A AmiHel skrev:
Betalar man över 11300 i hyra vill i allafall inte jag frysa. Men antar att man tycker olika 🙃
Är hyran inklusive värme? (I så fall är det som tidigare nämnts inte konstigt om hyresvärden inte prioriterar din komfort)

Och har du med samma metod provmätt hos grannarna?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A AmiHel skrev:
Betalar man över 11300 i hyra vill i allafall inte jag frysa. Men antar att man tycker olika 🙃
låter inte som en hög hyra om du har flera rum

• Wow
  • Gilla
Mörner och 3 till
  • Laddar…
RoTe
M maria01 skrev:
Precis, det är vad en liten tvåa kostar i Uppsala.

• Wow
Mörner och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nej, man tycker olika. Själva hyran i sig är inte "hög", men man vill att det ska fungera. Kanske uttryckte mig fel.... 🙃

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Uttryckte mig kanske fel, själva hyran är väl inte högre än någon annanstans...men jag vill inte frysa inomhus varje dag. Bor 30000 personer på min ort.

redarn redarn skrev:
Är hyran inklusive värme? (I så fall är det som tidigare nämnts inte konstigt om hyresvärden inte prioriterar din komfort)

Och har du med samma metod provmätt hos grannarna?
Jag betalar bara hushållsel så ja, "uppvärmningen" ingår. Och jag har inte provmätt hos mina grannar, går bara på vad de säger.
Och enligt min granne vägg i vägg så har just min lägenhet alltid haft problem med att det är kallt.
Idag 18,4 inne nu på morgonen.

RoTe RoTe skrev:
Det låter extremt dyrt.

• Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
G
A AmiHel skrev:
Jag betalar bara hushållsel så ja, "uppvärmningen" ingår. Och jag har inte provmätt hos mina grannar, går bara på vad de säger.
Och enligt min granne vägg i vägg så har just min lägenhet alltid haft problem med att det är kallt.
Idag 18,4 inne nu på morgonen.
Informera hyresvärden att det var 18.4 grader i morse be dom utföra en egen mätning av temperaturmätning över några dygn så får dom se själva.

Allt är säkert rätt i teorin men det betyder ju inte att det är så i praktiken och en "riktig" mätning bevisar det.

Gavelradhus?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar misstänka att hela värmesystemet inte är rätt injusterat, var kanske det från början, sen har boenden/hyresgäster som ligger tidigare i värmesystemet ändrat inställningarna för att få varmare.

Det bör sitta STAD-ventiler (injusteringsventiler) som hyresgästerna inte kommer åt, just för att ovannämnda inte ska kunna ske.

Är returventilen, nr 11, fullt öppen?
Är strypventilen, nr 2, fullt öppen eller är den instrypt?
Se "JUSTERING VID LÅG FRAMLEDNINGSTEMPERATUR / LÅGT TRYCK FRÅN PRIMÄRT VÄRMESYSTEM (VID BEHOV)" på sida 3 i montageanvisningen jag bifogade i inlägg 14.

Innan du börjar skruva, räkna varven till fullt öppen och skriv ner värdet så att du kan återställa inställningarna om det behövs.

• Gilla
cersch och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Informera hyresvärden att det var 18.4 grader i morse be dom utföra en egen mätning av temperaturmätning över några dygn så får dom se själva.

Allt är säkert rätt i teorin men det betyder ju inte att det är så i praktiken och en "riktig" mätning bevisar det.

Gavelradhus?
Ja, jag bor på gaveln :)

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A AmiHel skrev:
Ja, jag bor på gaveln :)
Då är det nog bara så att framledningstemperaturen behöver vara högre i din lägenhet än övriga.

Värmekurvan bör höjas ett snäpp och övriga får då justera ner sin nivå.

• Gilla
  • Wow
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag börjar misstänka att hela värmesystemet inte är rätt injusterat, var kanske det från början, sen har boenden/hyresgäster som ligger tidigare i värmesystemet ändrat inställningarna för att få varmare.

Det bör sitta STAD-ventiler (injusteringsventiler) som hyresgästerna inte kommer åt, just för att ovannämnda inte ska kunna ske.

Är returventilen, nr 11, fullt öppen?
Är strypventilen, nr 2, fullt öppen eller är den instrypt?
Se "JUSTERING VID LÅG FRAMLEDNINGSTEMPERATUR / LÅGT TRYCK FRÅN PRIMÄRT VÄRMESYSTEM (VID BEHOV)" på sida 3 i montageanvisningen jag bifogade i inlägg 14.

Innan du börjar skruva, räkna varven till fullt öppen och skriv ner värdet så att du kan återställa inställningarna om det behövs.
Vågar inte röra nåt...var en rörmokare hemma igår och kollade, men av någon anledning får de aldrig någon ordning på det :(

A AmiHel skrev:
Vågar inte röra nåt...var en rörmokare hemma igår och kollade, men av någon anledning får de aldrig någon ordning på det :(
MKB (Malmö) satte in kraftiga lösa elelement i ett par rum i dotters lägenhet och drog av den extra elkostnaden på hyran. Det är en stor patricierlägenhet från 1895 så det är en billigare lösning för husägaren än att isolera. Tofflor och varma tröjor är ändå nödvändigt även om det var rejält varmt på julafton då vi var 14 personer.

Så bör det inte vara i en modern lägenhet.

• Gilla
AmiHel
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka är dessa aspekter som inte en privatperson kan uppnå med korrekta mätinstrument och korrekta mätmetoder?
Allt går ju men flertalet privatpersoner mäter inte med kalibrerad globtermometer eller har mätutrustning för lufthastighet.

Demmpa Demmpa skrev:
Ni som skriver att det inte får vara lägre än 20⁰, var hittar ni de uppgifterna?

"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger dock att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter.

Temperaturen får inte långvarigt vara lägre än 18 grader, eftersom det då finns risk för människors hälsa. För förskolor, ålderdomshem och liknande lokaler bör temperaturen vara minst 20 grader."
"Om temperaturen långvarigt är under 20 grader ska hyresvärden eller styrelsen för bostadsrättsföreningen göra mätningar för att undersöka orsaken till den låga temperaturen."
[länk]

"18 grader. Kallare än så ska du inte behöva ha inomhus."
"Rent lagmässigt har du inte rätt till mer än 18 grader varmt om du inte tillhör en riskgrupp."
[länk]

Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus:
[länk]
[länk]
När du mäter med vanlig termometer rekommenderar Folkhälsomyndigheten att temperaturen bör vara minst 20°C (grader Celsius) inomhus. Det gäller i bostäder och i lokaler för allmänna ändamål där människor vistas mer än tillfälligt. Vid en operativ mätning rekommenderas minst 18°C.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.