71 085 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Har du NIBE så har jag för mig att du ändrar cirkulationspumpens hastighet i en särskild ”service meny”. Inte den vanliga vill säga.
För att komma in i denna håller man inne Bakåt knappen typ 10sek eller dylikt.
Men nu har du haft en vvs’are där, så rimligtvis ska du inte ändra eller göra nånting i nuläget. Utan han borde ju ha gjort det som behövdes för att få värme?
Men nu har du haft en vvs’are där, så rimligtvis ska du inte ändra eller göra nånting i nuläget. Utan han borde ju ha gjort det som behövdes för att få värme?
Ja jag såg det imorse när jag läste igenom handboken. Ska titta på pumpen ikväll men utgår från att vvsaren gjorde vad han kunde i och med att han nämnde cirkulationspumpen.C crazytok skrev:Har du NIBE så har jag för mig att du ändrar cirkulationspumpens hastighet i en särskild ”service meny”. Inte den vanliga vill säga.
Jag tänkte titta hur den är inställd när jag kommer hem bara för att själv ha lite koll men ja han borde ha koll på inställningarna.R RoBo skrev:
Just denna var ett bra tag sedan jag var inne och pillade på.
Ställ frågan i varmepumpsforum.com under Nibe och SMO 20 eller 40, kommer inte ihåg om du sagt vilken det är.
Där får du garanterat svar om du kan göra det.
Föreslår även att du använder ”Blåbären” där också som användarnamn.
När du/ ni väl fått igång grejorna så kan du få lite hjälp med att trimma in sakerna så att det funkar bra med kurvor, gradminuter etc, etc..
Ställ frågan i varmepumpsforum.com under Nibe och SMO 20 eller 40, kommer inte ihåg om du sagt vilken det är.
Där får du garanterat svar om du kan göra det.
Föreslår även att du använder ”Blåbären” där också som användarnamn.
När du/ ni väl fått igång grejorna så kan du få lite hjälp med att trimma in sakerna så att det funkar bra med kurvor, gradminuter etc, etc..
Då pumpen är ställd på auto så ska den sköta sig själv. Liggpå installatören och "grina" det är den som sålt/installerat pumpen som ska se till att den fungerar som den ska innan han "överlämnar" den. Och betala inte fem öre innan det fungerar.
Japp. Börjar ni få det varmare inne? Annars kan du gå in i värmepumpsmenyn å ändra driftprioritering. Är ett diagram där standard är 30min värme och 30 min vatten. Men är växelventilen manuellt kopplad till värme så får ni väl inget varmvatten ändå.