K kniv skrev:
Nä, ett energibolag har sannolikt inte fiberkabel… Lär vara något annat bolag bakom. Men det där blir oftast lite klargjort via ledningskollen. Att se upp med dock är att just fibern inte alltid stämmer, och även om den ska ligga på 60 djup med varningsstrippen ovanför händer det ofta att bolag fuskar och lägger den ytligare och med plasten precis ovanpå.
Jepp. Fick upp att Skanova, Jönköping energi, Geomattik och Eon kontaktas.

K kniv skrev:
Nä, ett energibolag har sannolikt inte fiberkabel… Lär vara något annat bolag bakom. Men det där blir oftast lite klargjort via ledningskollen. Att se upp med dock är att just fibern inte alltid stämmer, och även om den ska ligga på 60 djup med varningsstrippen ovanför händer det ofta att bolag fuskar och lägger den ytligare och med plasten precis ovanpå.
På fastighet läggs fiber på 30 cm, om det inte har slarvats.

A AndersS skrev:
På fastighet läggs fiber på 30 cm, om det inte har slarvats.
Det jag läst också. Det är väl lättare att ha sönder också, tänker jag.

coconut
T Tariax skrev:
Jepp. Fick upp att Skanova, Jönköping energi, Geomattik och Eon kontaktas.
Hos mig så skickade skanova en karta, men möjligheten fanns att kontakta geomattik för utsättning av fiber. Servisen för elen skulle geomattik göra utsättning av tog ca 5 arbetsdagar för att vara kostnadsfritt. Hade man bråttom kunde man betala en avgift för att få det på 2 dagar.

• Gilla
Tariax
  • Laddar…
Ska du handgräva är det ju i princip noll risk att skada något så om du vill ha det gjort nu skulle jag inte vänta på utsättning.

S Surly skrev:
Ska du handgräva är det ju i princip noll risk att skada något så om du vill ha det gjort nu skulle jag inte vänta på utsättning.
Jag tänkte att jordankarna är vassa i kanterna och lätt kan kapa en kabel.

T Tariax skrev:
Jag tänkte att jordankarna är vassa i kanterna och lätt kan kapa en kabel.
Läste nog för snabbt, trodde du skulle handgräva allt. Men om du skall driva ner jordankare är det förstås bäst att få ledningarna utsatta.

C
S Surly skrev:
Men om du skall driva ner jordankare är det förstås bäst att få ledningarna utsatta.
Med +/- 1 meters osäkerhetsmarginal är det dock risk för att en utsättning inte tillför så mycket i TS fall.

C cpalm skrev:
Med +/- 1 meters osäkerhetsmarginal är det dock risk för att en utsättning inte tillför så mycket i TS fall.
Der hjälper väl en del. Om de kommer ut och kollar av är väl mätningarna ganska rättvisande?

Ska ju sätta stolparna med 1,8 meters mellanrum så bör ju kunna hålla mig en 75 cm från markeringen iaf. Borde vara rätt safe? 🙃

K
Det är nog bara att invänta ledningsutstakningen och kartunderlaget. Sen handgräva väldigt varsamt. Men förstår inte varför du ska gräva 60cm och slå ned jordankare, rimligen borde man göra det ena eller det andra.

C
T Tariax skrev:
Ska ju sätta stolparna med 1,8 meters mellanrum så bör ju kunna hålla mig en 75 cm från markeringen iaf. Borde vara rätt safe? 🙃
Torde vara rätt riskfritt. Begrep inte du hade möjligheten att välja stolparnas placering så pass fritt.
Om man begär utsättning för att i första hand ha ryggen fri är det ju dock likväl handgrävning som normalt gäller +/- 1 m från utsatt läge.

Vad beträffar den faktiska precisionen på utsättningen är det inte så exakt som man kanske kan tro, men så klart normalt väl inom 1m-marginalen. Har dock hört rövarhistorier om kablar som legat flera meter från utsatt läge, så ingenting är väl omöjligt.

K kniv skrev:
Det är nog bara att invänta ledningsutstakningen och kartunderlaget. Sen handgräva väldigt varsamt. Men förstår inte varför du ska gräva 60cm och slå ned jordankare, rimligen borde man göra det ena eller det andra.
Bara jordankare är tanken. Har nog uttryckt mig lite otydligt. Eller ska man satsa på någon annan lösning? :)

Jordankare är ju lurigt då de kan orsaka skador och skulle nog inte vilja slå ned sådana i område där kablar har markerats.
Då är det bättre att handgräva för plint.

A AndersS skrev:
Jordankare är ju lurigt då de kan orsaka skador och skulle nog inte vilja slå ned sådana i område där kablar har markerats.
Då är det bättre att handgräva för plint.
Hmm, ja. Men ett par meter från markering borde väl vara lugnt? :)

K
T Tariax skrev:
Hmm, ja. Men ett par meter från markering borde väl vara lugnt? :)
Det vet man aldrig. Avviker verkligheten från kartunderlaget så kan det diffa nästan hur mkt som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.