Nu är det hög tid för stambyte, iaf den delen av avloppet som går utanför huset.
Den stammen går under både min och grannens infart, som ska asfalteras nästa sommar. Så jag passar på att byta avloppet nu när vi ändå gräver och dränerar..
Resten av avloppet inne i huset byter jag senare, när jag bilar upp plattan i källaren. Har skaffat en Hilti bilningsmaskin för ändamålen, och den kom väl till pass nu för att knäcka loss gjutjärnsröret som gick i betongsulan.

20260614_201123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260614_201127.jpg
Skapa konto
20260614_212501.jpg
Skapa konto

Samtidigt som jag bilade inne, så schaktade grävaren på duktigt ute!
20260624_165620.jpg
Skapa konto
20260624_165626.jpg
Skapa konto

I ett och samma schakt går el (73 år gammal tjärlindad kabel), inkommande vatten samt avlopp. Det var en rejäl utmaning att gräva upp alltsammans. Tyvärr råkade vi orsaka ett kabelbrott på elkabeln, så Vattenfall fick rycka ut och reparera. Det mesta av den gamla kabeln blev då utbytt.
20260624_165757.jpg
Skapa konto
20260625_122406.jpg
Skapa konto

Skön känsla när man bilar igenom och ser dagsljus i hålet!
20260625_125628.jpg
Skapa konto

Ut med gammat avlopp av gjutjärn och betong, in med det nya.
20260625_131642.jpg
Skapa konto

20260625_133356.jpg
Skapa konto
20260629_181851.jpg
Skapa konto

Grävaren tog också ett eget beslut att förbereda schaktet med rör för fiber. Det gick av bara farten, och kommer spara många kronor åt mig i framtiden om jag vill dra in fiber..
20260629_180818.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 15 till
  • Laddar…
Klokt att ni satte backventil på avloppet! 👍

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hur mycket fick ni betala för lagningen

Hur var skicket på rören ut ur huset ?
Vad gick kalaset på ?
/ P

J
Frågade vattenfall om de fick byta ut sin elservis när det ändå var öppet i schaktet?

Kul att tråden uppskattas av andra. Ska försöka besvara en del frågor som dykt upp:
  • Backventil satt faktiskt redan på avloppet. Tidigare ägare har tänkt till och gjort en del saker mycket rätt, andra är nog lite mer tveksamma..
  • Har ställt frågan till Vattenfall för över en månad sedan om det var möjligt att byta elkabeln proaktivt. Om inte annat för att minska driftstörningar i framtiden. Tyvärr hann kabeln gå av innan de svarade, så nu blev den ju i praktiken utbytt ändå. Iaf den delen som går utanför huset.
  • Får återkomma vad lagningen av elkabeln kostade, har inte fått ngn faktura ännu. Men som tur var kunde jag enkelt få låna el av grannen till kyl & frys, och ingen kom till skada.
  • Avloppstammen var i varierande skick. Gjutjärnsrören är dags att byta, även de inne i huset inom något år.
    - Relining är inte ett alternativ då det är lite för små rör (många års beläggningar gör ju inte arean större), och eftersom jag ändå har en plan för mer omfattande renovering av betongplattan.
    - Betongrören utanför huset var i ganska gott skick, men hade fått sättningar på minst ett ställe så papper och skräp stoppades litegrann påväg ut.
    - Har några grannar som gör liknande jobb just nu, där var betongrören fyllda med rötter då de har haft träd och buskar alldeles i närheten.
  • Hela arbetet med dränering och gräv går på löpande avräkning. Beroende på att det varierar så beroende på hus & mark så ville de inte lämna en fast offert för hela jobbet.
    Dessutom tillkommer en del jobb under resans gång, "när maskinen ändå är här.."
    För just dräneringen har vi räknat på 5.000 kr per löpmeter (inkl. moms, före ROT). Därför sparar jag en del på att garage och altan är byggt som det är, det hörnet gräver vi inte vid.

Just nu ligger jobbet ungefär enl. plan, och vi pausar grävandet för lite semestrar. Det sista vi gjorde var att gräva ner ett par kassetter för takavvattning, ska fungera som buffertmagasin vid regn. Bättre än traditionella stenkistor iaf.
Samt att återställa stora delar av tomten - där vi nu är helt färdiga med grävningar!
20260630_084013.jpg
Skapa konto

Tack vare ett skopa med sorteringsverk kunde vi enkelt återanvända väldigt mycket av fyllnadsmassorna till jord på tomten. Alla (nästan) stenar och större bitar sållades bort, kvar blev min egen jord som gick att plana ut.
20260630_153814 - kopia.jpg
Skapa konto

Så skönt att se lite tomt och yta igen, inte bara schakt och olika högar med fyllnadsmassor..
20260701_072825.jpg
Skapa konto
20260701_072913.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 14 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.