71 085 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Okej, jag förstår.B Blåbären skrev:
Den svarta ratten du har på senaste bilden är en tryckventil (släpper ut vatten om man vrider på den), likaså den röda ratten ovanför tryck kärlet. Det gäller att hitta ratten som fyller på systemet med vatten.
Jag tror dock att vi närmas oss...
Oavsett, så liksom du tömmer systemet med några av rattarna/ kranarna alternativt fyller du systemet med någon av dem.
Oavsett vad, vrid på det du hittar och titta på bar mätaren om den ökar eller minskar....
Det är bara vatten, skulle du spilla ut några deceliter om du vridit på fel kran/ ratt. Det spelar ingen roll... en handuk är dock bra att ha, men det är inga mängder av vatten det handlar om.
pröva dig fram eller/ lägg upp mer bilder så tittar vi på det.
Jag vred på den enda kranen jag inte fotat och det blev rättAbuquir skrev:
Nästa steg: inlägg #48, som du skrev.Abuquir skrev:
På bilden på den övre fördelaren, längst till vänster finns en vit plastsak med en silverfärgad fyrkants/ sak i mitten, med denna kan du lufta systemet om du vrider på den med en skruvmejsel.
Gör det tills det kommer vatten, kolla sedan trycket igen och höj ifall det behövs.
Kan behövas göras flera ggr ibland.
Du kan ju testa att lufta lite på fördelaren, isf skruvar du bort metallhatten som sitter med en gummistropp runt sig, denna använder du sen som hylsa till den vita plasthatten på fördelaren (finns två st men du behöver bara lufta den övre fördelaren skulle jag tro). Ta med en bunke att hålla under, töm någon deciliter, stäng och fyll sen på expansionskärlet igenB Blåbären skrev:
Lysande, du är på rätt väg!B Blåbären skrev:
Höj trycket så mycket du kan, men runt 1,5 bar.
Och titta på det jag skrev precis innan.
Du ksn behöva göra detta massor av gånger i början för att bli av med luftfickorna. Höja trycket.... lufta.... höja trycket.... lufta osv
Tills det blir bra.
Och du kommer ha varmt och skönt inne, sedan får du tjöta hål i huvudet på han somskall installera värmepumpen...,!
Tack, ska testa det imorgon när min man inte är hemma. Han tycker inte att vi har tillräcklig kompetens för det härAbuquir skrev:
Nästa steg: inlägg #48, som du skrev.
På bilden på den övre fördelaren, längst till vänster finns en vit plastsak med en silverfärgad fyrkants/ sak i mitten, med denna kan du lufta systemet om du vrider på den med en skruvmejsel.
Gör det tills det kommer vatten, kolla sedan trycket igen och höj ifall det behövs.
Kan behövas göras flera ggr ibland.
Vad lustigt, jag hade lite på känn att jag hade både en man och kvinna att göra med.. ni kompletterar varandra väldigt bra och är ytterst kapabla när ni arbetar tillsammans.... den ena klarar bara ta in det ”programerings tekniska” antar att det är mannen, den andra tar in ”heleten” (kvinnan i detta fallet) ((tror jag))B Blåbären skrev:
Det är samma sak här hemma ”nörden är jag” och min fru har hand om helheten! ( Fast jag gör det mesta där med)
All heder åt er att ni kompletterar varandra och vågar ställa frågorna för att komma framåt.
Och till sist, jag kan inte allt heller, ingen kan det men vi gör så gott vi kan!
Det är tur att det finns en kvinna med oftast, annars går det åt skogen... oftast!
Det är bara jag som jobbat med detta och bara jag som skrivit här.Abuquir skrev:
Vad lustigt, jag hade lite på känn att jag hade både en man och kvinna att göra med.. ni kompletterar varandra väldigt bra och är ytterst kapabla när ni arbetar tillsammans.... den ena klarar bara ta in det ”programerings tekniska” antar att det är mannen, den andra tar in ”heleten” (kvinnan i detta fallet) ((tror jag))
Det är samma sak här hemma ”nörden är jag” och min fru har hand om helheten! ( Fast jag gör det mesta där med)
All heder åt er att ni kompletterar varandra och vågar ställa frågorna för att komma framåt.
Och till sist, jag kan inte allt heller, ingen kan det men vi gör så gott vi kan!
Det är tur att det finns en kvinna med oftast, annars går det åt skogen... oftast!
Jag gillar kvinnor som kan och inte ger sig i första taget ( liksom min fru, hon ger sig aldrig! ), jag trodde ni var två som var här dock, men jag är inte perfekt heller!B Blåbären skrev:
Du är helt fantastisk, betar av sak efter sak metodiskt och till slut kommer fram lösningen...
Nu är vi kanske inte riktigt där ännu, men jag är väldigt säker på att vi är där snart....
Eller inte för min man tror att jag kommer att sabba hela värmesystemet genom att skapa tryck. Han gjorde någon jämförelse till luftbubblor i bilen.Abuquir skrev:
Jag gillar kvinnor som kan och inte ger sig i första taget ( liksom min fru, hon ger sig aldrig! ), jag trodde ni var två som var här dock, men jag är inte perfekt heller!
Du är helt fantastisk, betar av sak efter sak metodiskt och till slut kommer fram lösningen...
Nu är vi kanske inte riktigt där ännu, men jag är väldigt säker på att vi är där snart....