19 161 läst ·
138 svar
19k läst
138 svar
Kabelrännor/stegar, trådkorgmodell eller hålplåt - vem säljer till konsument?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Precis. Man får skilja på fallet där en tillsynsmyndighet övertolkar lagen (det finns det gott om exempel på, jag säger bara datainspektionen), och när en myndighet faktiskt i lag är utsedd att tolka lagen, i form av att meddela föreskrift. Så som Mikael mycket riktigt påpekar är fallet här.Mikael_L skrev:
Sedan så är grundregeln dubbla isolationsbarriärer. Därmed inte sagt att det finns undantag, eller i vissa speciella fall sätt att lösa problemet på andra sätt, exv. genom extra stort avstånd, el. dyl.
Ja du tänker kanske främst på Bo's svar.
Som vanligt utförligt och bottnar i standarder, regler, förordningar och lagar.
Som vanligt utförligt och bottnar i standarder, regler, förordningar och lagar.
Bo.Siltberg skrev:Frågan är om pansarrör med FK verkligen är tillåtna numera? Jag läser SS 436 40 00, och det grundläggande kravet för skydd mot elchock enligt kapitel 410 är basskydd och felskydd. Det kan också förekomma krav på tilläggsskydd i speciella utrymmen.
Egentligen ska vi backa lite: 410 definerar kravet på skydd som att åtkomliga delar inte får anta en farlig spänning vid ett första fel. Den vanligaste metoderna för detta skydd är 411: frånkoppling (via skyddsjordningen) eller 412: dubbel/förstärkt isolering.
- Basskyddet är den grundläggande isoleringen (isolerande hölje på FK eller apparat).
- Felskyddet kan vara olika saker: Skyddsjordning av ledande hölje eller förstärkt (dubbel) isolering (som då är både basskydd och felskydd).
- Det vanligaste tilläggsskyddet är JFB som krävs för uttag i bostäder mm, dvs det finns inte så många "speciella" utrymmen längre... Praxis numera är ju JFB för hela huset.
FK är enkelisolerad (basskydd), så det behövs ett felskydd också, t.ex skyddsjordning av röret. Problemet med pansarrör är att dom inte får skyddsjordas pga att rörskarvarna inte är pålitliga. Skulle det bli kortslutning mot röret kan en skarv orsaka brand.
En knäckfråga är om JFB gör FK i stålrör godkänt, och om man i detta fall får jorda stålrören? JFB får inte vara det enda skyddet (metoden för automatisk frånkoppling), och det är det ju egentligen inte om rören jordas. JFBn gör ju att det inte kommer att gå så höga felströmmar att det kan orsaka brand.
Ett alternativ är att dra i en kabel eftersom en sådan betraktas som dubbelisolerad. Jag ser nu att Rrrrr ger exempel på det.
Med kabel i alla rör är det tillåtet (rekommendabelt) att jorda dosorna om dessa är i metall.
Elsäk lär har svarat för länge sedan att det inte är förbjudet att dra i FK i gamla metallrör. Att byta ledarna i ett rör betraktas som underhåll, inte ombyggnad. Men man skall då betänka att föreskrifter inte är retroaktiva, dvs elsäk kan inte förbjuda en installation(smetod) som en gång i tiden var tillåten(?), även om elektrikerkåren skulle uppskatta det![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Är det nåt jag behöver svara på, i så fall vad? Hade tänkt försöka hålla mig utanför denna tråd... :x
Tips: Ang kabelstege, läs tuktuk's svar. Han tar upp alla(?) ingående aspekter.
Men skilj på kabel och ledare, och skilj på synlig och dold förläggning (läs: kraven på spikskydd).
På vilket sätt kommer skyddsutjämning respektive skyddsjordning in i bilden map elsäkerheten? Är något av detta tillämpbart på kabelstegar?
Det krävs ju behörighet att göra en skyddsutjämning, men krävs det behörighet att installera de metalldelar man skyddsutjämnar?
Men skilj på kabel och ledare, och skilj på synlig och dold förläggning (läs: kraven på spikskydd).
På vilket sätt kommer skyddsutjämning respektive skyddsjordning in i bilden map elsäkerheten? Är något av detta tillämpbart på kabelstegar?
Det krävs ju behörighet att göra en skyddsutjämning, men krävs det behörighet att installera de metalldelar man skyddsutjämnar?
En sanning med modifikation, precis som du säger är det ett sätt att komma framåt men svårt att hitta ett installationssystem för det på hyllan. Tex SMG-rör duger inte ens om man inte behöver dosor och övrigt material, det ska ses som mekaniskt skydd. Och i fallet där man nyttjar befintliga SP (SM)-rör ska man för att tillfredställa pätimetrar dra i minst EKK ekvivalent kabel.petersv skrev:
Du får även fallet där denna del av installationen är en del av skyddsutjämningssystemet, då finns ingen tvekan. Precis som du försöker jag undvika dessa "ställningsanvändandelika" trådar. Kan det omvända "All play and no work makes Jack a dull boy" ligga bakom alla hypoteser utan större förankring. Diskussionen kan trots allt vara delvis intressant och kanske främst lätt roande.Bo.Siltberg skrev:Är det nåt jag behöver svara på, i så fall vad? Hade tänkt försöka hålla mig utanför denna tråd... :x
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Jo, men lyckligtvis får man inte använda t.ex kabelstegar som en skyddsutjämningsledare, utan om (jag säger bara om) en stege behöver skyddsutjämnas så ska varje del av stegen anslutas till en skyddsutjämningsledare, och skyddsutjämningen görs i så fall inte pga att det ligger kablar på stegen!
