Hej!
Jag ska sätta upp en friggebod med en del kringutrustning en bit från villan. Jag har möjlighet att dra elen från ett befintligt trefas säkringsskåp (3x16A) som sitter på utsidan av villan och som inte används. Alternativet är att dra en ny installation från huvudskåpet men det är betydligt krångligare och dyrare.
Det är ca 20 meter från det befintliga uteskåpet till själva boden. 30 m om jag skulle dra från huvudskåpet.

Men det är sedan det stora krånglet kommer.
I friggeboden ska det finnas ett kylskåp ca 100w, två element 400w/st och lite annat smått ca 50w.
Men sen... på 15 m avstånd från boden ska det finnas 2x200w strålkastare och på ytterligare 15m (=30m) från boden 2x200 w.

Och det är nu min kapacitet inte räcker...
Mina frågor:

1) Räcker det befintliga uteskåpet (3x16 A)
2) Vad är minsta kabeltjocklek på den befintliga kabeln fram till skåpet om det ska kunna användas?
3) Behöver jag dra nytt från huvudskåpet?
-I så fall:
-3 fas?
-Kabeltjocklek fram till boden?
-Fasfördelning i boden?
-Kabeltjocklek i boden till elementen?
-Kabeltjocklek på kablarna ut till strålkastarna? Dels dom på 15 m och dels dom på 30?

Räcker det med en kopplingsdosa i boden för att fördela allt det här eller behöver jag en ny central el annat?

Strålkastarna på 200w sitter i en stolpe. I stolpen går en enfas anslutningskabel som i stolpen är tre-fyra meter som ska anslutas i marknivå till "min nydragna" kabel. Jag har inte diametern på den kabeln men hur tjock ska den som minst vara för att kunna användas?

mvh
J

Eftersom du helt saknar dom grundläggande kunskaper som man bör ha när man sysslar med el så anlita en elinstallatör. För att få en säker installation så räcker det inte med att "dra en kabel" för att någon helt okänd på nätet säger så, utan man ska veta/förstå varför man ska göra just så.

• Gilla
  • Wow
petersv och 10 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom du helt saknar dom grundläggande kunskaper som man bör ha när man sysslar med el så anlita en elinstallatör. För att få en säker installation så räcker det inte med att "dra en kabel" för att någon helt okänd på nätet säger så, utan man ska veta/förstå varför man ska göra just så.
Kanonsvar! Tack!!! Vad gör du på den här sidan btw?

Jag brukar hjälpa folk, du kan ju kolla min historik. Men dig tror jag att jag hjälper bäst genom att avråda dig från att syssla med elinstallationen.

• Wow
  • Älska
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag brukar hjälpa folk, du kan ju kolla min historik. Men dig tror jag att jag hjälper bäst genom att avråda dig från att syssla med elinstallationen.
Nu var ju inte min fråga om jag ska anlita en elektriker eller inte. Det kommer jag förmodligen göra.

Men vad ska vi med sidan till om vi inte kan få ställa frågor utan att få till svar att vi ska anlita en fackman. Då är det ju bara att lägga ner sidan. Vill du inte svara så skit i det men ett sånt där svar är bara dumt!

J.P. J.P. skrev:
Kanonsvar! Tack!!! Vad gör du på den här sidan btw?
Du bör nog inse två saker. För det första är din fråga alldeles för komplex för att du ska kunna få en bra, säker och långsiktigt önskvärd lösning från ett forum. För det andra så uppmuntrar din attityd knappast någon att försöka hjälpa till.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Eller så kanske det är du som inte ska fråga OM du inte kan acceptera dom svar du får. För jag tror verkligen att du inte är lämplig att göra en elinstallation då du vekar helt sakna det mest basala.

Ett gott råd till dig JP, häng över axeln på din elektriker, det är så jag lärt mig mycket.
Sedan kan du sträckläsa elforumet, där har jag lärt mig ännu mer.

Sedan lite svar på dina frågor. Från mätarskåpet till boden drar du en 5G6 mm2 kabel = framtidssäkert.
Sedan en fråga 4 x 200 Watt strålkastare? Är det LEDstrålkastare så kommer du inte skilja natt från dag.
Fasfördelning brukar inte vara så svårt, anslut från vänster till höger, det brukar bli lika bra som att ha en plan.
Kabel till strålkastarna, tja vad har du för förinpedans? 60 meter är inte att förakta.

Om 3x16 A räcker?, hur ofta brukar du panga huvudsäkringar fram till dags dato?
Är det väldigt sällan går det prova som det är, elektrikern kan enkelt byta till 20 om det behövs.

Protte

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Det du räknar upp kan vad jag se knappast klassas som stor effekt. Allt bör utan problem rymmas inom en helt vanlig 10A enfasgrupp.

Så svaret på dina frågor.
1. Ja, 3x16A räcker gott och väl.
2. Lite osäker på om jag förstår vilken kabel du menar, men man får väl anta att den redan är dimensionerad för skåpet som det är.

3. Nej, det behöver du inte.
Vad gäller kabeldimensioner så går det inte att svara på utan att veta mera, bland annat din förimpedans. Men troligen klarar du dig med 1,5mm2, även på de långa kablarna. Men avsäkring i matande ände kommer vara styrande över miniminivån, 16A kräver normalt minst 2,5mm2. Sen kan du behöva gå upp ytterligare i kabeldimension på grund av spänningsfall eller för att utlösningsvillkor skall bli uppfyllda.

Men jag håller med ovanstående att du bör ta in denna hjälp från en elektriker. Det känns som din kunskapsnivå är ganska långt ifrån tillräcklig för att ens projektera denna installation.

Exakt hur installationen skall utformas beror också på om du ser någon framtida anledning att ha mer el ner till din bod än den du räknar upp nu.

3*16A räcker till ca 11 000W, så svaret på fråga 1 är 'Ja'.

Svaret på de andra frågorna kan man inte ge generellt på distans utan att veta de exakta förutsättningarna, men några delsvar är iallafall:
- Mellan matande central och boden behöver du en '3-faskabel', dvs en kabel med 5 ledare i normalfallet.
- Ja, du behöver en undercentral i boden för att fördela ut till respektive grupp med egna säkringar.

Alfredo Alfredo skrev:
Du bör nog inse två saker. För det första är din fråga alldeles för komplex för att du ska kunna få en bra, säker och långsiktigt önskvärd lösning från ett forum. För det andra så uppmuntrar din attityd knappast någon att försöka hjälpa till.
prototypen prototypen skrev:
Ett gott råd till dig JP, häng över axeln på din elektriker, det är så jag lärt mig mycket.
Sedan kan du sträckläsa elforumet, där har jag lärt mig ännu mer.

Sedan lite svar på dina frågor. Från mätarskåpet till boden drar du en 5G6 mm2 kabel = framtidssäkert.
Sedan en fråga 4 x 200 Watt strålkastare? Är det LEDstrålkastare så kommer du inte skilja natt från dag.
Fasfördelning brukar inte vara så svårt, anslut från vänster till höger, det brukar bli lika bra som att ha en plan.
Kabel till strålkastarna, tja vad har du för förinpedans? 60 meter är inte att förakta.

Om 3x16 A räcker?, hur ofta brukar du panga huvudsäkringar fram till dags dato?
Är det väldigt sällan går det prova som det är, elektrikern kan enkelt byta till 20 om det behövs.

Protte
Tack Protte!
Jag hänger absolut över axeln på honom och han har lärt mig mycket. Men det är några år sedan och lite första gången nu med så långa avstånd.

Ändamålet är väldigt speciellt och jag vet att jag kan lysa upp en halv förort :-) Lite det som är syftet...
IK8 är "Impact recistance" enligt produktbeskrivningen.
Jag har inte dragit en huvudsäkring sen jag satte in bergvärme. Dom är på 25A så borde klara detta påslag tycker jag. Sen kommer själva belysningen användas väldigt sparsamt. Det är max ett par timmar per kväll i aug-sep.
Och då går ju huset för övrigt inte på någon maxbelastning så jag är inte så orolig för just huvudsäkringen.
Uppskattar verkligen ditt svar!
mvh
J

Men då har du redan 25 A huvudsäkring, var kom 3x16 A ifrån?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Men då har du redan 25 A huvudsäkring, var kom 3x16 A ifrån?

Protte
"ett befintligt trefas säkringsskåp (3x16A) som sitter på utsidan av villan och som inte används". Jag antar att det är det befintliga skåpet som är avsäkrat 16A? Bra om TS kollar upp detta med sin vänlige elektriker.

Men annars är ju 20 meter kabel, typ 5G6 EKKJ som prototypen föreslog, inte så där enormt lång sträcka.

De belastningar TS anger är ju ingenting. Värre om man skall börja direktstarta kompressorer eller liknande.

Och 200W LED-strålkastare kräver väl vapenlicens?:rofl:

V vectrex skrev:
Det du räknar upp kan vad jag se knappast klassas som stor effekt. Allt bör utan problem rymmas inom en helt vanlig 10A enfasgrupp.

Så svaret på dina frågor.
1. Ja, 3x16A räcker gott och väl.
2. Lite osäker på om jag förstår vilken kabel du menar, men man får väl anta att den redan är dimensionerad för skåpet som det är.

3. Nej, det behöver du inte.
Vad gäller kabeldimensioner så går det inte att svara på utan att veta mera, bland annat din förimpedans. Men troligen klarar du dig med 1,5mm2, även på de långa kablarna. Men avsäkring i matande ände kommer vara styrande över miniminivån, 16A kräver normalt minst 2,5mm2. Sen kan du behöva gå upp ytterligare i kabeldimension på grund av spänningsfall eller för att utlösningsvillkor skall bli uppfyllda.

Men jag håller med ovanstående att du bör ta in denna hjälp från en elektriker. Det känns som din kunskapsnivå är ganska långt ifrån tillräcklig för att ens projektera denna installation.

Exakt hur installationen skall utformas beror också på om du ser någon framtida anledning att ha mer el ner till din bod än den du räknar upp nu.
Tack för svar!
Ja det jag menar är den befintliga kabeln som redan idag går från min huvudcentral till det externa proppskåpet. den är ju dimensionerad för det som den användes till tidigare. Så frågan är om det räcker att klämma på det jag nu ska göra.
Räknar med att det här är slutpunkten och att jag faktiskt tagit i lite extra i för mycket.
Uppskattar ditt svar! Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.