X xLnT skrev:
Jag vill gärna nyttja mina två befintliga DC växelriktare, de passar bra till mitt batteri.
5G16 orkar väl inte så mycket mer än de 12,5kW på den sträckan?
Jag köper 2x500m trummor för 8k, så det känns överkomligt.

Men jag tar nog mitt förnuft till fånga och säter en dragbrunn vid växelriktaren på bilden.
Tror jag kan hitta en lämplig till bra pris.
Med batterier så blir det ett lite annat läge, man kan ju köra med AC-laddning men då tappar man typ 5% av kapaciteten i ena laddcykelriktningen. Nu vet jag inte exakt dina förutsättningar för AC-nätet men jag tror att du kan få över mer än 12,5kW på den sträckan.

Sen bör man kolla på 200V-strängen. Den tror jag inte på utan att kolla upp spänningsfallet genom kabeln i detalj mot växelriktaren. Det kan bli så att spänningen blir för låg, om det funkar så träffar man iaf inte det optimala arbetsområdet på MPPTn (tror jag). Om möjligt skulle jag seriekoppla den till 400V och köra parallellt med de andra 2 400VDC strängarna.

M merbanan skrev:
Med batterier så blir det ett lite annat läge, man kan ju köra med AC-laddning men då tappar man typ 5% av kapaciteten i ena laddcykelriktningen. Nu vet jag inte exakt dina förutsättningar för AC-nätet men jag tror att du kan få över mer än 12,5kW på den sträckan.

Sen bör man kolla på 200V-strängen. Den tror jag inte på utan att kolla upp spänningsfallet genom kabeln i detalj mot växelriktaren. Det kan bli så att spänningen blir för låg, om det funkar så träffar man iaf inte det optimala arbetsområdet på MPPTn (tror jag). Om möjligt skulle jag seriekoppla den till 400V och köra parallellt med de andra 2 400VDC strängarna.
Kan ladda batteriet med max 11,5kW på AC sidan, och 10kW på DC sidan. Vilket jag tycker är en bra mix.
Både AC och DC sidan blir maxade med paneler utifrån vilken hårdvara jag har tillgänglig.

Jag kör 200V strängen på 50m och 4mm2 kabel idag, det funkar bra, även om det är lite energiförluster. Borde inte tappa så mycket mer om jag ökade avståndet med 50m och gick upp till 6mm2.
Panelerna ligger ju inte på max generering speciellt ofta, så spänningsfallet är ju som värst en liten stund bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.