PFO PFO skrev:
Tyvärr försvann bidrag för energieffektiviseringar Juni 2025.
[länk]
...och dessutom var det upplagt på ett smart sätt för att minimera risken att behöva betala ut bidraget, eftersom regelverket uteslöt stora grupper av husägare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Räknar jag på aTemp och effektbehovet så är huset välisolerat. och förbrukningen fullständigt orimlig.
Jag får känslan av att de som bor där sover med öppet fönster eller har elvärme i gargeuppfarten.
Misstänker att det kan gå ner med lite medvetenhet.

Fönstren är 3glas men de har ju dryga 40 år på nacken ... Men det kan ju var värt att kika på. Även se över listerna så de inte läcker.
Den elektiska golvvärmen kan ju vara riktig bov. överlag så behöver jag undersöka vad det är som faktiskt förbrukar.
Att se över ventilationen är nog en god ide.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
PFO PFO skrev:
[länk]
Ja jag vet, missade ansöka så gick miste om 30 000kr eller vad det var, har försökt förtränga det.

Cheesen
schnyggve schnyggve skrev:
Räknar jag på aTemp och effektbehovet så är huset välisolerat. och förbrukningen fullständigt orimlig.
Jag får känslan av att de som bor där sover med öppet fönster eller har elvärme i gargeuppfarten.
Misstänker att det kan gå ner med lite medvetenhet.

Fönstren är 3glas men de har ju dryga 40 år på nacken ... Men det kan ju var värt att kika på. Även se över listerna så de inte läcker.
Den elektiska golvvärmen kan ju vara riktig bov. överlag så behöver jag undersöka vad det är som faktiskt förbrukar.
Att se över ventilationen är nog en god ide.
Ja just fönster är ofta en stor bov. Enbart att byta lister kan göra tusentals kWh per år.

Mekanisk frånluft
Så blir väl frånluftsvärmepump ett mindre ingrepp än FXT?

Du har väl mekanisk (fläkt) frånluft, från alla rum? Troligen klent isolerade, eventuellt med någon ljuddämpare. För att det ska finnas någon värme att återvinna, måste de befintliga rören isoleras ordentligt.

Vid FTX, måste det även nymonteras isolerade tilluftskanaler med ljuddämpare.

Jag har tilluftsventiler i sovrummen och vardagsrum. Frånluft i toaletter och stora tvättstuga.

Allt har jag själv noga injusterat.

- Totalt mycket jobb att få till det och det går åt en hel del material.

Ska man då leja bort allt, så lär det kosta.

- LVP kräver väl i stort sett två hål i väggen och framdragen el.

- Summa summarum. I dag skickar du ut goa och dyra värmen ut ur huset via den mekaniska ventilationen.

Redigerat:
Vi hade motsvarande situation när vi flyttade in i vårt hus från början av 80-talet för ca fem år sedan. 150+50kvm fördelat på två våningar varav en sutteräng. Elpanna, vattenburen värme och FTX med förbrukning >25.000kwh.

Gjort följande:
- Bytt lister i dörrar och fönster
- Nytt FTX (roterande)
- Bergvärme

Nuvarande förbrukning <10.000kwh.

Jag skulle inte underskatta effekten av att täta huset även om den största skillnaden kommer från bergvärmen. Den gamla Elpannan värmde vatten till >70gr och var allmänt svår att kalibrera. Troligen hade ett byte till en modernare elpanna sänkt förbrukningen en del men då hade jag förmodligen kompletterat med LLVP.

Ett hus som är vettigt isolerat skulle jag vara försiktig med att tilläggsisolera för mycket med tanke på risk för att exempelvis vinden inte ska bli för kall och få påväxt. Vet man vad man gör så är det en rimlig åtgärd och effekten kan bli stor men att ”chansa” utan kunnandet kan bli kostsamt.

Vi bodde i huset ett år innan vi bytte till bergvärme och på så sätt fick vi chansen att förstå vår egen förbrukning. Äldre människor duschar mindre men vill ofta ha varmare i huset.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nu bor jag inte där än...

Men det är två personer i 60 års åldern.
~4000 hushållsel
~2500 Varm vatten

Bägge är åt det höga hållet. Men hushålls elen blir ju till stor del värme den också. Det finns varken pool eller hönshus varken på denna fastighet eller hos grannarna.
Påminner om mitt hus.
Ett äldre par låg på 27000 kwh.
100 kvm hus med vattenburen golvvärme och direktverkande el.

Efter 1 år var vi nere på 23000.
År 2 kom vi ner till 18000.
Detta var dessutom några år sen när det var riktigt kalla vintrar och elpriset var högt.

År 3 satt vi in luft vatten pump.
Nu år 5 är vi nere på 8700 kwh.
20 grader invändigt året runt.

Äldre människor gillar verkligen värme.

F
K Kbaren skrev:
Påminner om mitt hus.
Ett äldre par låg på 27000 kwh.
100 kvm hus med vattenburen golvvärme och direktverkande el.

Efter 1 år var vi nere på 23000.
År 2 kom vi ner till 18000.
Detta var dessutom några år sen när det var riktigt kalla vintrar och elpriset var högt.

År 3 satt vi in luft vatten pump.
Nu år 5 är vi nere på 8700 kwh.
20 grader invändigt året runt.

Äldre människor gillar verkligen värme.
Tror det finns forksning som visar att äldre behöver mer värme generellt. Sen rör de sig kanske mindre och pensionärer är hemma mycket. Men det kan också vara så att man har råd och inte bryr sig nämnvärt. 😂

TS bör tänka på att all investering ska betala igen sig inom rimlig tid. Är man 60 år så statistiskt sett så har de 25 år kvar i livet men kortare tid att bo i huset. Jag tror att under denna tid så är det liten möjlighet att kostnaden för energieffektivisering skulle ge någon ekonomisk vinst. Däremot kan inomhusmiljön och trivseln bli bättre.
Exempel: Jag får förfrågningar om byte av fönster av ett flertal "nasare", många seriösa. Anbuden grovt räknat 200000. Kan aldrig räkna hem den kostnaden på max 15 år i huset med sparad el. Jag kan leva med de fina 2-glasfönstren under denna tiden och åka till Canaria en gång per år

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Exempel: Jag får förfrågningar om byte av fönster av ett flertal "nasare", många seriösa. Anbuden grovt räknat 200000. Kan aldrig räkna hem den kostnaden på max 15 år i huset med sparad el.
Dessutom har jag för mig att gasen mellan glasen läcker ut så de inte presterar lika bra efter 20-30år

PFO PFO skrev:
[länk]
Tyvärr var det ju i praktiken en arbetsmarknadspolitisk åtgärd eftersom man inte fick bidrag om man inte anlitade ett företag som utförde arbetet. Känns inte som att syftet någonsin var att energieffektivisera så många småhus som möjligt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är det laminat eller parkettgolv i huset? Vi flyttade in i en fd sommarstuga. Otäta 2-glasfönster, laminatgolv och gamla elradiatorer byttes till Elitfönster energiglas, massiva trägolv 25 mm och luft/luft-pump. Vi gick från 14 grader inne med elementen på på vintern till 18 grader UTAN ATT PUMPEN VAR PÅ! Samma utomhustemperatur vid mätning, i Stockholmsområdet.

Förstår inte varför mina svar i tråden inte kommer med.... Nu 3je gången, skam den som ger sig.

Ang fönstren (och allt annat som läcker) så är det ju rätt ställe att börja. Även om gasen har läckt ut så är skillnaden i isolervärde mellan argon (0,016W7mk) och luft (0,026W/mK) så är det frågan om det skulle löna sig att byta när hela fönster konstruktionen ligger på ett U-värde om ~1.5

Frånluftsventilationen är dragen i bjälklagen mellanvåningnarna och är bara från våtutrymmen och i klen dimension. Inte så sugen att bryta upp även taket för att komma åt.
Fördelen med en frånluftsvärmepump är att kanalerna passerar troligen ovanför där den skall stå.
Fördelen FTX är att kanalerna kommer upp i en kattvind där man skulle kunna krångla in ett litet aggregat. Skulle även gå bra att dra tilluftsdonen i samma kattvind då sovrummen är direkt under... frågan är ju om man vill ha aggregatet direkt ovanför huvudet när man sover.🤔

I markplan är golven är 50% laminat (Jag hatar laminat) och 50% klinker (Frugan hatar klinker). Det är 200mm mineralull i golven och isolerad krypgrund. Här skulle det gå att passa på och lägga in golvvärme när man ändå har golven uppe. Om det blir att lägga i någon spårskiva ELLER att helt enkelt fräsa egna spår i befintligt golvspån och lägga plåtar 😉.

På övervåningen finns det ett fint parkettgolv. 250mm mineralull i taket (jag skulle gärna ha ~400mm men det får bli den dagen taket är slut) Här skulle jag välja att sätta radiatorer då det skulle vara enkelt att få till en bra rördragning och effektbehovet är relativt lågt.

Räknar med att kunna göra i stort sett allt själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.