Hej,
Jag skulle vilja höra era åsikter hur ni hade dragit likströmskablarna i nedan scenario (bilden).
Panelerna är vertikala, med enbart en panel i höjd, så tänk er ett staket så blir det rätt.
Det går att installera panelerna upp och ner, för att vända polariteten så + och - ur panelen skiftar sida.
Det är höjdskillnad i montaget, så det blir inte så snyggt att dra kablar i flexslang ovanför panelerna som man kunde gjort annars om det legat i våg.
De första 10 panelerna går till en MPPT i utförande 5s2p.
Nästa 20 paneler är två olika strängar (10 i varje) till varsin MPPT.
Dom sista 40 panelerna är uppdelade 20+20 i serie till varsin MPPT.
Hur tycker ni den mest optimala förläggning är? Hur långt ska man dra polseparation?
Så för att klargöra, det kommer gå 6st 6mm2 likströmskablar till kopplingsbrunnen (inkl cat6/fiber). Sen ska 4st 6mm2 likströmskablar ta sig till växelriktaren.
Jag skulle vilja höra era åsikter hur ni hade dragit likströmskablarna i nedan scenario (bilden).
Panelerna är vertikala, med enbart en panel i höjd, så tänk er ett staket så blir det rätt.
Det går att installera panelerna upp och ner, för att vända polariteten så + och - ur panelen skiftar sida.
Det är höjdskillnad i montaget, så det blir inte så snyggt att dra kablar i flexslang ovanför panelerna som man kunde gjort annars om det legat i våg.
De första 10 panelerna går till en MPPT i utförande 5s2p.
Nästa 20 paneler är två olika strängar (10 i varje) till varsin MPPT.
Dom sista 40 panelerna är uppdelade 20+20 i serie till varsin MPPT.
Hur tycker ni den mest optimala förläggning är? Hur långt ska man dra polseparation?
Så för att klargöra, det kommer gå 6st 6mm2 likströmskablar till kopplingsbrunnen (inkl cat6/fiber). Sen ska 4st 6mm2 likströmskablar ta sig till växelriktaren.
Så panelen kommer sitta mellan stolpar och hamnar på olika höjder?
Kostnadskänsligt?
Är deg inte tokkostnadskänsligt kanske man skulle kunna kröka till vvs-rör krom/elzink/rf i typ storlek 15 mm som en båge upp och ner. Går att anpassa längdmässigt så att det blir snyggt. Men billigt blir det väl inte. Kostar säker minst 3-400 per panel beroende på hur mycket spill det blir.
Kostnadskänsligt?
Är deg inte tokkostnadskänsligt kanske man skulle kunna kröka till vvs-rör krom/elzink/rf i typ storlek 15 mm som en båge upp och ner. Går att anpassa längdmässigt så att det blir snyggt. Men billigt blir det väl inte. Kostar säker minst 3-400 per panel beroende på hur mycket spill det blir.
Det är inte kablarna mellan panelerna som är problemet.M Millox skrev:Så panelen kommer sitta mellan stolpar och hamnar på olika höjder?
Kostnadskänsligt?
Är deg inte tokkostnadskänsligt kanske man skulle kunna kröka till vvs-rör krom/elzink/rf i typ storlek 15 mm som en båge upp och ner. Går att anpassa längdmässigt så att det blir snyggt. Men billigt blir det väl inte. Kostar säker minst 3-400 per panel beroende på hur mycket spill det blir.
Det är ändarna av strängarna som ska vidare.
Jag vill ju bygga så smidigt och kostnadseffektivt som möjligt.
Jag förstår nog inte riktigt här. Du säger att det inte är problem med kablarna mellan panelerna utan i ändarna av strängarna. Är det mellan dina grupper av paneler? Eller har du flera strängar i en grupp av paneler? Kopplingsbrunnen är ritad 100 m bort från växelriktaren och panelerna är åt andra hållet?
Om frågan handlar om att dölja solarkabel på dina panelstaket så kanske svarta VP-rör kan vara ett alternativ. De böjs enkelt med böjfjäder till lämpliga vinklar. Om det handlar om att dölja kabel mellan staketen så är nedgrävning det enda rimliga alternativet jag ser. PEM-slang är ett bra alternativ för det, helst med gul rand.
Om frågan handlar om att dölja solarkabel på dina panelstaket så kanske svarta VP-rör kan vara ett alternativ. De böjs enkelt med böjfjäder till lämpliga vinklar. Om det handlar om att dölja kabel mellan staketen så är nedgrävning det enda rimliga alternativet jag ser. PEM-slang är ett bra alternativ för det, helst med gul rand.
Samtliga paneler sitter i ett sammanhängande staket. De är bara uppdelade i olika grupper.tommib skrev:
Jag förstår nog inte riktigt här. Du säger att det inte är problem med kablarna mellan panelerna utan i ändarna av strängarna. Är det mellan dina grupper av paneler? Eller har du flera strängar i en grupp av paneler? Kopplingsbrunnen är ritad 100 m bort från växelriktaren och panelerna är åt andra hållet?
