152 309 läst ·
449 svar
152k läst
449 svar
Källaren från 1969 blir som ny: Hobbyrum blir gym
Fastnade i denna tråd och missade mitt radioprogram. Uppskattar stort den enorma ambition du har och att saker görs riktigt ordentligt från början. Det med dränering, avlopp och tätning. Sedan har du (och hustrun?) en eller två, tre nivåer högre krav på stil och finess. Men väldigt roligt att läsa - och se - tack vare bilderna.
Absolut, jag är ingen nybörjare till reglering av värme. Värmen i huset regleras i första hand av en ngenic tune som mäter värmen på ovanvåningen och i källaren. Duschrummet, som regleras av denna trasiga termostat, är ett litet rum som är relativt välisolerat jämfört med andra rum. Här är en graf över temperaturen de senaste två veckorna:ClasseClas skrev:
Föe egen del är gvventilerna ständigt öppna. Jag har justerat in flödet per slinga och sen styrs framledningstemperaturen främst av utegivaren till VP (och dess kurva) vilket ger rätt rumstemperatur per rum/slinga. Rumstermostaterna står på 24 grader och först då stängs slingan vid tex hög solinstrålning, något som händer väldigt sällan. Detta ger en lägre energiförbrukning än att ha en högre framledningstemperatur och låta rumstermostaterna styra on/off på slingorna. Något att reflektera över. Givetvis ska ventilerna funka som avsett och inte hoppa av.
Oftast håller sig temperaturen jämnt, men när den går över 22 grader skulle jag helst vilja strypa tillflödet. Ingen stor grej just nu men på vintern hade skillnaden varit större.
Systemair VTR500. Ventilationsentreprenören valde detta märke och modell åt mig och även fast jag inte har något att jämföra med är jag väldigt nöjd. Systemair gör saker för mycket större fastigheter och det tycker jag märks, mjukvaran är faktiskt rätt kompetent och eftersom den pratar modbus kan jag använda en modbus<->ethernet-brygga för att via kabel (inte wifi) styra aggregatet från Home Assistant. Dessutom visade det sig att aggregatet har en extra regulator som i mitt fall inte användes till någonting. Detta kom till nytta när jag behövde något som kan reglera frikylan.S saiter skrev:
Radioprogram går på repris men inte byggahus-trådar!H hovapettson skrev:Fastnade i denna tråd och missade mitt radioprogram. Uppskattar stort den enorma ambition du har och att saker görs riktigt ordentligt från början. Det med dränering, avlopp och tätning. Sedan har du (och hustrun?) en eller två, tre nivåer högre krav på stil och finess. Men väldigt roligt att läsa - och se - tack vare bilderna.
Som glad amatör blir man ofta ambitiös, hade jag gjort detta kommersiellt hade jag lagt ribban mycket lägre. Ja, frugan brukar hjälpa till men ofta bygger jag sent på kvällen när resten av familjen sover. Tack för tillropet!
Vi fortsätter tråden, det är fortfarande den 29 april 2025 och plattsättaren håller på med lister. Det är dyrare än trälister men det känns konstigt att sätta trä längst ned mot väggen när det finns jord på andra sidan väggen. Visst, huset är dränerat och allt, men som ni vet vill jag bygga bort det problemet helt.
Listerna bara flyger upp på väggen.
30 april, och det är dags att foga listerna.
Jag bara älskar vyn av kontinuerliga linjer in i maskinrummet, det märks att någon tar sitt hantverk på stort allvar.
Nu är plattsättningen klar, och efter lite torktid ser det ut så här
Nu är det dags för lite blandat småfix. Först ut är takbelysningen, den sista armaturen ska kopplas in med resten.
Med det har vi alla fyra lampor inkopplade.
På pappret är det nästan lite overkill att ha fyra armaturer på 7700 lumen var i ett rum som är så pass litet. Men nu när jag skriver detta har det gått över två veckor sedan de kopplades in, och jag har inte varit missnöjd. Det bländar inte, och trots att taket är fullt av saker som hindrar belysningen får jag jämnt ljus överallt. Totalt är det 200W elektrisk effekt i bara belysning, haha.
Efter det behöver jag ta tag i alla tomma eldosor, och det finns ett antal i maskinrummet.