Så, finns det andra aspekter som gör att det kräver en elinstallatörs kunskaper för att montera en kabelstege?
Det är ju bra om stegen sitter på ett "bra" ställe, och dessutom mellan A och B, men kräver det behörighet tro?
Spelar det roll att stegen är fullt synlig, dvs att en elinstallatör kan kontrollera hur den är monterad?
Så, finns det andra aspekter som gör att det kräver en elinstallatörs kunskaper för att montera en kabelstege?
Det är ju bra om stegen sitter på ett "bra" ställe, och dessutom mellan A och B, men kräver det behörighet tro?
Spelar det roll att stegen är fullt synlig, dvs att en elinstallatör kan kontrollera hur den är monterad?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Njae, i det här fallet så är iaf jag lite mera praktiskt intresserad än "ställningstråden" som om sanningen skall fram mest var/är juridiskt spetsfunderi. (Jag har egen ställning, så jag skiter egentligen i vad ev. entreprenörer ev. säger om sina.GK100 skrev:Du får även fallet där denna del av installationen är en del av skyddsutjämningssystemet, då finns ingen tvekan. Precis som du försöker jag undvika dessa "ställningsanvändandelika" trådar. Kan det omvända "All play and no work makes Jack a dull boy" ligga bakom alla hypoteser utan större förankring. Diskussionen kan trots allt vara delvis intressant och kanske främst lätt roande.
Vad gäller potentialutjämning så har jag aldrig sett eller hört talas om att elektrikern behöver lägga ut armeringsmattorna. Det är ju i så fall bara själva potentialutjämningen, dvs se till att de är rätt förbundna och har rätt kabel ut. I de fall man löser sammanbindningen med svetsning så har jag då rakt aldrig se en elektriker rulla ut en svets ur servicebilen...
Så borde i så fall inte samma sak gälla kabelstegen? Dvs om den skall potentialutjämnas så borde elektrikern lagligen kunna göra den trots att hen inte monterat den? Pss som armering, stålskelett i byggnad o dyl...
Det fallet ser jag pss som det tidigare nämnda byggandet av väggar eller uppspikande av någon bräda där sen den behörighetskrävande förläggningen av rör, klamring av kabel osv sker dvs med för ändamålet avsedd materiel i ditt exempel kanske sk Caddyklammer e.dyl. Kabelstegar, hålade plåtar, MP-profiler osv utgör i det fall denna tråden virrat in på en del av installationssystemet precis som rör, klamrad kabel mm.petersv skrev:
För egen del ser jag aldrig några problem kring detta men i samma anda som i andra trådar är det ju då inte möjligt att formellt se förbi problemet. Och naturligtvis kan man använda elförläggningsmaterial för helt andra ändamål och då behöver vi inte bry oss i den delen kring behörighet, som i de flesta fall är rent absurd i min mening.
Som sagt gäller det i just de fallen mer speciell form av "stegar" som ingår som en del av skyddsutjämningssystemet dvs inte bara ev förbinds med det övriga. Ser det inte som omöjligt att TS skulle använda något sådant byggt på ursprungsinlägget.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, i det här fallet så är iaf jag lite mera praktiskt intresserad än "ställningstråden" som om sanningen skall fram mest var/är juridiskt spetsfunderi. (Jag har egen ställning, så jag skiter egentligen i vad ev. entreprenörer ev. säger om sina.)
Vad gäller potentialutjämning så har jag aldrig sett eller hört talas om att elektrikern behöver lägga ut armeringsmattorna. Det är ju i så fall bara själva potentialutjämningen, dvs se till att de är rätt förbundna och har rätt kabel ut. I de fall man löser sammanbindningen med svetsning så har jag då rakt aldrig se en elektriker rulla ut en svets ur servicebilen...
Så borde i så fall inte samma sak gälla kabelstegen? Dvs om den skall potentialutjämnas så borde elektrikern lagligen kunna göra den trots att hen inte monterat den? Pss som armering, stålskelett i byggnad o dyl...
Men normalt avstår jag som sagt från den här typen resonemang, de bör vara åtminstone lite tekniskt relevanta för att intressera, detta liknar mer byggställningar. Kanske kan man använda en sån som grund för kabelförläggningen så att komplexiteten i frågan kan öka några storleksordningar.
Redigerat:
Om vi FÖR HELVETS LUTAR PRATA OM PARAGRAFER så vill jag återkomma till överskriften på tråden!
Vem säljer trådstegar till konsument?
Någon som verkligen vet eller vill ni fortsätta tramsa som ett gäng dagisungar!?
Vem säljer trådstegar till konsument?
Någon som verkligen vet eller vill ni fortsätta tramsa som ett gäng dagisungar!?
Det har redan nämnts, på första sidan. Kolla med lämplig försäljare av elmateriel till privatpersoner, typ elbutik.se, eldirekt.nu, elgrossisten.se m.fl. Även om de inte har det på hemsidan kan de säkert plocka in det.skruffse skrev:
Jag fick också tipset att kolla på skroten, alt med företag som sysslar med att tillvarata saker från rivningsobjekt (i stockholm t.ex. Kompanjonen, vet ej hur det ser ut på baksidan av landet).