Fortfarande den 6 mars 2025 och så här ser rummet ut nu.
Väggar med slipade spår för eldragning i ett rum, med sladdar och pusskyltar, samt verktyg och material på golvet efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7 mars 2025. En sista liten bit slipning.

Väggar i rum med färskt bruk, synliga elledningar och verktyg på golvet. En arbetslampa lyser upp området.
Skapa konto

Jag är nu nöjd med diamantslipningen, marknivån utanför är långt under den slipade ytan nu.
Dags att dammsuga och göra rent i detta nu väldigt smutsiga och dammiga rum.
Rum med nyligen slipat och putsat golv, väggar med synliga elkablar i spår, samt en dammsugare i förgrunden.
Skapa konto

Nu börjar murningen! Ett bra verktyg att ha är en tryckspruta man fyller med vatten.
Tryckspruta med vatten för murning, står på ett dammigt golv bredvid en dammsugare och en böjd slang.
Skapa konto

Man blöter ned alla ytor som ska muras och putsas så att de inte suger fukten ur bruket
Vägg med skåror för eldragningar blöts ner med en vattenspruta, förbereds för murning och putsning med cementbruk.
Skapa konto

Jag är väldigt glad att jag köpt en bra betongblandare, den var också billig från Amazon men är rejäl och snabb. Bruket blir det vanliga C-bruket Weber 224.
Cementpåse Weber 224 och en betongvisp ligger på ett golv, omgivna av kablar och verktyg i ett renoveringsrum.
Skapa konto

Första blandninge blir väldigt vattnig och jag behöver slänga den satsen. Jag läste på säcken och det står 3.5 liter vatten till en säck.

Förpackning med instruktioner för Weberbase 224 murbruk, inklusive temperatur, vattenmängd, blandningstid och öppen tid.
Skapa konto

I en annan, nyköpt, säck har de korrigerat detta till 3.0 liter. Detta ger bruket rätt konsistens.
Instruktioner på en byggsäck: skyddsutrustning, min. temperatur +5°C, ca 3.0 L vatten, blandningstid 7-10 min, konsumtion 20 kg/m², skikttjocklek 10 mm.
Skapa konto

Hink med cementmortel i ett rum under renovering, med sprickor i väggen och byggverktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Jag är inte murare men är samtigit inte nybörjare längre. Detta bruk får bli grovputsningen av alla spår.
Vägg med eldragning i kabeldragning, täckt av grovt murbruk. Murbruk och sprickor synliga, omgivningen dammig och delvis rengjord.
Skapa konto
Vägg med pågående reparation, där fogar är fyllda med murbruk; murarhink, verktyg och tryckspruta syns på golvet.
Skapa konto
Vägg med grovputsad murbruk runt rörledning och eldragning i ett rum under renovering.
Skapa konto

Alla eldragningar och alla sprickor får en omgång bruk.
Vägg med nyputsade ytor, grovputs av murbruk runt en vit avloppsrörledning och elspår, ojämn yta efter slipning för renovering.
Skapa konto

Den viktigaste saken jag lärt mig är tricket att låta bruket härda lite grand och sedan gå över med en blöt svamp. På så sätt får man till en lagom yta som är omöjlig att nå när man sätter på bruket.
Hand håller en murarhammare framför ett nymurat och grovputsat rum med synliga spår och sprickor fyllda med murbruk.
Skapa konto
Hand håller en murarsvamp mot en nyligen putsad vägg för att jämna ut ytan.
Skapa konto

Närbild av en vägg med delvis påfört grovt murbruk i olika nyanser av grått och beige med synliga sandkorn.
Skapa konto

Det märks att detta är ett grovt murbruk eftersom sanden är just grov.
Grovputsat hörn av ett rum med synlig röranslutning, belyst vägg och golv täckta av murbruk och slipdamm.
Skapa konto

Nästa morgon, och några dagar framöver, blir det att vattna murbruket så det inte torkar. Det är fortfarande vinter och i detta hus gör dräneringen och FTX-systemet att det är väldigt torrt i luften, så detta är ett viktigt steg.
Väggen i ett rum under renovering, med synliga elkablar och spår av nyligen applicerat murbruk.
Skapa konto
Ett rum med nyslipade och putsade väggar, två hinkar på golvet. En öppen dörr till vänster och rör längs väggen.
Skapa konto

I nästa inlägg fortsätter vi mura!

• Gilla
Troberg92 och 9 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Så jag bygger två moderna badrum och en funktionell tvättstuga..och nu blir det lite färg på väggarna i ett maskinrum. Hur kan det vara mest spännande? :)

Golvkylan går jag nog igenom lite senare i tråden, men det är ett sätt att få ut frikyla i huset utöver FTX-systemet.

Ja det är inte färgen på väggarna utan mer de tekniska lösningarna som lockar. Smart energi, nätverk överallt mm.

Keep it up! 💪

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
A Andreascanr skrev:
Ja det är inte färgen på väggarna utan mer de tekniska lösningarna som lockar. Smart energi, nätverk överallt mm.

Keep it up! 💪
Kul! Hoppas jag kan hålla detta intressant nog.

Kanske lika bra att sammanfatta vad målen är för detta rum.

* Laga alla sprickor och håligheter i väggar och tak.
* Täta genomföringar för rör och el
* Snygga till rördragning och el
* Köldbäraren behöver dras om
* Köldbärare ska dras till golvkylans värmeväxlare
* Spackla och måla. Detta är svårare än det låter eftersom det är så många befintliga installationer
* Montera belysning
* Flytspackling och plattsättning

Det blir många punkter och detta lilla rum tar mer tid än man tror. Detta trots att detta "bara är ett maskinrum" och därför inte kommer ha lika hög standard som resten av projektet.

Låt oss fortsätta tråden så jag någon gång kommer ikapp till idag

8 mars 2025. Mer murbruk blandas, och nu vet jag hur mycket vatten som behövs
Säck med Weber-base cementbruk på en spann, omgiven av kablar och en slangvinda, placerad på en gårdsplan.
Skapa konto

Byggmix skapas i en hink med hjälp av en omrörare. Flera slangar ligger på marken runtom hinken.
Skapa konto
Blandad murbruk i en hink för renoveringsprojekt, med spår av användning längs hinkens kanter.
Skapa konto

Kolla igen på denna bild:
Gul vägg med synliga kabeldragningar och lagade sprickor. Elslang längst upp till höger och kablar som kommer ut längst ner på väggen.
Skapa konto

Längst upp till höger ser ni en elslang som bara försvinner. Detta rör går från en framtida strömställare i mitten av väggen. Vi har förberett för en ytterdörr i denna vägg men valt att inte bygga den nu, trots godkänt bygglov. Om vi i framtiden vill ha en dörr här kommer vi öppna upp från golv till tak och sedan sätta en balk mot taket. Då kommer vi komma åt elröret som då kan mata en liten fönsterspott i dörrljuset. Idag murar jag dock igen allting.
Murbruk applicerat på vägg och tak i hörn av rum, täcker sprickor och håligheter.
Skapa konto

Längst till höger i bild ser ni ett till självdragshål som murats igen. Man kan också se resterna av väggen som satt här.

Nätverksuttaget bakom FTX:en
Vägg med rörinstallation och nyligen lagad spricka täckt med murbruk, samt ett vid sidan stående vit skiva.
Skapa konto

Eldosan vid inkommande vattenröret
Ett grått rör fäst i en vägg med bredvidliggande elslangar. Sprickor och håligheter är delvis fyllda med murbruk.
Skapa konto
Vägg med sprickor fyllda med murbruk, ett vertikalt grått rör i ett fäste mot väggen, omgiven av lappat murbruk.
Skapa konto

Det kommer bli många kluriga moment i detta rum pga befintliga installationer. Här kommer det första eftersom vi har en avloppsstam från köket ovanför. Sprickan i väggbalken muras igen så gott det går.
Spricka i en vägg som har blivit lagad med murbruk bredvid ett vitt rör, del av renoveringsprojekt i ett maskinrum.
Skapa konto
Vitt rör fäst vid en vägg med murbruk runt om, där sprickor håller på att fyllas igen. Väggytan är delvis i behov av spackel och målning.
Skapa konto
En vit rörledning i ett hörn av ett rum med murbruk applicerat runt, säkert fäst med en metallklämma mot en gul vägg.
Skapa konto

Här hade en stor bit puts från nätverksdosan, jag får fylla igen allt.
Vägg med nylagt murbruk, sprickor ifyllda. Vitt rör t.v. fäst mot väggen med metallklammer. Synligt gammalt rörhål upptill.
Skapa konto

Ett antal plugghål och småsaker putsas också igen
Vägg med igenmurade hål och sprickor, ventilationsrör till höger, grått avloppsrör och rörkopplingar.
Skapa konto

Tvätta av allt med svamp när det härdat en stund
Vägg med rörinstallation i maskinrum, sprickor lagade med murbruk, gjutformar synliga, förberett för framtida installationer.
Skapa konto
Spacklad vägg i maskinrum med reparation av spricka längs hörnet, visar pågående renovering och täckning av ojämnheter.
Skapa konto

Det är som sagt ett litet rum, men detta kommer ta tid...
Litet maskinrum med ommålade och lagade väggar, stege, rörinstallationer och ventilation i taket.
Skapa konto

Vägg med spår av murverk och elinstallationer, inklusive vit elslang och igensatta hål. Verktyg och material synliga på golvet.
Skapa konto

Den 10 mars 2025 inser jag att det finns en till spricka jag vill hantera, och tiden för detta är nu. Ignorerar jag detta kommer jag bara störa mig på att detta inte gjordes i rätt tid.
Vägg med murbruk och plugg-hål, sprickor lagade. En rörledning till höger fäst på väggen. Golvet synligt med grus och murrester.
Skapa konto
En sprucken vägg med en Makita-borrmaskin framför, samt ett rör och en verktygslåda i bakgrunden.
Skapa konto

Under FTX-aggregatet och vid golvvärmefördelaren kommer en massa nätverks- och elslangar ut, och detta hålet ska också fyllas igen.
Kablar och rör genom ett hål i väggen i ett maskinrum, fastsatta med clips.
Skapa konto

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Lite städning för att få bort allt löst murbruk från golvet...
En vägg med ojämn puts, blottat betonggolv och en golvslipmaskin med en blå slang i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Dammigt golv och vägg med lös puts runt en avloppstrumma, städas med en dammsugare för borttagning av murbruk.
Skapa konto

Nu när de stora sprickorna är klara behöver jag attackera klacken som bildats mellan väggputsen och betongen. Kom ihåg att vi sänkte golvet några centimeter mor den ursprungliga höjden, och detta är konsekvensen. Flytspacklingen kommer inte bli så här tjock, men det kommer sättas klinkerslister. Jag behöver helt enkelt jämna av detta med bruk.
Spricka mellan gul väggputs och betonggolv efter golvsänkning, förberedelse inför reparation och utjämning med murbruk.
Skapa konto

Nästan fyra centimeter...
En vinkelhake mäter ojämn yta mellan golv och vägg med spackel- och murbrukspår.
Skapa konto

En hink murbruk senare...
Närbild av vägg och golv med ojämn fog av murbruk. Väggputsen och betongen bildar en kant, med blå tejp synlig på väggen.
Skapa konto

Vägg och golv med avskavd puts och exponerat murbruk i ett byggprojekt, delvis fixat med nytt material.
Skapa konto

Sprickan fixas
Renovering av vägg med murbruk applicerat i sprickor, verktyg på golvet.
Skapa konto

Och samma sak med det andra hålet
Murbruk applicerat runt elektriska kablar och avloppsrör i en vägg, med ett ojämnt golv av flytspackel i förgrunden.
Skapa konto

11 mars 2025. Nästa problem är avloppets och vattnets genomföring genom taket till köket. Just nu är det mineralull intryckt lite här och var, detta tar jag bort.

Hål i vägg med rörgenomföring, synlig mineralull och fogskum runt omkring. Rödtegel kan ses i konstruktionen.
Skapa konto

Mellanbjälklaget är som ni vet i betong, men på detta ligger ett tjockt lager flytspackel. Genomföringarna har tätats med fogskum, men jag tar bort en del skum för att kunna snygga till ordentligt.
Avlopps- och vattengenomföring genom tak med rör och fogskum synligt, omgivna av ojämn puts och mineralull.
Skapa konto
Närbild på takgenomföring med vit plastledning omgiven av betong, rödtegel och fogskum som tätar utrymmet.
Skapa konto

Ett spartips! Ska ni mura småsaker och bara behöver en liten bit lecasten kan ni få detta gratis på nästan vilken bygghandel som helst. Hämta en trasig sten från hyllan och säg till i kassan så brukar de bara vinka förbi dig, de vet att stenen ändå inte går att sälja. Ja, jag bor i småland :)

En trasig lecastenbit ligger på ett betonggolv mot en gul vägg, redo att användas i ett byggprojekt.
Skapa konto

12 mars 2025 Med en hammare kan man knacka sönder lecastenen till lagom bitar.
Lecasten på ett betonggolv med en hammare bredvid, i en renoveringssituation med murbruk och putsrester.
Skapa konto

Efter att ha gjort lite research väljer jag att köpa ett lagningsspackel, Finjas Laga Vägg. Detta är mycket mer spackelliknande än vanligt murbruk vilket passar bra då jag ska fylla ett hål i taket. Nackdelen är att det är cirka 8 gånger dyrare, men jag behöver bara en liten bit.
På golvet står en säck murbruk bakom en blå plastlåda fylld med verktyg, bredvid en cykel.
Skapa konto

Jag blandar bara till en liten skvätt i taket, och det går att anpassa vattenmängden för att få önskad konsistens.
En svart hink med nyligen blandat murbruk står på ett betonggolv, nära en blå-randig slang och ett metallverktyg.
Skapa konto

Här har jag knackat bort så mycket som det går, och ser...rödtegel?! Detta hur upphör aldrig att fascinera med sin improvisation.
Vattenledningar och avloppsrör genom en vägg, omgivna av fogskum och delvis bortknackat murbruk i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Vitt avloppsrör fäst vid taket, omgivet av murat hål med fogskum och anslutna mindre rör. Del av renoveringsarbete i byggprojekt.
Skapa konto

Första vändan med lecasten och bruk .
Vitt avloppsrör passerar genom ett tak lagat med mörkgrått lagningsspackel, bredvid silverfärgade kablar inhägnade i plastskydd.
Skapa konto
Vatten- och avloppsrör genom tak, delvis täckt med svart tätningsmassa. Betong och fogmassa syns på vägg och tak.
Skapa konto

Detta spackel torkar mycket, mycket snabbare än vanligt bruk, så jag får svampa efter bara några minuter.
Rörgenomföring i taket med murbruk runtom, samt elkablar och plaströr i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
andthe och 8 till
  • Laddar…
12 mars 2025. Efter 90 minuters torktid ser man färgskiftningen
Bild av ett hörn i ett rum under renovering med ett grått lagningsbruk på väggar och tak runt ett vitt rör, med kablar bredvid.
Skapa konto

Och efter fyra timmar är det dags för nästa lager
Användning av lagningsbruk i tak med exponerade rör, del av ett byggprojekt, ompatchning av skadad yta och isättning av rör igenom betong.
Skapa konto

Plaströr installerade genom tak med lagningsbruk runt hålen, förbereder för ny belysning och förbättring av gamla dosor och håligheter.
Skapa konto

Närbild av en vägg och tak med plastslangar och rör, delvis lagade med lagningsbruk, som en del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Med lite bruk över kan jag köra lite spackling på några ställen där det behövs
Väggens hörn med en vit ventilationsslang, murbruk fyller håligheter i den gulaktiga väggen, och golvet är av betong.
Skapa konto

Eftersom rumsindelningen ändrats ska belysningen göras om helt, vilket gör att gamla dosor i taket inte behövs. Jag använder lagningsbruket för att fylla igen dem och andra håligheter.
Tak med ett runt fyllt hål efter installation av ventilationsrör, omgivet av lagningsbruk och spackel för jämn yta. Synliga VP-rör.
Skapa konto

Tak med lagningsbruk över gamla dosor och VP-rör. Synliga hål ifyllda och ett ventilationsrör installerat genom taket.
Skapa konto

Med det kan jag ge en mini-recension av Finja Laga vägg. Det är väldigt lättanvänt och man kan anpassa konsistensen till ändamålet. I detta fall murar jag i taket vilket är svårt med vanligt bruk, men här kan jag få det till en kletig massa som inte faller ned genom att minska vattenmängden något. Dessutom kan man lägga upp till 100 millimeter i ett enda påslag. Nackdelen är priset samt att det bara ska användas inomhus.

Ni som läst tråden länge vet att jag i hallen behövde dra ett ventilationsrör genom dörren till hobbyrummet. Jag har nu tröttnat på detta 8 månader senare och får en idé jag borde fått för länge sedan. Med hålsågen gör jag ett 160 millimeter stort hål i blåbetongen och trycker slangen igenom där.
Ventilationsslang installerad i blåbetongvägg, med andra rör och plugghål synliga, där spackling och lagningsarbete pågår för att täcka håligheter.
Skapa konto
Cirkelformat hål i en vägg fyllt med bruk, flera rör synliga i taket.
Skapa konto
Ventilationsrör i taket med hål i betongväggen, omgiven av el- och rörinstallationer i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Äntligen kan vi hänga tillbaka denna dörr!
Ventilationsrör av metall installerat genom ett större hål i en vit vägg, med anslutningar och diverse rör i bakgrunden.
Skapa konto
Ventilationsinstallation med flera koppar- och stålrör, där ett flexibelt ventilationsrör är monterat genom en vägg i takhöjd.
Skapa konto
Ventilationsrör monterat ovanför en vit dörr, delvis spacklad vägg, verktyg och material på sidan. Renoveringsarbete pågår i rummet.
Skapa konto

Sedan fram med svampen och jämna av spacklet

Närbild på ett tak med lagade hål och ett ventilationsrör, med en vit enhet märkt "AJAX" monterad på ytan.
Skapa konto

Vägg med spackel där rör och plugghål har fyllts och jämnats ut. Justerade rörinstallationer syns tillsammans med mörkare fläckar av bruk.
Skapa konto

Efter två spacklingar ser det faktiskt rätt bra ut runt avloppet, det som tidigare var riktigt fult har nu blivit nästan helt slätt. Det behövs dock lite mer bruk mellan röret och väggen, det är väldigt smalt och jag kommer nog behöva lägga på bruk med fingret i stället för spackelspade här.

Rör och ventilationsslang i tak med bruk och spackel i hörn, där håligheter fyllts som del av renoveringsarbete.
Skapa konto

På kvällen fyra timmar senare har det andra lagret torkat fint
Vägg och tak där lagningar med bruk har utförts, med rör och sladdar synliga i hörnet av rummet.
Skapa konto

Det återstår fortfarande mycket preppning innan detta rum kan målas. Till exempel går det VP-rör i taket som gick till strömställare och belysning genom de gamla innerväggarna plus en massa mindre plugghål.
Bild av en takyta med spacklade håligheter där eldosor tidigare suttit, omgivet av ojämnt applicerat lagningsbruk.
Skapa konto

Vi kör ett lager lagningsbruk till, och denna gång kan vi lägga mer tid på att lägga igen mindre håligheter.
Spacklade och putsade väggar med synliga rör och täppta håligheter. Mörka fläckar visar nyligen behandlade områden med bruk för inomhusarbete.
Skapa konto

Rör och kablar genom ett hål i väggen, omgivna av lagat material. Byggprojekt för ventilation och reparation i innertak och vägg.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
De gamla VP-rören har nu satts igen
Tak under renovering med synliga ventilationsrör och cementlagningar, delvis belyst av en lysrörslampa.
Skapa konto
En takvägg i ett maskinrum med reparationer av sprickor och ojämnheter med cementbaserat spackel; synliga rör och belysning.
Skapa konto

Innerdörren mellan tvättstuga och maskinrum tätas med lite drevisolering jag hade över
Isolering och gipsskivor runt en dörröppning, med synliga skruvar och ventilationsrör. Det finns drevisolering kring dörrkarmen.
Skapa konto

Jag har tidigare kört fogskum runt ventilationsrören, överblivet skum skärs bort och ni kan se på bilden att jag behöver åtgärda de stora gliporna mot gipset
Ventilationsrör genom gipsvägg med fogskum vid öppningen; en del av ett renoveringsprojekt för att täta maskinrummets väggar.
Skapa konto
Ventilationsrör mot gipsskiva med tätning och drevisolering synlig, del av renoveringsprojekt för att isolera maskinrum mot oljud och fukt.
Skapa konto

Eftersom maskinrummet innehåller just maskiner vill jag ha dessa väggar så täta som möjligt att vi kan isolera bort oljudet till resten av källaren. Jag planerar för att köra med limfogar mellan spirorör och gips.

13 mars 2025. Lagningsbruket är tillräckligt torrt för mig att börja jämna av med nästa lager inför målningen, och här har jag behövt fundera lite kring materialval. Vanligtvis hade jag kört vanligt lufttorkande sandspackel, men det går bort då det är en källaryttervägg. Skulle det komma fukt skulle detta lösa bort spacklet. Och nej, våtrumsspackel är lika illa det med. I stället behövs en cementbaserad produkt som härdar kemiskt.

Jag tycker egentligen att Cascos Husfix är en produkt som färgbutiker lurar på intet ont anande köpare. Fördelen är att det är inert mot väta och fukt, kan användas utomhus, härdar fort och att det ovanligt nog är slipbart. Nackdelen är att det är jättedyrt...tills jag av en slump hittar det på Amazon. Det visar sig mycket billigare där än i butik (209 kr för 3 kg) och med det förändras kalkylen för mig. Det är fortfarande dyrt men jag kommer inte behöva så stora mängder, så jag väljer att använda det för att jämna av.

Första lagret med husfix kör jag lite tjockare så jag kan fylla i glipor.
Vägg med pågående spackelarbete i ett maskinrum, synliga rör och ojämn yta, förbereds för vidare lagning och målning.
Skapa konto
Vägg med pågående spackling och slipning, med olika färgskikt och verktyg på golvet i ett maskinrum.
Skapa konto

Man får tänka på att lägga lite tjockare, precis som sandspackel, eftersom produkten kan sjunka något.

Nästa dag, den 14 mars 2025, testar jag med en betydligt lösare blandning med mer vatten. Här känner jag att jag knäckt koden lite, för det beter sig nästan exakt som vanligt spackel. Jättelätt att lägga på, då jag kör på det som bredspackel. Smeta på och sedan dra av. Hela väggen mot mark får denna behandling.
Nyligen spacklad vägg med cementbaserad produkt, omgiven av ventilationsrör. Spatelverktyg och hink ligger framför väggen på golvet.
Skapa konto

Vill ni alltså spackla en vägg på ett fuktsäkert sätt är detta rätt väg att gå.
Vägg med ojämn spackling och torkade plaster mellan tvättstuga och maskinrum, arbetslampa placerad på golvet. Svarta hinken synlig i bild.
Skapa konto
Nymålad vägg i maskinrum med synliga rör och släta, ljusa ytor. En dörr på sidan. Taket och väggen har spacklats och slipats för bättre finish.
Skapa konto

På bara en dag når jag en nivå jag tycker är rimlig för maskinrummet. Återigen: jag är inte ute efter en show room finish som man kan förvänta sig i ett gipsat rum, men det är mycket bättre än den spruckna, gropiga väggen vi hade här tidigare.
Ett hörn av ett rum med nyligen spacklade och patchade väggar, en del fortfarande med gult underlag synligt, samt en lampa på golvet.
Skapa konto

Även taket får sig en omgång, och efter härdning kan detta slipas.
Tak med lagningar och ventilationsrör i ett maskinrum, plastslangar och metallrör är synliga i det renoverade området.
Skapa konto

För att slipa detta kör jag excenterslipen kopplad till dammsugare med grovt 40-papper. Rör och isolering i maskinrum med ventilationssystem och olika typer av rörledning, inklusive räfflade och metallrör, fäst vid vägg och tak.
Skapa konto

Äntligen dags för första målningen, jag älskar när man kommer till detta steg. Grundmålningen kommer ske på alla väggar utom källarytterväggen.
Färgrulle och färghink på betonggolv redo för grundmålning av väggar.
Skapa konto

På så har grovt lagade väggar är den viktigaste funktionen av första grundmålningen mer än något annat att se vart det behövs mer spackel. När det är så många olika färger och lager är det svårt att få en uppfattning kring skicket förrän detta är gjort.
Nyligen putsat och målat tak med ventilationsrör i maskinrum; slätt, fuktsäkert arbete för bättre ljudisolering.
Skapa konto

Nymålat tak och väggar i ett maskinrum, med jämnade ytor och olika lager spackel synliga i hörnen.
Skapa konto

I nästa inlägg fortsätter resan. Tills dess lämnar jag er med en ganska nöjd reflektion över att lyckats bygga om maskinrummet så att alla installationer ligger på väggen till höger när man kommer in. Det är trångt bland rör och aggregat, men det betyder att resten av utrymmet blir ganska cleant.
Maskinrum med ventilationsrör, värmesystem och arbetspall, isolerande material och verktyg synliga på golvet.
Skapa konto

• Gilla
erikmartinsson01 och 8 till
  • Laddar…
Jag slänger in en liten fråga här. Vad använder egentligen proffsen som cementbaserad slutputs och/eller spackel? De flesta bruk jag hittar kräver flera millimeter som lägsta skikttjocklek.

15 mars 2025. Över värmepumpen gick det tidigare värmerör till ovanvåningen. Dessa är sedan länge borta, och hålen har satts igen. Tidigare hade hålen satts igen med byggplats och fogskum, och med murarens hjälp hade detta slätats med bruk tidigare i detta projekt. Nu när jag ska måla taket ser jag att det är lite ojämnt längre in över pumpen, alltså inte den delen som muraren fixat.

Rörsystem och värmepump installerade i ett innertak, med synliga kopparrör och ventilationsrör. En tydlig lagning i taket syns ovanför.
Skapa konto

Jag vill få bort allt löst material och när jag knackar lite ser jag att materialet som använts här inte är betong, utan någon form av svagt murbruk. Man har alltså gjort ett hål i plattan, dragit genom rör, och sedan murat. OBS: detta är alltså från sextiotalet, inte byggt av muraren.

Mitt mål just nu är att jämna av så jag knackar försiktigt med bilhammaren...och plötsligt börjar det rinna grus.

Över bjälklaget har vi jämnat av med 4-8-makadem under cellplast, och det visar sig att plattan är i princip obefintlig här. Jag får tänka snabbt och lyckas stoppa flödet, men det rinner ut drygt fem liter grus innan det stannar.

Hål i taket med synliga armeringsjärn och rördragning ovanför värmepumpen, samt närliggande metall- och kopparrör.
Skapa konto

Jag förstår mig inte på varför det finns trä här, men ni som hängt med i projektet vet att vi gjort liknande fynd på andra ställen. Armeringsjärnet ligger också helt i dagen.

Det blir att sätta igen, och jag börjar med en halv flaska fogskum. Bärigheten är inte påverkad, utöver makadam och cellplast ligger ett mycket tjockt lager armerad flytspackel på hela ovanvåningen följt av parkettgolv. När skummet torkat slätar jag upp med lite husfix.

Tak med fläckar av murbruk runt igenlagda hål, omgivna av ventilationsrör och kopparrör från ett värmesystem. Lysrörsbelysning ovanför.
Skapa konto

Klart, och jag kan nu skratta åt den oväntade grus-duschen :)

Ni kanske minns glipan runt dörren? Jag tar nu ett gipsbruk för att fylla igen gliporna innan jag remsar ihop allting.
Ventilationsrör och gipsskivor vid tak med mineralull synligt. Plast täcker en sektion med tejp längs kanten.
Skapa konto

Det är första gången jag använder denna typ av produkt, och det är en snabbhärdande variant med en brukstid på 20 minuter. Man kan visst lägga tjocka lager, så det är precis vad jag gör.
Ventilationsrör och gipsskivor med gipsbruk runt dörröppning nära värmepump, med fokus på byggnation och tätning av utrymmen.
Skapa konto

Jag fyller också alla glipor mellan gipsskivorna med detta bruk så att remsningen sitter bättre.
Tak med ventilationsrör och gipsvägg ovanför plasttäckta dörrkarmar, där gipsskivor är fogade med gipsbruk och synliga elslangar.
Skapa konto

Även det stora utrymmet runt ventilationsröret blir igensatt. Tack vare mineralull, fogskum och bruk kommer det vara så tätt det går mellan rummen.
Närbild på rör utstickande ur väggen med gipsbruk runt, ovanför en dörrkarm. Starkt ljus belyser väggen och gipsets struktur.
Skapa konto

Nästa steg är mjukfogning
Närbild på silverfärgat ventilationsrör omgärdat av vit tätning, monterat på en vägg färdigspacklad med ljusare cementbaserat material.
Skapa konto

Närbild på en vägg hörn där spackel och fogmassa applicerats över skarvar och ojämnheter på gipsskivor i samband med renovering.
Skapa konto

16 mars 2025. Eftersom taket ska målas tar jag ner den befintliga taklampan och dess kopplingsdosa.
Oisolerade elsladdar sticker ut ur väggen vid ett renoveringsprojekt, omgivna av gips och skuggor på väggen.
Skapa konto

Mellan dörren och värmepumpen kommer det upp en del elslangar. För er som inte varit med från början ser detta lite konstigt ut, varför går inte dessa i väggen? Förklaringen är att den tidigare väggen i lättbetong först var tänkt att vara kvar, men under projektets gång ändrades detta och vi bytte ut innerväggarna. Det finns ingen uppenbar lösning för hur detta snyggas till, utan vi får helt enkelt mura ihop det lite.

Grå isolerade rör och elkablar synliga på en vägg intill ett golv. Väggen har spår av puts och hålighet vid dörrkarmen.
Skapa konto
Vitt murbruk och gipsbruk runt två grå elslangar som löper längs en vägg som förbereds för målning. Ojämn yta på golvet.
Skapa konto
Värmerör i hörnet av ett rum, delvis täckta med isolering. Golvet visar spår av tidigare arbeten, med spackel runt rören mot väggen.
Skapa konto

Det blir flera lager bruk för att få detta att smälta ihop med väggen på ett smidigt sätt.

17 mars 2025. Nu har jag slipat ned gipsbruket och remsar gipsväggen med remsspackel.
Ventilationsrör ovanför en dörr, omgivna av murbruk och gipsbruk, med ojämn yta efter reparation och tätning.
Skapa konto
Väggskarv med gipsbruk och remsor nära hörnet, synlig ventilationstrumma till vänster, torkade spackelområden för renovering.
Skapa konto

Remsorna täcks sedan med ett lager av samma spackel
Vitt rör och metallrör med tätning runt, över en dörröppning. Gipsskivor och grått bruk syns längs taket intill rören.
Skapa konto
Gipsskiva med spacklade skarvar och ojämn yta, delvis täckt med remsspackel.
Skapa konto

Runt kopplingsdosan blir det gipsbruk för att fylla upp hålet, och sedan vanligt mediumspackel.
Elledningar och kopplingsdosan synliga ovanför ett rör mot en takyta under renovering, omgivna av ojämt gips och murbruk.
Skapa konto

Frånluften till förrådet och duschrummet blir också tätad med gipsbruk. Här är det svårt att nå eftersom det är längst in över värmepumpen, så finishen blir därefter.

Metallrör i tak anslutet med tätning av fogmassa och omgivande ojämnt murbruk, synlig kopparledning nedanför.
Skapa konto

• Gilla
Troberg92 och 1 till
  • Laddar…
17 mars 2025.

Sedan mjukfogar jag runt hela rummet, alla övergångar mellan vägg och tak och mellan vägg och vägg, alltså alla som går att nå.
Närbild på takhörn och vägg med nyapplicerad mjukfog och betongstänk, nära vita rör, som ska göras jämna inför kommande målning och slipning.
Skapa konto

Hörn av rum där mjukfog applicerats mellan vägg och tak; delvis grundmålat med rester av betong och ojämn yta.
Skapa konto
Hörn av ett rum med nymålade och spacklade väggar, där mjukfog applicerats runt övergången mellan vägg och tak, och ytan ser jämn ut.
Skapa konto
Närbild på två väggar med nyapplicerad mjukfog i hörnet, visar förarbete inför målning, slipade och behandlade ytor.
Skapa konto

Även spirorören får tätning.
Närbild av två silverfärgade spirorör med nyapplicerad mjukfogning runt, mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Mjukfogningen gör stor skillnad, ojämna hörn har nu blivit jämna och om ett dygn när detta är torkat kan jag lägga grundfärg.

Nej, så länge vill jag inte vänta. Jag tar stor-rollern och lägger ett första lager men väntar med sparmålningen tills fogen torkat.

Rum med delvis omputsade väggar, synliga gipsplattor och ventilationsrör, slipad vägg och tak. Material står lutat mot väggen.
Skapa konto

Renoveringsprojekt: Halvfärdig vägg med grundmålad gips, synliga verktyg och ventilationsrör, spackel och slipning pågår för jämn yta.
Skapa konto
Renoveringsrum med målade, jämna väggar. Mjukfogning syns i hörnen, utrustning och verktyg på golvet, luftkanaler längs taket.
Skapa konto

Denna vägg är det första man ser när man går in i rummet, och känslan är nu helt annan än tidigare.

Vägg med nymålad yta, mjukfogar och ytterligare väggarbeten synliga. Rör och en orange säck i hörnet av rummet.
Skapa konto

Senare på kvällen är remsningen tillräckligt torkad för nästa spackling. Ja, det var rätt ojämnt och jag behövde spackla tjockt.
Grått tak och vägg med vit mjukfog runt ventilationsrör och ojämn yta, nyligen slipat och förberett för målning.
Skapa konto
Nyspacklad och slipad gipsvägg i ett rum under renovering, med synliga rör i taket och grundmålad yta utan ojämnheter.
Skapa konto

Jag kör excenterslipen med 40-papper hårt mot taket över värmepumpen (ni minns, där det rann grus?) och får bort en massa gammal färg.
Vägg med spår av slipning och spackling, synliga rör längs golvet, förberedelser för vidare målning och renovering.
Skapa konto

Ni kan se att det är mycket jämnare än tidigare när vi hade grova stora hål. Det tar sig!

Jag börjar också grundmåla taket närmast dörren, alltså runt där avloppsstammen går upp till köket.

Vägg och tak som nyligen fogats och slipats, med rör och betongstänk synliga. Förbereds för grundmålning och installation av klinkerlist.
Skapa konto

18 mars 2025. Nästa omgång slipning av gipsväggen är klar och man kan inte längre se att detta var ett antal lösa bitar med stora glipor.
Nästan färdigmålad vägg med mjukfog i hörnen och ventiler under i ett renoveringsprojekt, nära avloppsstam och värmepump.
Skapa konto

Från och med nu kommer det vara ganska mycket spackling och slipning följt av grundmålning i flera omgångar. Väggarna i detta rum är väldigt ojämna, speciellt då jag rivit en innervägg, och först vid målning ser man var det behövs mer spackel. Jag kommer ta mig friheten att från och med bara lägga upp intressanta bilder utan att att ta med precis allt.
Vägg med pågående spackling och slipning, övergång mellan vägg och tak synlig, tidigare ojämnheter bearbetade för grundmålning.
Skapa konto
Tak med pågående spackling och slipning, synliga rör och ojämn yta där betong tidigare stänkt bredvid en värmepumpinstallation.
Skapa konto

Längst in under värmepumpen hade snickarna svårt att nå in under gjutningen, så det är lite betongstänk på väggen som jag bilar bort.
Betongvägg med stänk och ojämn yta, hörn under värmepumpen visar slipad och bilad sektion för att förbereda för klinkerlist.
Skapa konto

Detta måste bort eftersom jag vill ha klinkerlist.
Hörn av rum med betonggolv och ojämn vägg, damm och skräp vid övergången. Väggar målade och spacklade för utjämning och uppgradering.
Skapa konto
Närbild på ojämnt hörn med mjukfog mellan vägg och betonggolv, del av renoveringsprojekt med fokus på förbättrad finish.
Skapa konto

Simma lugnt!
Person slipar tak med excenterslip i ett rum under renovering, iförd hörselskydd, svarta handskar och byxor, stående på betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
Troberg92 och 4 till
  • Laddar…
Glädjen med att bygga om ett äldre hus är genuin och påtaglig!

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag slänger in en liten fråga här. Vad använder egentligen proffsen som cementbaserad slutputs och/eller spackel? De flesta bruk jag hittar kräver flera millimeter som lägsta skikttjocklek.
Jag kör med Heydi laga lätt eller lip 320.

F Fjonken skrev:
Jag kör med Heydi laga lätt eller lip 320.
Jag tittade, och LIP 320E verkar som en trevlig produkt, precis vad jag sökte efter. Bra pris också, tack!

18 mars 2025. Jag har nu grundmålat gipsväggen för första gången, men är inte helt nöjd så det får bli lite mer spackel.

Målning av betongvägg och tak, visar grundmålad yta med synliga spirorör och tekniska installationer i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

En liten vy över husets tekniska system och alla prylar som fortfarande står här
Källarutrymme med omfattande VVS-installation, inklusive spirorörsystem, värmepump och elcentral, med pågående renoveringsarbete.
Skapa konto

Jag rollar taket över värmepumpen med grundfärg. Det är fortfarande en del hål och porer som syns i betongen, men det är mycket bättre än tidigare.
Nymålat tak över synliga rörinstallationer och spirorör i ett tekniskt rum, där grundmålning genomförts på ojämn betongyta.
Skapa konto

19 mars 2025. Nu är det dags att städa upp onödiga saker som står i detta rum, annars kommer jag inte komma åt överallt.
Dammsugare och lampor i tekniskt rum med betonggolv och installationsrör. Trappstege och verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Den stora taksektionen har spacklats och grundats igen, och målet för ikväll är att slutstryka taket. När det är gjort kan jag måla ytterväggarna och få den biten klar.
Målad taksektion med synliga spirorör och tekniska installationer i källarutrymme. Rören och taket är nyligen grundmålade.
Skapa konto

In med stor-rollern som suger extra mycket färg, perfekt för tak.
Målarverktyg och färgroller i grönt tillsammans med en hink vit färg och pensel lock ligger på ett betonggolv nära en nymålad vägg.
Skapa konto

En stund senare har jag rollat och sparmålat. Taket är faktiskt ganska snyggt, i alla fall denna sektion som jag målat. Det är ju flera sektioner på grund av spirorör och andra installationer.
Målad taksektion med spirorör och avloppsrör synliga mot en ojämn betongvägg, efter grundmålning och sparmålning i renoveringsprojekt.
Skapa konto

20 mars 2025. Andra strykningen klar.
Roller med vit färg mot betongvägg, ljusslinga på golvet, målarhink i hörnet.
Skapa konto
Tak och spirorör i ett rum, nyligen målat med grundfärg. Sparmålat bakom rören i ojämn betong. Ljusslinga upphängd för bättre belysning.
Skapa konto

Just ja, jag hängde också upp ljusslingan för att se lite bättre.
Teknikrum med värmepump, ventilationssystem, kopparrör och elinstallationer. Ljusslinga och verktyg på golvet.
Skapa konto

Med taket klart kan jag måla källarytterväggen. Eftersom det är mark utanför, i alla fall i midjehöjd, måste man se upp med fukt. Ofta använder man silikatfärg till detta, men den färgen har många nackdelar. I stället använder jag mig återigen av färgen P6, samma som i tvättstugan.
Hink med Nordsjö Professional väggfärg P6 står på betonggolv, vit och blå vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Nu kör vi!
Grundmålad betongvägg med ljusslinga längs golvet och en roller lutad mot hörnet. Gipsväggen har synliga spår av ojämnheter och hål.
Skapa konto

Grundmålad och spacklad gipsvägg i ett hörn, med synliga ojämnheter och fläckar, redo för andra strykningen bakom spirorör.
Skapa konto
Nymålad gipsvägg i källare, delvis grundmålad med några synliga spår av spackelarbete runt om, en färgburk synlig på golvet.
Skapa konto
Målad vägg med synliga gipsområden och ett vertikalt spirorör i ett rum under renovering.
Skapa konto
En nygrundmålad vit vägg med synliga rör och installationer i takhörn. Också spår av gammal betong och en dörr som syns till vänster.
Skapa konto

Det är meckigt att måla bakom avloppsröret, men man får slita lite för att få det gjort.
Nygrundad vit gipsvägg med synligt rörsystem i hörnet, nyligen målat och spacklat, i förvaringsrum med tekniska installationer.
Skapa konto

Ett stort lyft för rummet!
Rum med installationer inklusive vattenledningar, ventilationsrör och värmepump. Tak och väggar nyligen målade med grundfärg. Ljusslinga upphängd för belysning.
Skapa konto

Medan den färgen torkar fortsätter jag med den slitsamma grundmålningen i taket. Så här ser det ut när man sparmålar bakom spirorör på mycket ojämn betong.
Person målar taket bakom ett metallrör med en liten pensel, iförd handskar. Rummet är under renovering och betongen är ojämn.
Skapa konto

Till slut ser det ut så här
Ett målat betongtak med synliga kopparrör och ventilationssystem i ett tekniskt rum.
Skapa konto

En stund senare får jag besök av frun som tar lite bilder, fortfarande 20 mars 2025.
Person målar vägg med roller i ett rum; hörselskydd på, färgburk och arbetsbelysning på golvet, spacklade ytor på väggen.
Skapa konto

Stilstudie, haha
Person målar ett rum vitt. Hen bär hörselskydd och använder en roller med förlängningsskaft. En burk färg står på golvet.
Skapa konto

Ytterväggen klar!
Nyrenoverat rum med nymålade väggar, öppnad dörr visar kök med verktyg på bänken, golvfläkt placerad nära dörröppningen.
Skapa konto

När färgen torkat flyger eluttag upp, eluttag som verkligen behövs eftersom det är brist på ställen att koppla in byggbelysning och annat.
Hål i vitmålad vägg för elinstallation, med betongspill på golvet.
Skapa konto
Ett nyinstallerat eluttag på en vitmålad yttervägg, med verktyg och byggmaterial på det betonggolvet.
Skapa konto
Elektriska kablar och kopplingsplintar sticker ut från ett runt hål i ett vitt tak under renoveringsarbete.
Skapa konto
Vitmålad vägg med nyligen installerat eluttag och synliga rör förberett för belysning i renoverat rum med LED-armaturer.
Skapa konto

21 mars 2025. Nästa taksektion får sin sista strykning, detta är över värmepumpen
Målat innertak med synliga ventiler och kopparrör i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Tillbaka med kopplingsdosan för takbelysningen
Väggmonterad kopplingsdosa med synliga elkablar i ett nymålat rum. Synliga rör är del av installationen.
Skapa konto

Och tillbaka upp med den första taklampan
Stora ventilationsrör i metall längs ett tak med en lysande LED-armatur. Rören är förbundna med kopparledningar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Denna taklampa har ni ju sett förut, och jag gillar att det idag finns bra och billig takbelysning för rum som dessa. Borta är alla lysrör, in kommer LED-armaturer med 7700 lumen styck...och nu ska det bli fyra sådana lampor!

För detta behöver man förstås lasern.
Rum med ventilationsrör i taket, rör på väggarna och utrustning för uppvärmning och vatteninstallation. Dörr till annat rum i bakgrunden.
Skapa konto

Man knäböjer i rum under renovering med laserinstrument och verktyg omkring sig, förbereder installation av taklampor.
Skapa konto

Tak med påslagen laserstreck för montering av belysningsarmaturer, ventilationsrör och ledningar synliga, arbete med el och väggmåleri.
Skapa konto

Två hål per armatur, detta kan väl inte vara så svårt?
Borrmaskin borrar i vitt tak med hjälp av grön lasersiktlinje och tejp markerar borrpunkter.
Skapa konto

Jo, det var det visst. Detta betongbjälklag har väldigt lite armeringsjärn i sig, det är ju byggt på sextiotalet. Men för första gången sedan vi köpte detta hus träffar jag på just ett sådant järn. Jag vill inte flytta borren eftersom jag inte vet vilket håll det går åt. Bara bita i det sura äpplet.

Jag får byta från min vanliga 6mm SDS-borr till en av mina 8mm fyrskärsborrar gjord just för armerad betong. Till slut är jag igenom, men armeringen är så grund att vibrationerna skakar loss lite betong i det nymålade taket.
Vägg med borrhål och avskalad yta där armering syns, markerad med grön laserlinje och tape.
Skapa konto

Det blir att spackla och måla innan jag slutför installationen. För stunden sätter jag dock upp alla fyra armaturer, här ska inget mörker få vara.
Tak med fyra LED-armaturer installerade, synliga ventilationstrummor i hörnet samt spacklade delar på väggen under installationen av belysningen.
Skapa konto

Nu när vi är inne på slutfasen på detta rum kan jag göra en liten teaser för nästa inlägg, nämligen vattenutkastaren som ska sitta på andra sidan ytterväggen. Vi ses då!
Förpackning med delar för vattenutkastare, en borrmaskin och borr ligger på gräset bredvid en vägg.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Ofta använder man silikatfärg till detta, men den färgen har många nackdelar. I stället använder jag mig återigen av färgen P6
Vilka nackdelar menar du då?

Etnoy Etnoy skrev:
[bild]

Denna taklampa har ni ju sett förut, och jag gillar att det idag finns bra och billig takbelysning för rum som dessa. Borta är alla lysrör, in kommer LED-armaturer med 7700 lumen styck...och nu ska det bli fyra sådana lampor!
Vad är det för LED-armatur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.