Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det ligger 2 PE-ledningar på den där plinten förutom garagematningens PEN.
En kan vara kopplad direkt till inkommande PEN (och då är det helt korrekt med en 4-ledare till garaget om man vill) och då är den blå nedåt bara till nollan på elmätaren, och matar inget annat.
Men den andra gulgröna blir då ett mysterium.
Alternativt har vi en uppdelning till TN-S redan tidigare och det finns en sådan plint tidigare i mätarskåpet.
Då borde det vara g/g, blå och faser, men då borde det vara en extra blå (till mätaren) inte gulgrön ...
En kan vara kopplad direkt till inkommande PEN (och då är det helt korrekt med en 4-ledare till garaget om man vill) och då är den blå nedåt bara till nollan på elmätaren, och matar inget annat.
Alternativt har vi en uppdelning till TN-S redan tidigare och det finns en sådan plint tidigare i mätarskåpet.
Då borde det vara g/g, blå och faser, men då borde det vara en extra blå (till mätaren) inte gulgrön ...
Det finns plintar tidigare i skåpet ja, därför man inte säkert kan avgöra om inkommande är TN-S eller TN-C, då huset byggdes 2002 kan det vara vilket som.Mikael_L skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det ligger 2 PE-ledningar på den där plinten förutom garagematningens PEN.
Det går 5 buntade ledare upp till plintarna, inget konstigt, den grövre (10mm2?) är enligt TS en jordning till vattenledning, ett foto hade varit intressant.
Mata mätaren med nolla baklänges har jag svårt att se att man skulle göra, men inget är omöjligt @Mikael_L.
TS skriver i #8 att det troligen är en potentialutjämning uttagen där. I resonemangen kring om det är fel med uttag TNC vid plinten ser jag inget annat än info kring servisen dvs TNS eller TNC som avgörande. Är det TNC är det ok annars inte. Och inte omöjligt kabeln klarar formkravet 10 mm2 heller då är det bara blå tillägg som ev saknas.Mikael_L skrev:
Men det är inget som ser ut att vara gjort med tanke på ev spetsfundigheter runt hur kundplinten kan vara utförd likt det rävlyan tog upp. Och TS kan gott fixa en ny femledarkabel till garaget det borde vara enkelt och blir bra också.
Den här bilden är ur en PDF från Mälarenergi med inkopplingsanvisningar.
Och är det kopplat så här i skåpet tycker jag man kan anse den nedersta ledningen att vara PEN ifall man plockar ut PEN på utgående plint. Då ska den egentligen även vara märkt med blått i ändarna.
Men vi kan inte från informationen i tråden avgöra hur allt ligger till. Det kan t.o.m vara så att det är TN-S in i skåpet, och då är det ingen återvändo, det måste i så fall vara 5-ledarkabel på alla utgående.
https://www.malarenergi.se/globalassets/dokument/elnat/anvisning-for-servisanslutning.pdf
Och är det kopplat så här i skåpet tycker jag man kan anse den nedersta ledningen att vara PEN ifall man plockar ut PEN på utgående plint. Då ska den egentligen även vara märkt med blått i ändarna.
Men vi kan inte från informationen i tråden avgöra hur allt ligger till. Det kan t.o.m vara så att det är TN-S in i skåpet, och då är det ingen återvändo, det måste i så fall vara 5-ledarkabel på alla utgående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.malarenergi.se/globalassets/dokument/elnat/anvisning-for-servisanslutning.pdf
Håller inte med där Mikael, det som syns på bilden är uppdelade PE+N i ett TN-S-system, finns ingen PEN längst ner till höger.Mikael_L skrev:
Den här bilden är ur en PDF från Mälarenergi med inkopplingsanvisningar.
[bild]
[länk]
Sen går det såklart att modifiera så att det blir TN-C genom att avlägsna bygeln till vänster, ta bort den blå, byta gröngul till en 10 kvmm samt tilläggsmärka med blått.
Det funkar lika bra med nolla så som ritat, men jag tycker den borde följa inkommande faserna då dessa fyra ansluts till vänster på mätaren, lite ordning och reda får det väl vara.