Har fått köpare till hus.
Många 8 kommun som säljer sitt hus
sätter ut ett fantasipris och de hittar aldrig
en köpare, det kan dröja ett år..
Har sett det i skyltfönster...

Fråga+
Kan jag villkora och söka stoppa min köpare
inte dröjer ett år tex med att hitta sin köpare.

Är 6ån rimlig tid att vänta att köparen
hittar nån som köper hans bostad?

Fattar-
Jag är oavsett tvungen att vänttex 6 mån minst tex att min köpare av mitt hu hittar en köpare
till hans bostad, och kan ej villkora något i det köpekontrakt min köpare tecknar med mig om mitt hus?

• Gilla
Rille_lkp
  • Laddar…
Ja det förekommer att en köpare villkorar köpet med en klausul om att hens bostad måste säljas för y kr inom en period annars faller affären.

Det är ju framförallt ett skydd för köparen som annars riskerar att bli skadeståndsskyldig, t ex kan inte fullgöra sitt köpa pga tidigare bostad blir inte såld.

Perioden kan ju rimligen aldrig vara längre bort än tillträdet.

• Gilla
Krischio och 3 till
  • Laddar…
Är det fråga om samma spekulant som bjudit utgångspriset + 250 000?
En försäljningsklausul är inte ovanlig, men kan utformas på olika sätt. Du kan exempelvis ge köparen starkare incitament för att sälja nuvarande hem, genom att ha ett villkor om att köparen får stå för ditt mäklararvode, eller du får behålla hela eller en del av handpenningen om de inte lyckas sälja i tid. Jag har själv varit inblandad i en affär där jag som köparen skrev under på att säljaren fick behålla hela handpenningen om jag inte lyckades sälja den dåvarande bostaden i tid. På så vis accepterade säljaren att jag fick nästan ett år på mig att sälja själv. Det blev affär.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Vad som är rimligt är oerhört svårt att veta och olika beroende på marknad. Är det så långa omloppstider låter det som en trög marknad och någonstans där både säljare och köpare måsta bjuda till lite för att få igenom en affär. I gengäld brukar priserna vara relativt låga.

Likt @SågspånPappspikEternit skulle jag försöka få till en klausul med straffavgift om avtalet inte fullföljs, exempelvis förlorad handpenning.

Jag skulle dock hellre ha en ren affär än en villkorad, men då får man ju fundera på hur mycket prispåverkan man låter det få. Att leva i limbo med en fastighet värd någon miljon eller så som man kanske blir av med, kanske inte är ingen drömsits.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det fråga om samma spekulant som bjudit utgångspriset + 250 000?
En försäljningsklausul är inte ovanlig, men kan utformas på olika sätt. Du kan exempelvis ge köparen starkare incitament för att sälja nuvarande hem, genom att ha ett villkor om att köparen får stå för ditt mäklararvode, eller du får behålla hela eller en del av handpenningen om de inte lyckas sälja i tid. Jag har själv varit inblandad i en affär där jag som köparen skrev under på att säljaren fick behålla hela handpenningen om jag inte lyckades sälja den dåvarande bostaden i tid. På så vis accepterade säljaren att jag fick nästan ett år på mig att sälja själv. Det blev affär.
Klokt val för dig skriva in det så du kan dröjasålånge.

Frågan är väl hur mycket du måste sälja. Det finns ju stora risker med en lång villkorstid.
Om marknaden blir ännu trögare och priser sjunker blir köparen ännu mindre motiverad att sälja sitt hus och genomföra affär med dig.
Det finns ju även alltid en risk att det är någon som lagt ett överbud nu, och sedan om några månader vill förhandla ner priset när du kanske redan hittat ny bostad och är tvungen att sälja.

• Gilla
A555
  • Laddar…
Har du inte redan tagit detta med din mäklare? Den personen som är mest inblandad i affären borde ju kunna ge dig de svar du frågar efter.

Även om du kan få bra svar här menar jag.

• Gilla
närsom och 2 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det finns ju även alltid en risk att det är någon som lagt ett överbud nu, och sedan om några månader vill förhandla ner priset när du kanske redan hittat ny bostad och är tvungen att sälja.
Hur stor är den risken? Minimal, skulle jag säga. Med ett påskrivet köpekontrakt kan inte köparen komma och gnälla och vilja ändra villkoren under tiden fram till tillträdet. Avtal ska hållas, om köparen inte betalar hela köpeskillingen på tillträdesdagen är det kontraktsbrott.

Som sagt, någon slags ekonomiskt incitament som blåslampa på köparen att fullfölja affären är bäst i det här läget.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Så är vi igång igen...

Har du ställt frågorna till din mäklare som du hade så stort förtroende för? Om jag, vad svarade han?

Rent generellt så kan en köpare fråga om en klausul att de måste sälja sin bostad först. Klausulen kan vara att de ska sälja till ett visst pris minst och de har en viss tid på sig. Du kan givetvis tacka nej till detta eller föreslå en kortare tid om du vill. Det kanske innebär att de hoppar av köpet, eller inte. Du måste inte acceptera är väl det viktiga.

Jag har bekanta som har ett sådant påskrivet kontrakt (som säljare) där det är ut som att köparna inte kommer lyckas sälja, så kontraktet kommer förfalla. Trist läge om man verkligen vill/behöver sälja. Då är det troligen bättre att direkt kolla med andra budgivare (om sådana finns) om de kan skriva kontrakt utan sådan klausul, även om man får gå ner i pris.

Allt det här borde sin mäklare kunnat förklara för dig.

Slutligen, ett tips, kolla gärna igenom vad du skriver innan du väljer att trycka "Skicka". I stort sett samtliga sina inlägg har obegripliga siffror etc i texten, exempelvis som "Många 8 kommun ...". Jag gissar att det ska stå "Många i min kommun", men det är kanske enklare om läsarna slipper gissa?!

• Gilla
  • Älska
och en till och 15 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
ett tips, kolla gärna igenom vad du skriver innan du väljer att trycka "Skicka".
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag, vad svarade han?
QED

• Haha
  • Gilla
  • Älska
SnyggPer och 18 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur stor är den risken? Minimal, skulle jag säga. Med ett påskrivet köpekontrakt kan inte köparen komma och gnälla och vilja ändra villkoren under tiden fram till tillträdet.
Det är väl fullt reel risk om det finns villkor i köpeavtalet. Köpeavtalet blir inte bindande förrän villkoren är uppfyllda.

I första hand skall man försöka sälja utan "finansieringsvillkor", i nuläget är det väldigt vanligt med köpare som måste sälja nuvarande boende innan banken låter dem ta lån för ett nytt boende. Så det kan vara svårt att få sållt utan villkor.

• Gilla
Arne Karlsson 1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så är vi igång igen...

Har du ställt frågorna till din mäklare som du hade så stort förtroende för? Om jag, vad svarade han?

Rent generellt så kan en köpare fråga om en klausul att de måste sälja sin bostad först. Klausulen kan vara att de ska sälja till ett visst pris minst och de har en viss tid på sig. Du kan givetvis tacka nej till detta eller föreslå en kortare tid om du vill. Det kanske innebär att de hoppar av köpet, eller inte. Du måste inte acceptera är väl det viktiga.

Jag har bekanta som har ett sådant påskrivet kontrakt (som säljare) där det är ut som att köparna inte kommer lyckas sälja, så kontraktet kommer förfalla. Trist läge om man verkligen vill/behöver sälja. Då är det troligen bättre att direkt kolla med andra budgivare (om sådana finns) om de kan skriva kontrakt utan sådan klausul, även om man får gå ner i pris.

Slutligen, ett tips, kolla gärna igenom vad du skriver innan du väljer att trycka "Skicka". I stort sett samtliga sina inlägg har obegripliga siffror etc i texten, exempelvis som "Många 8 kommun ...". Jag gissar att det ska stå "Många i min kommun", men det är kanske enklare om läsarna slipper gissa?!
Fin info mäklare glömt besiktning 8 köpekontrakt glömt nämna det mm även glömt försäkringar på tillträdesdag ifall nåt händer ..

A555 Annn555 skrev:
Fin info mäklare glömt besiktning 8 köpekontrakt glömt nämna det mm även glömt försäkringar på tillträdesdag ifall nåt händer ..
Har mäklaren glömt 8 köpekontrakt?

• Haha
  • Gilla
husdrömmar89 och 14 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så är vi igång igen...

Tack, ledsen ...min smarta far är avliden har bara er att få fin info ifrån,mäklare har glömt 2 bra grejer i kontraktet som min vän har i sitt kontrakt, typ standard grejer ... Jag är okunnig men lite småsur han glömt de min vän har i sitt säljkontrakt

A555 Annn555 skrev:
Efter tillträdet är det köparens problem så det behövs ingen klausul om försäkring.
Fram till tillträdet är det du som ska ha försäkring.
Om köparen skriver på utan att besiktning nämns så är det ju bra för dig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.