33 784 läst ·
344 svar
34k läst
344 svar
Just nu: Besked om elprisstödet
Det går kanske att modellera detta, men jag har inte sett någon separation av flaskhalsavgifter och övriga kostnader i elpriserna.M Myckling skrev:Varför slog då inte prisökningen i SE1 och 2 igenom för 16 månader sedan istället för som nu för typ 3 månader sedan?
Och är det inte lite provocerande att Norge då tjänar extra på sin export genom att importera från Sverige och genom detta drivit upp våra elpriser?
Vill bara förtydliga att mina frågor är inte kritik mot dig och det du skriver utan jag vill verkligen försöka förstå den samband som finns och du är ju uppenbarligen insatt i frågan och kan skriva utförliga svar som går att förstå.
Edit: Finns det något sätt att visa elpriset rensat från flaskhalsavgifterna? Eftersom de har så stor påverkan borde de ju finnas med som en komponent i elpriset.
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Precis, därför behöver det modelleras. Om det sedan blir helt korrekt, nästan rätt eller bara en gissning, det klarar inte jag av att avgöra. Men rimligen borde det gå att få en hyfsad aning om uppdelningen.D Daniel 109 skrev:
Jag har lagt min energi mest på att försöka få grepp om sambanden mellan kontinentens och Sveriges elpris, och tillhörande flöden. Det har varit tillräckligt mödosamt.M Myckling skrev:Varför slog då inte prisökningen i SE1 och 2 igenom för 16 månader sedan istället för som nu för typ 3 månader sedan?
Och är det inte lite provocerande att Norge då tjänar extra på sin export genom att importera från Sverige och genom detta drivit upp våra elpriser?
Vill bara förtydliga att mina frågor är inte kritik mot dig och det du skriver utan jag vill verkligen försöka förstå den samband som finns och du är ju uppenbarligen insatt i frågan och kan skriva utförliga svar som går att förstå.
Edit: Finns det något sätt att visa elpriset rensat från flaskhalsavgifterna? Eftersom de har så stor påverkan borde de ju finnas med som en komponent i elpriset.
Men jag börjar nu bli mer nyfiken på våra öst/västliga elhandelsförbindelser. Och jag har faktiskt inte förrän idag kommit på vad North sea link kan haft för väsentlig betydelse.
Vår första prischock, i SE3 och SE4 kom ju strax efter att NSL gick igång.
Jag får se ifall jag dyker ner i detta lite.
Jag är lite förvånad att du inte insett det förrän nu. Jag ser dig som en av de mest kunniga i ämnet på forumet.
Som jag skrev, jag har fokuserat lite för mycket på SE3 och SE4, och därmed mest tänkt på priser/flöden till danmark, tyskland, polen, litauen, och fennoskan till finland.
Inte varit omedveten om att det finns mer, men då elpriset har tydligast varit ett SE3,4 -bekymmer så fick jag väl lite tunnelseende.
Inte varit omedveten om att det finns mer, men då elpriset har tydligast varit ett SE3,4 -bekymmer så fick jag väl lite tunnelseende.
Det är ju som att säga att transportkostnaderna inte går att specificera gällande kostnad för en liter mjölk eftersom de är en del av priset.D Daniel 109 skrev:
Självklart borde det gå att separera. Hur kommer man annars fram till hur mycket som betalas i i flaskhalsavgifter? Man motiverar ju också prisskillnaden mellan norr och söder på avgifterna, då måste det ju finnas ett pris på avgiften/kwh. Den kan omöjligen vara en okänd komponent i ett pris som är så exakt att det kan sättas dagen innan.
Nej, jag tänker inte fel.blackarrow skrev:
Det finns en del pengar kvar från förra vintern, och en del har kommit in även nu. Men det finns inte i närheten av lika mycket pengar kvar som man tidigare lovat bort.
Ska man vara riktigt exakt så bestäms inte priset entydigt dagen innan.M Myckling skrev:
Day-ahead-bud läggs senast kl 13 dagen innan.
Volymerna är prognoser, stämmer aldrig helt exakt, så under handelsdagen blir det intra-day-handel som justerar priserna lite.
Men dock har ju många (de flesta? alla?) elkonsumenter sitt pris bundet till day-ahead, så intra-day berör mest aktörerna i de översta handelsledet.
Nja, elhandlarna har med sin korrektionshandel som en del av avgifterna. En avgift
Som på många håll steg märkbart i höstas när konsumenterna blev mer svårförutsägbara.
Som på många håll steg märkbart i höstas när konsumenterna blev mer svårförutsägbara.
Har man elbil så är chansen stor att man har ett matchande elavtal, med Tibbers prisgaranti laddade jag för 1,25kr/kWh i december, förbrukningen i snitt på 1,78, med överföring blir det 3,65kr/mil, men så var det också en dyr månad.M Muhrman skrev:
Räcker väl med servicekostnaden för att täcka den skillnaden?M Muhrman skrev: