Hur ska vi få dig tillbaka på bana då Thomas? Vad är det som är så viktigt med om dolda rör och kabelstegar kräver behörighet? Vad spelar det för roll? Det är ju precis samma kunskap som krävs. Behörigheten är bara ett sätt att bevisa att man gått kursen och förhoppningsvis har kunskapen...;)

Att förläggning av dolda rör och ledningar kräver behörighet är solklart. Vi har pekat på förordningar och föreskrifter. Kabelstegar faller troligen in där också av bara farten.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag har nog ingen egentlig åsikt som jag tänker ta strid för...jag såg bara inga skäl att kabelstegar skulle kräva behörighet. Det finns ju allmänna regler i gränslandet t.ex att inte krocka med rörmokaren etc, och så är det ju bra om stegarna sitter där elinstallatören vill ha dem som åtminstone kräver lite fackkunskap.
Visst. Jag kan ändra från "som anser att det inte är" till "som inte anser att det är".

Räcker det? :)

tommib
Jag kanske kunde varit ännu tydligare. Lagar är en typ av föreskrifter som meddelas av riksdagen. Andra, som riksdagen bemyndigat genom lag, kan också meddela föreskrifter.

Ditt sista inlägg är rätt rörigt men jag kan tänka mig att autocorrect har varit i farten.

Kan du svara på vad som ger dig rätt att utföra någon del av en starkströmsanläggning?

Den andra möjligheten är att anse att kabelstegarna inte är en del av starkströmsanläggningen. Det, om något, är en logisk kullerbytta när de inte finns till för något annat än starkströmskablar. Du medgav själv att de var avsedda som en del i en starkströmsanläggning så då är vi tillbaka på föregående stycke (och även på varför dina reglar skulle kräva behörighet, när man drar det till sin spets)

Jag vill gärna begrava stridsyxan. Jag inser att mina kunskaper är begränsade och uppskattar alla råd från experterna. Jag lär mig nytt varje dag i detta forum. Men vissa saker kan jag och de gör jag trots allt.
Jag och min son (båda utan formell behörighet) har gjort installationer på över 150 kV och det godkändes iaf. Vid bygge av sådana installationer verkar det inte finnas samma stränga krav.
Så låt oss glömma tjafset.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker nog det är rimligt att anse att kabelstegar inte är en del av starkströmsanläggningen. Är schaktet som elkablarna går i mellan våningar det också, så att de kräver behörighet att bygga? Brandtätningen runt elkablar?

Någonstans måste gränsen ju gå, och strukturer man fäster dubbelisolerade installationer på verkar rimligt att inte är med.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ta inte exempel så långt från frågan, schakt och brandtätningar har säkert sina egna regelverk kanske flera olika skilda aspekter tom. Förlggning av strukturer i form av tex rör avsedda att dras in dubbelisolerad kabel i hur och varför drar du gränsen där?

Tidigare gav tommib utmärkta inlägg som belyser detta utmärkt. För egen del ser jag det mesta kring elbehörighet som dåligt uppföljt och anpassat över tid och bryr mig egentligen bara om individens kompetens för uppgiften. Går knappast närma sig frågan utan att falla på inkonsekvenser direkt. Jfr utförandet av *anordningar" eller maskiner, kan vara hur omfattande eller eltekniskt krävande som helst, behörigheten avser bara tillkopplingen i någon, några matningspunkter.

Det är ju sant. Vägg att klamra kabel på är inte behörighetskrävande medan rör klamrade på väggen för att dra kabel i är.

Klurigt. Jag tycker fortfarande att en stege eller hylla är mer likt en vägg än ett rör.

Skulle man vara konsekvent kanske behörighetskravet skulle gälla fram till och med skyddsbarriärerna, inkl skydd mot åverkan (genomspikning, nötning osv).

Det viktigaste är som du säger att det blir rätt och säkert. Så länge elektrikern/yrkes mannen kan se att det inte är något problem spelat det kanske mindre roll vem som har gjort det i praktiken.

tommib
Tja, som jag skrivit i många andra trådar anser jag att regelverket kring el är föråldrat och korkat. Men det hör inte till den här diskussionen som bara gällde den rent juridiska frågan om det är behörighetskrävande att skruva upp en kabelstege. Som med många andra juridiska frågor så blir svaret vanligen "det beror på..." men jag tycker att man rent logiskt kan härleda varför en kabelstege kan vara både behörighetskrävande och icke behörighetskrävande.

Angående hempuleri struntar jag fullständigt i vad lagen säger (på denna punkt) och är mer inne på personlig kompetens. Jag anser mig ha kompetens att göra en hel del eljobb hemma och gör också så. Men jag är samtidigt medveten om att det är olagligt och försöker därför att inte uppmuntra andra till samma lagbrott, åtminstone inte omedvetet.

