Har du NIBE så har jag för mig att du ändrar cirkulationspumpens hastighet i en särskild ”service meny”. Inte den vanliga vill säga.

För att komma in i denna håller man inne Bakåt knappen typ 10sek eller dylikt.

Men nu har du haft en vvs’are där, så rimligtvis ska du inte ändra eller göra nånting i nuläget. Utan han borde ju ha gjort det som behövdes för att få värme?

C crazytok skrev:
Har du NIBE så har jag för mig att du ändrar cirkulationspumpens hastighet i en särskild ”service meny”. Inte den vanliga vill säga.

För att komma in i denna håller man inne Bakåt knappen typ 10sek eller dylikt.

Men nu har du haft en vvs’are där, så rimligtvis ska du inte ändra eller göra nånting i nuläget. Utan han borde ju ha gjort det som behövdes för att få värme?
Ja jag såg det imorse när jag läste igenom handboken. Ska titta på pumpen ikväll men utgår från att vvsaren gjorde vad han kunde i och med att han nämnde cirkulationspumpen.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Nu är diffen mellan framledning och retur cirka 15 grader.

Vår egna entreprenör hörde av sig igår kväll och skulle ordna så att en rörmokare kom förbi oss snart.
Ja 15 gr är inget konstigt när plattan är kall.

R RoBo skrev:
Ja 15 gr är inget konstigt när plattan är kall.
Jag tänker också det. Vattnet hinner ju kallna på vägen runt. Men jag har förväntat mig mer flöde i kretsarna. Det borde ju snabba på uppvärmningen tänker jag.

Ja men 1255 har en automatisk värmebärarpump. Går att ändra från auto till manuellt tror i meny 5.1.11 kan vara i service menyn.
Men kommer en röris borde han ju kunna det här.

R RoBo skrev:
Ja men 1255 har en automatisk värmebärarpump. Går att ändra från auto till manuellt tror i meny 5.1.11 kan vara i service menyn.
Men kommer en röris borde han ju kunna det här.
Jag tänkte titta hur den är inställd när jag kommer hem bara för att själv ha lite koll men ja han borde ha koll på inställningarna.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kolla även om det är någon kort slinga som tar mycket flöde.

Är detta cirkulationspumpen?

• Display på värmesystem som visar inställningar för cirkulationspumps hastighet och värmealternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.

E elmont skrev:
Ja.
Kan jag justera den på något sätt? Eller bör jag låta bli den?

Just denna var ett bra tag sedan jag var inne och pillade på.
Ställ frågan i varmepumpsforum.com under Nibe och SMO 20 eller 40, kommer inte ihåg om du sagt vilken det är.
Där får du garanterat svar om du kan göra det.

Föreslår även att du använder ”Blåbären” där också som användarnamn.
När du/ ni väl fått igång grejorna så kan du få lite hjälp med att trimma in sakerna så att det funkar bra med kurvor, gradminuter etc, etc..

I
Den bör du låta bli för den ska stå i auto. Nu går den när det behövs och har som lägst 30% i "viloläge". Kolla denna menyn Skärmdump av en värmepumpsmeny som visar värmebärar- och kylbärarpumpshastighet i procent.
Skapa konto

Så ser du vad den ligger på i realtid

• Gilla
Blåbären
  • Laddar…
Då pumpen är ställd på auto så ska den sköta sig själv. Liggpå installatören och "grina" det är den som sålt/installerat pumpen som ska se till att den fungerar som den ska innan han "överlämnar" den. Och betala inte fem öre innan det fungerar.

Den står i vänteläge ser det ut som. Gissar att det är för att det står varmvatten som driftprio.

• Display på en värmepump med en indikator som visar varmebararpumpshastighet 30% och koldbararpumpshastighet 0%.
    Skapa konto
  • Displaypanel på en värmepump visar status och temperaturvärden i väntrumsläge.
    Skapa konto
I
Japp. Börjar ni få det varmare inne? Annars kan du gå in i värmepumpsmenyn å ändra driftprioritering. Är ett diagram där standard är 30min värme och 30 min vatten. Men är växelventilen manuellt kopplad till värme så får ni väl inget varmvatten ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.