Kan hålla med om att det inte är det snyggaste och bästa arbetet, men...

Tycker jag ser fasningarna på gipsskivan under tätskiktet, det borde tyda på att den är monterad med rätt sida ut. Syns lite vit gips i ena hålet på en av bilderna också.

Den där manschetten som fattas runt röret går att sätta på i efterhand (givetvis innan plattsättning). Det är alltså inget givet fel, inte än iaf..

• Wow
EvertL
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M MHK2 skrev:
Vart tog YRKESBEVISET vägen?
Kan man kanske undra men jag har inget yrkesbevis och anser att jag gör betydligt bättre jobb än en hel del jag sett som påstår sig vara utbildade så det väger ungefär lika tungt som att folk är behöriga hos BKR... tyvärr...

Sen hur man ska göra för att få bukt med problemet vet jag inte men som jag nämnt att folk ser till och anmäler är en början iaf...

• Gilla
Horgmo och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan man kanske undra men jag har inget yrkesbevis och anser att jag gör betydligt bättre jobb än en hel del jag sett som påstår sig vara utbildade så det väger ungefär lika tungt som att folk är behöriga hos BKR... tyvärr...

Sen hur man ska göra för att få bukt med problemet vet jag inte men som jag nämnt att folk ser till och anmäler är en början iaf...
Det är ungefär som om någon jobbar som läkare men utan licens.
Hoppas du inte tar ut lön inom denna bransch!

• Haha
  • Wow
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M MHK2 skrev:
Uj uj uj... ja det är ju verkligen jämförbart... tillåt mig skratta högt 😂😂😂

• Gilla
  • Haha
plåtrickard och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
M MHK2 skrev:
Eller som någon som jobbar inom IT-sidan utan yrkesbevis! Skrämmande!

Eller vänta nu, jag gör ju det själv. 🤔

• Haha
  • Gilla
plåtrickard och 12 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Licens? Vad yrar du om?

• Gilla
  • Haha
larssonson och 1 till
  • Laddar…
När vi ändå letar fel; saknas det inte en fixtur på RiR? Jag vet ju inte vilket system de använt men för vatette ska det komma ut en gängad fixtur hela vägen ut genom ytskiktet. Det är sedan den väggbrickan förankras i. Jag förstår inte hur man annars tänkt sig att få saker att sitta ihop, tätt och stilla.

• Gilla
hschta
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
När vi ändå letar fel; saknas det inte en fixtur på RiR? Jag vet ju inte vilket system de använt men för vatette ska det komma ut en gängad fixtur hela vägen ut genom ytskiktet. Det är sedan den väggbrickan förankras i. Jag förstår inte hur man annars tänkt sig att få saker att sitta ihop, tätt och stilla.
LK tex har inte så, inget konstigt

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
H hschta skrev:
Så det här är de saker som jag som amatör kunde identifiera.

1. Eluttagen är placerade under en vattenledning.
2. Eluttaget är för lågt och för nära vattentillförseln.
3. Avloppsröret är inte fäst vid någon struktur, vilket sannolikt leder till att det går sönder med tiden.
4. Vattentätningen gick ut med liten ansträngning, inga tecken på korrekt grundning.
5. Gipsskivorna rekommenderas inte för våtutrymmen. Se bild.
6. Det ser ut som om gipsskivorna installerades på fel sätt, med den bruna sidan utåt. Kan också förklara varför tätskiktet gick ut så lätt.
Ser för jäkligt ut. Men vanliga gipsskivor är helt ok!

H hschta skrev:
Så det här är de saker som jag som amatör kunde identifiera.