Om frågan handlar om att dölja solarkabel på dina panelstaket så kanske svarta VP-rör kan vara ett alternativ. De böjs enkelt med böjfjäder till lämpliga vinklar. Om det handlar om att dölja kabel mellan staketen så är nedgrävning det enda rimliga alternativet jag ser. PEM-slang är ett bra alternativ för det, helst med gul rand.
Det är från varje grupp av paneler jag inte vet hur jag bäst samlar kablarna för att gemensamt åka dels till växelriktaren även om jag hyfsad koll på det, men framförallt till kopplingsbrunnen.
Jag vill ju inte dra 6st 50mm2 kabelskyddsslang till kopplingsbrunnen.
Inte heller 4st till växelriktaren.
5G16 kommer ligga direkt i mark.
Ok. Jag förstår fortfarande inte topologin här. Du har ritat kopplingsbrunnen bortom växelriktaren. Det kan ju inte vara rätt? Växelriktaren är också ritad i ena änden av panelstaketet. Det är enklare om den sitter i mitten.
Om det nu är så att allt sitter på en lång rad så hade jag nog bara lagt rör av lämplig sort i nederkant på panelerna för returledaren.
Om det nu är så att allt sitter på en lång rad så hade jag nog bara lagt rör av lämplig sort i nederkant på panelerna för returledaren.
Växelriktaren måste sitta där för jag har bara 100m 5G16 och den ska bara serva de två grupperna om 800V.tommib skrev:
Resten sitter MPPT bortom kopplingsbrunnen ej inritade.
800V grupperna ska inte till kopplingsbrunnen, de ska direkt till växelriktare .
Nej.tommib skrev:
De första 30 panelerna (höger om växelriktaren på bilden) ska kabelmässigt gå till kopplingsbrunnen, för att sen gå vidare till MPPTer utanför ritningen.
De sista 40 panelerna ska inte till kopplingsbrunnen utan direkt till växekritaren.
Men jag vill komma undan med så få (50mm2)kabelskyddsrör som möjligt.
Jag funderade tex på att ha gemensam stam för respektive pol, och göra avstickare med 50mm Y-rör (medveten om begränsningen om att enbart kunna dra från ett håll).
Sen är frågan om det bara är dumt, men jag ville ha andras input om det fanns någon smart lösning.
Det blir ju lite löjligt mycket slang om man ska ha en för varje pol per panelgrupp.
Jag tänkte avsluta gula skyddslangen under mark, gå upp med 20mm (UV)flexslang och sätta kabelskydd (plåt) längs stolpen.
Att det finns växelriktare bortom kopplingsbrunnen.X xLnT skrev:
Iaf om AC-nät finns vid slutet av staketet så kan det finnas även för en växelriktare till som hanterar de 2 5kW strängarna. Sen kan man dra markrören som du beskrivit ovan.
Alternativt så skippar du de gula rören och kör direkt med en 20mm uvflex per polaritet med 2st dc-kablar i som få förse en höger och en vänster sträng där de kommer upp ur marken.
Gör man på detta vis blir det minimalt med slang i backen och således mindre komplext samt billigare. Nu gissar jag att du har lediga ingångar på andra växelriktare men 4x100m DC-kabel är typ 6tkr, igår på blocket kom det ut 10kW växelriktare för 1500kr. Tittar man lite längre tillbaka så finns de för ännu mindre. Så med en till växelriktare så får man en logisk struktur med allt samlat på en och samma punkt. Denna punkt kommer då hantera hela staketet utan att vissa strängar hamnar på olika växelriktare på annat ställe 100m ifrån.
Jag vill gärna nyttja mina två befintliga DC växelriktare, de passar bra till mitt batteri.M merbanan skrev:Att det finns växelriktare bortom kopplingsbrunnen.
Iaf om AC-nät finns vid slutet av staketet så kan det finnas även för en växelriktare till som hanterar de 2 5kW strängarna. Sen kan man dra markrören som du beskrivit ovan.
Alternativt så skippar du de gula rören och kör direkt med en 20mm uvflex per polaritet med 2st dc-kablar i som få förse en höger och en vänster sträng där de kommer upp ur marken.
Gör man på detta vis blir det minimalt med slang i backen och således mindre komplext samt billigare. Nu gissar jag att du har lediga ingångar på andra växelriktare men 4x100m DC-kabel är typ 6tkr, igår på blocket kom det ut 10kW växelriktare för 1500kr. Tittar man lite längre tillbaka så finns de för ännu mindre. Så med en till växelriktare så får man en logisk struktur med allt samlat på en och samma punkt. Denna punkt kommer då hantera hela staketet utan att vissa strängar hamnar på olika växelriktare på annat ställe 100m ifrån.
5G16 orkar väl inte så mycket mer än de 12,5kW på den sträckan?
Jag köper 2x500m trummor för 8k, så det känns överkomligt.
Men jag tar nog mitt förnuft till fånga och säter en dragbrunn vid växelriktaren på bilden.
Tror jag kan hitta en lämplig till bra pris.
