A
D Dilato skrev:
Efter tillträdet är det köparens problem så det behövs ingen klausul om försäkring.
Fram till tillträdet är det du som ska ha försäkring.
Om köparen skriver på utan att besiktning nämns så är det ju bra för dig.
tack
nån här hade råkat ut för att sälja en bostad till dödsbo som ej var försäkrad
på tillträdesdagen och läckage uppstod - det bliev tvist - se forumtråd.

mäklaren skulle igår ringa köparen om besiktning ifall de
vill ha - antar det.

så, för puckon som mig- hur gynnas jag om besktmning ej nämns i
kontraket?
antar köparna återkommer då mäklaren skulle ringa dem
min vän hade skandia mäklare vid ministuga försäljn nyss
hennes kontrakt nämnde försäkring på tillträdesdagen

Annn555 skrev:
kontraket?
Om besiktning och att man kan avbryta köpet efter en sådan inte nämns i avtalet, så kan köparen inte hoppa av köpet även om besiktningen hittar massor av fel.

Senast jag sålde fanns ingenting om besiktning i avtalet och köparen utförde dessutom ingen besiktning så då slapp jag vara orolig i 10 år 🤓

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Om besiktning och att man kan avbryta köpet efter en sådan inte nämns i avtalet, så kan köparen inte hoppa av köpet även om besiktningen hittar massor av fel.

Senast jag sålde fanns ingenting om besiktning i avtalet och köparen utförde dessutom ingen besiktning så då slapp jag vara orolig i 10 år 🤓
grattis!
dock har du alltid ansvar för dolda fel i 10 år?
det kommer man inte undan om du menar du slipper vara orolig...i 10 år

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Annn555 skrev:
grattis!
dock har du alltid ansvar för dolda fel i 10 år?
det kommer man inte undan om du menar du slipper vara orolig...i 10 år
Om ingen besiktning gjorts kan man inte hävda dolt fel eftersom det inte går att avgöra om felet kunnat upptäckas vid den besiktning som inte utfördes.
Man har då inte fullgjort sin undersökningsplikt.

• Gilla
  • Haha
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl fullt reel risk om det finns villkor i köpeavtalet. Köpeavtalet blir inte bindande förrän villkoren är uppfyllda.
Ett påskrivet köpekontrakt, även om det innehåller svävarvillkor som exempelvis försäljningsklausul, kan inte omförhandlas hur som helst mellan kontraktsskrivning och tillträde. Inte utan båda parters medgivande. I princip finns 2 utfall: det blir affär enligt kontraktets villkor, eller det blir ingen affär. För det sistnämnda fallet bör TS se till att det finns ekonomisk kompensation för henne.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur stor är den risken? Minimal, skulle jag säga. Med ett påskrivet köpekontrakt kan inte köparen komma och gnälla och vilja ändra villkoren under tiden fram till tillträdet. Avtal ska hållas, om köparen inte betalar hela köpeskillingen på tillträdesdagen är det kontraktsbrott.

Som sagt, någon slags ekonomiskt incitament som blåslampa på köparen att fullfölja affären är bäst i det här läget.
Det är lite otydligt i trådstarten men jag tolkade det som att det skulle finnas villkor i köpekontraktet där köparen hade 6 eller 12 månader på sig att sälja hus, och kunde avträda om så inte skedde.
Om köparen efter 4 månader får reda på att TS köpt en ny bostad och är samvetslös kan den då meddela TS att det inte ser ut som huset blir sålt. Men om TS kan tänka sig att gå ner med X kr går det eventuellt att hitta en lösning. De här villkoren är ju oftast så öppna att de inte tvingar köparen att sälja till vilket pris som helst.
TS är i princip blockerad att skaffa nytt boende tills köparen fått sitt hus sålt.

• Gilla
A555 och 2 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Om ingen besiktning gjorts kan man inte hävda dolt fel eftersom det inte går att avgöra om felet kunnat upptäckas vid den besiktning som inte utfördes.
wow - låter toppen!

K kindvall skrev:
Om köparen efter 4 månader får reda på att TS köpt en ny bostad och är samvetslös kan den då meddela TS att det inte ser ut som huset blir sålt. Men om TS kan tänka sig att gå ner med X kr går det eventuellt att hitta en lösning. De här villkoren är ju oftast så öppna att de inte tvingar köparen att sälja till vilket pris som helst.
Det är därför jag föreslår att TS får inskrivet att hon ska få behålla exempelvis hela eller delar av handpenningen om det inte blir affär. Då har köparen mycket att förlora på att fula sig gentemot TS.
K kindvall skrev:
TS är i princip blockerad att skaffa nytt boende tills köparen fått sitt hus sålt.
Så är det ju tyvärr. Det kan bli långa kedjor av köpeavtal med försäljningsklausul, där många köpare och säljare är beroende av att affärerna blir av längre bort i ledet.

• Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Njaa.. Fullt så enkelt är det inte. OM du senare hittar ett dolt fel som helt uppenbart aldrig skulle upptäckas vid en besiktning så kan du få det till att vara ersättningsbart.

En köpare som låtit besiktiga, kan ha en viss fördel i argumentationen om ett "tveksamt" fel skulle dyka upp som bes. mannen missat. Man kan argumentera att det är dolt för bes. mannen kunde inte upptäcka det. Men det går att motargumentera att bes. mannen uppebarligen inte gjort sitt jobb.

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Annn555 skrev:
Tack, ledsen ...min smarta far är avliden har bara er att få fin info ifrån,mäklare har glömt 2 bra grejer i kontraktet som min vän har i sitt kontrakt, typ standard grejer ... Jag är okunnig men lite småsur han glömt de min vän har i sitt säljkontrakt
Vad är det för standardgrejer som mäklaren glömt?

Annn555 skrev:
tack
nån här hade råkat ut för att sälja en bostad till dödsbo som ej var försäkrad
på tillträdesdagen och läckage uppstod - det bliev tvist - se forumtråd.
Nja, snarare var det någon köpare (inte säljare) av ett dödsbo som råkade ut för att säljaren (dödsboet) inte hade försäkrat. I de flesta (alla?) kontrakt står det nog något om att säljaren har skyldighet att hålla huset försäkrat tills tillträdesdagen. Det kräver normalt även banken om det finns lån på huset.

Dvs, i ditt fall ska du se till att ha huset försäkrat till tillträdesdagen.
Annn555 skrev:
mäklaren skulle igår ringa köparen om besiktning ifall de
vill ha - antar det.
Ok, då finns det ju två alternativ:
1. Det står något om att köparen har rätt att besiktiga och troligen också att köparen kan avbryta affären efter besiktning. Då får man kolla vad som står skrivet kring detta, om det finns en tidpunkt då detta ska vara genomfört, om det finns något möjlighet att lämna affären och isåfall under vilka förutsättningar

2. Inget står om detta. Då kan du antingen säga "Vill ni besiktiga så går det bra, men ni kan inte omförhandla något eller lämna avtalet" eller "Vill ni besiktiga så kan ni göra det efter ni fått tillträde".
Annn555 skrev:
kontraket?
Om inget är nämnt så kan de inte kräva att få besiktiga och de kan inte heller lämna avtalet pga detta.
Annn555 skrev:
antar köparna återkommer då mäklaren skulle ringa dem
min vän hade skandia mäklare vid ministuga försäljn nyss
hennes kontrakt nämnde försäkring på tillträdesdagen
Ja det är ju viktigt att det är försäkrat till tillträdesdagen, men det bör du se till att göra, vare sig det står i kontraktet eller inte.

Har ni skrivit på kontrakt eller är det fortfarande förhandling om detaljer?

En bekant har / hade som tidigare nämnts ett kontrakt där affären gick tillbaka om inte köparna fick sitt sålt.
Det var något i stil med följande:
"Om köparen inte senast <datum> fått sin fastighet <X> såld till en köpeskilling av minst <Y> kronor som blir detta kontrakt ogiltigt.". Rent generellt är det ett dåligt upplägg för säljaren som inte kan leta ny bostad själv under perioden där de väntar på att köparen ska får sålt. Sen sa mäklaren att det var standard att ha tillträde en månad efter <datum>, vilket är riktigt dumt i många fall. Som säljare sitter man och väntar och väntar och kan inte köpa nytt själv. Sen helt plötsligt får köpare sitt sålt och då har man 1 månad på sig att köpa och flytta till ny bostad.
Som sagt, dåligt för säljaren om de inte har en backup-plan för flytt, exempelvis magasinera sina saker och bo i sommarstuga/hos vänner eller liknande. Däremot kanske det nu är en nödvändighet många gånger för att få en underskrift överhuvudtaget.

Om det i ditt fall inte finns ett påskrivet kontrakt och det finns intressenter som kan skriva på utan en försäljningsklausul så skulle jag nog försöka sälja till den andra intressenten istället, även om det blir till ett lägre belopp.

Jag tycker det är dåligt att mäklaren inte förklarar så du förstår vad som händer, men om du känner att du inte riktigt förstår så gäller det att du säger det till mäklaren istället för att bara nicka och hålla med.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Thomas59
D Dilato skrev:
Nej, det stämmer inte, men är tyvärr en vanlig missuppfattning. Möjligheten att hävda ”dolt fel” påverkas inte av att besiktning inte gjorts. Ett ”dolt fel” är ju just dolt och kan därför inte hittas vid en besiktning. Därav beteckningen ”dolt fel”.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nej, det stämmer inte, men är tyvärr en vanlig missuppfattning. Möjligheten att hävda ”dolt fel” påverkas inte av att besiktning inte gjorts. Ett ”dolt fel” är ju just dolt och kan därför inte hittas vid en besiktning. Därav beteckningen ”dolt fel”.
Men om man inte gjort en besiktning är det svårt att hävda att felet inte kunnat upptäckas.

Om något ska klassas som ett dolt fel måste köparen först bevisa att felet fanns redan vid köpet, men inte kunde upptäckas ens vid en noggrann besiktning. Felet ska också vara något som köparen inte kunde förvänta sig med hänsyn till husets skick, ålder och pris.

Dessa avgränsningar gör att dolda fel är ovanligare än många tror. Det mesta anses nämligen kunna upptäckas om köparen uppfyller sin undersökningsplikt. Då räknas det inte som ett dolt fel.

Ett dolt fel ska ha funnits vid köptillfället...
... men inte gått att upptäcka vid rimlig besiktning...
... och heller inte kunnat förväntas med tanke på exempelvis byggnadens ålder...
... samt vara ett fel som påverkar husets värde.
https://share.google/iKCPnKTxW1jAnV8dH

A
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för standardgrejer som mäklaren glömt?

Nja, snarare var det någon köpare (inte säljare) av ett dödsbo som råkade ut för att säljaren (dödsboet) inte hade försäkrat. I de flesta (alla?) kontrakt står det nog något om att säljaren har skyldighet att hålla huset försäkrat tills tillträdesdagen. Det kräver normalt även banken om det finns lån på huset.

Dvs, i ditt fall ska du se till att ha huset försäkrat till tillträdesdagen.

Ok, då finns det ju två alternativ:
1. Det står något om att köparen har rätt att besiktiga och troligen också att köparen kan avbryta affären efter besiktning. Då får man kolla vad som står skrivet kring detta, om det finns en tidpunkt då detta ska vara genomfört, om det finns något möjlighet att lämna affären och isåfall under vilka förutsättningar

2. Inget står om detta. Då kan du antingen säga "Vill ni besiktiga så går det bra, men ni kan inte omförhandla något eller lämna avtalet" eller "Vill ni besiktiga så kan ni göra det efter ni fått tillträde".

