B Blåbären skrev:
Får ta mer bilder senare. Sitter fast med en hostande tvååring.
Okej, jag förstår.
Den svarta ratten du har på senaste bilden är en tryckventil (släpper ut vatten om man vrider på den), likaså den röda ratten ovanför tryck kärlet. Det gäller att hitta ratten som fyller på systemet med vatten.
Jag tror dock att vi närmas oss...
Oavsett, så liksom du tömmer systemet med några av rattarna/ kranarna alternativt fyller du systemet med någon av dem.

Oavsett vad, vrid på det du hittar och titta på bar mätaren om den ökar eller minskar....
Det är bara vatten, skulle du spilla ut några deceliter om du vridit på fel kran/ ratt. Det spelar ingen roll... en handuk är dock bra att ha, men det är inga mängder av vatten det handlar om.
pröva dig fram eller/ lägg upp mer bilder så tittar vi på det.

Vad gör jag nu då?

• Röd expansionskärl med manometer för värmeinstallation, monterad på väggen med kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Vad gör jag nu då?
Den röda kranen släpper ut vatten....
Bakom den har du en automatisk avluftare, den med den lilla svarta knoppen på.

Dessa kan du glömma nu, vi behöver hitta den ratten som fyller på systemet med vatten....

Abuquir Abuquir skrev:
Den röda kranen släpper ut vatten....
Bakom den har du en automatisk avluftare, den med den lilla svarta knoppen på.

Dessa kan du glömma nu, vi behöver hitta den ratten som fyller på systemet med vatten....
Men jag har ju höjt trycket till 1,4.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Så större bilder på hela systemet

B Blåbären skrev:
Men jag har ju höjt trycket till 1,4.
Hur gjorde du det? Vilket kran var det?

Bra jobbat iaf! :)
Vi har kommit en bit vidare på vägen!

Abuquir Abuquir skrev:

Jag vred på den enda kranen jag inte fotat och det blev rätt :) Det rasslade lite i gvf och verkade vara flöde i de som haft flöde tidigare ibland men det slutade ganska snabbt. Nu är det inget flöde i någon krets.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:

Nästa steg: inlägg #48, som du skrev.

På bilden på den övre fördelaren, längst till vänster finns en vit plastsak med en silverfärgad fyrkants/ sak i mitten, med denna kan du lufta systemet om du vrider på den med en skruvmejsel.
Gör det tills det kommer vatten, kolla sedan trycket igen och höj ifall det behövs.
Kan behövas göras flera ggr ibland.

B Blåbären skrev:
Jag vred på den enda kranen jag inte fotat och det blev rätt :) Det rasslade lite i gvf och verkade vara flöde i de som haft flöde tidigare ibland men det slutade ganska snabbt. Nu är det inget flöde i någon krets.
Du kan ju testa att lufta lite på fördelaren, isf skruvar du bort metallhatten som sitter med en gummistropp runt sig, denna använder du sen som hylsa till den vita plasthatten på fördelaren (finns två st men du behöver bara lufta den övre fördelaren skulle jag tro). Ta med en bunke att hålla under, töm någon deciliter, stäng och fyll sen på expansionskärlet igen

B Blåbären skrev:
Lysande, du är på rätt väg! :)
Höj trycket så mycket du kan, men runt 1,5 bar.
Och titta på det jag skrev precis innan.
Du ksn behöva göra detta massor av gånger i början för att bli av med luftfickorna. Höja trycket.... lufta.... höja trycket.... lufta osv
Tills det blir bra.
Och du kommer ha varmt och skönt inne, sedan får du tjöta hål i huvudet på han somskall installera värmepumpen...,!

Abuquir Abuquir skrev:
Nästa steg: inlägg #48, som du skrev.

På bilden på den övre fördelaren, längst till vänster finns en vit plastsak med en silverfärgad fyrkants/ sak i mitten, med denna kan du lufta systemet om du vrider på den med en skruvmejsel.
Gör det tills det kommer vatten, kolla sedan trycket igen och höj ifall det behövs.
Kan behövas göras flera ggr ibland.
Tack, ska testa det imorgon när min man inte är hemma. Han tycker inte att vi har tillräcklig kompetens för det här ;)

• Gilla
  • Haha
kulle och 4 till
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Tack, ska testa det imorgon när min man inte är hemma. Han tycker inte att vi har tillräcklig kompetens för det här ;)
Vad lustigt, jag hade lite på känn att jag hade både en man och kvinna att göra med.. ni kompletterar varandra väldigt bra och är ytterst kapabla när ni arbetar tillsammans.... den ena klarar bara ta in det ”programerings tekniska” antar att det är mannen, den andra tar in ”heleten” (kvinnan i detta fallet) ((tror jag))

Det är samma sak här hemma ”nörden är jag” och min fru har hand om helheten! ( Fast jag gör det mesta där med) ;)
All heder åt er att ni kompletterar varandra och vågar ställa frågorna för att komma framåt.
Och till sist, jag kan inte allt heller, ingen kan det men vi gör så gott vi kan! :)

Det är tur att det finns en kvinna med oftast, annars går det åt skogen... oftast!

Abuquir Abuquir skrev:
Vad lustigt, jag hade lite på känn att jag hade både en man och kvinna att göra med.. ni kompletterar varandra väldigt bra och är ytterst kapabla när ni arbetar tillsammans.... den ena klarar bara ta in det ”programerings tekniska” antar att det är mannen, den andra tar in ”heleten” (kvinnan i detta fallet) ((tror jag))

Det är samma sak här hemma ”nörden är jag” och min fru har hand om helheten! ( Fast jag gör det mesta där med) ;)
All heder åt er att ni kompletterar varandra och vågar ställa frågorna för att komma framåt.
Och till sist, jag kan inte allt heller, ingen kan det men vi gör så gott vi kan! :)

Det är tur att det finns en kvinna med oftast, annars går det åt skogen... oftast!
Det är bara jag som jobbat med detta och bara jag som skrivit här.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Det är bara jag som jobbat med detta och bara jag som skrivit här.
Jag gillar kvinnor som kan och inte ger sig i första taget ( liksom min fru, hon ger sig aldrig! ), jag trodde ni var två som var här dock, men jag är inte perfekt heller! :)
Du är helt fantastisk, betar av sak efter sak metodiskt och till slut kommer fram lösningen...
Nu är vi kanske inte riktigt där ännu, men jag är väldigt säker på att vi är där snart....

Abuquir Abuquir skrev:
Jag gillar kvinnor som kan och inte ger sig i första taget ( liksom min fru, hon ger sig aldrig! ), jag trodde ni var två som var här dock, men jag är inte perfekt heller! :)
Du är helt fantastisk, betar av sak efter sak metodiskt och till slut kommer fram lösningen...
Nu är vi kanske inte riktigt där ännu, men jag är väldigt säker på att vi är där snart....
Eller inte för min man tror att jag kommer att sabba hela värmesystemet genom att skapa tryck. Han gjorde någon jämförelse till luftbubblor i bilen. :) Jag försökte iaf lufta av men skruvgrejen satt för hårt.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.