33 790 läst ·
344 svar
34k läst
344 svar
Just nu: Besked om elprisstödet
Med nya bidraget på 75 öre blir det riktigt billigt.K K. L skrev:
Har aldrig i mitt liv betalt så lite som nu får elen plus bidrag. Allt vår politiker gör är helt knäppt på alla plan. Man måste lära sig utnyttja det till sin fördel.
Var har du fått information om 75öre?
Ett förslag. Scrolla ned lite.D Daniel 109 skrev:
https://www.ellevio.se/privat/energ...det-nya-hogkostnadsskyddet-for-hoga-elpriser/
Nu blev jag nyfiken, hur lär man sig att utnyttja det till sin fördel.J Johannes56 skrev:
man ser till att h en bundet avtal som löper på några år. Sen skiter man i att sänka värmen utan ser till att ha det riktigt gott.K K. L skrev:
Bastu varje kväll.
Elen är princip gratis eller billigare än gratis. Nätavgifterna slipper man ju dock inte ifrån men det är väl inte hela världen.
https://teknikensvarld.expressen.se...re-tillforlitliga-an-bensin--och-dieselbilar/D djac skrev:
Nja kanske inte riktigt. dessutom måste man göra vissa saker om garantin ska gälla och det är inte gratis. Min kompis fick betala 12 tusen för byte av kylvätska i sin lilla UP elbil. När garantin gått ut gör han det själv och vätskan finns på ebay för ett par tusenlappar. Undantaget är nog tesla man den är inte direkt gratis i inköp.
Jag har en liten aygo, haft den i 7 år och enbart bytt kylarvätska en gång och olja och filter varje år. för 500kr. Nu har jag ett hål i ljuddämparen och den kostar 500 kr, bytte klossar fram också men de gamla var rätt fina så det behövdes egentligen inte. Skatt 360kr år och försäkring 92kr månaden.
Inköp av bilen gick på 15000 kr och det är överkomligt och den dyraste bil jag köpt. kommer lite över 60 mil på en 35 liters tank.
Den kostar mig mindre än ett busskort i månaden med bränsle om jag lyckas hålla mig till en tank vilket går ibland beroende på hur jag kör på helgen.
Du bör nog läsa den texten en gång till. Den säger inte det du säger. Det är dessutom enbart ett uppdrag att ta fram ett förslag dom har gått till SVK. Det finns inget skarpt förslag.J Johannes56 skrev:
Jag tror inte att det blir som tidningarna tycks ha tolkat det. Jag hoppas i alla fall inte det.
Då var vi där igen. Hur menar du att man skulle binda om sig till rimligt pris om det fasta avtalet man hade gick ut under förra året?V Villaägarenr1 skrev:
Dessutom är det väl inte alls klart att ni med lågt bundet pris ska ha stöd? Stödet finns där för att el-priset är onormalt högt. Har man bundit till ett lågt pris är det inte onormalt högt och därför finns inte själva motiveringen till stödet. Att man sedan gjort administrationen enkel och ger ut det till alla gör det inte mer "rätt".
Men detta förstår du säkert och ditt inlägg var antagligen bara till för att retas lite. Barnsligt kan jag tycka.
Varför måste du bete dig grisigt bara för att du kan? Du inser att du med det beteendet förvärrar situationen för alla?J Johannes56 skrev:
Du har en grisig attityd.R RoAd skrev:
Jag har aldrig önskat detta, men jag insåg att det skulle gå åt helvete. Jag tänker inte låta min familj frysa.
Ni andra kan ju fundera på vad ni har röstat fram.
Själv tror jag det bästa är att det går riktigt åt helvete, för då kommer svenskar sluta vara så förbannat naiva.