1. Eluttagen är placerade under en vattenledning.
2. Eluttaget är för lågt och för nära vattentillförseln.
3. Avloppsröret är inte fäst vid någon struktur, vilket sannolikt leder till att det går sönder med tiden.
4. Vattentätningen gick ut med liten ansträngning, inga tecken på korrekt grundning.
5. Gipsskivorna rekommenderas inte för våtutrymmen. Se bild.
6. Det ser ut som om gipsskivorna installerades på fel sätt, med den bruna sidan utåt. Kan också förklara varför tätskiktet gick ut så lätt.
Hej
Jag antar att det är en totalentreprenad med en ansvarig entreprenör. Entreprenören måste då få ritningar eller anvisningar om var t.ex eluttag ska placeras. Om TS tycker att de hamnat fel så är är det ju någons fel från början = dålig planering. Sen är ju väggarna i en tvättstuga inte så känsliga för fukt som i ett badrum. Visserligen kanske tvätt ska torka där men då är ventilationen eller en avfuktare viktigare.
Är taket fukttätt eller dörrar och fönster fukttäta? Golvet är väl det mest fuktutsatta vid vattenspill etc.
Att bygga in rör i vägg tycker jag generellt är en dålig ide. Förr eller senare händer något med skarvar kondens eller liknade och då är det bra att komma åt grejorna. Jag tror att du kan få ordning på det hela om du river bort gipsen och fixar till rören lite.

F fiskbuggaren skrev:
B BSA In skrev:
Hej
Jag antar att det är en totalentreprenad med en ansvarig entreprenör. Entreprenören måste då få ritningar eller anvisningar om var t.ex eluttag ska placeras. Om TS tycker att de hamnat fel så är är det ju någons fel från början = dålig planering. Sen är ju väggarna i en tvättstuga inte så känsliga för fukt som i ett badrum. Visserligen kanske tvätt ska torka där men då är ventilationen eller en avfuktare viktigare.
Är taket fukttätt eller dörrar och fönster fukttäta? Golvet är väl det mest fuktutsatta vid vattenspill etc.
Att bygga in rör i vägg tycker jag generellt är en dålig ide. Förr eller senare händer något med skarvar kondens eller liknade och då är det bra att komma åt grejorna. Jag tror att du kan få ordning på det hela om du river bort gipsen och fixar till rören lite.
Det var faktiskt ett nyckelfärdigt fastprisavtal. Jag begärde en avbokning och efter två dagars kämpande, trakasserier och hot om rättsliga åtgärder lyckades jag få ut dem ur lägenheten.

Måste verkligen fixa rören lite, kolla vad jag hittade idag. Med det här antalet misstag är en total omdragning av rören nödvändig.

• Vattenpass ovanför två synliga rör i vägg. Ett finger pekar mot vattenpasset, vilket visar att rören är ojämnt installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MHK2 skrev:
Hoppas du försöker skämta...

• Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
mexitegel mexitegel skrev:
Om man vill hjälpa till genom att klistra in ChatGPT-svar är det inte för mycket begärt att i alla fall ta bort de värsta felen den spottar ut sig.
Och dessutom bör man upplysa om att svaret är AI-genererat. Det stora problemet med ChatGPT och liknanade är att man inte ser källan. Googlar man på traditionellt sätt kan man på ett bättre sätt avgöra trovärdigheten i svaret.

Angående ämnet kan svaret ges med 4 ord;
Gör om, Gör RÄTT.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H hschta skrev:
Det var faktiskt ett nyckelfärdigt fastprisavtal. Jag begärde en avbokning och efter två dagars kämpande, trakasserier och hot om rättsliga åtgärder lyckades jag få ut dem ur lägenheten.

Måste verkligen fixa rören lite, kolla vad jag hittade idag. Med det här antalet misstag är en total omdragning av rören nödvändig.
Ta det lugnt och försök hitta en seriös rörmontör. Dom finns men det kan va svårt att hitta dom. Om det är kall-varmvattenrör på bilden kanske slutresultatet inte blir så fel som du tror. De kanske inte syns bakom tvättmaskin.

mexitegel mexitegel skrev:
Om man vill hjälpa till genom att klistra in ChatGPT-svar är det inte för mycket begärt att i alla fall ta bort de värsta felen den spottar ut sig.
Kan även vara värt att påpeka om att sedan igår bryter det även mot reglerna.

Regeltext från forum: Undvik att använda Google eller AI som ChatGPT för svar, forumet söker medlemmars synpunkter.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
plåtrickard och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.