71 976 läst ·
115 svar
72k läst
115 svar
Kakel VS våtrumsmatta?
Kiltos Keragreensystem är inte godkänt efter 1/7 2007, om inte en fuktprojektering visar att den aktuella konstruktionen klarar ett så otätt tätskikt. Och det gör inte en träkonstruktion, i synnerhet inte om den är klädd med gips.
Ah, du har spån under golvgipsen då..? Du skrev inte det i ditt första inlägg, så jag var rädd att du lagt dubbel golvgips direkt på bjälklaget. Men du har väl spacklat hela golvet ändå? Man får nämligen inte ha skivmaterial direkt under tätskiktet på golvet.
Ah, du har spån under golvgipsen då..? Du skrev inte det i ditt första inlägg, så jag var rädd att du lagt dubbel golvgips direkt på bjälklaget. Men du har väl spacklat hela golvet ändå? Man får nämligen inte ha skivmaterial direkt under tätskiktet på golvet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Japp det är spacklat ovanpå golvgipsen.jon_h skrev:Kiltos Keragreensystem är inte godkänt efter 1/7 2007, om inte en fuktprojektering visar att den aktuella konstruktionen klarar ett så otätt tätskikt. Och det gör inte en träkonstruktion, i synnerhet inte om den är klädd med gips.
Ok - så det är inte godkänt - hmm det stod ngt slags Våtrumscertifierad på den iaf...
Oh well - spelar ingen roll -den är godkänd av mig
Jag använde den i vårt radhus får 5 år sedan och det har hållit utmärktsåvitt jag kan bedömma iaf.
Att den nu inte var godkänd längre missade jag (och det framgår inte så tydligt) - men eftersom jag egentligen inte ens ville ha ngn våtrumsförsäkring eftersom jag ändå gjort det själv (vilket troligen innebär att ett fk-bolag lätt kan klanka ned på ngn småsak och dömma ut allt), och kan göra det själv mellan 8-10 ggr för samma kostnad som en entrepenör tar för en enda gång, så spelar det ingen roll egentligen om det formellt är godkänt - bara det funkar
Att jag ni iaf har en våtrumsförsäkring är för att trygg&hansa vägrade ta bort detta om det fanns vatten indraget - och dom hänvisade till att folk iaf fuskade och drog in vatten även utan försäkring som argument för det (vilket jag inte alls fattade eftersom man har ännu mindre rätt till ersättnig då :S) men men...
/K
Matta är helt klart "bäst". Kakel och klinker vinner på en punkt, och det är att många upplever den som snyggare.kjl skrev:
Så det är helt och hållet en samvetsfråga - vill du ha en tekniskt sett bättre och billigare lösning, och kan acceptera det "enklare" utseendet - då väljer du matta.
Om du värdesätter utseendet och "känslan" så mycket att du tycker det uppväger de tekniska nackdelarna och det högre priset - då väljer du kakel.
Börja med att kolla vad kakel och klinkers ska sitta/ligga på. Är det hygroskopiskt mtrl. som kan mögla (och dit räknas i stort allt utom stål och sten) spring som 17 när någon börjar prata kakla och klinkerbeklä ytorna.
Inga tätskikt i världen botar rörelser i underlaget. Och det finns i allt hygroskopiskt mtrl. Tegel, puts på sten (ej trä), lättbtg., lättklinkerbtg. och btg. är därför de enda helt säkra underlagen för kakel och klinkers.
Våtrumsmatta är det enda säkra ytskiktet i trähus. Dvs. om det är rätt utfört. Den svaga punkten är anslutningen till golvbrunnen samt skarvarna. Sätts mattan vågrätt med höjd på överkanten i dörröverkant (cirka 2,10 m ö.g) är risken minimal i övrigt.
Inga tätskikt i världen botar rörelser i underlaget. Och det finns i allt hygroskopiskt mtrl. Tegel, puts på sten (ej trä), lättbtg., lättklinkerbtg. och btg. är därför de enda helt säkra underlagen för kakel och klinkers.
Våtrumsmatta är det enda säkra ytskiktet i trähus. Dvs. om det är rätt utfört. Den svaga punkten är anslutningen till golvbrunnen samt skarvarna. Sätts mattan vågrätt med höjd på överkanten i dörröverkant (cirka 2,10 m ö.g) är risken minimal i övrigt.
Skulle själv vilja ha klinker på det planerade badrumsgolvet men kommer nog använda mig av våtrumsmatta iaf, är ett äldre timmerhus, så dels är man ju lite nervig på rörligheten men en annan grej är ju att det ska ju passa in med husets stil med + att det säkert går fortare mer tidsbesbarande å billigare.
Någon som har en bra sajt att rekomendera där man kan se på olika urval av kulörer, mönster, pris mm på våtrumsmattor?
Någon som har en bra sajt att rekomendera där man kan se på olika urval av kulörer, mönster, pris mm på våtrumsmattor?
När vi var på husjakt såg vi flera nyrenoverade badrum med kakel, klinker eller mosaik. Allt som oftast var det inte alls i vår smak - färgsättning, stil osv. För oss var det inte alls särskilt värdehöjande utan snarare tvärtom då vi visste att vi ville göra om hela rubbet - till en dyr kostnad - trots att det inte var så gammalt.Pongu skrev:
Vi har alldeles nyligen köpt nytt trähus och helrenoverat två badrum - båda med våtrumstapet och matta och vi är helnöjda med resultatet. Använde Tarketts kollektion som inte är så pjåkig.
Känner flera som har råkat ut för vattenskador i sina trähus - trots relativt nygjorda kakel/klinker badrum - och det känns därför rätt så skönt att veta att "plastmattor" är säkrare. Att kakla och ha klinker i badrum i trähus är ju helt galet. Trä är ju ett levande material som rör sig hela tiden. Det är ju inte precis en överraskning att det kommer vattenskador som ett brev på posten.....
I vårt tidigare hus hade vi också våtrums mattor och trots hög ålder på badrummen så fanns det inte tillstymmelse till fukt nånstans.....
P.S. Off the topic kanske - pratade med mitt försäkringsbolag häromveckan och killen där berättade att det diskuteras på fullaste allvar att husägare med kakel/klinker badrum ev. skulle få högre försäkringspremier....vattenskador kostar ju som sagt en hel del varje år....Ungefär som bilförsäkring - ju flashigare bil - desto dyrare försäkring....
Redigerat:
Igen, skadorna beror inte på att huset rör sig. De beror på att de som byggt dessa badrum skapat en felaktig konstruktion som inte klarar av att hantera detta. Det är inga som helst problem att bygga ett bombsäkert kaklat badrum i ett trähus om man vet vad man sysslar med.Fran skrev:
Äntligen en disskussion där våtrumsmatte anhängare vågar tala
Det har den senaste tiden varit så "töntigt" att ha våtrumsmatta.... men om man ser till fakta så är våtrumsmatta en mycket rimlig lösning. Enkelt, billigt och säkert. Om det hade varit på 70-talet hade man tyckt våtrumsmatta är snyggt och fint också
....
Att bygga rätt med klinker/kakel är komplicerat och man måste bygga "bomsäkert".... Det känns jobbigt tycker jag....Därför drar jag mig i det längsta för klinker/kakel... Men naturligtvis så tycker även jag idag att klinker/kakel ser bättre ut.... Så vi får se vad det blir trots allt. Orkar jag bygga bygga med kakel....
Om jag kör med kakel, tänker jag nog köra med duschkabin. Även det lite töntigt kanske.... men då kan jag helt säkert duscha utan risk
Att bygga rätt med klinker/kakel är komplicerat och man måste bygga "bomsäkert".... Det känns jobbigt tycker jag....Därför drar jag mig i det längsta för klinker/kakel... Men naturligtvis så tycker även jag idag att klinker/kakel ser bättre ut.... Så vi får se vad det blir trots allt. Orkar jag bygga bygga med kakel....
Om jag kör med kakel, tänker jag nog köra med duschkabin. Även det lite töntigt kanske.... men då kan jag helt säkert duscha utan risk
Ja, det är sant! Jag menade såklart badrum nyrenoverade med den goda smak som råder på byggahus.se!Fran skrev:När vi var på husjakt såg vi flera nyrenoverade badrum med kakel, klinker eller mosaik. Allt som oftast var det inte alls i vår smak - färgsättning, stil osv. För oss var det inte alls särskilt värdehöjande utan snarare tvärtom då vi visste att vi ville göra om hela rubbet - till en dyr kostnad - trots att det inte var så gammalt.
Finns det risk att man behöver sälja huset inom de närmaste åren ska man nog satsa på ganska konventionella val, gärna vitt, så att nästa ägare själv kan sätta sin prägel på rummet med färgval osv.
/Pontus
Jag har ingen synpunkt på vilket material som är bäst ur teknisk synvinkel, men keramik är i mina ögon snyggare. Dock tycker jag att det är nästintill krav på golvvärme om man väljer keramik, eftersom golvet känns kallt att gå på annars. Plastmatta upplevs inte lika kall, tycker jag.
Tänk om det vore så lätt - helvitt eller nåt annat neutralt så att man istället kan färgsätta med handdukar osv. Istället såg vi alla dess möjliga färger blandat med mönster av olika slag - o badrummen var kanske max 2-3 år gamla. Man gick liksom från badrummen o undrade hur mkt det skulle kosta o fixa rubbetPongu skrev:Ja, det är sant! Jag menade såklart badrum nyrenoverade med den goda smak som råder på byggahus.se!
Finns det risk att man behöver sälja huset inom de närmaste åren ska man nog satsa på ganska konventionella val, gärna vitt, så att nästa ägare själv kan sätta sin prägel på rummet med färgval osv.
/Pontus
Håller med om att nog Inte nån av husägarna kunde på nåt vis vara byggahus.se medlemmar
Det som är det intressanta i det hela är att ingen som vi känner har själva byggt sina badrum utan de har använt sig av välrenommerade företag för jobben. Ändå har det gått galet!jon_h skrev:
I samband med nya husköpet pratade vi med besiktningsmannen (fr Anticimex) om just badrum och han rekommenderade absolut inte kakel/klinker i badrum i trähus.
Kakel/klinker kan vara oerhört snyggt - och riktigt skönt om man har golvvärme till - men riskerna finns ju där. Det bör man absolut vara medveten om.