J Johannes56 skrev:
Det ligger nog i vår kultur. Precis som tysken som gjorde sig beroende av fienden. Svenskar är naiva.
Jag håller med men nog är det Putins som är fiende nr 1 och orsakade den dyra elen?!

J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller med men nog är det Putins som är fiende nr 1 och orsakade den dyra elen?!
Nej, inte enbart. Elen var dyr långt innan. Redan in September 2021 och då band jag. Kriget började februari, december innan var hög också.
Men det är inte bra att vara beroende av fienden.

här är Sveriges mest hatade person. Skrevs mer skit om honom än om det gör o. Putin. Tyskarna skrattar åt honom i klippet. Det är nått fel med vårt samhälle.

R
J Johannes56 skrev:
Du har en grisig attityd.
Jag har aldrig önskat detta, men jag insåg att det skulle gå åt helvete. Jag tänker inte låta min familj frysa.
Ni andra kan ju fundera på vad ni har röstat fram.
Själv tror jag det bästa är att det går riktigt åt helvete, för då kommer svenskar sluta vara så förbannat naiva.
Jag skrev aldrig att du skulle låta din familj frysa. Du skrev däremot att du skulle utnyttja det till din fördel och basta varje kväll.

Detta har väldigt lite med vad vi har röstat fram att göra och väldigt mycket med ett krig i Europa att göra.

Under omständigheterna tycker jag att man kan försöka att i.a.f. vara lite solidarisk.

Och om man inte tänker vara det så kan det vara klädsamt att inte högljutt skrika ut hur man inte tänker vara det. Lite hyfs typ.

Jag drabbas inte speciellt hårt av nuvarande elpriser eftersom vårt hushåll har ganska hög inkomst. Men jag väljer ändå att försöka att minska min användning under timmar med hög last av solidariska skäl.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
R
J Johannes56 skrev:
Nej, inte enbart. Elen var dyr långt innan. Redan in September 2021 och då band jag.
Putin hade redan skruvat ner gas-leveranserna då vilket fick priserna att gå upp. Så jo, det är huvudorsaken till nuvarande situation.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Ska det vara något stöd alls så ska ju dom som behöver det få det enda rimliga är att sätta en maxförbrukning per person tex max 350kwh per månad i snitt till ett subventionerat pris sen kan det kosta. Då skulle folk kanske fundera på om man måste ha uppvärmd pool etc. Som jag tolkat det svenska förbrukningstalet så använder vi i snitt ca 11000kwh per år och person med reservation för att jag missat nått

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
J
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ska det vara något stöd alls så ska ju dom som behöver det få det enda rimliga är att sätta en maxförbrukning per person tex max 350kwh per månad i snitt till ett subventionerat pris sen kan det kosta. Då skulle folk kanske fundera på om man måste ha uppvärmd pool etc. Som jag tolkat det svenska förbrukningstalet så använder vi i snitt ca 11000kwh per år och person med reservation för att jag missat nått
Bättre att vi stöttar företagen och privatpersoner får söka ekonomisk hjälp. Bidrag blir bara orättvist. Ska man straffa de som under alla år har betalt ett högre pris genom att ha bundit sina avtal. Ska vi stötta folk när räntan går upp? Stötta folk för de vad de förlorar på värdeminskningen på sina hus?

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det är lätt att skylla på kriget. Men elpriset var högt redan innan kriget. Sen har jag svårt att se den direkta kopplingen som man gör med kriget. Problemet är att vi har svårt att få fram den el vi producerar till de delar som behöver. Samt att det finns knappt någon kärnkraft kvar. Där är ett stort problem. Våra politiker tror och tydligen många andra att svaret är vindkraft. Sen att vi tvingas sälja el till tyskarna, som i ett svep stängde massa kärnkraftverk. Och innan man kommer på hur man ska ersätta kärnkraften bygger mycket på att Putin ska vilja leverera. Krig eller inte jag skulle inte vilja vara beroende av Putin.
Sen kommer kriget, världen gör det ända rätta stoppar all handel med ryssarna och massa andra åtgärder. Av någon outgrundlig anledning som inte en endaste politiker förstår så börjar Putin sluta leverera gas. Han tröttnade på att världen bojkottade ryssland.

Så elpriset beror mer på korkade politiker och att tvingas sälja el till tyskarna än kriget

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Putin hade redan skruvat ner gas-leveranserna då vilket fick priserna att gå upp. Så jo, det är huvudorsaken till nuvarande situation.
Nej, grundorsaken är att Tyskland lagt ner kärnreaktorer och sedan blivit beroende av Putins gas.
Sen kan de med stor sannolikhet återstarta minst 3 kärnreaktorer. (men det blockeras av "de gröna".)
Vi gick i samma fälla och la ner kärnreaktorer. Stor brist på planerbar elproduktion.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
eftersom hälften av elräkningen går till staten. Så varför inte sänka dessa skatter? Det måste vara mest rättvist? Då får alla del av kakan oavsett boendeform.
eller måste vi fråga Eu om lov först? Får vi sänka skatten?

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
V
R RoAd skrev:
Då var vi där igen. Hur menar du att man skulle binda om sig till rimligt pris om det fasta avtalet man hade gick ut under förra året?

Dessutom är det väl inte alls klart att ni med lågt bundet pris ska ha stöd? Stödet finns där för att el-priset är onormalt högt. Har man bundit till ett lågt pris är det inte onormalt högt och därför finns inte själva motiveringen till stödet. Att man sedan gjort administrationen enkel och ger ut det till alla gör det inte mer "rätt".

Men detta förstår du säkert och ditt inlägg var antagligen bara till för att retas lite. Barnsligt kan jag tycka.
Då var vi där igen:
alla har haft chansen att binda till rimligt pris innan de blev såhär.

Så bara för man sket i att binda när möjligheten fanns så ska man ha bidrag sen

De är ju ännu värre.

• Gilla
Johannes56
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej, grundorsaken är att Tyskland lagt ner kärnreaktorer och sedan blivit beroende av Putins gas.
Sen kan de med stor sannolikhet återstarta minst 3 kärnreaktorer. (men det blockeras av "de gröna".)
Vi gick i samma fälla och la ner kärnreaktorer. Stor brist på planerbar elproduktion.
Problemet var att vi ersatte inte kärnkraften. Det gjorde tyskarna. Eller jo visst det finns en del vindkraft...

J
R RoAd skrev:
Du har fel. Låter de andra argumentera sönder dig.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet var att vi ersatte inte kärnkraften. Det gjorde tyskarna. Eller jo visst det finns en del vindkraft...
Nej vi stog med "rumpan bar", Tyskland drog igång sina stora kolkraftverk med enorma utsläpp isf kärnkraft.
Så vi drog en rejäl nitlott....

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Då var vi där igen:
Hur långt innan befintligt bundet avtal går ut tror du att man teckna ett nytt bundet avtal ?
Låt oss säga att jag har ett år kvar på mitt bundna, vilken leverantör tecknar ett nytt bundet avtal med leveransstart om ett år eller mer?
Mitt bundna 3-års gick ut i September i år och det fanns inget vettigt pris från Januari och framåt i SE4.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
R
V Villaägarenr1 skrev:
Då var vi där igen:

Så bara för man sket i att binda när möjligheten fanns så ska man ha bidrag sen

De är ju ännu värre.
Du svarar inte på frågan. Jag tar den igen: Om ens bundna avtal gick ut under förra året, hur anser du att man kunde binda ett nytt till ett rimligt pris?

J Johannes56 skrev:
Du har fel. Låter de andra argumentera sönder dig.
Så Ryssland vred inte ner gasleveranserna under 2021?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.