Etnoy Etnoy skrev:
Som jag skrivit ovan: jag är uppe i 60 fast installerade nätverksuttag. Till dessa kommer kablar som är "löst dragna" från nätverksracket till garage, kontor med mera. Detta hus är mer uppkopplat per kvadratmeter än de flesta kontor. Och detta behövs om man i framtiden till exempel vill sätta upp en TV eller sätta in skrivbord. De flesta uttag kommer inte användas, men det är förberett för framtiden :)
Jag undrade vad för aktiva saker du hade, min erfarenhet är att IoT mest är trådlöst. Är du motståndare till WiFi annars brukar man kunna sålla bort rätt många rj45-uttag där. Känns också som framtiden inriktar sig mer på trådlöst än trådburet.
Antar du har modbus(tcp) för styr/regler grejer?

Missförstå mig inte, jag har inga problem med att du har många uttag, var bara nyfiken på vad som faktiskt används.
Jag har hållt på med nätverk länge, byggde själv hus men valde aktivt att dra lite CAT6 kablage, såg inte vinsten i att kosta på mig massa flexslang och cat6-kabel som inte skulle användas.
Du verkar dessutom ha köpt fördraget, eller?

X xLnT skrev:
Känns också som framtiden inriktar sig mer på trådlöst än trådburet.
En anledning i sig att använda tråd där det går...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En anledning i sig att använda tråd där det går...
Där det behövs skulle jag säga.

X xLnT skrev:
Där det behövs skulle jag säga.
Det jag menar är att om allt mer kommer att konkurrera om det "trådlösa utrymmet" i framtiden, höjer man "problemgränsen" genom att ansluta allt som går med tråd och lämna det "trådlösa utrymmet" till de prylar som måste använda det och inte går att ansluta med kabel.

Redan idag kan det vara problem med WIFi i "tätbefolkade lägenhetshus" då en massa olika accesspunkter i helt olika nät ska samsas på en tämligen begränsad yta/volym.

• Gilla
hejsansvesjan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag menar är att om allt mer kommer att konkurrera om det "trådlösa utrymmet" i framtiden, höjer man "problemgränsen" genom att ansluta allt som går med tråd och lämna det "trådlösa utrymmet" till de prylar som måste använda det och inte går att ansluta med kabel.

Redan idag kan det vara problem med WIFi i "tätbefolkade lägenhetshus" då en massa olika accesspunkter i helt olika nät ska samsas på en tämligen begränsad yta/volym.
Absolut, man får ju se till förutsättningarna.
Jag tror inte detta är en faktor i TS hus.
Mycket idag GÅR inte att koppla in med kabel, det var detta jag avsåg med att vi går mot.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Data är billigt att dra, och svårt att dra i efterhand. Även om inte alla uttag behövs samtidigt är det jobbigt när man behöver data på en plats där det inte finns uttag. Därför extra många uttag så man har för framtiden. När barnen blir större och vill ha datorer eller andra grejer på sina rum ska det gå utan krångel.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Data är billigt att dra, och svårt att dra i efterhand. Även om inte alla uttag behövs samtidigt är det jobbigt när man behöver data på en plats där det inte finns uttag. Därför extra många uttag så man har för framtiden. När barnen blir större och vill ha datorer eller andra grejer på sina rum ska det gå utan krångel.
Jag resonerade precis tvärtom, jag tyckte det var drygt att dra mass onödigt extra slang/kabel, satte en kombinerad switch/AP i varje sovrum med 4st RJ45 uttag över dosan istället.
Dina schneider uttag är allt annat än billiga, iaf i handeln. Men du kanske tar dom med dig från jobb eller på annat sätt får taqg i dom.

X xLnT skrev:
Dina schneider uttag är allt annat än billiga, iaf i handeln.
Visst är det dessa?

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...g-schneider-electric-exxact-med-ram/p-1814926

Datadubbeluttag Schneider Electric Exxact med vit ram, pris 270 kr, visas på webbplats för elinstallationsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För mig är exempelvis Ahlsell något dyrare men antagligen (betydligt) billigare för någon i branschen. Om sedan 270:- för ett bra dubbeluttag är dyrt eller inte är väl upp till var och en att värdera,

Alfredo Alfredo skrev:
Visst är det dessa?

[länk]

[bild]

För mig är exempelvis Ahlsell något dyrare men antagligen (betydligt) billigare för någon i branschen. Om sedan 270:- för ett bra dubbeluttag är dyrt eller inte är väl upp till var och en att värdera,
Det är den modellen men med plant uttag, samma pris. I sammanhanget är det ingen större kostnad för att framtidssäkra.

Speciellt om man vill ha PoE, vilket är svårt att få till med distribuerade switchar. Mycket blir lättare när man slipper dra ström överallt. Till exempel den lilla Modbus - prylen som ftx-aggregatet pratar med till home assistant kräver ingen extern ström då allt kommer via switchen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tänkte bara säga att jag läst tråden ett par kvällar irad och slutligen kommit till nutid. Superbra dokumentation, kan bara säga hatten av.

Ps. såg på nån youtubevideo att Svanströms (el, vvs & kyla) sätter vanlig kylpasta för cpu mellan tempgivare till VP och kopparrör, kanske är nåt att testa för dig?

• Älska
Etnoy
  • Laddar…
Kattfan Kattfan skrev:
Tänkte bara säga att jag läst tråden ett par kvällar irad och slutligen kommit till nutid. Superbra dokumentation, kan bara säga hatten av.

Ps. såg på nån youtubevideo att Svanströms (el, vvs & kyla) sätter vanlig kylpasta för cpu mellan tempgivare till VP och kopparrör, kanske är nåt att testa för dig?
Tack för kommentaren!

Ooh, jag kollar mycket på Svanströms men tipset med kylpasta hade jag missat. Vilken bra idé, det ska jag absolut göra! :)

Walle85
Ett annat alternativ, om man vill spara plats i ett rack, är att inte koppla in alla kablar i switcharna. Som jag förstår det så använder du inte alla uttag samtidigt, då kan du bara patcha in de som används för tillfället. Men det är väll kanske inte lika snyggt när inte alla är inkopplade samtidigt 😉

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Ett annat alternativ, om man vill spara plats i ett rack, är att inte koppla in alla kablar i switcharna. Som jag förstår det så använder du inte alla uttag samtidigt, då kan du bara patcha in de som används för tillfället. Men det är väll kanske inte lika snyggt när inte alla är inkopplade samtidigt 😉
Klart alla ska vara inkopplade, annars är det inte snyggt. En bild från innan denna tråd Monterad serverrack med inkopplade nätverkskablar och en Netgate-enhet, fotograferad innan aktuella diskussionstråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dykarn13 och 3 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Klart alla ska vara inkopplade, annars är det inte snyggt. En bild från innan denna tråd[bild]
Ser ju inte klokt ut, du har ju massa lediga slotar och keystone som inte är patchade 🙄

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ser ju inte klokt ut, du har ju massa lediga slotar och keystone som inte är patchade 🙄
Hittade ingen perfekt bild, du får nöja dig med vad jag orkade leta upp på toan med telefonen i hand 😘

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.