71 085 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Helt rätt! Bara att vidarebefordra den fakturan till den ruttna entreprenören som inte hjälper er med detta....
Glöm inte att berätta här sedan vad det var som e fel!
Se till att vvsjouren kopplar in ALLT också! För det känns som att ni kan få vänta hur länge som helst annars! Och det kommer inte bli billigt att värma hela huset med elpatron nu när det börjar bli kallt ute! :/
Se till att vvsjouren kopplar in ALLT också! För det känns som att ni kan få vänta hur länge som helst annars! Och det kommer inte bli billigt att värma hela huset med elpatron nu när det börjar bli kallt ute! :/
Tror du de hinner koppla in allt ikväll?C crazytok skrev:Helt rätt! Bara att vidarebefordra den fakturan till den ruttna entreprenören som inte hjälper er med detta....
Ska man vara petig så kan de inte skicka fakturan från vvs-jouren vidare till entreprenören, däremot kan de dra av motsvarande belopp från entreprenörens slutfaktura. Om vvs-jourens faktura inte blir betald så är det beställaren som råkar illa ut, inte entreprenören. Men det var kanske så du menade?C crazytok skrev:Helt rätt! Bara att vidarebefordra den fakturan till den ruttna entreprenören som inte hjälper er med detta....
Nu har han varit här i cirka en timme. Först sa han att det tar lång tid att värma upp såhär kalla golv men sedan jag påtalade att en förutsättning för att det ens ska kunna värmas upp är ju att det flöde inkretsarbs har han konstaterat (vilket jag gjorde för en vecka sedan) att pumpen inte skickar ut tillräckligt varmt vatten. Eller att den bara skickar ut varmt vatten ibland. Precis det jag skrev i början av tråden.
Ingen lösning än så länge.
Ingen lösning än så länge.
VVS-killen är fortfarande här. Enligt honom har installatören troligen gjort en felaktig inställning på pumpen första gången den startades. Detta resulterar i att växelventilen inte fungerar som den ska och inte öppnar för värme (förutom ibland). Han har även avluftat pump, det röda klotet och vid nedre fördelaren. Han ska ställa in pumpen manuellt så att vi får värme men det verkar gå sådär.
Vi har nu en urkopplad växelventilen och en manuellt inställd framledning på cirka 37 grader. Dock tycker jag att det knappt är något flöde men enligt han som var här igår är det lite flöde och bättre går inte att få med den manuella inställningen och så sa han något om cirkulationspumpen. Kan det stämma?
Vad är det för temp på returfördelaren då?
Flödet i sig är ju inte det viktiga utan man vill att skillnad på framledning och retur ska vara rimligt.
Om ni nu har fått igång det kommer differensen vara extra stor en period medan plattan värms upp.
Cirkulationspumpen kan vara sådan att den automatiskt reglerar konstant flöde utifrån mottryck. Kanske är det vad han menade.
Flödet i sig är ju inte det viktiga utan man vill att skillnad på framledning och retur ska vara rimligt.
Om ni nu har fått igång det kommer differensen vara extra stor en period medan plattan värms upp.
Cirkulationspumpen kan vara sådan att den automatiskt reglerar konstant flöde utifrån mottryck. Kanske är det vad han menade.
Det tycker jag låter konstigt...B Blåbären skrev:Vi har nu en urkopplad växelventilen och en manuellt inställd framledning på cirka 37 grader. Dock tycker jag att det knappt är något flöde men enligt han som var här igår är det lite flöde och bättre går inte att få med den manuella inställningen och så sa han något om cirkulationspumpen. Kan det stämma?
finns det något typ vred på cirkulationspumpen, den brukar ha 3 lägen isåfall. Ändra till läge tre isåfall. Brukar stå så här (I II III, på de tre lägena)
Men antagligen har du inte en sådan pump, utan något mer modern pump, och då får man ställa in detta i pumpen och brukar vara en procent satts, hittar du den så kan du ju alltid pröva med 75%, till att börja med.