Efter detta dagsverke ser det ut så här, och återigen lägg märke till mängden ljus i detta rum utan fönster!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Listerna bara flyger upp på väggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
30 april, och det är dags att foga listerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag bara älskar vyn av kontinuerliga linjer in i maskinrummet, det märks att någon tar sitt hantverk på stort allvar.
Logga in
Skapa konto
Nu är plattsättningen klar, och efter lite torktid ser det ut så här
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det dags för lite blandat småfix. Först ut är takbelysningen, den sista armaturen ska kopplas in med resten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med det har vi alla fyra lampor inkopplade.
Logga in
Skapa konto
På pappret är det nästan lite overkill att ha fyra armaturer på 7700 lumen var i ett rum som är så pass litet. Men nu när jag skriver detta har det gått över två veckor sedan de kopplades in, och jag har inte varit missnöjd. Det bländar inte, och trots att taket är fullt av saker som hindrar belysningen får jag jämnt ljus överallt. Totalt är det 200W elektrisk effekt i bara belysning, haha.
Efter det behöver jag ta tag i alla tomma eldosor, och det finns ett antal i maskinrummet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter detta dagsverke ser det ut så här, och återigen lägg märke till mängden ljus i detta rum utan fönster!
Logga in
Skapa konto
Innan vi lämnar april och går över till maj vill jag dela denna film. Den visar regleringen för luft- och vattenburna frikylan med varsin reglerventil och cirkulationspump.
4 maj 2025 och det är dags att snygga upp lite efter plattsättaren. Det inte gick att undvika fog längst ned på väggen när listerna sattes upp, så vi inleder med bättringsmålning.
Vi ska också fixa till dörrfodret som jag satte härom dagen. Av misstag fick jag en leverans 0502Y när jag skulle ha 0500N, den enda korrekta nyansen av vit vi använder i hela huset. I stället för att krångla med retur är det lika bra att bara lägga ett lager spackel och färg. På så sätt får jag bort spikhål på samma gång!
Innan
Efter spackling
Efter slipning
Efter målning
8 maj 2025. Det är några småsaker jag vill ha hjälp med från elektrikern innan vi helt slutför detta rum. Som ni redan vet spenderar jag en del tid uppe sent på kvällen och filosoferar på bygget. En av många idéer jag fått är att vi behöver ett utomhusuttag vid maskinrummet. Just nu måste jag dra en jääättelång kabelvinda ut till baksidan och detta vill jag förbättra med ett nytt uttag, och det dras från maskinrummet.
Sedan har vi bestämt oss för att flytta vår källarfrys till detta rum, och då vill jag ha ett separat uttag från den lilla elcentralen och mata med en personskyddsautomat. Alla uttag i detta rum matas annars från en och samma krets, och jag vill undvika att ett jordfel någonstans slår ut frysen. Med personskyddsautomat till frysen får den en egen liten jfb, och detta är också standard vid nybygge.
Dessa två saker fixar elektrikern idag! Jag hjälper till genom att sätta borren i väggen där jag vill ha uttaget.
Dessa kablar får dras utanpåliggande...
Så gött med egen liten elcentral i detta rum, det är bara att lägga till en grupp så är det klart.
Det blev en halvdag för elektrikern, vid lunch är han klar.
Det blev också ett nytt uttag innanför dörren. Tänk att vi satte in så många uttag men glömde ha ett där man naturligt vill koppla in sig för dammsugaren? Bättre sent än aldrig att få detta gjort nu.
Uttaget ute blev snyggt, en hel klubb av installationsdetaljer på denna sida huset med vattenutkastaren, yttertempgivaren och uttaget.
Ses i nästa inlägg!
4 maj 2025 och det är dags att snygga upp lite efter plattsättaren. Det inte gick att undvika fog längst ned på väggen när listerna sattes upp, så vi inleder med bättringsmålning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi ska också fixa till dörrfodret som jag satte härom dagen. Av misstag fick jag en leverans 0502Y när jag skulle ha 0500N, den enda korrekta nyansen av vit vi använder i hela huset. I stället för att krångla med retur är det lika bra att bara lägga ett lager spackel och färg. På så sätt får jag bort spikhål på samma gång!
Innan
Logga in
Skapa konto
Efter spackling
Logga in
Skapa konto
Efter slipning
Logga in
Skapa konto
Efter målning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
8 maj 2025. Det är några småsaker jag vill ha hjälp med från elektrikern innan vi helt slutför detta rum. Som ni redan vet spenderar jag en del tid uppe sent på kvällen och filosoferar på bygget. En av många idéer jag fått är att vi behöver ett utomhusuttag vid maskinrummet. Just nu måste jag dra en jääättelång kabelvinda ut till baksidan och detta vill jag förbättra med ett nytt uttag, och det dras från maskinrummet.
Sedan har vi bestämt oss för att flytta vår källarfrys till detta rum, och då vill jag ha ett separat uttag från den lilla elcentralen och mata med en personskyddsautomat. Alla uttag i detta rum matas annars från en och samma krets, och jag vill undvika att ett jordfel någonstans slår ut frysen. Med personskyddsautomat till frysen får den en egen liten jfb, och detta är också standard vid nybygge.
Dessa två saker fixar elektrikern idag! Jag hjälper till genom att sätta borren i väggen där jag vill ha uttaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så gött med egen liten elcentral i detta rum, det är bara att lägga till en grupp så är det klart.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev också ett nytt uttag innanför dörren. Tänk att vi satte in så många uttag men glömde ha ett där man naturligt vill koppla in sig för dammsugaren? Bättre sent än aldrig att få detta gjort nu.
Logga in
Skapa konto
Uttaget ute blev snyggt, en hel klubb av installationsdetaljer på denna sida huset med vattenutkastaren, yttertempgivaren och uttaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ses i nästa inlägg!
Snyggt som vanligt!
Men har du inte ett dammsugaruttag på andra sidan dörröppningen?
Men har du inte ett dammsugaruttag på andra sidan dörröppningen?
Vad använde ni för tätskikt där? Jag har letat och lite låst mig vid Ardex 7+8, men det där ser inte ut som det.Etnoy skrev:
Hm...jag tror detta expansionskärl är slutet så det ska vara OK.H H-Thomasson skrev:
När jag bilade avlopp tog det bort lukten av avlopp! Men nu sitter det på av bara farten så varför inte?R Rowah skrev:
Jo, det gör det. Men jag invigde uttaget igår och är väldigt glad för att jag har det där, så mycket smidigare, hahaS sprucetwig skrev:
Jag är inte hundra men tror det är Tätningsmassa-A 1K från Alfix. Hittade inget foto nu som bekräftar detta men känner igen förpackningen.J jhall skrev:
Snyggt och prydligt! 😊 Det är bara att ställa in ett drinkbord i "maskinrummet" och sen köra igång cocktailpartyt. 😉Etnoy skrev:
Innan vi lämnar april och går över till maj vill jag dela denna film. Den visar regleringen för luft- och vattenburna frikylan med varsin reglerventil och cirkulationspump.
[video]
[bild]
[bild][bild]
Innan
[bild]
Efter spackling
[bild]
Efter slipning
[bild]
Efter målning
[bild][bild]
[bild][bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild]
[bild][bild]
Ses i nästa inlägg!
Fortfarande 8 maj 2025. Efter borrning av eluttag i ytterväggen är det som vanligt lite puts som lossnat på insidan.
Flexibel fogmassa för att få det tätt
Husfix för att få det snyggt
Jämna av med blöt svamp
Det finns lite fog på sockeln vid värmepumpen, jag skrapar av så mycket som det går och bättringsmålar resten
Mycket bättre!
Ett par timmar senare kan husfixet slipas och jag kör slutfinish med lite spackel
Nästa dag, 9 maj 2025, kan vi slipa och måla
Även om vi inte är 100% klara är nu maskinrummet klart för inflytt. Hustrun och jag har spånat på vad vi vill ha här, och den första saken är frysen. Den står idag i hobbyrummet (detta är alltså extrafrysen) och får nu ett nytt hem. Faktum är att denna frys följde med huset och flyttades ned till källaren dag 1 i vår ursprungliga renovering.
Eftersom frysen har hjul är den rätt lätt att flytta själv
Framme! Nu kopplar vi in den i det dedikerade frysuttaget
I nästa inlägg flyttar vi serverracket, och det är mycket svårare än att flytta en frys!
Logga in
Skapa konto
Flexibel fogmassa för att få det tätt
Logga in
Skapa konto
Husfix för att få det snyggt
Logga in
Skapa konto
Jämna av med blöt svamp
Logga in
Skapa konto
Det finns lite fog på sockeln vid värmepumpen, jag skrapar av så mycket som det går och bättringsmålar resten
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket bättre!
Logga in
Skapa konto
Ett par timmar senare kan husfixet slipas och jag kör slutfinish med lite spackel
Logga in
Skapa konto
Nästa dag, 9 maj 2025, kan vi slipa och måla
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även om vi inte är 100% klara är nu maskinrummet klart för inflytt. Hustrun och jag har spånat på vad vi vill ha här, och den första saken är frysen. Den står idag i hobbyrummet (detta är alltså extrafrysen) och får nu ett nytt hem. Faktum är att denna frys följde med huset och flyttades ned till källaren dag 1 i vår ursprungliga renovering.
Eftersom frysen har hjul är den rätt lätt att flytta själv
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Framme! Nu kopplar vi in den i det dedikerade frysuttaget
Logga in
Skapa konto
I nästa inlägg flyttar vi serverracket, och det är mycket svårare än att flytta en frys!
Men inte med trycksatt gummiblåsa som du har på varmasidan. Det är vad jag menar med trycksatt / slutet expantionskärl.Etnoy skrev:
Hm...jag tror detta expansionskärl är slutet så det ska vara OK.
När jag bilade avlopp tog det bort lukten av avlopp! Men nu sitter det på av bara farten så varför inte?
Jo, det gör det. Men jag invigde uttaget igår och är väldigt glad för att jag har det där, så mycket smidigare, haha
Jag är inte hundra men tror det är Tätningsmassa-A 1K från Alfix. Hittade inget foto nu som bekräftar detta men känner igen förpackningen.
Ah, jag förstår vad du menar. Vi har inte kunnat sätta kärlet högre, men det har varit ungefär så här sedan vi köpte huset för flera år sedan och det har fungerat bra. När denna gamla VP går sönder och byts ut får vi se om det går att förbättra.H H-Thomasson skrev:
Vi fortsätter den 9 maj 2025 och som utlovat är det dags för serverracket. Detta rack är min lekstuga och där jag lär mig nya kunskaper inom IT. Som villaägare har jag förmånen att få plats med ett fullstort 42U-rack, och för er som inte vet är detta betydligt större än en frys: En meter djupt, 60 cm brett och två meter högt. Detta rack råkar också vara ett äldre rack tillverkat av IBM, så det är ett riktigt kvalitetsmärke. Jag fick tag på det för en spottstyver och det har lite slitagemärket på baksidan, annars är det i bra skick. Kvalitet i detta fall betyder mycket stål, och därför mycket vikt.
Racket står även det i hobbyrummet men ska in i maskinrummet där det får sitt nya hem. För att spara på ström har jag samlat ihop så mycket som möjligt i en enda 4U-server i stället för att ha många mindre maskiner. Denna tråd handlar inte om IT-nörderi så jag kommer inte gå in på djupet, men längst upp sitter en 48-portsswitch som kopplar ihop nätverket.
Servern har som ni ser blivit rejält dammig av allt byggande, och jag börjar demontera all utrustning.
Vill ni förresten ha tips om billiga switchar ska ni kolla följande tråd: https://forums.servethehome.com/ind...s-cheap-powerful-10gbe-40gbe-switching.21107/
Sedan monteras sidoplåtarna bort.
Efteråt, när hyllplanen också är borta, är racket så lätt som det kan bli, vilket inte säger mycket. Nu ska vi ta oss igenom tre dörrar och en 90-graderssväng utan att förstöra alltför mycket av huset. Den första svängen är svårast eftersom korridoren utanför hobbyrummet svänger direkt efter dörren. Men frun och jag lyckas tillsammans lägga servern ned och vända och vrida upp den i korridoren. Kom ihåg att racket är för hög för att ta sig genom dörrarna stående.
Sedan kommer tvättstugan, och som tur är finns det tillräckligt mycket plats framför tvättmaskinerna för att ta sig genom "s-böjen" utan att lyfta allting över tvättbänken, vilket vi hade behövt två extra personer för att klara.
Nu är den svåra biten klar, och genom att lägga den på trasmattor kan vi sakta glida oss genom dörren till maskinrummet.
Taket är precis högt nog för att vi ska kunna resa servern:
Nu kan jag backa in den på rätt plats, puh! Det gick, men var riktigt svettigt.
Kvar i hobbyrummet ligger bara en stor kabelhärva som jag nu behöver sortera ut igen. Här på väggen ska jag hänga ett mindre nätverksskåp ("bara" 12U, hehe) som huvudswitchen sitter i.
För att nätverket och datorerna ska fungera innan jag går och lägger mig får servern och switchen bo tillfälligt i hyllan. Detta blir inte min vackraste koppling men det får jobbet gjort för stunden.
Runt serverracket hade vi ställt en massa saker, och alla dessa behövdes tas fram för att få ut åbäket. Det ligger nu i mitten av hobbyrummet, så det blir nu dags för städning. Ivar-hyllorna ska in i maskinrummet (senare kommer dessa uppgraderas till vägghängda Elfa-diton).
Målet är alltså att nära på tömma hobbyrummet och stuva in det i det nybyggda maskinrummet. I nästa inlägg tänkte jag dela med mig lite av framtidsplanerna och vart denna tråd är på väg nu när vi (nästan) är klara med det vi satte upp för ett år sedan!
Racket står även det i hobbyrummet men ska in i maskinrummet där det får sitt nya hem. För att spara på ström har jag samlat ihop så mycket som möjligt i en enda 4U-server i stället för att ha många mindre maskiner. Denna tråd handlar inte om IT-nörderi så jag kommer inte gå in på djupet, men längst upp sitter en 48-portsswitch som kopplar ihop nätverket.
Logga in
Skapa konto
Servern har som ni ser blivit rejält dammig av allt byggande, och jag börjar demontera all utrustning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vill ni förresten ha tips om billiga switchar ska ni kolla följande tråd: https://forums.servethehome.com/ind...s-cheap-powerful-10gbe-40gbe-switching.21107/
Logga in
Skapa konto
Sedan monteras sidoplåtarna bort.
Logga in
Skapa konto
Efteråt, när hyllplanen också är borta, är racket så lätt som det kan bli, vilket inte säger mycket. Nu ska vi ta oss igenom tre dörrar och en 90-graderssväng utan att förstöra alltför mycket av huset. Den första svängen är svårast eftersom korridoren utanför hobbyrummet svänger direkt efter dörren. Men frun och jag lyckas tillsammans lägga servern ned och vända och vrida upp den i korridoren. Kom ihåg att racket är för hög för att ta sig genom dörrarna stående.
Logga in
Skapa konto
Sedan kommer tvättstugan, och som tur är finns det tillräckligt mycket plats framför tvättmaskinerna för att ta sig genom "s-böjen" utan att lyfta allting över tvättbänken, vilket vi hade behövt två extra personer för att klara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är den svåra biten klar, och genom att lägga den på trasmattor kan vi sakta glida oss genom dörren till maskinrummet.
Logga in
Skapa konto
Taket är precis högt nog för att vi ska kunna resa servern:
Logga in
Skapa konto
Nu kan jag backa in den på rätt plats, puh! Det gick, men var riktigt svettigt.
Logga in
Skapa konto
Kvar i hobbyrummet ligger bara en stor kabelhärva som jag nu behöver sortera ut igen. Här på väggen ska jag hänga ett mindre nätverksskåp ("bara" 12U, hehe) som huvudswitchen sitter i.
Logga in
Skapa konto
För att nätverket och datorerna ska fungera innan jag går och lägger mig får servern och switchen bo tillfälligt i hyllan. Detta blir inte min vackraste koppling men det får jobbet gjort för stunden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Runt serverracket hade vi ställt en massa saker, och alla dessa behövdes tas fram för att få ut åbäket. Det ligger nu i mitten av hobbyrummet, så det blir nu dags för städning. Ivar-hyllorna ska in i maskinrummet (senare kommer dessa uppgraderas till vägghängda Elfa-diton).
Logga in
Skapa konto
Målet är alltså att nära på tömma hobbyrummet och stuva in det i det nybyggda maskinrummet. I nästa inlägg tänkte jag dela med mig lite av framtidsplanerna och vart denna tråd är på väg nu när vi (nästan) är klara med det vi satte upp för ett år sedan!