Om inget är nämnt så kan de inte kräva att få besiktiga och de kan inte heller lämna avtalet pga detta.

Ja det är ju viktigt att det är försäkrat till tillträdesdagen, men det bör du se till att göra, vare sig det står i kontraktet eller inte.

Har ni skrivit på kontrakt eller är det fortfarande förhandling om detaljer?

En bekant har / hade som tidigare nämnts ett kontrakt där affären gick tillbaka om inte köparna fick sitt sålt.
Det var något i stil med följande:
"Om köparen inte senast <datum> fått sin fastighet <X> såld till en köpeskilling av minst <Y> kronor som blir detta kontrakt ogiltigt.". Rent generellt är det ett dåligt upplägg för säljaren som inte kan leta ny bostad själv under perioden där de väntar på att köparen ska får sålt. Sen sa mäklaren att det var standard att ha tillträde en månad efter <datum>, vilket är riktigt dumt i många fall. Som säljare sitter man och väntar och väntar och kan inte köpa nytt själv. Sen helt plötsligt får köpare sitt sålt och då har man 1 månad på sig att köpa och flytta till ny bostad.
Som sagt, dåligt för säljaren om de inte har en backup-plan för flytt, exempelvis magasinera sina saker och bo i sommarstuga/hos vänner eller liknande. Däremot kanske det nu är en nödvändighet många gånger för att få en underskrift överhuvudtaget.

Om det i ditt fall inte finns ett påskrivet kontrakt och det finns intressenter som kan skriva på utan en försäljningsklausul så skulle jag nog försöka sälja till den andra intressenten istället, även om det blir till ett lägre belopp.

Jag tycker det är dåligt att mäklaren inte förklarar så du förstår vad som händer, men om du känner att du inte riktigt förstår så gäller det att du säger det till mäklaren istället för att bara nicka och hålla med.
Mäklaren har inte erbjudit sig förklara nåt alls ang att de ska sälja din bostad för att kunna köpa min.
Avtalet har ej signerats.
Ska jag stå 8 limbo tills köparen få sin bostad såld eller en blir det automatiskt över yggnafslån efter 3 månader? Hörde en vän sa det är standard köparen har 3 månader till tillträde ifall de ska sälja bostad. Då träden lån in för att betala min bostad
Vad kan jag

Annn555 skrev:
Mäklaren har inte erbjudit sig förklara nåt alls ang att de ska sälja din bostad för att kunna köpa min.
Avtalet har ej signerats.
Ska jag stå 8 limbo tills köparen få sin bostad såld eller en blir det automatiskt över yggnafslån efter 3 månader? Hörde en vän sa det är standard köparen har 3 månader till tillträde ifall de ska sälja bostad. Då träden lån in för att betala min bostad
Det här måste du prata med mäklaren om! Innan du skriver på köpekontraktet måste du förstå vad det är du (och köparen) kommer överens om och skriver under på! Fråga, fråga, fråga!

Blir det en försäljningsklausul blir du kvar i limbo tills köparen fått köpekontraktet underskrivet vid försäljning av sin nuvarande bostad, ja.

• Gilla
Räknenisse och 8 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här måste du prata med mäklaren om! Innan du skriver på köpekontraktet måste du förstå vad det är du (och köparen) kommer överens om och skriver under på! Fråga, fråga, fråga!

Blir det en försäljningsklausul blir du kvar i limbo tills köparen fått köpekontraktet underskrivet vid försäljning av sin nuvarande bostad, ja.
Tack
Se7n nya tråd pga många ställt frågor som jag besvarar -kobtrakt ska skrivas fredag förmiddag och måste ev nu cancellerapga mäklaren som inte stöttar, informerar om nånting och inte sa jag kommer hamna i limbonpga kontraktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.