Hej
Läser man på sidor från de som tillverkar portabla billaddare så skriver de att man absolut inte ska skarva 400v kablar. Synisk som jag är anar jag att de hellre säljer laddare med längre kablar. Men det skulle iaf inte hjälpa mig i detta fall.
Jag tänker köpa en skarv-CEE 400v 16amp för utomhusbruk, ta bort den ena kontakten för att kunna dra den genom garageväggen till lämplig plats där jag kan ansluta till den portabla EV laddaren. Givetvis kommer jag koppla in den borttagna, eller en ny kontakt (beroende på om originalkontakten går att återmontera) på ett korrekt sätt. N->N, PE->PE och faserna i rätt stift. Finns det någon kunnig elektriker där ute som ser något hinder i detta?
Tacksam för seriösa svar
Läser man på sidor från de som tillverkar portabla billaddare så skriver de att man absolut inte ska skarva 400v kablar. Synisk som jag är anar jag att de hellre säljer laddare med längre kablar. Men det skulle iaf inte hjälpa mig i detta fall.
Jag tänker köpa en skarv-CEE 400v 16amp för utomhusbruk, ta bort den ena kontakten för att kunna dra den genom garageväggen till lämplig plats där jag kan ansluta till den portabla EV laddaren. Givetvis kommer jag koppla in den borttagna, eller en ny kontakt (beroende på om originalkontakten går att återmontera) på ett korrekt sätt. N->N, PE->PE och faserna i rätt stift. Finns det någon kunnig elektriker där ute som ser något hinder i detta?
Tacksam för seriösa svar
Hej @EyEr0nE EyEr0n skrev:
Jag tänker att skarvsladden kommer sitta kvar. Kommer gömma den lite snygg och bara låta ena änden kika fram. Det är i den änden som den portabla laddaren kommer sitta för att lätt kunna tas bort om jag vill ha med den någon annanstans. Anslutningen inne i garaget kan jag ta i och ur beroende på om jag vill använda uttaget till någon annan maskin e.dyl.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
Varför inte sätta ett fast vägguttag på utsidan, och dra en utanpåliggande kabel fast monterad på insidan?
Hej @Dan_JohanssonDan_Johansson skrev:
Jag var inne på att montera ett fast vägguttag, men måste hitta ett som inte har så stor vinkel ut mot väggen, om du förstår hur jag menar. Skarven kommer vara i blickfånget vid entrén till huset och jag vill inte att den bygger för mycket ut från väggen. Vi får se hur jag gör, men oavsett den lösningen är det skarven som sådan jag funderar på om det finns några hinder för.
Är det inte bättre att sätta upp ett fast monterat CEE uttag då?Möbelsnickar´n skrev:
Hej @EyEr0n
Jag tänker att skarvsladden kommer sitta kvar. Kommer gömma den lite snygg och bara låta ena änden kika fram. Det är i den änden som den portabla laddaren kommer sitta för att lätt kunna tas bort om jag vill ha med den någon annanstans. Anslutningen inne i garaget kan jag ta i och ur beroende på om jag vill använda uttaget till någon annan maskin e.dyl.
Jag var inne på att montera ett fast vägguttag, men måste hitta ett som inte har så stor vinkel ut mot väggen, om du förstår hur jag menar. Skarven kommer vara i blickfånget vid entrén till huset och jag vill inte att den bygger för mycket ut från väggen. Vi får se hur jag gör, men oavsett den lösningen är det skarven som sådan jag funderar på om det finns några hinder för.E EyEr0n skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag har laddat elbil via förlängningssladd i två år nu.
Kollade så att sladden hade tillräcklig area och kollade så att kontakterna inte gick varmt första gångerna.
Skulle sätta ett uttag bredvid laddaren men det har bara inte blivit av, och nu siktar vi på att flytta.
Kollade så att sladden hade tillräcklig area och kollade så att kontakterna inte gick varmt första gångerna.
Skulle sätta ett uttag bredvid laddaren men det har bara inte blivit av, och nu siktar vi på att flytta.
Tack @13th Marine13th Marine skrev:
Det finns ju förlängningssladdar av en anledning och varför man inte ska använda rätt anpassade till EV-laddare förstår jag inte. Men som sagt, det kanske beror på det jag skrev i inlägget. Kan förstå om det blir problem om man använder en 10A kabel med för klen m2. Men med 16A borde det ju räcka till i stort sett allt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag gissar på att de gör så för att friskriva sig från ansvar om man tagit en dålig förlängningssladd.Möbelsnickar´n skrev:
Tack @13th Marine
Det finns ju förlängningssladdar av en anledning och varför man inte ska använda rätt anpassade till EV-laddare förstår jag inte. Men som sagt, det kanske beror på det jag skrev i inlägget. Kan förstå om det blir problem om man använder en 10A kabel med för klen m2. Men med 16A borde det ju räcka till i stort sett allt.
Gällande din fundering på vinkel på uttag så har de trefasuttag jag stött på varit vinklade väldigt mycket nedåt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 932 inlägg
"problemet" är ju inte att använda en förlängningskabel, utan när du drar den genom ett hål i väggen.
Att ha en lös sladd hängande med en vanlig kontakt på tycker jag ser "tattigare" ut än ett korrekt monterat uttag...
Att ha en lös sladd hängande med en vanlig kontakt på tycker jag ser "tattigare" ut än ett korrekt monterat uttag...
Jag vet! 🤣 Frugan ogillar det hon kallar "Pettson-lösningar". Så det kommer säkert sluta med ett väggmonterat uttag. Men jag vill samtidigt inte att det ska se ut som en elcentral vid entrén/grinden in till huset utan hålla det så tight som möjligt. Vi får se hur det slutar. Problemet med hålet i vägen är redan löst då jag har ett utgångshål redan idag.Dan_Johansson skrev:
Jag tror också på friskrivning eller försäljningsvilja. Ja, det finns en hel del modeller som vinklas mycket nedåt, det kommer säkert sluta med en sådan. 😃13th Marine skrev:
Jag gjorde en liknande lösning som du är inne på. Jag drog en trefas förlängningskabel genom ett litet hål och sen vidare till där jag parkerar bilen där den portabla laddaren fick sitta under ett litet regnskydd. Nu 3 år senare är leasingbilen återlämnad och jag kan plocka bort kabeln. (Jag kör dieselbil nu.)
Tack @Lennart 57L Lennart 57 skrev:Jag gjorde en liknande lösning som du är inne på. Jag drog en trefas förlängningskabel genom ett litet hål och sen vidare till där jag parkerar bilen där den portabla laddaren fick sitta under ett litet regnskydd. Nu 3 år senare är leasingbilen återlämnad och jag kan plocka bort kabeln. (Jag kör dieselbil nu.)
Och vad jag förstår har varken bilen exploderat eller huset brunnit upp 😃.