S
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
En radiator i pannrummet är ett måste. Luften som drogs in för förbränningen gick ju ut i skorstenen. Tillförde inget gällande ventilation.
ut i skorstenen?
däremot värme/vent i källare
Isakare Isakare skrev:
Ja som tidigare sagt, klimatet, framförallt i källaren kommer ändras drastiskt när pannan åker ut, förbränningen drar in en massa luft i huset, och pannan i sig ger en del värme.
FTX har du sist på din lista, den bör du nog prioritera upp om du vill hålla huset friskt.
Är vinden frisk idag, är det inte säkert att den är det efter kommande vinter.

Föresten, jäkligt trevligt hus 👍 Hade nått liknande för 10 år sen som jag saknar mycket.
Håller med om att klimatet, framförallt i källaren kommer att ändra sig drastiskt. Även påverkar ventilation, särskilt i källaren. (numer klassiskt problem att ta bort pannan och få problem)

• Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Förtjusande hus! Riktigt charmigt. + 1 på FTX. Har tips på firma i uppland om du inte ska göra det själv.

Vad är det för bjälklag?

• Gilla
stareez
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Förtjusande hus! Riktigt charmigt. + 1 på FTX. Har tips på firma i uppland om du inte ska göra det själv.

Vad är det för bjälklag?
Det ska vara armerad betong, iaf enl. den bristfälliga konstruktionsritningen. Skicka gärna tips på en bra firma, bra folk är det ont om.

Vi har samma! Vi ville ha aggregatet i källaren så fick ta in en betonghåltagare som svettades i två dagar. Bifogar bild på asen som kom ur det hela. 😅
stareez stareez skrev:
Det ska vara armerad betong, iaf enl. den bristfälliga konstruktionsritningen. Skicka gärna tips på en bra firma, bra folk är det ont om.
Tuna ventilation! Hjälpte oss med helhetslösning. Ville inte göra det jobbet själva då jag var höggravid och hade en liten på höften.

• IMG_4879.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Som ett steg i att byta ut den gamla pannan behöver oljetanken tömmas. Det som jag trodde var en tom tank, visade sig innehålla 80-90L olja. Sug-munstycket inne i tanken lämnar tydligen kvar 5 cm på botten.
Så jag har ägnat helgen åt att dränera oljan och samla upp oljan, i lite olika byttor och kärl. Sen provade jag att koppla in oljan nästan direkt på brännaren, passade också på att byta filter (hittade två nya filter). Det funkade fin-fint!
Så just nu duschar vi lite billigare än planerat. Känns extra bra att kunna använda upp oljan, istället för att bara göra sig av med den.
Sen har jag städat och röjt en del i övriga garaget, så nu är det ganska rent och fint.

• 20260508_210722.jpg
    Skapa konto
  • 20260508_171045.jpg
    Skapa konto
  • 20260505_165448.jpg
    Skapa konto
  • 20260508_210736.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Ett litet sidojobb: Pannans rör i skorstenen tog i den nya huven uppepå skorstenen. Så jag såg till att åtgärda detta med vinkelslip, lite lagom smidigt en solig dag..

• 20260510_070425.jpg
    Skapa konto
  • 20260510_070454.jpg
    Skapa konto
  • 20260505_170422.jpg
    Skapa konto
  • 20260505_170452.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
heikkipeikki och 3 till
  • Laddar…
Ett bra sätt att slippa kladdet med oljan som blir kvar i tanken och gärna vill stinka ner hela huset om du kapar den på plats är att låna en pallyftare och rulla ut tanken genom garaget, sen kan du antingen kapa upp den utomhus eller köra bort den med släpvagn.
En fetstor rörtång brukar funka bra på dom där dimensionerna eller tigersåg.
Om du ska kapa upp tanken så hyr en rejäl nibbler.

• Gilla
stareez
  • Laddar…
B Byggaren Bengt skrev:
Ett bra sätt att slippa kladdet med oljan som blir kvar i tanken och gärna vill stinka ner hela huset om du kapar den på plats är att låna en pallyftare och rulla ut tanken genom garaget, sen kan du antingen kapa upp den utomhus eller köra bort den med släpvagn.
En fetstor rörtång brukar funka bra på dom där dimensionerna eller tigersåg.
Om du ska kapa upp tanken så hyr en rejäl nibbler.
Finns det nibbler som klarar 2-3 mm?

V Vante skrev:
Finns det nibbler som klarar 2-3 mm?
Ja det finns att hyra på tex ramirent

Fortsättning på oljetanken. Med all olja tömd, så har jag sett till att ta hand om det sista slammet. 20 kg Absol gjorde susen för resterna på botten.

Sen fram med tigersågen. Kapade först av toppen, sen en sida i taget. Det gick förvånansvärt lätt, tar bara tid och väsnas som tusan.
Som tur är grannarna luttrade och vana vid oljud, så jag kan jobba på i full fart..
Planen är att få ner alltsammans i hanterbara bitar, sen ta det till skrotsentralen för att åtminstone få någon krona för metallen.

• 20260515_111952.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_135637.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_140154.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_141349.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_152916.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_152921.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_201502.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_205625.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
kingen101 och 2 till
  • Laddar…
Fint. Tips på bra blad för att såga tjocka element rör? Kört med biltema men de rår inte på. 😂

Spara pannplåtarna. De kommer alltid till pass förr eller senare.

Intet Intet skrev:
Spara pannplåtarna.
Pannplåtarna?

F fribygg skrev:
Pannplåtarna?
Nej. Tankplåtarna. Det blev ett tank(e)fel.😀

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
stareez stareez skrev:
Fortsättning på oljetanken. Med all olja tömd, så har jag sett till att ta hand om det sista slammet. 20 kg Absol gjorde susen för resterna på botten.

Sen fram med tigersågen. Kapade först av toppen, sen en sida i taget. Det gick förvånansvärt lätt, tar bara tid och väsnas som tusan.
Som tur är grannarna luttrade och vana vid oljud, så jag kan jobba på i full fart..
Planen är att få ner alltsammans i hanterbara bitar, sen ta det till skrotsentralen för att åtminstone få någon krona för metallen.

Bosch Tigersågblad Expert S1155CHC Metal.​

Använder denna, dyr men bra.

• Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.