5 847 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Kabel till trefasuttag och motorvärmaruttag
Jag har motorvärmarestyrning med aotec 10A switch med energimätning. Tycker den är oslagbar men de funkar bara till en bil. Tänker köpa en till när de dags för 2 bilar
Har programmerat en enkel notis som gör att huvudenheten startar motorvärmaren kl 22:00 och mäter effekten då får jag en notis på mobilen ifall bilen inte är inkopplad eller om kupefläkten är felinställd
Har programmerat en enkel notis som gör att huvudenheten startar motorvärmaren kl 22:00 och mäter effekten då får jag en notis på mobilen ifall bilen inte är inkopplad eller om kupefläkten är felinställd
Hej Bo.Bo.Siltberg skrev:
Det är inte alls säkert att det går lika bra. En säkring har tre uppgifter:
- Skydda ledningen mot överlast.
- Skydda ledningen vid kortslutning.
- Skydda personer från elchock vid kortslutning.
Allt detta kräver att säkringen löser ut tillräckligt snabbt vid överlast eller kortslutning. Ledningen kan vara för lång och för klen för att klara kortslutningsfallen med vid en högre säkring.
Detta är normal ledningsdimensionering.
Jag undrar hur många feldimensionerade ledningar vi har out there där folk har skjutit från höften...
Förstår inte vad du menar i dina punkter, säg att man drar ut en 2.5mm² och säkrar med 16A.
"- Skydda ledningen mot överlast." (Kabeln är skyddad mot överlast)
"- Skydda ledningen vid kortslutning."(ledningen är skyddad vid kortslutning)
"- Skydda personer från elchock vid kortslutning."(Säkringen skyddar personen från elchock vid kortslutning)
Sen om ledningen är för lång eller underdimensionerad låter jag vara osagt då det bara går att spekulera i men det tvivlar jag starkt på när det är i ett litet garage.
Mer eller mindre alla kupévärmare som har sålts dom senaste tio åren är av sådan typ att effekten går ner när det blir varmare i kupén.S Stefan1972 skrev:
Angiven effekt brukar vara vid ungefär -25°.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Vi (inkl du) vet ingenting om ledningslängder eller andra detaljer här. Mitt svar var därför generellt, varför en högre säkring kanske inte fungerar. Du kanske vill redogöra i detalj varför du anser att detta skydd är i funktion.
Man brukar också generellt föredra att avsäkra schukouttag med 10 A, det är en god tumregel. Man bör ju även tänka på att långa skarvsladdar kan användas så man behöver lite marginal.
Man brukar också generellt föredra att avsäkra schukouttag med 10 A, det är en god tumregel. Man bör ju även tänka på att långa skarvsladdar kan användas så man behöver lite marginal.
Diskussionen handlar ju om att sätta ett 1vägs uttag till kupevärmare med 16A säkring kontra 10A, jag hävdar att 16A funkar alldeles utmärkt medans en annan hävdar att man måste säkra 10A pga risk för att kupevärmaren ska börja brinna eller något vilket jag vill påstå är fel... men du är ju mer kunnig än mig så jag får väll ge mig här antar jag.Bo.Siltberg skrev:
Vi (inkl du) vet ingenting om ledningslängder eller andra detaljer här. Mitt svar var därför generellt, varför en högre säkring kanske inte fungerar. Du kanske vill redogöra i detalj varför du anser att detta skydd är i funktion.
"Är det tillåtet att dra en 5g2.5 för att mata ett trefasuttag och två separata motorvärmaruttag?" Står inget om schuko uttag utan han vill ju ha ett 3fas uttag och 2st VU till motorvärmare. Säg att han har 5m dit från centralen, varför är det inte isf lämpligt att säkra med 16A? En motorvärmare är ju dimensionerad för hur mkt den drar i "max" effekt och då borde det ju inte spela någon roll om du sätter en 16A säkring eller har jag fel? 
Om en elcentral finns i närheten hade jag valt 2 separata kabeldragningar med varsin 10A säkring med varsin styrning. Det finns väl en gyllene regler att aldrig avsäkra för högt. Skulle det vara så att man ligger just på gränsen och 10A funkar helt enkelt inte så är ju 13A ett alternativ.B Berrabus123 skrev:Diskussionen handlar ju om att sätta ett 1vägs uttag till kupevärmare med 16A säkring kontra 10A, jag hävdar att 16A funkar alldeles utmärkt medans en annan hävdar att man måste säkra 10A pga risk för att kupevärmaren ska börja brinna eller något vilket jag vill påstå är fel... men du är ju mer kunnig än mig så jag får väll ge mig här antar jag.
Jag har aldrig löst ut min 10A och då har jag max på kupefläkten och motorvärmare inkopplad till en bil
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ni pratar om olika saker, Bo pratar om avsäkring för ledningen, och som han skriver, att det inte går att säga rätt uppochner att det går att säkra av med 16A då det saknas en del information.
Det andra handlar om avsäkring för förbrukaren, vilket är därföe en del apparater har ett eget skydd i form av glassäkring, termosäkring etc, i annat fall så får man ändra avsäkringen på ledningen för att skydda förbrukaren om det skyddet saknas och tillverkaren föreskriver det. (Eller om man har andra orsaker till det)
Tumregelmässigt så avsäkrar man shukouttag med 10A (Om alla villkor är uppfyllda) och de brukar vara stämplade med 16A, dock så ska man inte belasta ett shukouttag med mer än 8A kontinuerligt.
Det andra handlar om avsäkring för förbrukaren, vilket är därföe en del apparater har ett eget skydd i form av glassäkring, termosäkring etc, i annat fall så får man ändra avsäkringen på ledningen för att skydda förbrukaren om det skyddet saknas och tillverkaren föreskriver det. (Eller om man har andra orsaker till det)
Tumregelmässigt så avsäkrar man shukouttag med 10A (Om alla villkor är uppfyllda) och de brukar vara stämplade med 16A, dock så ska man inte belasta ett shukouttag med mer än 8A kontinuerligt.
Redigerat:
En gyllene regel att aldrig avsäkra för högt har jag aldrig hört talas om det handlar väll mer om att det kanske är onödigt och att det kostar mer för kunden? Fattar inte hur en motorvärmare som drar 2kW ska kunna brinna upp för att man säkrar 16A? Vad är det jag har gått miste om i min utbildning på gymnasiet som alla andra verkar ha stenbra koll på....
Hoppas mina kommentarer inte framstår som dryga eller som att jag vet bäst för så är det verkligen inte jag är genuint intresserad av att veta hur ni tänker och hur ni kommer fram till det ni kommer fram till då jag gärna lär mig nya saker. 
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg