10 oktober 2025. Efter gipsning har jag lite efterarbete, inte minst städning. Uppgörelsen sedan länge med dessa snickare är att jag tar hand om denna bit så slipper de fakturera för detta arbete. Gipsning är just ett sådant jobb som blir rätt skräpigt, och en hel del spill.
Korridor med byggmaterial och gipsskivor ligger på golvet. Byggplast och verktyg syns i bakgrunden, samt två svarta hinkar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridor under renovering med gipsade väggar, dammsugare, kartong och byggmaterial på golvet, kamerautrustning i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan åker 73mm-hålsågen fram.
En person använder en Makita-borrmaskin med en hålsåg för att göra ett märke i gipsväggen, förbereder för arbetet efter gipsning.
Skapa konto
En person använder en batteridriven borrmaskin med en blå hålsåg för att skapa en markering i en gipsvägg.
Skapa konto

Jag föredrar att använda hålsågen i stället för att markera med en skruv i mitten. Jag borrar mig inte igenom utan sätter bara ett rejält märke så det inte försvinner av misstag vid målningen. En skruv som markering tycker jag bara är i vägen för spackling och rollning.
Gipsvägg med cirkulärt märke från hålsåg, omgiven av skruvar. Förberedelse för elinstallation i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Närbild på gipsvägg med hålmarkeringar för borrning. En stor cirkel med skåror indikerar plats för framtida installationer.
Skapa konto

11 oktober 2025. Jag jobbar som vanligt sent med bygget, och precis när jag ska gå och lägga mig ropar tvättmaskinen till. Den lyckas inte tömma ut vattnet efter avslutat program och sätter en felkod. Maskinen är inte särskilt gammal och är en av Siemens toppmodeller.
Tvättmaskin och torktumlare i tvättstuga under renovering med verktyg i förgrunden. Siemens toppmodeller, placerade under en hylla med rengöringsmedel.
Skapa konto

Det blir inte bättre än att jag börjar felsöka, och jag behöver få ned maskinen på golvet för att ta isär den. En maskin som väger 83 kg tom väger ännu mer med tvätt i sig, och ännu mer när man absolut inte vill repa väggar eller golv i den nybyggda tvättstugan.
Öppen toppmoderna tvättmaskin under reparation. Verktyg och trasor ligger på golvet i tvättstugan. Blå hink står bredvid maskinen.
Skapa konto

Det ena leder till det andra, och väldigt långt in på småtimmarna har jag fått isär tillräckligt mycket för att ställa diagnos.
Öppen tvättmaskin under reparation, med avlägsnat toppskydd, elledningar och verktyg i närheten på ett kaklat golv.
Skapa konto

Här har ni en trasig avloppspump. Själva elmotorn har gett upp och den snurrar inte längre runt. Därför lyckas den inte få ut vattnet innan sköljning. En fördel med moderna maskiner är att de är elektroniskt övervakade och de är smarta nog att inse att något är fel.
Närbild på en trasig tvättmaskinspump i en handskbeklädd hand, med uppbruten tvättmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Det blir några skruvar, och jag är trött och svettig men är nöjd med att ha ställt en diagnos.

12 oktober 2025. Korridoren är nästan klar, allt är gipsat. Det som återstår här är spackling, målning, elinstallation och golvläggning. Hobbyrummet/gymmet däremot är lite mer invecklat. Ni minns kanske att husets elcentral hänger i luften på en plywoodskiva. Den måste tillbaka på väggen, och det är ett projekt i sig. Målare och elektriker är inbokade, så närmaste dagarna blir att förbereda allt för dessa.

Först gör jag något jag borde gjort redan i somras; ta bort överflödig byggplast från väggarna.
Byggarbetsplats med gipsad vägg och genomskinlig plast längs golvet samt verktyg och utrustning i bakgrunden. En elkabel löper över golvet.
Skapa konto
Gipsskivor i en korridor med utspridda plastbitar och en synlig kabel på golvet, verktyg och borrmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Här är väggen med elcentralen. Ni ser att det är lite meck här.
Elektriska ledningar och apparater på en byggvägg med OSB-skiva och gips. Rör, kablar och en elcentral synliga i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Elcentralen och inkommande el behöver alltså tas bort, sedan ska jag sätta isolering, osb och gips med huset utan ström. Efter det ska allt upp på den nya väggen, och då med permanent installation. Förhoppningsvis går detta snabbt så vi inner bli klara innan frysar och kylskåp tinar för mycket. Bland annat ska den grova matningen på femledare 6 mm2 dras osynligt genom väggen så den inte hänger löst som den gör nu.

13 oktober 2025. Strömmen är bruten, jag har lånat en förlängningskabel av grannen för att driva sågen, och nu kör vi.
Person arbetar med elcentral och kablar på en plywoodvägg under renovering.
Skapa konto

Väggen frilagd.
Vägg under renovering med målade kablar och elcentraler, isolering och plywood synligt. Kablaget hänger löst genom flexibla rör.
Skapa konto

Elcentraler hänger från taket, ser ganska roligt ut.
Elektriska ledningar och kopplingsdosor hänger från en vägg under renovering, omgivna av exponerade kablar och byggmaterial.
Skapa konto

Matning från maskinrummet går genom väggen i 32mm flexrör.
Elledningar och kabelrör i takstruktur, med trä- och metallstöd. Kablarna går genom gråa flexrör, och några är märkta med gula etiketter.
Skapa konto
Byggnadsvägg med synliga elkablar och flexrör i en öppning, del av renoveringsprojekt i en korridor eller tvättstuga.
Skapa konto

Vi laddar batterierna med gratis ström från grannen.
Förlängningskabel och batteriladdare av märket Makita ligger på en grusgång bredvid en gräsmatta.
Skapa konto

På med isolering
Vägg under renovering med isolering, synliga elledningar och rör. Elcentral hänger löst, omgiven av osb-skivor och gipsskiva ska monteras.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Fortsätter i nytt inlägg pga för många bilder. OSB åker upp.
OSB-panel med synliga elkablar och kopplingsdosor på en byggarbetsplats. Arbetet med att dra el till en ny gipsvägg pågår.
Skapa konto

Borrade hål för att dra igenom matningar.
OSB-vägg med elkablar och rör som tränger igenom, synliga i närheten av en elcentral.
Skapa konto

Alla matningar i huset är omtrådade till halogenfria trådar utom två. Dessa ska åtgärdas snart, men inte idag.

Som det gamla ordspråket lyder, efter OSB kommer gips.
Gipsvägg med synliga kabeldragningar och elcentral under renovering, med hål för elinstallationer och kablar genom väggen.
Skapa konto

Ganska pilligt att få ihop allt på rätt ställe samtidigt som alla rör ska igenom.
Installation av elektriska kretskort och ledningar bakom en gipsskiva i ett renoveringsprojekt, med blå och gula kablar synliga.
Skapa konto

Det är faktiskt ren tur att gipsskarven inte täcks av något elskåp, på så sätt kan vi remsa, spackla och måla utan att installationerna är i vägen.

Sedan flyger installationerna på plats.
Person installerar elektriska komponenter i ett elskåp på en gipsvägg. Flera kablar hänger löst från väggen.
Skapa konto

Klart!
Elcentral med flera kopplingsdosor och kablar monterad på en ny gipsvägg. En oskyddad kabel och en stege syns också.
Skapa konto

Detta har varit ett av momenten jag funderat på mycket, jag känner ett tydligt före/efter i bygget när detta är klart. Ända sedan vi bestämde oss för att byta ut denna vägg har ju elcentralen varit ett problem, men nu är det förbi. I princip allt är nu dolt draget inne i väggen, vi har förberett för nya belysningmatningar i både korridor och gym, och i stället för en sprucken lättbetongvägg har vi nu en slät och fin vägg av gips.
En korridor med gipsväggar, färgmarkerade hål för elinstallation, verktyg och material på golvet, tak med ledningar och rör samt en stege.
Skapa konto

När målarna kommer får de spackla och grundmåla denna vägg, slutstrykningen fixar jag när resten av rummet är klart. Ja just ja, jag måste ju gipsa färdigt sista biten också...alltid är det något.

15 oktober 2025. Apropå el, jag vill spåra in en till dosa för att få ett vägguttag på en plats som behöver det i korridoren.
Två borrade hål i en vägg för elinstallation, med synliga kablar och en ljus projicerad vertikal laserlinje som riktmärke.
Skapa konto

Det är faktiskt ganska enkelt. Mät vart uttaget ska vara, helst i samma höjd som rummets övriga uttag.

Fram med vinkelslipen (glöm inte dammhuvan) och fräs upp hål i väggen. Jag gör detta för hand med vinkelslipen eftersom det är en så kort sträcka, ska man dra längre är det bättre med en dedikerad spårfräs.
Vägg med förberett uttag och två frästa spår för elektriska ledningar, nära en dörr med synligt dörrlås.
Skapa konto

Vinkelslipen når inte tillräckligt långt in i väggen, men detta är bara hålstensbetong så det är ganska snabbt fixat med SDS-maskinen.
En vägg med ett uthugget spår för elinstallation, ett runt hål upptill och en borrmaskin som används för arbetet.
Skapa konto

När spåret är tillräckligt djupt tar jag fram en borr och gör ett hål i gamla dosan.
Borrhål i vägg med blottade elkablar, en vit dosa och en borrmaskin under, förberett för installation av vägguttag.
Skapa konto

Knacka upp hål för dosan.
Hål i vägg av hålstensbetong, avsett för elinstallation. Väggen visar spår och öppningar för planerade eldragningar och vägguttag.
Skapa konto
Bilden visar en vägg med ett urfräst hål där en grön el-dosa med anslutningar är installerad, redo för en vägguttag.
Skapa konto

Jag föredrar att fästa dosa och slang med skruv och plugg, då sitter det ordentligt och samarbetar bra med murbruket.
Elektrisk installation i vägg med synliga ledningar och kabelrör, bredvid dörrkarm. Hål för eluttag förberett med monteringsdosa.
Skapa konto
Vägg med två dosor och elinstallation vid dörrkarm, slangar och verktyg på golvet bredvid.
Skapa konto

16 oktober 2025. Jag har lagat lite sprickor i murverket när jag ändå är igång, sedan på med primer som får bruket att fästa bättre.
Vägg förberedd för elinstallation med två eldosor och dragna kablar. Hål borrade i väggen för kabeldragning och anslutning av eluttag.
Skapa konto

När detta torkat kommer den roliga biten, på med murbruk.
Vägg med två infällda eldosor och spår urtaget för eldragning i gips. Golv med verktyg och damm syns i förgrunden.
Skapa konto

Direkt tar jag en fuktiv svamp och gör det jämnt och fint.
Elinstallation i vägg med öppna dosor och kabeldragning, hål och spackelarbete synligt på väggen, redo för fortsatt bearbetning.
Skapa konto

Målaren kommer på måndag, så jag får jobba hårt för att hinna med allting. Inne i klädkammaren jämnar jag av hålen runt spirorören med flexibel målarfog. Det ska vara tätt för ljuddämpningens skull, och jämnt för att det ska vara snyggt.
Rörinstallation genom gipsskiva med spikhål i närheten, samt synlig kopplingsdosa.
Skapa konto
Rör och kabelgenomföring genom vägg med ställverk, gipsad och spacklad yta, detaljer av installationsområdet, klar för målarens arbete.
Skapa konto

Kommande inlägg handlar om fler förberedelser innan målaren kommer. Ses då!

Redigerat:
  • Gilla
Puttrik123 och 12 till
  • Laddar…
Trionic Seven förmodar jag?

• Haha
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
limstift limstift skrev:
Trionic Seven förmodar jag?
Den bästa kanalen!

• Gilla
Pandarius
  • Laddar…
17 oktober 2025. Morgonen efter, och jag tar återigen upp en blöt svamp och svabbar av.
Vägg med två eluttag i olika hål, synliga kablar, spår av cement och en vertikal linje av cementputs och gröna markeringar.
Skapa konto

När jag var mindre händig visste jag inte vikten av att svabba cementbaserade produkter efter applicering, men det är verkligen vad som ger en snygg finish. Nu är bruket så pass härdat att det enligt produktbladet kan täckas med tätskikt, så jag är ganska säker på att vi kan spackla med handspackel.
Vägg med spacklade reparationer och ett grönt eluttag som syns vid nedre vänstra hörnet. Golvet har fragment av målararbete.
Skapa konto

På eftermiddagen går jag över med slipkloss, och lägger på mer spacke. Dessa första lager är rätt tjocka så det sjunker ihop en del, man får göra flera omgångar.
Vägg med två öppningar för eluttag, synliga kablar, gröna markeringar och nyligen applicerat spackel, redo för grundmålning.
Skapa konto
Vägg med nyligen applicerat spackel runt ett nytt eluttag, oslipad yta; förberedelser för målning.
Skapa konto

Nu är det dags att slutföra skivorna i gymmet. Alltså, inte viktskivor, vi har inte kommit så långt än, utan skivmaterial på väggen.

Så här ser det ut över dörren, ni kan se reglarna och flexrören. Mest framträdande är förstås den grova matningen till undercentralen i maskinrummet i sitt 32mm-rör. Här ska vi täcka med OSB och gips, vi slutför helt enkelt arbetet vi inte hann när elektrikern var här och vi satte tillbaka elen.
Flexrör och stålreglar över en dörröppning i ett pågående byggprojekt. Synliga träreglar och skivmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Längre ned till vänster går matningen ned mot hålet i betongengolvet för att gå under genom den nya betongplattan hela vägen till maskinrummet. Vi vinner inga priser i snygg övergång här eftersom det är en massa nätverkskablar, vattenrör, värmerör och elmatning som ska in på ett litet ställe. Som tur är kommer allt detta vara bakom dörren så man kommer inte se mycket av detta trots att det är i dagen. Jag tror det duger, detta är inte boyta utan ett hobbyrum/gym.

Flexröret är för stort för skruvclips, i stället fäster jag det mot OSB:n med hålband.
Flexrör och vattenrör monterade vid en väggkonstruktion med OSB-skiva, fästa med hålband och omgivna av trä- och metallreglar.
Skapa konto

Jag vill inte att röret hamnar i stålregelns öppning eftersom det garanterar att den kommer träffas av skruvar. Detta är en oväntad nackdel med stålreglar!

I vilket fall, med förarbetet klart kör vi isolering.
Isolerade rör och flexrör synliga i väggram med OSB och gipsskivor under installation i ett hobbyrum/gym.
Skapa konto
Flexrör och isolering installerade över en dörröppning med synliga reglar och oskyddad isolering vid ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Det blir svårt att skruva fast skivorna längst ned, dessa rör är helt i vägen...
Isolering och träregel monteras vid sidan av grova rör och kablar i ett pågående renoveringsprojekt för hobbyrum/gym.
Skapa konto
Gråa och blå flexrör vid en vägg, synligt intill en träregel. Verktyg och utrustning i bakgrunden.
Skapa konto

OSB är uppe!
Rum under renovering med öppning i väggen, synliga rör och kablar. Byggmaterial, verktyg och en verktygslåda är placerade vid öppningen.
Skapa konto
OSB-skiva över en dörröppning med synliga rör och reglar i ett hobbyrum/gym under renovering.
Skapa konto

I nederkanten får jag in enstaka skruvar, längst in i hörnet får jag faktiskt ge upp att fästa ordentligt.
Rör och flexrör monterade längs en vägg i ett hobbyrum/gym, med OSB-skiva och diverse verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Nu dags för gips.
Vägg genom ett rum med synliga rör, kablar och ett eluttag, visar pågående arbete med elinstallationer och väggbeklädnad.
Skapa konto

Och med det är gipsningen klar i detta hus för en lång tid framöver. Dags att ta ett steg tillbaka och njuta av den nya väggen!
Vägg med osb-skivor och gips i hobbyrum, rörsynliga till vänster. Elinstallationer och flexrör. Renovering pågår med verktyg och kablar på golvet.
Skapa konto

Jag slipar till spacklet runt nya eluttaget...
Vägg med spacklat nytt eluttag, flexrör synligt. Spår av torkad färg eller vatten på väggen. Förberett för målning i hobbyrum/gym.
Skapa konto

...och lägger ett första lager grundfärg för att hitta vart det behövs mer spackel. Jag har anlitat målare för att fixa detta rum så de kommer såklart också göra sitt jobb men jag vill göra ett bra grundarbete innan de kommer.
Vägg med gips och eluttag, några synliga kablar i ett övre hål. Nymålad yta med spackel förberedd för fortsatt målning.
Skapa konto

18 oktober 2025. Nästa steg är att slutföra spiroröret jag satte upp som hastigast i somras. Det ska inte sticka in så här långt i rummet, men jag hann inte slutföra det innan.
Spirorör monterat i hörnet av ett rum med vitmålade väggar och tak, elektriska kablar synliga i nederkant.
Skapa konto

Efter demontering, kapning och nymontering ser det mycket bättre ut.
Ett spirorör installerat i ett hål i en gipsskiva, med synliga skruvar runtom.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
19 oktober 2025. Sista kvällen innan målarna kommer och allt är förberett. De sista gipsskivorna har använts till väggen och alla spillbitar har tagits till återvinningen. All utstickande byggfolie är borta och rummen har städats ur.
Källargång med nygipsade väggar och tak, påtagligt ren och förberedd för målning. En orange plasthink syns på golvet i förgrunden.
Skapa konto

Nya gipsskivor monterade, omålade väggar och dörrar med plastskydd i ett rum färdigt för målarjobb, synliga bygganteckningar på väggen.
Skapa konto

Jag hade en halv hink rems- och skarvspackel kvar som jag ställer fram tillsammans med mina små hinkar handspackel. Varför inte låta målarna använda detta?
Hörn av ett rum med vitmålade väggar och tak, några målarfärgsburkar på golvet, samt eluttag och dörr till vänster.
Skapa konto

Ska bli skönt när taket är klart så vi kan sätta takspottar.
Gipstak förberett för målning med synliga skruvar och skarvar. Installationen är redo för målare att börja arbetet.
Skapa konto

Nästa morgon, den 20 oktober 2025, dykar målarna upp för att sätta remsor. 45 minuter senare är de klara för dagen, och detta kommer bli temat för hur de arbetar. Dyka upp, göra jobbet och sedan åka vidare för att återvända nästa dag när det torkat.

Innertak som nyligen spacklats, sett från sidan. Flera lager spackel syns ovanför dörröppningar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nyuppsatta gipsskivor med skarvspackel på en vägg. Kablar syns längs väggen i ett renoveringsprojekt, ljusinsläpp från rummet bredvid.
Skapa konto
Tak i korridor under renovering med bredspackling och gipsskivor, delvis målat. Öppning i slutet med insyn till rum med arbetslampa och verktyg.
Skapa konto

Jag har ännu inte hunnit ta bort Elfa-hyllorna från klädkammaren, dags att göra detta nu så målarna kan spackla väggarna.
Rum med vitmålade väggar, synliga ventilationsrör, LED-belysning och betonggolv. Dåligt förberett för målning och renovering.
Skapa konto

21 oktober 2025. Nästa korta besök, och alla väggar har bredspacklats.
En gråputsad källarvägg med släta gipsskivor och några kablar längs golvet under förberedelse för målning.
Skapa konto
Nyligen bredspacklade väggar i ett källarrum med en hink full av verktyg framför. Förberett för målning nästa dag.
Skapa konto
Gång i källaren med nymonterade gipsskivor och spacklade tak; en byggarbetsplats med synliga kablar och öppningar mot intilliggande rum.
Skapa konto

Eftersom vi tömt denna del av källaren har vi burit in det mesta in i maskinrummet och tvättstugan. Maskinrummet är ju där vi var i början av tråden och ni kanske minns att vi förra året flyttade vattenmätaren till sin slutgiltiga plats. När vi gjorde detta visste jag att vattenmätaren suttit nästan 10 år, så jag ringde kommunen för att fråga om det inte var dags att byta den nu medan vi ändå höll på. "Nej, det är inget vi gör nu. Ni får invänta att vi skickar brev" var svaret jag fick.

Och just typiskt kom det brevet i förra veckan att idag, den 21 oktober, ska vattenmätaren bytas. Det var bara att lägga en timme på att försiktigt bära ut allting igen, speciellt extrapaketen med parkettgolv som ligger på golvet rakt under mätaren som ska bytas. Jag vill ju inte få fuktskador på dessa paket!
Vattenmätare och gråa ventilationsrör installerade i ett maskinrum med klinkergolv.
Skapa konto

Efterom FTX-aggregatet varit oåtkomligt ett tag passar jag på att byta dess filter, och det var hög tid att göra.
CTC-värmepump och ventilationsrör i maskinrum med klinkergolv och vattenmätare, redo för byte. Elsystem och FTX-aggregat synliga.
Skapa konto

Prick kl 10 ringer det på dörren, och bytet görs på mindre än 15 minuter.

Före:
Vattenmätare med blå kropp och tillhörande rörsystem, omgiven av ventilationsutrustning, installerad mot en vit vägg.
Skapa konto

Efter:
Blå och gul vattenmätare installerad på en vit vägg med rör och ventiler, till höger syns en grå slang.
Skapa konto

Tja, det var lite underväldigande. Jag hade hoppats på någon fancy fjärravläst version men tji fick jag. De närmaste 10 åren behöver jag fortsätta rapportera in siffrorna manuellt.

Även om rörmokaren var snabb och effektiv blev det spill på golvet under. Vad glad jag är att hela detta rum är byggt med inerta material, klinkersplattor och klinkerslister. Inget påverkas, men jag vill förstås torka upp golvet så fort som möjligt. Mopp? Nej! Elektrisk golvvärme? Självklart!

På med elgolvvärmen i maskinrummet och lämna det någon timme så torkar det upp fort. I Home Assistant kan jag se att effekten är på 1.2 kW vilket är trevligt.

Senare på kvällen tar jag ned elen i taket och hänger en tillfällig matning från väggen till takdosan som sedan leder till kontoret och barnrummet.
Ventilationsrör och ledningar i ett tak under renovering, med synliga anslutningar och kabeldragningar.
Skapa konto

22 oktober 2025. Lager tre med spackel.
Källargång med nygipsskivade väggar och tak delvis spacklade, redo för målning. En pall syns längre in i korridoren.
Skapa konto
Nymålat tak med installerade gipsskivor och två eluttag, redo för takspottar, innan målarna börjar sitt arbete.
Skapa konto

Klädkammarens tak ska också spacklas, så jag går runt med stämjärn och hackar bort utstickande formkanter och betongbitar som inte är jämnt med taket. Det är nivån på grovhet detta tak har.

Efter inrådan från målarna grundar jag ventilationsrören här inne med häftgrund för att sedan måla över med vanlig väggfärg.
Ventilationsrör i källare, nytt gips och förberedelser inför målning. Rören är delvis grundmålade i en vit nyans.
Skapa konto
Ventilationsrör i ett utrymme, grundat med häftgrund som förberedelse inför målning.
Skapa konto

I nästa inlägg fortsätter målningen!

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Fortfarande den 22 oktober 2025. Häftgrunden är en jobbig färg att måla med, den är jättetunn och rinner iväg vilket blir fult. Metallen är också en totalt stum yta så inget sugs in där. Men när grunden har torkat målar jag med vanlig väggfärg.

Vitmålad ventilationsrör i taket med ojämn yta, synlig koppling och synliga kablar bredvid rörändan.
Skapa konto
Vitmålad vägg och tak med synliga ventilationsrör och elledningar i ett renoveringsprojekt, innan ljuskällorna är installerade.
Skapa konto

24 oktober 2025. Målarna tittar förbi en stund på morgonen och kastar upp ett första lager färg på väggarna. För första gången har vi helvitt!
Nymålad vit korridor med oavslutat golv. Färgpytsar, verktyg och kablar syns längs väggarna. Öppen dörr till intilliggande rum.
Skapa konto

Väggen i gymmet kommer bara få grundfärg, så den är färdigmålad för stunden. Slutstrykning kommer ske när detta rum är mer färdigt.
Nymålad vit korridor med eluttag och sladdar i taket, redo för elinstallation och plattsättning av golv.
Skapa konto

27 oktober 2025. Målningen är klar! Korridoren och klädkammaren har nu fått slutstrykning.
Vitmålad korridor med synliga elektriska kablar och ventilationsrör i taket, redo för installation av takspottar.
Skapa konto
Nymålad vit korridor med synliga kablar och ofärdigt golv, vilket visar en pågående renovering eller byggprojekt.
Skapa konto
Nymålat vitt tak med ljusmonteringshål i en korridor, redo för elinstallation och infällning av taklampor.
Skapa konto

Det första man alltid gör i ett nymålat rum är ordentliga dörrstopp. Det räcker med ett enda överhypat barn som springer lite snabbt och öppnar dörren så har man ett märke, och så kan vi inte ha det.
Dörrstop i metall monterat på nymålad vit vägg, i hörnet där två väggar möts. Dörren är delvis öppen.
Skapa konto

Nu kan vi äntligen färdigställa elinstallationen i detta rum. Som vi har väntat på att få igång belysningen igen. Elektrikern kommer och visar hur detta görs, men ni som hängt med i denna tråd har sett detta tidigare när vi gjorde samma sak i matkällaren och tvättstugan.

Först hittar vi märkningarna för takspottarna och tar fram 73mm-borren.
Person borrar hål i tak med en blå borrmaskin för att installera takbelysning.
Skapa konto
Elektriska kablar hänger från ett runt hål i ett nymålat vitt innertak, redo för installation av takspotlights.
Skapa konto

Nu öppnar vi "väskan"
Visa bilaga 942712
Detta är Hidealite, så detta är en bra jämförelse:
En öppen silverväska fylld med många guldtackor mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Upp med alla spottar
Spotlights för takinstallation hänger i taket i en nymålad korridor, redo för infällning och elanslutning.
Skapa konto

Som lärling får jag hjälpa till med trådning. Säkerhetsskorna är förstås på!
En person installerar elektriska ledningar i en nymålad korridor. Personen bär skyddsglasögon och arbetar med synliga kablar vid en väggöppning.
Skapa konto

Denna korridor har som sagt fem dörrar och fyra tryckknappar för belysningen, så det blir lite att hålla koll på. Med tryckknappar är det dock hanterbart, jag har inte ens funderat på hur detta hade sett ut som trappkoppling, haha.
Elektriska kablar sticker ut från en vägg i en nyligen målad korridor som förbereds för elinstallation, med verktyg och material spridda på golvet.
Skapa konto

På med strömmen!
Installering av takbelysning i en nymålad korridor med infällda spottar och hängande sladdar, där en lampa är tänd.
Skapa konto

Och sedan fälls lamporna in i taket.
Vitt nymålat innertak med infällda spotlights som är tända.
Skapa konto

En stund senare är det klart, och alla eluttag är färdiga. Vissa dosor har väntat nästan 18 månader på att bli fyllda med el, och idag var till slut dagen det hände
Nymålad vit korridor med två dörrar, plastade handtag och slätt grått golv; strömbrytare och elkontakt syns på väggen.
Skapa konto
Nymålad korridor med vita väggar och infällda takspotlights, färdig för golvläggning. En stående lampa och några verktyg syns på golvet.
Skapa konto

Då har vi nått ytterligare en milstolpe. Korridoren och klädkammaren är målade och har fått el, nästa steg är att plattsättaren ska komma och lägga golv. Tills nästa inlägg!

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
30 oktober 2025. Medan vi väntar på plattsättare riktar vi återigen blicken mot gymmet/hobbyrummet. Mrs Etnoy har slitit med att röja ut allt som stod här inne och flytta det till, i första hand, garaget. Garaget är alltså fullproppat med verktyg, färg och material medan gymmet är nästan tomt.

Rum med gul putsad vägg, staplade plankor, arbetsbord, dammsugare och byggverktyg. Källarfönster i väggen, vita kabeldragningar syns.
Skapa konto

Ekbordet ska vi sälja så fort vi snyggat till det lite, och klinkersplattorna ska läggas ut i korridor och klädkammare.
Rum under renovering med utspridda kablar, verktyg, ett ekbord och dammsugare på ett betonggolv. Kartonger och hyllor står staplade längs väggarna.
Skapa konto

Fönstret längst bort i hörnet ska bytas ut. Det nya fönsterpartiet har redan kommit och vi väntar på att snickarna ska få några timmar över och komma och installera. Hela rummet ska målas, och det är ju inte helt enkelt i en källare där marknivån är precis under fönstret. Därför ska jag hyra en betongslip och gå loss på den gula färgen som ska slipas bort. Sedan ska vi spåra för el. Taket ska spacklas, alla små hål runt installationerna ska fyllas igen så gott det går, och sedan ska det målas. Väggen ska putsas upp och sedan målas med Nordsjö P6, en färg som är "lätt diffusionsöppen". Det kommer inte vara lika fuktgenomsläppligt som en silikatfärg men betydligt bättre än en plastfärg och de experter jag pratat med bedömer att det ska fungera här. Dräneringen är ny och har fungerat väldigt bra, källaren är faktiskt ganska torr. Trots ihärdigt regnande under hösten är inneklimatet fantastiskt. FTX hjälper förstås till här.

Gipsväggen till höger i bild är ju spacklad och grundmålad, och den ska slutstrykas. Ytterväggen har också några gamla sprickor som jag vill laga så väggen blir snygg och håller sig så.

Gul källarvägg med gamla sprickor och fläckar som ska slipas och målas. Golvet är av betong, och elinstallationer planeras för rummet.
Skapa konto

Här i ytterhörnet är det en del fläckar. De känns torra nu men ska förstås behandlas genom diamantslipning.
Vägg och golv i källarhörn, delvis utan puts, med synliga fläckar och betongytor som nyligen har slipats för renovering.
Skapa konto

31 oktober 2025. Betongslip inhyrd och ska köras under helgen. Maskinen kostar inte mycket, någon hundring per dag, utan det är själva slipkoppen man betalar mest för. Slitaget mäts i tiondelars millimeter. Men oj vad det är värt det! Jag har ju en biffig vinkelslip som jag utrustat med en dammhuva. Den funkar hyfsat och ni minns kanske att jag slipade lite på maskinrummets yttervägg för länge sedan. Problemet är att vinkelslipen är för snabb trots att jag kör på lägsta farten. Det dammar fruktansvärt trots industridammsugare, det går inte att styra maskinen så bra så den går bananas och ger stora märken i väggen.

Kontrasten mot denna maskin är enorm. Hilti DGH 130 kommer med inbyggd dammhuva och kan köras på en relativt låg hastighet. Slipkoppen kan föras in och ut för att justera hur aggresivt den går. Denna maskin är ämnad för betong så när man kör på puts får man köra på minst aggresiva läget på lägsta farten. Det finns andra trådar på byggahus som beskriver de enorma problemen man har att göra just detta moment, men hyrmaskinen bara struntar i det. Det blir lite grovt damm som regnar över en, men med andningsskydd är det inga problem. Allt fint damm bedömer jag hamnar in i dammsugaren, det dammar nästan ingenting!
Betongslip Hilti DGH 130 med dammhuva ligger på golvet intill en vägg, omgiven av blått dammsugarfilter och kablar.
Skapa konto

Ett första test:
Slipningsarbete på murad vägg; gul färg har delvis slipats bort, avslöjande exponerad yta och damm på golvet.
Skapa konto

Det tar en liten stund för att få exakt rätt handlag, men efter det är det bara att nöta på.
Person med skyddsglasögon och andningsmask arbetar i källare, förbereder för betongslipning. Bakgrund visar en vägg i bearbetning.
Skapa konto

Så om ni undrar vad jag gjorde denna helg är det slipning. Ett ganska tungt jobb och man får ta pauser ibland, men på det stora hela är maskinen balanserad och mjuk i gången.
Vägg i renoveringsprojekt, delvis slipad från gul färg till bar puts; betongslip och belysning synliga på golvet.
Skapa konto

Färgen släpper väldigt lätt och man får dra mjukt fram och tillbaka. När man ska köra mot en kant är det ett enkelt handgrepp att öppna dammkåpan så man får diamantklingan hela vägen mot. Det jag försöker säga är alltså: ska du slipa färg från puts, skippa hemmalösningarna och hyr en riktig maskin i stället!
Slipad vägg och golv i källare, med kablar i taket och en elektrisk uttagsinstallation synligt. Väggstruktur syns tydligt efter slipning.
Skapa konto

1 november 2025:
Vägg i källare under slipning, med ljusficklampa, stege och flera verktyg. Ena sidan nyputsad, andra gulmålad. Elektriskt uttag syns.
Skapa konto
Vägg i ett gym/hobbyrum håller på att slipas, med spår av borttagen färg. Fönster upptill och elutrustning samt kablar till höger.
Skapa konto

2 november 2025. Väggen är nästan klar men jag passar på att slipa lite på golvet när jag ändå har rätt maskin tillgänglig. Detta var ju stambytet jag gjorde själv i somras och gjutningen är inget mästervärk i ytfinish.
Betonggolv slipas med en dammsugaransluten vinkelslipmaskin; ljus lyser på den delvis slipade ytan i ett källarrum.
Skapa konto

När jag slipar detta förstår jag hur snyggt det är med "exposed aggregate concrete". Betydligt finare än betonghud!
Betonggolv i ett renoveringsprojekt med en slipmaskin i förgrunden, lysande arbetslampor och en vägg med hål för elinstallationer.
Skapa konto

Nu har vi lyckats slipa bort all färg på ytterväggarna, en del av färgen på väggen med alla avlopp, och snyggat till på golvet.
Källarrum under renovering, med betongväggar, synliga rör och kablar, dammsugare med cyklonfilter och verktyg placerade på en låda och staplade kakel.
Skapa konto

Dammet är som sagt väldigt hanterligt. I bilden ovan ser ni mitt cyklonfilter där det mesta av dammet hamnar, men även påsen i dammsugaren tar emot en del material. Som sagt hamnar det fina dammet här medan det grova dammet ramlar ned på golvet. Det blir alltså ingen Lützendimma.
Betongvägg med ett nytt eluttag i ett rum under renovering. Golvet är slipat och det ligger verktyg och kablar på marken.
Skapa konto

Jag bedömer att slipdammet för detta rum landade på knappt 50 kilo, mycket mer än jag trodde. Det är otroligt vad puts kan väga fast det är i dammform!

Helgen är över, jag lämnar in slipen, och med slitaget kostade det 1200 kr inklusive moms. Med tanke på hur mycket vi åstadkom är det en bra kostnad och något som hade kostat skjortan att låta en hantverkare göra. Men se till att använda skydd och ha god ventilation, betongdamm är inte hälsosamt så det gäller att ha andningsskydd med rätt filter så man inte får ned det i lungorna.

Nästa steg är att spåra in nya eluttag. Hela detta rum har ett enda eluttag i sig (om man bortser från den nya väggen). Det ska vi förstås ändra på, och den rafflande fortsättningen kommer i nästa inlägg. :)

• Gilla
  • Älska
saiter och 7 till
  • Laddar…
Lyckades du hålla putsen något så när jämn? Vi hyrde en maskin som min fru körde med och det tog längre tid än vi hade fått uppfattningen av att det skulle göra och resultatet blev ojämnt (men med en klar skillnad mellan första och sista väggen). Jag är inte helt säker på att uthyraren gav oss optimala grejer. Så vi kommer att behöva bli duktiga på att putsa för att jämna till väggarna, och laga efter att ha fräst i väggarna. :P

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Lyckades du hålla putsen något så när jämn? Vi hyrde en maskin som min fru körde med och det tog längre tid än vi hade fått uppfattningen av att det skulle göra och resultatet blev ojämnt (men med en klar skillnad mellan första och sista väggen). Jag är inte helt säker på att uthyraren gav oss optimala grejer. Så vi kommer att behöva bli duktiga på att putsa för att jämna till väggarna, och laga efter att ha fräst i väggarna. :p
Ja, putsen blev ganska jämn men det behövs så klart slätas över igen med ny puts. En diamantslip är mycket, mycket grov och kan inte jämföras med slipmaskin.

Vi kommer ta in en murare eftersom det ändå är lite putsning som ska göras i detta rum, t.ex. efter fönsterbytet kommer vi behöva snygga till med nya fönsterbrädor mm.

7 november 2025. Med väggarna fria från gammal färg ser man många fler sprickor i muren än tidigare. Jag bedömer att dessa sprickor är gamla och inte är något att oroa sig för, men jag kommer ändå gå loss på dem innan vi lägger ytskikt. Det betyder att jag borrar in några centimeter och limmar igen med ankarmassa/epoxi. Efter det murar jag igen spåret med lagningsbruk. Verkligen hänglsen och livrem, men det är så pass enkelt att det är lika bra att göra.

Dessutom är det stor brist på eluttag. Det finns en ensam dosa mitt på väggen vilket är en konstig placering. Detta ska vi ändra på, det blir nya uttag längs två av väggarna. Elektrikern kommer förbi och gör en operation jag aldrig varit med om tidigare: att ta bort en befintlig eldosa. Det var enklare än jag trodde:

Betongvägg med sprickor och en oisolerad eldosa med kablar, belyst av ett fönster längst upp.
Skapa konto

VP-röret går uppåt, så borra lite försiktigt runt om.
Elektrisk dosa i en murad vägg med exponerade kablar och flera borrade hål runt om.
Skapa konto

Knacka lite lätt och puts en försvinner.
Öppnad eldosa i betongvägg med exponerade elektriska ledningar i blått, brunt och grönt/gult samt ett VP-rör som går uppåt.
Skapa konto

Rycka bort den gamla dosan.
Elektrisk kabelinstallation i en vägg med synliga, oskyddade kablar i olika färger som sticker ut från ett hål i betong.
Skapa konto

På med skarv.
Utsatt eldosa med synliga kablar i väggen, omgiven av håltagning i betong.
Skapa konto

Nu är det "bara" att fräsa ut nya vägar och sätta flexrör.
En vägg med en vertikal ränna och synliga elledningar samt hål för ett eluttag, betongvägg med sprickor.
Skapa konto
Flexrör installerade i spår i betongvägg för eldragning, med oregelbunden form på väggen.
Skapa konto

Jag inser först senare att spåren fick en...intressant form.

8 november 2025. Fram med lasern och vinkelslipen.
Betongvägg med spricka, laserlinje markerar eldragning för nya uttag, verktyg och utrustning vid sidan.
Skapa konto

Jag måste säga att vinkelslipen funkade utmärkt idag. Bladet är lite slitet, men den skär rakt och snabbt och dammsugaren fångar upp allt damm.
Vinkelslip med dammsugarslang på golvet vid vägg med markerad linje.
Skapa konto

Spår för elinstallation i en putsad murvägg med två parallella snitt, del av renoveringsprojekt i ett hemmagym.
Skapa konto

Sedan knacka på. Det här är hålstensbetong så det är ganska lätt att banka bort.
Vägg med utfräst spår för eldragning, dammsugarslang på golvet och arbetshjälpmedel bredvid, inklusive borrmaskin och tejp.
Skapa konto
Vägg med nyinstallerad Multifix-dosa och spår för elsladdar. Verktyg och kabel på golvet med en hink fylld med skräp.
Skapa konto

8 november 2025. Multifix-dosorna är en stor uppgradering mot de gamla originaldosorna. Jag fäster dem med skruv och plugg och tillsammans med bruket kommer det sitta riktigt starkt.
Elektrisk installation i hålstensbetongvägg med nylagd multifix-dosa och flexrör, del av renoveringsprojekt för eluttag.
Skapa konto

Flexrör sätts fast med skruvclips och plugg.
Vägg med synliga sprickor och nylagda flexrör för elinstallation; verktyg, damm och låda på golvet.
Skapa konto
Vägg med monterad elkopplingsdosa och anslutna flexrör, fastsatta med clips och plugg.
Skapa konto

Jag snabbspolar lite för att inte detta ska bli för tråkigt.
Vägg med utskuren kanal för elrör, gröna infällda dosor och en sprayburk på golvet. Sprickor syns på murens yta. Stege står intill.
Skapa konto
Vägg med fräst spår för elinstallation, synliga dosor och ledningar. Verktyg och material på golvet.
Skapa konto

10 november 2025.
Vägg med spår för kabeldragning och nya eluttag. Synliga sprickor i murverket och flexrör placerade längs väggens yta.
Skapa konto
Multifix-dosa installerad i betongvägg, omgiven av nylagt lagningsbruk. Dosan är grön med rörspår synliga neråt.
Skapa konto
Vägg med spår i betong och en nyinstallerad elektrisk dosa, omgiven av verktyg och sprickor i väggen.
Skapa konto

Där var vi klara med ena väggens eluttag, fyra stycken blev det här. Ska man ha gym kommer det behövas el för t.ex. högtalare, cykel och annat smått och gott. Finns inget jag avskyr mer än sladdriga förlängningssladdar!

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
11 november 2025. Sista dagen innan plattsättaren kommer och gör sitt i korridoren och förrådet. Jag tar lite bilder på golvet som det ser ut idag.
Bilden visar ett nyligen flytspacklat golv i en korridor och ett förråd, med märkbara nivåskillnader och ojämnheter i ytan.
Skapa konto

Flashback till för några år sedan när jag flytspacklade detta golv själv!
Flytspacklat golv i en korridor, delvis täckt med röd skyddsmatta; förberett för plattsättning.
Skapa konto

Plattsättaren gav goda betyg till mitt jobb och sade sig bara behöva planspackel på en liten bit för att få det 10/10 för plattorna. Det är jag nöjd med!

Om ni kanske minns så var förrådets golvnivå några centimeter lägre än korridoren, och för att fixa detta gjordes en rejäl spackling här.
Nyligen flytspacklat golv i en vit korridor, ser slätt och jämnt ut. Förberett för kommande plattsättning.
Skapa konto

På kvällen ska jag förbereda det kommande fönsterbytet i gymmet. Detta fönster har verkligen gjort sitt, på utsidan är träramen helt uttorkad och krackelerad. På insidan har man putsat in ramen med murbruk, men gjort ett dåligt jobb. Jag knackar enkelt bort detta med stämjärn.
Slitet fönster med krackelerad träram och putsad murbruk runt, på insidan av en vägg före renovering.
Skapa konto
Stämjärn som används för att ta bort murbruk runt ett uttorkat och krackelerat fönster, förbereder inför renovering.
Skapa konto
Gammalt fönster med uttorkad och krackelerad träram, murbruk har lossnat från ramen, visar nödvändigt renoveringsarbete.
Skapa konto
Gammalt fönster med uttorkad träram och murbruksskador, träramen är krackelerad och muren har grov textur bland vindlande rör ovanför.
Skapa konto

Nu kan snickarna komma åt fönstret ordentligt.

12 november 2025. Efter flytspackling kommer plattsättning! Vi kör förstås samma golv som tvättstuga och maskinrum, och eftersom vi kan lägger vi det i linje och i plan med de plattorna. Skrytfaktor jag kommer visa er senare i tråden :)

Nylagt klinkergolv i en ljus korridor med övergång till ett rum med annan golvnivå; en man sitter på golvet i bakgrunden.
Skapa konto
Nyfogat klinkergolv i en korridor med ljusa kvadratiska plattor, synligt från ett uppbyggnadsnåver.
Skapa konto

Renoverad korridor med kakelgolv, handskar på golvet, hink och verktyg synliga, spacklingsarbeten pågår i bakgrunden.
Skapa konto

Som en konsekvens kan vi inte nå tvättstugan och matförrådet under 24 timmar, det gäller att planera sin dag!

Tejpen stoppar barnen från att gå in av misstag.
Nyinstallerat stengolv i korridor med ljusa, rektangulära plattor. Dörrar och vägguttag syns längs sidorna i rummet.
Skapa konto

13 november 2025. Dagen efter ser det ut så här! Underbart, vilken skillnad det kommer bli.
Korridor med nyplattsatt golv i ljus sten, vita väggar och dörröppning i bakgrunden.
Skapa konto
Grått klinkergolv i en korridor med vita väggar och eluttag.
Skapa konto

Tröskeln mellan korridor och hobbyrum är ganska stor, och den ojämnhet i flytspackling jag råkade lämna tidigare är jag inte nöjd med. Här får jag lägga lite lagningsbruk under. Plattsättaren fick tyvärr VAB denna dag, så jag sätter upp det på listan med saker att göra.
Golvrand i korridoren med synlig nivåskillnad mellan rum, mindre skada på väggen och golvets yta, redo för slutlig justering och plattsättning.
Skapa konto

På tal om saker att göra, ytterväggen i gymmet har fått sin eldragning men det återstår flera sprickor. Låt oss göra detta ordentligt när vi ändå är igång. Först borrar vi upp med 10mm-borren.
En vägg med borrade hål i ett raka linjer, förberett för spricklagning och eldragning.
Skapa konto

Sedan knackar vi försiktigt loss allt mellan så vi får en lång ränna.
Vägg med spricka och frilagd murbruksyta, förberedd för eldragning och lagning i en renoveringsmiljö.
Skapa konto

Längst in i rännan och in i alla hål sprutar vi in ankarmassa.
Spricka i betongvägg i hörn, som ska åtgärdas med ankarmassa och lagningsbruk.
Skapa konto

Efter det tar vi in lagningsbruk och jämnar av.
Bild av vägg med spricka som blivit fylld med lagningsbruk, för renovering och jämning av yta i ett bygge.
Skapa konto

Samtidigt maskerar jag runt den nya tröskeln och fyller ut under.
Närbild av golv med tejp runt en dörrtröskel, visar ojämnheter och sprickor i betong. Förberett för ytterligare flytspackling och arbete.
Skapa konto

Golv med nylagd lagningsbruk vid en tröskel i en korridor, gult tejp skyddar väggen.
Skapa konto

Men där var vi uppe i 20 bilder, ses i nästa inlägg!

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Fortfarande den 13 november 2025. Vi slätar till bruket på väggen (glömde fota) och bruket under tröskeln:
Tröskel av metall mot kaklat golv, med synlig bruk eller fogning på betonggolv. Väggen är delvis ofärdig vid dörrkarmen.
Skapa konto

Med detta blir tröskeln stadig och snygg. Senare kommer förstås en trätröskel läggas på golvet så att ovansidan inte längre syns, men rätt ska ju vara rätt.

Nu ser rummet ut så här, kvällen innan fönsterbytet. Tänk att detta snart blir ett gym!
Källarutrymme under renovering med olika verktyg på en träbänk, ett litet fönster och synlig rördragning i taket.
Skapa konto

14 november 2025. Kylig dag, och idag byter vi fönster. Brr!
Person arbetar på fönsterinstallation i källarutrymme med verktyg och rör dragna längs taket. Verktygslåda och material utspridda på bord.
Skapa konto

Nya fönstret är 20 bred och 4 hög med två öppningar. Och så snyggt! (0500-N förstås)
Liggande fönster med två handtag placerat på golvet i ett rum under renovering.
Skapa konto

Det gamla fönstret blir inte saknat.
Byggmaterial och verktyg ligger framför ett nyinstallerat vitt fönster på en gräsmatta. En röd hjälm syns till höger och en murad vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Vi hittade ett problem nästan direkt. En säkerhetsfunktion jag lagt till är magnetbrytaren som indikerar till en extern sensor om fönstret är öppet eller stängt. Smidigt så man inte glömmer något öppet när man åker hemifrån. Tyvärr har de på fabriken häftat fast kabeln och dess påse till fönstret och...prickat kabeln med häftklammern.
Nytt fönster installerat i en källarvägg; vit kabelrulle bredvid ramen, ansluten för magnetkontakt. Fasaden är putsliknande och landskap visas utanför.
Skapa konto

Snickaren var (som alltid) observant och meddelade mig direkt. Jag ringde återförsäljaren som ringde Elitfönster som lovade skicka ut nya kablar direkt. Ändå lite roligt att det skedde. Här är för övrigt påsen som kabeländan var vindad i (magnetkontakten var installerad i ramen). Notera de stora hålen.

Vit plastförpackning från Aritech med hål och etiketter. Förpackningen innehöll kablar för en magnetkontakt installerad i ett fönster.
Skapa konto

Utöver detta var fönstret ganska snart klart!
Nytt vitt fönster installerat i en källarvägg, med synliga rör och kabel på väggen. Fönstret har två öppningar och en modern design.
Skapa konto

Vilket lyft för hela rummet. Det gamla fönstret fick mig att tro att källaren var ett fängelse.

Det saknas som sagt flera dörrar i källaren, och nu var det kallt ute medan fönstret byttes. Kyligt med andra ord, och detta kan ni se på golvvärmesystemen i tvättstugan.
Två termostatpaneler på väggen, den ena visar 20,4°C och den andra 32°C, indikerar olika temperaturer för rummet och golvvärmen.
Skapa konto

Den övre givaren visar temperaturen i luten, den nedre visar temperaturen i betonget och den ingjutna golvvärmen. 32 grader är det högsta jag någonsin sett, jag kan intyga att det är mysigt att gå på. Trots det är luften bara drygt 20 grader. Brr!

Kvällen spenderas på mer spricklagning. Ni har sett detta tidigare och det är inte så spännande.
Vägg med borrhål i ett mönster bredvid en vit rörledning i ett rum under renovering.
Skapa konto
Betongvägg med sprickor bredvid en arbetsstege och en borrmaskin på betonggolvet, belyst av en arbetslampa.
Skapa konto
Spricklagning i vägg med tätningsmedel, flera borrhål synliga längs sprickan.
Skapa konto
En betongvägg med sprickor och borrade hål markerad med murbruk, intill en stege och verktyg. En ventilationsöppning syns uppe till höger.
Skapa konto

17 november 2025. Plattsättaren är färdig med VAB och sätter golv + fog + lister i klädkammaren.
Korridor med nytt klinkergolv och vitmålade väggar. Golvet har längsgående fogar och ansluter till två dörröppningar. Kabel löper längs väggen.
Skapa konto

Grått klinkergolv med längsgående fogar i en källargång. Kabel synlig längs väggen ovanför golvet.
Skapa konto

Även korridoren fogas.
Nyförlagda ljusa kakelplattor på ett källargolv med en korridor och rum i bakgrunden; eluttag syns på väggen.
Skapa konto

Nyt lagt klinkergolv i en källare med ljusa rektangulära plattor och fogar som bildar ett mönster mellan rummen.
Skapa konto

Nu har vi längsgående fogar i hela källaren, yttervägg till yttervägg. En fog kan man följa alla 17 meter vilket jag tycker är jättecoolt och en att tro att huset byggdes med plattsättning i åtanke från början.
Korridor med nylagt klinkergolv och vita väggar. Plattsättning med längsgående fogar. Rummet färdigställt inför fönsterbyte.
Skapa konto

Det närmar sig vinter, men hela projektet närmar sig också avslut. Det är ett par moment kvar men vi börjar se slutet. Hoppas ni hänger med hela vägen in i...kaklet!

• Gilla
saiter och 15 till
  • Laddar…
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Etnoy Etnoy skrev:
Lite off-topic men jag har sedan några dygn tillbaka problem att ladda upp bilder i min tråd. Därför kan jag inte uppdatera er på vad som händer eftersom foton snurras fel vilket blir jättekonstigt.

Någon admin som kan ta en titt? Det kan väl inte bara vara jag som är drabbad?
[länk]
Pingar @Marlen Eskilsson :)
Jag såg att
https://www.byggahus.se/forum/threads/dromvillan-i-soderort.376308/page-28#post-6455242
drabbades av samma fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.