6 789 läst ·
68 svar
7k läst
68 svar
Kabel i marken vid staket/uteplats
Jepp. Tänker att det är k
Om Jönköpings energi kommer ut för att märka upp sin elkabel: Bör de kunna lokalisera även dessa?
Eller blir det ComHem som får skicka någon?
Jepp. Tänker att det då bör vara koaxilalkabel eller tele.E elmont skrev:
Om Jönköpings energi kommer ut för att märka upp sin elkabel: Bör de kunna lokalisera även dessa?
Eller blir det ComHem som får skicka någon?
I princip får ComHem skicka någon om du vill få det gjort gratis.T Tariax skrev:
Fast i praktiken anlitar många ledningsägare Geomatikk/geokollen.se för att sköta anvisningsärendena och då kan det i slutänden vara så att Geomatikk kommer och sätter ut alla ledningarna vid ett och samma tillfälle.
Å andra sidan har olika ledningsägare olika processer. En del gör utsättning, andra gör det inte, och en del har inte ens koll på att de har ledningar i området. Så det är inte säkert att alla ledningar blir utsatta även om du begär det.
Nä, såklart. Men tänker det ska mkt till om det ligger något där som ingen känner till/hittar.C cpalm skrev:I princip får ComHem skicka någon om du vill få det gjort gratis.
Fast i praktiken anlitar många ledningsägare Geomatikk/geokollen.se för att sköta anvisningsärendena och då kan det i slutänden vara så att Geomatikk kommer och sätter ut alla ledningarna vid ett och samma tillfälle.
Å andra sidan har olika ledningsägare olika processer. En del gör utsättning, andra gör det inte, och en del har inte ens koll på att de har ledningar i området. Så det är inte säkert att alla ledningar blir utsatta även om du begär det.
Och om det mot förmodan skulle ske har jag ju gjort vad jag kan.
Det är nog mer att det varierar hur mycket de bryr sig om dessa saker.T Tariax skrev:
För mig gäller t.ex. att Elnätägaren kommer och gör utsättning, Skanova meddelar "Gräv enligt karta" och fibernätägaren svarar inte alls på utsättningsbegäran och har inte heller något kartunderlag.
Nä, ett energibolag har sannolikt inte fiberkabel… Lär vara något annat bolag bakom. Men det där blir oftast lite klargjort via ledningskollen. Att se upp med dock är att just fibern inte alltid stämmer, och även om den ska ligga på 60 djup med varningsstrippen ovanför händer det ofta att bolag fuskar och lägger den ytligare och med plasten precis ovanpå.T Tariax skrev: