prototypen prototypen skrev:
Men då har du redan 25 A huvudsäkring, var kom 3x16 A ifrån?

Protte
Förlåt min otydlighet.
Huvudsäkringen i villan är på 3x25A.
Sen har jag ett externt trefas säkringsskåp som inte används som sitter utomhus som jag tänkte ansluta det här till. 3x16 A är det skåpet på.

mvh
J

J.P. J.P. skrev:
Jag ska sätta upp
Det är viktigt att veta ifall du tänker göra detta själv eller bara "förbereda" för en elfirma för att du ska få rätt svar. Beslutet att bryta mot lagen om behörighet är helt upp till dig. Jag är betydligt mer intresserad av att du uppfyller den del av lagen som handlar om att du har de kunskaper som behövs för de arbeten det handlar om. Det handlar i praktiken om en komplett bostadsinstallation, så du behöver troligen förbereda dig på att lägga rejält med tid för att läsa på (alla svar finns på forumet).
J.P. J.P. skrev:
befintligt trefas säkringsskåp (3x16A) som sitter på utsidan av villan och som inte används.
Detta skåp är lite intressant. Det låter alldeles för bra. Hur ser det ut, vad har det använts till, hur matas det, varför säger du 16 A? En bild vore bra.

Dina konkreta frågor har du redan fått bra svar på. Ledningar dimensioneras efter önskad belastning, säkring och kabel. 400-800 W belysning medger en mindre säkring (6 A) vilket medger längre och/eller klenare kablar. Så det finns olika sätt att lösa det, inga problem.

Vi börjar så. Återkom gärna med en plan. Åtminstone inte jag har tid ge dig en komplett grundkurs i elinstallation. Men allt finns som sagt på forumet. En plan är lättare att kommentera.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är viktigt att veta ifall du tänker göra detta själv eller bara "förbereda" för en elfirma för att du ska få rätt svar. Beslutet att bryta mot lagen om behörighet är helt upp till dig. Jag är betydligt mer intresserad av att du uppfyller den del av lagen som handlar om att du har de kunskaper som behövs för de arbeten det handlar om. Det handlar i praktiken om en komplett bostadsinstallation, så du behöver troligen förbereda dig på att lägga rejält med tid för att läsa på (alla svar finns på forumet).

Tack!

Detta skåp är lite intressant. Det låter alldeles för bra. Hur ser det ut, vad har det använts till, hur matas det, varför säger du 16 A? En bild vore bra.

Det har använts till poolvärme en gång i tiden. Jättebra om det går att använda för att slippa dra en massa ny el inomhus...

Dina konkreta frågor har du redan fått bra svar på. Ledningar dimensioneras efter önskad belastning, säkring och kabel. 400-800 W belysning medger en mindre säkring (6 A) vilket medger längre och/eller klenare kablar. Så det finns olika sätt att lösa det, inga problem.

Vi börjar så. Återkom gärna med en plan. Åtminstone inte jag har tid ge dig en komplett grundkurs i elinstallation. Men allt finns som sagt på forumet. En plan är lättare att kommentera.
Tack!

J.P. J.P. skrev:
Tack för svar!
Ja det jag menar är den befintliga kabeln som redan idag går från min huvudcentral till det externa proppskåpet. den är ju dimensionerad för det som den användes till tidigare. Så frågan är om det räcker att klämma på det jag nu ska göra.
Räknar med att det här är slutpunkten och att jag faktiskt tagit i lite extra i för mycket.
Uppskattar ditt svar! Tack!
När du säger att skåpet är på 3x16A, vad menar du då? Sitter det en säkring i det skåpet som är på 3x16A eller är skåpet avsäkrat 3x16A ifrån din huvudcentral inomhus?

Oavsett vad du menar så menar jag att kabeln mellan detta skåp och din huvudcentral bör vara minst så pass grov att den klarar 3x16A under förutsättning att det är korrekt gjort tidigare. Och används inte skåpet till något alls idag så har du ju 11000W "ledigt", dvs ca 6ggr så hög effekt som alla förbrukare du listat upp tillsammans.

V vectrex skrev:
När du säger att skåpet är på 3x16A, vad menar du då? Sitter det en säkring i det skåpet som är på 3x16A eller är skåpet avsäkrat 3x16A ifrån din huvudcentral inomhus?

Oavsett vad du menar så menar jag att kabeln mellan detta skåp och din huvudcentral bör vara minst så pass grov att den klarar 3x16A under förutsättning att det är korrekt gjort tidigare. Och används inte skåpet till något alls idag så har du ju 11000W "ledigt", dvs ca 6ggr så hög effekt som alla förbrukare du listat upp tillsammans.
Det är dels 3 st 16 A säkringar som sitter i huvudskåpet som går till detta lilla skåp som dätill har tre st 16 A säkringar i sig. Jag har inte kollat kabeltjockleken som matar detta skåp än men det måste naturligtvis göras. Men har dom gjort rätt så har dom.

Bara för att det råkar sitta 16 A säkringar där just nu så måste man inte använda 16 A till friggeboden. Total önskad belastning är vad som styr och den verkar ligga långt ifrån 11 kW. Det verkar räcka med 3 x 6 A vilket tillåter en klen kabel. Men det kan vara dumt att snåla då det säkert dyker upp en kokplatta och dylikt i friggan med tiden.

J.P. J.P. skrev:
Kanonsvar! Tack!!! Vad gör du på den här sidan btw?
Ger goda råd så klart
Det svaret var det bästa man kan ge
Har inte hunnit läsa hela tråden så detär säkert någon som nämnt att man måste känna till vissa uppgifter som förimpedans och kortslutningsström vid anslutningspunkten för att kinna göra en korrekt kabeldimensionering
Man tar även medfaktorer som förläggningssätt och kabeltyp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.