R rävlyan skrev:
En lite kort fråga då . är mätarskåpet en central eller fördelning , med den. normala delen att det går att ta ut TN-C eller TN-S .
Det är väl valfritt så länge man håller sig till rätt kabeltyp
Kundplinten är TN-S så där får du inte ta ut TN-C.

Müssli Müssli skrev:
Kundplinten är TN-S så där får du inte ta ut TN-C.
Ja, i nya installationer, i gamla TN-C och därmed tillåtet.
Antar du syftar till TS bild men lät lite som ett allmänt påstående.

R
Müssli Müssli skrev:
Kundplinten är TN-S så där får du inte ta ut TN-C
Då är det bara att sätta upp 5 plintar till och koppla dessa som TN-S och ha dom andra som TN-C , sen klart hur det är utifrån med TN-C eller TN-S , men där kommer man inte in , det är plombat och en fråga till nätägaren måste till för att få reda på det .
Är det TN-C in så är det byglat bakom plåten

R rävlyan skrev:
Då är det bara att sätta upp 5 plintar till och koppla dessa som TN-S och ha dom andra som TN-C , sen klart hur det är utifrån med TN-C eller TN-S , men där kommer man inte in , det är plombat och en fråga till nätägaren måste till för att få reda på det .
Är det TN-C in så är det byglat bakom plåten
Allt ser nytt ut, men kabeln gammal, därför misstänker jag att elektrikern gjorde en tavla och gick från TN-C till TN-S från inkommande kabel till kundplint, utan att ta hänsyn till efterföljande TN-C.

Nu är jordflätan tejpad som just en PE och inte PEN och därför skulle installationen kunna vara riktig och gå genom besiktning men nu vet vi ju att det är en gammal garagematning och ledaren har ända sedan begynnelsen varit PEN.

R
S Slugge skrev:
från TN-C till TN-S från inkommande kabel till kundplint, utan att ta hänsyn till efterföljande TN-C.
PÅ sätt och riktig tanke , men i nya skåp så är det TN-S upp till plint så tror inte gnisten tänkt fel där , men det är valfritt att ha
TN-C eller TN-S ut till centraler och då går det att sätta in fler plintar i skåpet , det blir detsamma som att ta ut TN-C före JFB med säkringar för att mata en annan central med TN-C om den inte är en TN-S på inkommande

Huset är byggt 2002 och garaget 2006. Troligen ingen elektriker som varit här. Finns en del att önska när det gäller centralen i garaget också. Allmänt rörigt och oproffsigt. Blir att städa lite.

• Rörig elcentral med oorganiserade kablar och säkerhetsbrytare i ett garage, behov av omarbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
PetSko PetSko skrev:
Huset är byggt 2002 och garaget 2006
OK men för att inte behöva byta kabel ( Kanske det är kort väg och ligger i rör ) så är ett allternativ med några plintar till i skåpet , kabeln klarar nog PEN direktivet ,
Den centralen verkar något nummer för liten , ligger dubbelt där .men finns plats uppe till höger för mera säkringar annars inget märkvärdigt i kopplingarna . finns och har sett mycket värre

tommib
Den centralen på bild skulle jsag säga är helt oanmärkningsvärd vad gäller alla ledare. Biltema är ett märke som elektriker sällan väljer men de andra grejerna skulle jag inte lyfta på ögonbrynen åt. Det ser till och med ut att vara ändskydd på fasskenan.

Det ser ut som att det är matat TN-C här, jag tycker mig se en blå ledare sticka upp mot PE(N)-plinten. JFBn ser ut att vara matad uppifrån men utgående nolla verkar tas ut på den sidan. Just det är tekniskt ointressant men osnyggt.

tommib
S Slugge skrev:
Allt ser nytt ut, men kabeln gammal, därför misstänker jag att elektrikern gjorde en tavla och gick från TN-C till TN-S från inkommande kabel till kundplint, utan att ta hänsyn till efterföljande TN-C.
Nu är jag på lite träthumör men du drar här en slutsats utan belägg. Kabeln är till garaget, du vet inget om servisledningen. Således kan du inte heller veta om inkommande servis är TN-S eller TN-C. I vilket fall som helst är kopplingen som syns på bild fel, vilket var det jag ville säga tidigare.

Om du anmärker på mig för att mitt svar inte går att generalisera till exakt alla installationer överallt tänker jag anmärka på ditt svar här som är felaktigt såtillvida att du inte har belägg alls för slutsatsen. Sådeså. ;)

Är det en tankgroda av elektrikern ?
Normalt är det väl med, TN-C in till och ut från elmätaren, alltså det kommer en gul/grön märkt med blå tape och vid första kopplingsstället utanför plomberat hölje sker uppdelning till TN-S ??
Ingen blå kabel ut från plomberad elmätare, om det är TN-C i servisledningen.

Redigerat:
R rävlyan skrev:
PÅ sätt och riktig tanke , men i nya skåp så är det TN-S upp till plint så tror inte gnisten tänkt fel där , men det är valfritt att ha
TN-C eller TN-S ut till centraler och då går det att sätta in fler plintar i skåpet , det blir detsamma som att ta ut TN-C före JFB med säkringar för att mata en annan central med TN-C om den inte är en TN-S på inkommande
Det blir inte samma situation, i fallet du skriver är centralen matad av TN-C för att via nollskruv eller JFB förvandlas till TN-S. I TS fall har man gått till TN-S redan, då behöver man dra nya, grövre RK och koppla TN-C istället. Jag tror TS är något på spåret med att dra ny matning till garaget istället.

tommib tommib skrev:
Nu är jag på lite träthumör men du drar här en slutsats utan belägg. Kabeln är till garaget, du vet inget om servisledningen. Således kan du inte heller veta om inkommande servis är TN-S eller TN-C. I vilket fall som helst är kopplingen som syns på bild fel, vilket var det jag ville säga tidigare.

Om du anmärker på mig för att mitt svar inte går att generalisera till exakt alla installationer överallt tänker jag anmärka på ditt svar här som är felaktigt såtillvida att du inte har belägg alls för slutsatsen. Sådeså. ;)
Nej, har inga bevis för att servisen är TN-C, finner det bara osannolikt att nätägaren skulle byta ut en perfekt fungerade elkabel hela vägen från fördelningspunkt, naturligtvis inte omöjligt. Men mer sannolikt att endast fasadskåp med innehåll tillkommit i efterhand på grund av flytt av befintlig central i huset, mätaren har då blivit utsparkad till utsidan.

Fortfarande inga bevis, vi ser bara fragment..

R
L Leif i Skåne skrev:
Normalt är det väl med, TN-C in till och ut från elmätaren
I nya mätarskåp är det uppkopplat till plint TN-S och byglingen om det är TN-C är mellan jord och noll är på inkommande plint

L Leif i Skåne skrev:
Är det en tankgroda av elektrikern ?
Normalt är det väl med, TN-C in till och ut från elmätaren, alltså det kommer en gul/grön märkt med blå tape och vid första kopplingsstället utanför plomberat hölje sker uppdelning till TN-S ??
Ingen blå kabel ut från plomberad elmätare.
Förstår inte i detalj vad du skriver, men mätare kopplas alltid TN-S, 3 faser in/ut + nolla in.

PetSko PetSko skrev:
Huset är byggt 2002 och garaget 2006. Troligen ingen elektriker som varit här. Finns en del att önska när det gäller centralen i garaget också. Allmänt rörigt och oproffsigt. Blir att städa lite.
Garaget från 2006 med en så gammal kabel? Otippat.
Då kan jag vara mer benägen att hålla med tommib angående att servisen är TN-S. Och någon klant kopplat garaget i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.