33 784 läst ·
344 svar
34k läst
344 svar
Just nu: Besked om elprisstödet
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jag skrev ju att t.ex. Tyskland kan börja med att lösa resultatet av en fullständigt huvudlös energipolitik. Något som påverkar även våra elpriser negativt.H hellem skrev:Jag har kommit till slutsatsen att bristen på elförsörjningi Sverige och elpriset inte är exakt samma problem. Det är självklart viktigt att vi är självförsörjande på el, men eftersom elpriserna är kopplade till den europeiska elmarknaden så måste vi försörja hela den europeiska elmarknaden med ett europeiskt överskott om vi vill få ner elpriserna markant. Det är inget vi kommer klara av. Därför behövs någon mer lösning än bara inhemsk produktionsökning.
Det är bra, men med 150000 i skillnad på inköpspris och om vi räknar på en livslängd på 25000 mil (över medel) måste milkostnaden bli 6 kronor lägre alltså max 0.5-1 kr/kwh allt som allt.D djac skrev:
Stor skillnad i servicekostnad mellan el och ICE-bilar men den största faktorn, som är okänd, är framtida restvärden. Sen får man anta kraftigt höjda bränslepriser för fossilt framöver.M Muhrman skrev:
Men de andra två faktorerna håller jag med om. Dock är restvärdet inte intressant om man räknar total kostnad på livslängd, bara om man tänker byta efter några år.D djac skrev:
Det är nog ganska svårt att räkna hem en elbil privat nuförtiden då dyr el + slopat bidrag är ingen bra kombo.
Men visst kör du flera tusen mil om året så kanske man lyckas.
Att olja och filter är gratis håller jag inte med om då BMW tog 1200 kr för 5L
Men visst kör du flera tusen mil om året så kanske man lyckas.
Att olja och filter är gratis håller jag inte med om då BMW tog 1200 kr för 5L
Tyvärr tar ju många märkesverkstäder nästan ocker för olja. Men som tur är behöver man inte åka dit ens för att behålla garantin.G Greger_08 skrev:
Nu har vi inte så mycket gas- och kolkraftverk i Sverige, undantaget Karlshamnsverket som går på fossila bränslen. Men faktum är att det inte är energibrist i Sverige, att sen SvK, Vattenfall och staten inte använder sin vinst till att bygga smartare transmissionslösningar och eliminera flaskhalsar är snudd på kriminellt.Mikael_L skrev:
Nej.
Det är faktiskt så mycket dyrare att producera, ja den sista elen då, som, kommer från gas och kolkraftverk.
Detta i kombination med marginalprissättning ger det resultat vi fått.
Pungslår skiten ur oss elköpare, och superfina vinster för kraftbolag som kan producera el billigt.
De kraftbolag som har höga produktionskostnader gör dock inga lysande affärer, men de går inte back heller, då struntar de i att starta sin anläggning.
Och sedan ljuger de oss fulla med brist på energi och ökade kostnader
Om du är bekymrad över högt elpris så bör du vara glad över att det inte byggs nätförstärkningar.Jante skrev:
Nu har vi inte så mycket gas- och kolkraftverk i Sverige, undantaget Karlshamnsverket som går på fossila bränslen. Men faktum är att det inte är energibrist i Sverige, att sen SvK, Vattenfall och staten inte använder sin vinst till att bygga smartare transmissionslösningar och eliminera flaskhalsar är snudd på kriminellt.
Och sedan ljuger de oss fulla med brist på energi och ökade kostnader.
Klart vi med bundet ska ha samma stöd.R RoAd skrev:
Du skulle bundit i tid.
(Du bidrar till min 39 gradiga pool på baksidan med en 50 öring kilowatten
Jag pratar om att följa serviceboken, då ligger man mellan 6-15.000 per år på tex en Mercedes, kör du då 1500 mil så ligger du på mellan 4-10kr/mil bara i service, på elbilar är det i princip noll, ett par hundra på luftfilter vartannat år.M Muhrman skrev:
Jämför ex id3 med golf skillnaden är inte stor.D djac skrev:
Tänk att det finns folk som tror de går plus bara för att de/vi har bundet elavtal.V Villaägarenr1 skrev:
Nää, ingen annan bidrar till värmen i din pool.
Du får tillbaka en 50 öring av det du redan har betalat.
Du går ju inte plus, du ligger fortfarande back.
men elen blir ju gratis för vissa av oss. Inget är väl gratis. Någon betalar ju för bidragen.K K. L skrev: