Vad är det för FTX-aggregat du har?
Ser bra ut.
Ska ha något liknande i mitt badrum.

//AA

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Fastnade i denna tråd och missade mitt radioprogram. Uppskattar stort den enorma ambition du har och att saker görs riktigt ordentligt från början. Det med dränering, avlopp och tätning. Sedan har du (och hustrun?) en eller två, tre nivåer högre krav på stil och finess. Men väldigt roligt att läsa - och se - tack vare bilderna.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Föe egen del är gvventilerna ständigt öppna. Jag har justerat in flödet per slinga och sen styrs framledningstemperaturen främst av utegivaren till VP (och dess kurva) vilket ger rätt rumstemperatur per rum/slinga. Rumstermostaterna står på 24 grader och först då stängs slingan vid tex hög solinstrålning, något som händer väldigt sällan. Detta ger en lägre energiförbrukning än att ha en högre framledningstemperatur och låta rumstermostaterna styra on/off på slingorna. Något att reflektera över. Givetvis ska ventilerna funka som avsett och inte hoppa av.
Absolut, jag är ingen nybörjare till reglering av värme. Värmen i huset regleras i första hand av en ngenic tune som mäter värmen på ovanvåningen och i källaren. Duschrummet, som regleras av denna trasiga termostat, är ett litet rum som är relativt välisolerat jämfört med andra rum. Här är en graf över temperaturen de senaste två veckorna:

Graf över duschrumstemperatur mellan 21 och 23°C, från 3-17 maj. Linjer visar aktuell och målad temperatur, med uppvärmning indikerad i orange.

Oftast håller sig temperaturen jämnt, men när den går över 22 grader skulle jag helst vilja strypa tillflödet. Ingen stor grej just nu men på vintern hade skillnaden varit större.

S saiter skrev:
Vad är det för FTX-aggregat du har?
Ser bra ut.
Ska ha något liknande i mitt badrum.

//AA
Systemair VTR500. Ventilationsentreprenören valde detta märke och modell åt mig och även fast jag inte har något att jämföra med är jag väldigt nöjd. Systemair gör saker för mycket större fastigheter och det tycker jag märks, mjukvaran är faktiskt rätt kompetent och eftersom den pratar modbus kan jag använda en modbus<->ethernet-brygga för att via kabel (inte wifi) styra aggregatet från Home Assistant. Dessutom visade det sig att aggregatet har en extra regulator som i mitt fall inte användes till någonting. Detta kom till nytta när jag behövde något som kan reglera frikylan.

H hovapettson skrev:
Fastnade i denna tråd och missade mitt radioprogram. Uppskattar stort den enorma ambition du har och att saker görs riktigt ordentligt från början. Det med dränering, avlopp och tätning. Sedan har du (och hustrun?) en eller två, tre nivåer högre krav på stil och finess. Men väldigt roligt att läsa - och se - tack vare bilderna.
Radioprogram går på repris men inte byggahus-trådar! :)

Som glad amatör blir man ofta ambitiös, hade jag gjort detta kommersiellt hade jag lagt ribban mycket lägre. Ja, frugan brukar hjälpa till men ofta bygger jag sent på kvällen när resten av familjen sover. Tack för tillropet!

• Gilla
hovapettson och 2 till
  • Laddar…
Vi fortsätter tråden, det är fortfarande den 29 april 2025 och plattsättaren håller på med lister. Det är dyrare än trälister men det känns konstigt att sätta trä längst ned mot väggen när det finns jord på andra sidan väggen. Visst, huset är dränerat och allt, men som ni vet vill jag bygga bort det problemet helt.

Nyfixerat golv med verktygslådor, brickor och plattor i ett renoveringsprojekt för ett maskinrum. Ljusa väggar och golvplattor, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Listerna bara flyger upp på väggen.
Verktyg och byggmaterial ligger på golvet framför en vägg med eluttag och kabeldosor i ett rum under renovering.
Skapa konto

Grå keramiska lister mot en vit vägg med verktyg och material på golvet, redo för plattsättning och fogning i ett maskinrum.
Skapa konto
Rum med grå kakelplattor, verktyg och material på golvet, inklusive en kakelskärare och en låda med verktyg och fogmassa; vitmålad vägg i bakgrunden.
Skapa konto

30 april, och det är dags att foga listerna.
Rum under renovering med kaklade golv, upptagna lister och verktyg på golvet. En hink och andra renoveringsmaterial syns i förgrunden.
Skapa konto
Maskinrum med nylagd plattsättning och rörinstallationer. Ljusa golvplattor, kopparrör och vita elskåp syns i hörn av rummet.
Skapa konto

Kaklat golv i maskinrum med synliga kopparrör och olika installationer längs väggarna, redo för att ansluta till maskineriet.
Skapa konto

Jag bara älskar vyn av kontinuerliga linjer in i maskinrummet, det märks att någon tar sitt hantverk på stort allvar.
Nyrenoverat rum med grå klinkergolv och plåtlister. Verktyg och material synliga i bakgrunden, samt tomma eldosor på väggarna.
Skapa konto

Nu är plattsättningen klar, och efter lite torktid ser det ut så här
Ett ljust rum med kakelgolv, vit vägg och synliga ventilationsrör i taket, upplyst av två långa ljusarmaturer.
Skapa konto
Stengolv och vita väggar i ett maskinrum med tydlig belysning. Elektrisk dosa syns på väggen, och dörröppning leder till annat rum.
Skapa konto
Ljusa klinkerplattor på golvet i ett rum med vitmålade väggar och rör som löper längs väggen. Takbelysning reflekteras jämnt över golvet.
Skapa konto
Maskinrum med plattsatta golv, rör och elkablar synliga på väggarna. Väl upplyst med jämnt ljus från takarmaturer.
Skapa konto
Maskinrum med nylagda plattor, väggar fyllda av installationer och rör, ljusstarka armaturer ger bra belysning utan fönster.
Skapa konto

Nu är det dags för lite blandat småfix. Först ut är takbelysningen, den sista armaturen ska kopplas in med resten.
Ventilationssystem och rör i ett maskinrum, med ljusgrå klinkergolv och synliga kablar på väggen. Takbelysning ger jämnt ljus.
Skapa konto
Vit takbelysning och elledningar mot en vit takyta i ett rum, med synliga skruvar och en lampa som ger starkt ljus.
Skapa konto

Tak med två lysrör och synliga ventilationsrör i ett maskinrum, belysningen ger jämnt ljus i rummet.
Skapa konto

Med det har vi alla fyra lampor inkopplade.
Källarrum med fyra lysrör i taket, stora ventilationsrör och teknisk utrustning, kraftigt upplyst trots att rummet saknar fönster.
Skapa konto

På pappret är det nästan lite overkill att ha fyra armaturer på 7700 lumen var i ett rum som är så pass litet. Men nu när jag skriver detta har det gått över två veckor sedan de kopplades in, och jag har inte varit missnöjd. Det bländar inte, och trots att taket är fullt av saker som hindrar belysningen får jag jämnt ljus överallt. Totalt är det 200W elektrisk effekt i bara belysning, haha.

Efter det behöver jag ta tag i alla tomma eldosor, och det finns ett antal i maskinrummet.
Vattenledning i maskinrum med rengörda rör och vägg. Verktyg på golvet och en eluttag syns också. Ingen naturlig ljuskälla i rummet.
Skapa konto
Verktyg och en borrmaskin på golvet vid ett vitt rör som går längs väggen. Elektriska dosor syns intill röranslutningen.
Skapa konto

Efter detta dagsverke ser det ut så här, och återigen lägg märke till mängden ljus i detta rum utan fönster!
Maskinrum med ventilationsrör, VVS-installationer och takbelysning. Lysrör ger starkt ljus utan bländning i det fönsterlösa rummet.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
Innan vi lämnar april och går över till maj vill jag dela denna film. Den visar regleringen för luft- och vattenburna frikylan med varsin reglerventil och cirkulationspump.

4 maj 2025 och det är dags att snygga upp lite efter plattsättaren. Det inte gick att undvika fog längst ned på väggen när listerna sattes upp, så vi inleder med bättringsmålning.
Vägguttag installerat nära en grå rörledning, med blå tejp längs väggen på ett grått tegelgolv.
Skapa konto

Luft- och vattenburna frikylans system med reglerventiler och cirkulationspump, omgivna av kablar och rör, på en grått kaklad yta.
Skapa konto
Vitt väggparti i samband med grå golvlist och klinkergolv, eventuell bättringsmålning utförd vid listens kant.
Skapa konto

Vi ska också fixa till dörrfodret som jag satte härom dagen. Av misstag fick jag en leverans 0502Y när jag skulle ha 0500N, den enda korrekta nyansen av vit vi använder i hela huset. I stället för att krångla med retur är det lika bra att bara lägga ett lager spackel och färg. På så sätt får jag bort spikhål på samma gång!

Innan
Dörrkarm i ett rum med vitmålad dörrpost, synlig kopparledning och isolerad ventilationsrördetalj i taket.
Skapa konto

Efter spackling
Spacklad dörrkant och vägg med synliga rör ovanför i ett renoveringsprojekt, visas i närbild.
Skapa konto

Efter slipning
Närbild av ett dörrfoder och omgivande vägg, med fokus på målningsarbete och ytförbättringar runt listerna.
Skapa konto

Efter målning
Närbild på vit dörrkarm med bättringsmålning och detaljer kring ett övergångsställe där lister möts.
Skapa konto
Pensel applicerar vit färg på dörrfoder, omgivande synliga kopparrör och eldetaljer.
Skapa konto

8 maj 2025. Det är några småsaker jag vill ha hjälp med från elektrikern innan vi helt slutför detta rum. Som ni redan vet spenderar jag en del tid uppe sent på kvällen och filosoferar på bygget. En av många idéer jag fått är att vi behöver ett utomhusuttag vid maskinrummet. Just nu måste jag dra en jääättelång kabelvinda ut till baksidan och detta vill jag förbättra med ett nytt uttag, och det dras från maskinrummet.

Sedan har vi bestämt oss för att flytta vår källarfrys till detta rum, och då vill jag ha ett separat uttag från den lilla elcentralen och mata med en personskyddsautomat. Alla uttag i detta rum matas annars från en och samma krets, och jag vill undvika att ett jordfel någonstans slår ut frysen. Med personskyddsautomat till frysen får den en egen liten jfb, och detta är också standard vid nybygge.

Dessa två saker fixar elektrikern idag! Jag hjälper till genom att sätta borren i väggen där jag vill ha uttaget.
Tegelvägg med ett uttag och en temperaturgivare monterade på ytan.
Skapa konto
Person håller en blå borrmaskin över gräs, med två borrskruvar på marken, förbereder för installation av utomhusuttag.
Skapa konto

Hål i en vit vägg med skador runt omkring.
Skapa konto

Dessa kablar får dras utanpåliggande...
Vitt rum med nyinstallerade eluttag och kablar längs väggen, ljusrör i taket och en rulle vit kabel på golvet.
Skapa konto

Elinstallation i rum med nytt eluttag på väggen, synliga rörledningar och lysrör i taket.
Skapa konto

Så gött med egen liten elcentral i detta rum, det är bara att lägga till en grupp så är det klart.
Elcentral med flera säkringar och kablar i en vitmålad vägg, kopparrör och ventilationsrör synliga ovanför.
Skapa konto

Det blev en halvdag för elektrikern, vid lunch är han klar.
Vitmålad vägg i ett rum med synliga elkablar och flera eluttag. Två lysrörslampor i taket och rör i hörnet.
Skapa konto
Elinstallation i maskinrum med rörledningar, kablar, elcentral och kopplingsuttag på väggen. Rummet har vita väggar och trälist.
Skapa konto

Det blev också ett nytt uttag innanför dörren. Tänk att vi satte in så många uttag men glömde ha ett där man naturligt vill koppla in sig för dammsugaren? Bättre sent än aldrig att få detta gjort nu.
Vägg med kopparrör, ventiler och isolerade vattenrör, samt ett uttag och en strömbrytare på en ljus vägg i ett rum med ljusgrått klinkergolv.
Skapa konto

Uttaget ute blev snyggt, en hel klubb av installationsdetaljer på denna sida huset med vattenutkastaren, yttertempgivaren och uttaget.
Gul tegelvägg med nyinstallerat utomhusuttag, vattenutkastare och yttertempgivare nära ett fönster.
Skapa konto
Uttag på en gul tegelvägg med en hand som öppnar dess skyddslock.
Skapa konto

Ses i nästa inlägg!

• Gilla
Troberg92 och 5 till
  • Laddar…
H
Fint. Bra att du moterde ett Magnetitfilter.

Plastkärlet på kallasidan till berget behöver du byta ut mot ett slutet expantionskärl då det inte sitter på högsta punkten.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
23 mars 2024.
.[bild]
P3 partikelfilter är ju utmärkt för detta jobbet men varför även ett gasfilter (Bruna) ?

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Snyggt som vanligt!

Men har du inte ett dammsugaruttag på andra sidan dörröppningen?

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
25 april 2025. Lite mer finjustering av spacklet samt lokalt flytande tätskikt runt brunnen. Skulle det mot förmodan komma mycket vatten rinner det rakt ner i brunnen. Tittar någon ned i brunnen kommer man också se tätskiktet korrekt monterat
[bild]
Vad använde ni för tätskikt där? Jag har letat och lite låst mig vid Ardex 7+8, men det där ser inte ut som det.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Fint. Bra att du moterde ett Magnetitfilter.

Plastkärlet på kallasidan till berget behöver du byta ut mot ett slutet expantionskärl då det inte sitter på högsta punkten.
Hm...jag tror detta expansionskärl är slutet så det ska vara OK.
R Rowah skrev:
P3 partikelfilter är ju utmärkt för detta jobbet men varför även ett gasfilter (Bruna) ?
När jag bilade avlopp tog det bort lukten av avlopp! Men nu sitter det på av bara farten så varför inte? :)
S sprucetwig skrev:
Snyggt som vanligt!

Men har du inte ett dammsugaruttag på andra sidan dörröppningen?
Jo, det gör det. Men jag invigde uttaget igår och är väldigt glad för att jag har det där, så mycket smidigare, haha
J jhall skrev:
Vad använde ni för tätskikt där? Jag har letat och lite låst mig vid Ardex 7+8, men det där ser inte ut som det.
Jag är inte hundra men tror det är Tätningsmassa-A 1K från Alfix. Hittade inget foto nu som bekräftar detta men känner igen förpackningen.

• Gilla
TrygveK och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Etnoy Etnoy skrev:
Innan vi lämnar april och går över till maj vill jag dela denna film. Den visar regleringen för luft- och vattenburna frikylan med varsin reglerventil och cirkulationspump.

[video]

4 maj 2025 och det är dags att snygga upp lite efter plattsättaren. Det inte gick att undvika fog längst ned på väggen när listerna sattes upp, så vi inleder med bättringsmålning.
[bild]
[bild][bild]
Vi ska också fixa till dörrfodret som jag satte härom dagen. Av misstag fick jag en leverans 0502Y när jag skulle ha 0500N, den enda korrekta nyansen av vit vi använder i hela huset. I stället för att krångla med retur är det lika bra att bara lägga ett lager spackel och färg. På så sätt får jag bort spikhål på samma gång!

Innan
[bild]
Efter spackling
[bild]
Efter slipning
[bild]
Efter målning
[bild][bild]

8 maj 2025. Det är några småsaker jag vill ha hjälp med från elektrikern innan vi helt slutför detta rum. Som ni redan vet spenderar jag en del tid uppe sent på kvällen och filosoferar på bygget. En av många idéer jag fått är att vi behöver ett utomhusuttag vid maskinrummet. Just nu måste jag dra en jääättelång kabelvinda ut till baksidan och detta vill jag förbättra med ett nytt uttag, och det dras från maskinrummet.

Sedan har vi bestämt oss för att flytta vår källarfrys till detta rum, och då vill jag ha ett separat uttag från den lilla elcentralen och mata med en personskyddsautomat. Alla uttag i detta rum matas annars från en och samma krets, och jag vill undvika att ett jordfel någonstans slår ut frysen. Med personskyddsautomat till frysen får den en egen liten jfb, och detta är också standard vid nybygge.

Dessa två saker fixar elektrikern idag! Jag hjälper till genom att sätta borren i väggen där jag vill ha uttaget.
[bild][bild]
[bild]
Dessa kablar får dras utanpåliggande...
[bild]
[bild]
Så gött med egen liten elcentral i detta rum, det är bara att lägga till en grupp så är det klart.
[bild]
Det blev en halvdag för elektrikern, vid lunch är han klar.
[bild][bild]
Det blev också ett nytt uttag innanför dörren. Tänk att vi satte in så många uttag men glömde ha ett där man naturligt vill koppla in sig för dammsugaren? Bättre sent än aldrig att få detta gjort nu.
[bild]
Uttaget ute blev snyggt, en hel klubb av installationsdetaljer på denna sida huset med vattenutkastaren, yttertempgivaren och uttaget.
[bild][bild]

Ses i nästa inlägg!
Snyggt och prydligt! 😊 Det är bara att ställa in ett drinkbord i "maskinrummet" och sen köra igång cocktailpartyt. 😉

• Haha
Etnoy
  • Laddar…
Fortfarande 8 maj 2025. Efter borrning av eluttag i ytterväggen är det som vanligt lite puts som lossnat på insidan.

Borrat eluttag i yttervägg med synlig skada i putsen, kabel genom väggen och fastsatt med klammer.
Skapa konto

Flexibel fogmassa för att få det tätt
Elektrisk kabel genom yttervägg med kringliggande puts färdig för reparation efter elinstallation.
Skapa konto

Husfix för att få det snyggt
Eluttag i vägg med vit kabel och fastsättning, omgiven av patched gips där puts lossnat.
Skapa konto

Jämna av med blöt svamp
Närbild på en vit vägg där en bit puts har lossnat runt ett borrat eluttag, med en vit elkabel fäst i väggen.
Skapa konto

Det finns lite fog på sockeln vid värmepumpen, jag skrapar av så mycket som det går och bättringsmålar resten
Vit frys placerad på nylagd fogad sockel, redo för anslutning till dedikerat eluttag; nyligen renoverat maskinrum.
Skapa konto

Ytterkant av vit frys på svartmålad yta, omgiven av blå maskeringstejp, mot ljus vägg och golv. Kopparrör syns till vänster.
Skapa konto

Mycket bättre!
Frys placerad på mörk fogmassa i ett maskinrum, omgiven av kopparrör och vita väggar. Golvet är delvis jämnat och målat.
Skapa konto

Ett par timmar senare kan husfixet slipas och jag kör slutfinish med lite spackel
Bilden visar en vägg med en flexibel fogmassa runt ett nyborrat eluttag, och kabeln är fastsatt ovanpå ytan med en kabelhållare.
Skapa konto

Nästa dag, 9 maj 2025, kan vi slipa och måla
Eluttag i yttervägg med fogmassa runt, och kabeldragning ovan; efter borrning och innan slutfinish enligt inlägg om renovering av hus.
Skapa konto

Elkabel längs taket i ett rum, fastsatt med klämmor.
Skapa konto

Även om vi inte är 100% klara är nu maskinrummet klart för inflytt. Hustrun och jag har spånat på vad vi vill ha här, och den första saken är frysen. Den står idag i hobbyrummet (detta är alltså extrafrysen) och får nu ett nytt hem. Faktum är att denna frys följde med huset och flyttades ned till källaren dag 1 i vår ursprungliga renovering.