Till sist, jag är mycket nyfiken på dessa 150 kV installationer som du/ni gjort. Jag kan också se en anledning till att det inte skulle krävas behörighet av dig/er. Med en sådan installation är det inte installatören som bestämmer hur det ska kopplas. Det finns en ritning (eller flera) och denna ska följas till punkt och pricka. Ritningen är gjord av någon med kompetens (men lustigt nog inte behörighet, eventuellt). De delar ni gjorde faller utanför gränsdragningarna för vad SEF kräver att deras medlemmar ska göra (för helt ärligt, på denna nivå finns inga hempul utan det är mer en fråga om att skydda elektrikerskrået).

Och varför skulle det inte krävas behörighet om man jobbar med högspänning? För jag förutsätter att det handlar om "nät" och inte "maskiner" för bygger man maskiner behöver man ingen behörighet oavsett spänning.

tommib
elmont skrev:
Och varför skulle det inte krävas behörighet om man jobbar med högspänning? För jag förutsätter att det handlar om "nät" och inte "maskiner" för bygger man maskiner behöver man ingen behörighet oavsett spänning.
Nja, jag tänkte mer på nivån gjuta fundament och liknande, men eftersom Thomas_Blekinge inte har specificerat exakt vad de gjorde så är det bara spekulation.

Givetvis krävs det behörighet, om inte av annan anledning så för att SEF skyddar sitt skrå. Just med en högspänningsanläggning så är det hela sannolikt konstruerat av någon med kompetens men ev utan behörighet och det kommer bara utföras på det sättet. En villa- eller industriinstallation kan ju vara mer komplex just för att det är många potentiella lösningar som bara blir uppenbara när man är på plats medans ett ställverk är färdigprojekterat och ritat innan man sätter spaden i marken. Naturligtvis krävs det kompetens för att ansluta saker på rätt sätt i div högspänningsutrustning men den kompetensen är helt annorlunda mot att installera en JFB i en villa. Men detta har vi ju diskuterat förut i andra trådar....

Jag tror att du har övervärderat SEFs makt lite. När elsäkerhetsverket ska "verkställa" riksdag och regering beslut brukar frågorna gå på remiss till bla SEF men även till en rad andra instanser tex EIO (arbetsgivarorganisationen) och många fler. Så dom är bara en av många som jag tycker att du ska peka ut för att ge dina argument lite trovärdighet. Att du tycker illa om facket säger jag inget om men att du för den skull ska ge en "spelare" skulden för allt är inte riktigt seriöst.

tommib
Ok. Vi lägger till EIO på listan också. Och i någon (ganska stor sannolikt) mån även ESV själv. I mitt tycke visade den senaste "utredningen" av Bo Dicfaluszy tydligt vad man önskar av framtiden och att man inte ens tänker överväga någon annan modell än den befintliga trots att ESV själv faktiskt önskade individuella behörigheter.

Men du har rätt, det är fel att bara skylla på SEF, oavsett vad jag tycker om facket.

lars_stefan_axelsson skrev:
Så för att sammanfatta så har vi alltså GK100 som anser att det är behörighetskrävande, och Bo Siltberg som anser att det inte är det.

Nu ser man ju rent logiskt ner på argument by authority, men om sanningen skall fram så är det ju trots allt så man lär sig 99% eller så av allt man kan. Och båda är ju auktoriteter...

Svårt när det blir såhär mao. ;)

Nåväl, eftersom Bo ändå är strået vassare när det kommer till regelverket (inget illa ment GK100 :)) och, vilket kanske är viktigare, jag vill att han skall ha rätt, så väljer jag att tro på honom tills det framkommer något materiellt som kan ändra detta. ;)

Synd bara att jag inte behöver någon kabelstege... :p
Intressant diskussion. Dagens regelverk säger i princip att allt utförande av fasta elinstallationer är behörighetskrävande. Sedan finns det ett fåtal undantag i ELSÄK-FS 2013:1. Principen är lite som skattelagstiftningen, där grundregeln är att alla inkomster ska beskattas, om de inte finns listade som undantag.

Är montage av kanalisation behörighetskrävande? Ja, eftersom fast monterad kanalisation inte finns med som undantag och dessutom ingår som en del i elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, och har presumtion mot utförandeföreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1 så är det rimligt att göra den tolkningen. Men detta är inte på något sätt enkelt eller glasklart. Vad gäller om kabelstegen monteras år 1 för att enbart bära datanätverk. 5 år senare vill innehavaren använda stegen för att förlägga elledningar. Vad gäller då? För övrigt finns det en hel del installationsregler i SS 436 40 00 som inte är behörighetskrävande, för att ytterligare krångla till det.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det krävs behörighet av typ AB för att utföra högspänningselinstallationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.