å sidor — skulle det inte gå att göra bra affärer med bättre tillgänglighet? Känns som alla jagar stora projekt med enkel planering. Men är man beredd att ’hugga i’ så måste man ju kunna klara av perioder med högre arbetsbelastning och då är ju allt överskjutande vinst?

Tycker du nyss fick ett riktigt bra svar av ACME så jag har inte mycket att tillägga det känns det som.

3 månader är ingen tid i hantverkarvärlden för är du seriös och duktig så är du efterfrågad och då bokas veckor och månader upp snabbt.
Är man dessutom ensam så behövs det inte så mycket jobb för att fylla kalendern framöver.

Ett badrumsprojekt är minimum 4v för en person och dessutom ska det planeras, ritas, ändras, funderas på hur man vill ha det utfört och sen ska det beställas grejer med leveranstider etc...
Jag skulle ALDRIG hoppat på och sagt att "vi kan göra ditt badrum" om 2v för jag vet med mina 20 års erfarenhet att det hade garanterat slutat i en massa problem för grejerna kommer från hyllan på typ Bauhaus eller Ikea och någonstans har det missats i planeringen så det kommer ställa till problem.
Tyvärr är detta ofta den bistra sanningen när saker ska gå för fort. 😱

Vet inte vad du åsyftar med "göra bra affärer med bättre tillgänglighet" för man kan inte mer än jobba.
Precis som ACME skriver... man orkar inte offra mer av privatlivet för andras skull.

Fastprisofferter är det ju kunderna som önskar och inget man tvingar någon till men de flesta vill veta var de landar i kostnader och då får de ju det.
Både min elektriker och rörläggare kör t.ex bara löpande men jag måste ta fram ungefär var de kan tänkas landa när mina kunder vill ha fastprisoffert och då gör jag det.

De från Offerta som lägger höga priser finns säkert utanför Offerta också och de resonerar väl lite som att om de får jobbet tjänar de en extra hacka och kan då vara beredda på att jobba lite extra kväll, helg etc samt möblera om bland jobben för att kunna ta sig an uppdraget.

Jag viker ju knappast mig dubbel för att hjälpa någon för deras skull om inte jag kan tjäna lite på det också.

• Gilla
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hoppas du försöker skämta...
Tycker du verkligen att folk ska utföra jobb om man inte har vare sig utbildning, yrkesbevis eller typ av legitimation/licens???
Isf är du dum på riktigt! Men du är kanske en skojare själv!

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
U
M MHK2 skrev:
Tycker du verkligen att folk ska utföra jobb om man inte har vare sig utbildning, yrkesbevis eller typ av legitimation/licens???
Isf är du dum på riktigt! Men du är kanske en skojare själv!
Många av oss här på forumet bygger/renoverar hus utan nått av det du listar upp och resultaten blir ofta imponerande bra.

Jag skulle inte ha några problem att anlita nån som är självlärd, eftersom det allt som oftast tyder på intresse och dedikation som gör dem ofta bra mycket skickligare än vad ett diplom gör…

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Jag struntar fullständigt i vad den hantverkare jag anlitar kan presentera i form av "utbildning, yrkesbevis eller typ av legitimation/licens". Jag är enbart intresserad av dennes kompetens och moral.

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Många av oss här på forumet bygger/renoverar hus utan nått av det du listar upp och resultaten blir ofta imponerande bra.

Jag skulle inte ha några problem att anlita nån som är självlärd, eftersom det allt som oftast tyder på intresse och dedikation som gör dem ofta bra mycket skickligare än vad ett diplom gör…
Att göra till sig själv är en sak, men att utföra uppdrag åt andra är en skam för kåren, och dessutom ta betalt, se TS inlägg bara. Detta problem växer stort i branschen tyvärr.

Självlärd är också en form av utbildning.

Men visst känns allt tryggare med en svenskregistrerad bil på uppfarten med utbildade hantverkare.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Vart skrev Paul att han saknar utbildning???

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
useless useless skrev:
Vart skrev Paul att han saknar utbildning???
Ja det kan man ju undra för jag är ju bl.a utbildad Barnskötare som det hette på 80-talet... 😜🤣🙈

• Haha
  • Gilla
plåtrickard och 6 till
  • Laddar…
U
M MHK2 skrev:
Att göra till sig själv är en sak, men att utföra uppdrag åt andra är en skam för kåren, och dessutom ta betalt, se TS inlägg bara. Detta problem växer stort i branschen tyvärr.

Men visst känns allt tryggare med en svenskregistrerad bil på uppfarten med utbildade hantverkare.
Jo men även om de här på forumet gör det åt dig själva skulle jag inte ha något problem att betala för och att de gör arbete hemma hos mig om det gör det lika bra. Fråga hur många bra entreprenörer som faktiskt är utbildade inom de som de driver firma i, jag tror det faktiskt är under 50%. Själv känner jag bara två egenföretagare som driver eget, en markentreprenad som är utbildad snickare och den andre är snickare som bygger hus men är utbildad möbelsnickare.

Bill Gates, Mark Zuckerberg och Steve Jobs hoppade alla av college och han som grundade Dell pluggade medicin.

Jag håller med om att det är en skam med folk som tar betalt för saker de inte kan. Det är ju en form av bluff. Men har de kompetens för arbetet spelar ju inte utbildning någon roll.
Tycker du borde tagga ned lite för du vet inte helt vad du pratar om och speciellt vad de skicklig hantverkarna egentligen har för bakgrund.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men även om de här på forumet gör det åt dig själva skulle jag inte ha något problem att betala för och att de gör arbete hemma hos mig om det gör det lika bra. Fråga hur många bra entreprenörer som faktiskt är utbildade inom de som de driver firma i, jag tror det faktiskt är under 50%. Själv känner jag bara två egenföretagare som driver eget, en markentreprenad som är utbildad snickare och den andre är snickare som bygger hus men är utbildad möbelsnickare.

Bill Gates, Mark Zuckerberg och Steve Jobs hoppade alla av college och han som grundade Dell pluggade medicin.

Jag håller med om att det är en skam med folk som tar betalt för saker de inte kan. Det är ju en form av bluff. Men har de kompetens för arbetet spelar ju inte utbildning någon roll.
Tycker du borde tagga ned lite för du vet inte helt vad du pratar om och speciellt vad de skicklig hantverkarna egentligen har för bakgrund.
Jo jag vet exakt vad jag pratar om. Stöter på detta problem dagligen.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Jo jag vet exakt vad jag pratar om. Stöter på detta problem dagligen.
Vilket problem då? Att folk saknar kompetens eller yrkesbevis?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.