Eftersom frysen har hjul är den rätt lätt att flytta själv

Flytten av en stående silverfärgad frys med hjul in i ett renoverat rum. Frysens dedikerade uttag syns på väggen.
Skapa konto

Stående kylskåp i ett vitt maskinrum med grått klinkergolv, sett genom en dörröppning.
Skapa konto

Grå frys placerad i ett nymålat maskinrum med ljusgrått klinkergolv och vitmålad vägg, belyst av lysrör i taket.
Skapa konto

Framme! Nu kopplar vi in den i det dedikerade frysuttaget
Grå frys ansluten till eluttag i renoverat maskinrum med vita väggar och klinkergolv.
Skapa konto

I nästa inlägg flyttar vi serverracket, och det är mycket svårare än att flytta en frys!

• Gilla
Byggaren Bengt och 7 till
  • Laddar…
H
Etnoy Etnoy skrev:
Hm...jag tror detta expansionskärl är slutet så det ska vara OK.

När jag bilade avlopp tog det bort lukten av avlopp! Men nu sitter det på av bara farten så varför inte? :)

Jo, det gör det. Men jag invigde uttaget igår och är väldigt glad för att jag har det där, så mycket smidigare, haha

Jag är inte hundra men tror det är Tätningsmassa-A 1K från Alfix. Hittade inget foto nu som bekräftar detta men känner igen förpackningen.
Men inte med trycksatt gummiblåsa som du har på varmasidan. Det är vad jag menar med trycksatt / slutet expantionskärl.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Men inte med trycksatt gummiblåsa som du har på varmasidan. Det är vad jag menar med trycksatt / slutet expantionskärl.
Ah, jag förstår vad du menar. Vi har inte kunnat sätta kärlet högre, men det har varit ungefär så här sedan vi köpte huset för flera år sedan och det har fungerat bra. När denna gamla VP går sönder och byts ut får vi se om det går att förbättra.

Vi fortsätter den 9 maj 2025 och som utlovat är det dags för serverracket. Detta rack är min lekstuga och där jag lär mig nya kunskaper inom IT. Som villaägare har jag förmånen att få plats med ett fullstort 42U-rack, och för er som inte vet är detta betydligt större än en frys: En meter djupt, 60 cm brett och två meter högt. Detta rack råkar också vara ett äldre rack tillverkat av IBM, så det är ett riktigt kvalitetsmärke. Jag fick tag på det för en spottstyver och det har lite slitagemärket på baksidan, annars är det i bra skick. Kvalitet i detta fall betyder mycket stål, och därför mycket vikt.

Racket står även det i hobbyrummet men ska in i maskinrummet där det får sitt nya hem. För att spara på ström har jag samlat ihop så mycket som möjligt i en enda 4U-server i stället för att ha många mindre maskiner. Denna tråd handlar inte om IT-nörderi så jag kommer inte gå in på djupet, men längst upp sitter en 48-portsswitch som kopplar ihop nätverket.

Serverrack i källare med patchkablar och rörledningar på väggarna. Verktyg och tillbehör syns på en träbänk framför.
Skapa konto

Servern har som ni ser blivit rejält dammig av allt byggande, och jag börjar demontera all utrustning.

Serverrack med nätverksswitch, kablar och Netgate-enhet i ett hobbyrum, omgivna av interna nätverksanslutningar och IT-utrustning.
Skapa konto

Ett 42U-serverrack med kabelhärva och dammig utrustning inklusive en 48-portsswitch, stående i ett hobbyrum under flytt till maskinrum.
Skapa konto

Vill ni förresten ha tips om billiga switchar ska ni kolla följande tråd: https://forums.servethehome.com/ind...s-cheap-powerful-10gbe-40gbe-switching.21107/

Serverrack med bunt av nätverkskablar, svarta och vita, med etiketterade kontakter, i ett datorrum. Kablarnas ändar är ordnade i en kopplingspanel.
Skapa konto

Sedan monteras sidoplåtarna bort.
Ett tomt, svart serverrack står i ett rum med många kablar och utrustning runtomkring. Det finns kabelhärvor på golvet.
Skapa konto

Efteråt, när hyllplanen också är borta, är racket så lätt som det kan bli, vilket inte säger mycket. Nu ska vi ta oss igenom tre dörrar och en 90-graderssväng utan att förstöra alltför mycket av huset. Den första svängen är svårast eftersom korridoren utanför hobbyrummet svänger direkt efter dörren. Men frun och jag lyckas tillsammans lägga servern ned och vända och vrida upp den i korridoren. Kom ihåg att racket är för hög för att ta sig genom dörrarna stående.
Serverrack utan sidoplåtar i en trång korridor, omgiven av verktyg och flyttkartonger. Racket är redo att monteras i ett maskinrum.
Skapa konto

Sedan kommer tvättstugan, och som tur är finns det tillräckligt mycket plats framför tvättmaskinerna för att ta sig genom "s-böjen" utan att lyfta allting över tvättbänken, vilket vi hade behövt två extra personer för att klara.
Ett serverrack som ligger på trasmattor i en tvättstuga, omgiven av verktyg och kablar. Väggen har en dörr och en bänkskiva med diskho.
Skapa konto

Man i t-shirt och handskar flyttar ett stort serverrack genom en smal korridor, omgiven av verktyg och förpackningar.
Skapa konto

Nu är den svåra biten klar, och genom att lägga den på trasmattor kan vi sakta glida oss genom dörren till maskinrummet.

Ett demonterat serverrack ligger på trasmattor i ett hobbyrum med olika delar runtomkring, redo för att flyttas.
Skapa konto

Taket är precis högt nog för att vi ska kunna resa servern:
Svart serverrack från IBM på trasmattor, beläget i ett rum med vit vägg och synliga kablar, del av ett hembyggprojekt.
Skapa konto

Nu kan jag backa in den på rätt plats, puh! Det gick, men var riktigt svettigt.
Tomt serverrack i rum med ventilationsrör, dammsugare och trasmatta på golvet.
Skapa konto

Kvar i hobbyrummet ligger bara en stor kabelhärva som jag nu behöver sortera ut igen. Här på väggen ska jag hänga ett mindre nätverksskåp ("bara" 12U, hehe) som huvudswitchen sitter i.
Ett hörn av ett rum med en hög av kablar på golvet, en svart serverrack-dörr lutad mot väggen och synliga ventilationsrör.
Skapa konto

För att nätverket och datorerna ska fungera innan jag går och lägger mig får servern och switchen bo tillfälligt i hyllan. Detta blir inte min vackraste koppling men det får jobbet gjort för stunden.
Kabelkaos i hobbyrum med nätverkskablage, verktyg, och hyllsystem. Serverutrustning och diverse snickeritillbehör syns i rörig miljö.
Skapa konto
Netverksutrustning med många kablar på en hylla, inklusive en switch och serverdelar i ett rum med kartonger och annat material i bakgrunden.
Skapa konto
Dammig 4U-server med många diskar ovanpå ett träbord, plastlåda med kablar och etikett "SmartStore Classic 10", komprimerad gasburk synlig.
Skapa konto

Runt serverracket hade vi ställt en massa saker, och alla dessa behövdes tas fram för att få ut åbäket. Det ligger nu i mitten av hobbyrummet, så det blir nu dags för städning. Ivar-hyllorna ska in i maskinrummet (senare kommer dessa uppgraderas till vägghängda Elfa-diton).
Trångt hobbyrum fyllt med kartonger, verktyg och förvaringslådor. Ett IBM-serverrack och andra material står uppställda längs väggarna.
Skapa konto

Målet är alltså att nära på tömma hobbyrummet och stuva in det i det nybyggda maskinrummet. I nästa inlägg tänkte jag dela med mig lite av framtidsplanerna och vart denna tråd är på väg nu när vi (nästan) är klara med det vi satte upp för ett år sedan!

• Gilla
Dykarn13 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.