20 043 läst ·
97 svar
20k läst
97 svar
Kallt inomhus... hyresvärden säger att det inte är något fel?
Jag betalar bara hushållsel så ja, "uppvärmningen" ingår. Och jag har inte provmätt hos mina grannar, går bara på vad de säger.redarn skrev:
Och enligt min granne vägg i vägg så har just min lägenhet alltid haft problem med att det är kallt.
Idag 18,4 inne nu på morgonen.
Informera hyresvärden att det var 18.4 grader i morse be dom utföra en egen mätning av temperaturmätning över några dygn så får dom se själva.A AmiHel skrev:
Allt är säkert rätt i teorin men det betyder ju inte att det är så i praktiken och en "riktig" mätning bevisar det.
Gavelradhus?
Jag börjar misstänka att hela värmesystemet inte är rätt injusterat, var kanske det från början, sen har boenden/hyresgäster som ligger tidigare i värmesystemet ändrat inställningarna för att få varmare.
Det bör sitta STAD-ventiler (injusteringsventiler) som hyresgästerna inte kommer åt, just för att ovannämnda inte ska kunna ske.
Är returventilen, nr 11, fullt öppen?
Är strypventilen, nr 2, fullt öppen eller är den instrypt?
Se "JUSTERING VID LÅG FRAMLEDNINGSTEMPERATUR / LÅGT TRYCK FRÅN PRIMÄRT VÄRMESYSTEM (VID BEHOV)" på sida 3 i montageanvisningen jag bifogade i inlägg 14.
Innan du börjar skruva, räkna varven till fullt öppen och skriv ner värdet så att du kan återställa inställningarna om det behövs.
Det bör sitta STAD-ventiler (injusteringsventiler) som hyresgästerna inte kommer åt, just för att ovannämnda inte ska kunna ske.
Se "JUSTERING VID LÅG FRAMLEDNINGSTEMPERATUR / LÅGT TRYCK FRÅN PRIMÄRT VÄRMESYSTEM (VID BEHOV)" på sida 3 i montageanvisningen jag bifogade i inlägg 14.
Innan du börjar skruva, räkna varven till fullt öppen och skriv ner värdet så att du kan återställa inställningarna om det behövs.
Ja, jag bor på gavelnG Greger_08 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Vågar inte röra nåt...var en rörmokare hemma igår och kollade, men av någon anledning får de aldrig någon ordning på detDemmpa skrev:
Jag börjar misstänka att hela värmesystemet inte är rätt injusterat, var kanske det från början, sen har boenden/hyresgäster som ligger tidigare i värmesystemet ändrat inställningarna för att få varmare.
MKB (Malmö) satte in kraftiga lösa elelement i ett par rum i dotters lägenhet och drog av den extra elkostnaden på hyran. Det är en stor patricierlägenhet från 1895 så det är en billigare lösning för husägaren än att isolera. Tofflor och varma tröjor är ändå nödvändigt även om det var rejält varmt på julafton då vi var 14 personer.A AmiHel skrev:
Så bör det inte vara i en modern lägenhet.
När du mäter med vanlig termometer rekommenderar Folkhälsomyndigheten att temperaturen bör vara minst 20°C (grader Celsius) inomhus. Det gäller i bostäder och i lokaler för allmänna ändamål där människor vistas mer än tillfälligt. Vid en operativ mätning rekommenderas minst 18°C.Demmpa skrev:
Ni som skriver att det inte får vara lägre än 20⁰, var hittar ni de uppgifterna?
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger dock att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter.
Temperaturen får inte långvarigt vara lägre än 18 grader, eftersom det då finns risk för människors hälsa. För förskolor, ålderdomshem och liknande lokaler bör temperaturen vara minst 20 grader."
"Om temperaturen långvarigt är under 20 grader ska hyresvärden eller styrelsen för bostadsrättsföreningen göra mätningar för att undersöka orsaken till den låga temperaturen."
[länk]
"18 grader. Kallare än så ska du inte behöva ha inomhus."
"Rent lagmässigt har du inte rätt till mer än 18 grader varmt om du inte tillhör en riskgrupp."
[länk]
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus:
[länk]
[länk]