33 379 läst ·
344 svar
33k läst
344 svar
Just nu: Besked om elprisstödet
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu servar man en bil vart tredje år. Men sen är inte servicen det man tänker på de första åren då det många gånger ingår.D djac skrev:
Eftersom du är så noga med låga servicekostnader så skulle du köpt en elbil om servicen kostade lika mycket som en bensin bil?
Visst, går vi längre tillbaka i tiden än några år så är grundorsaken att Europeiska länder satte för stor tillit till att Ryssland skulle hålla sina avtal (och sina soldater inom sitt egets lands gränser). Det håller jag med om.P paralun skrev:
Men jag vill nog ändå påstå att största skulden ligger på Putin som använder sin gas för att (försöka) hindra andra länder från att lägga sig i när han anfaller grannländer.
Hur som helst påstods det att läget är som det är p.g.a. hur "vi" röstat. Det är helt enkelt fel.
Nej, det är inte problemet. Problemet finns inte i Sverige. Vi exporterar mer än vi någonsin gjort. På sikt kan det bli problem, men nu har vi inte underskott på produktion i Sverige.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Visst de flesta hade chans att binda sig.V Villaägarenr1 skrev:
För min del så band jag mig så fort som möjligt efter att mitt förra avtal gick ut. Jag band och betalar drygt 1lr mer per kwh. Så då ska jag inte få något bidrag?
Jag lägger grundorsaken till det här, sen behövdes det inte mycket för att få "korthuset" att rasa ihop när Putin började ratta på gaskranarna.R RoAd skrev:Visst, går vi längre tillbaka i tiden än några år så är grundorsaken att Europeiska länder satte för stor tillit till att Ryssland skulle hålla sina avtal (och sina soldater inom sitt egets lands gränser). Det håller jag med om.
Men jag vill nog ändå påstå att största skulden ligger på Putin som använder sin gas för att (försöka) hindra andra länder från att lägga sig i när han anfaller grannländer.
Hur som helst påstods det att läget är som det är p.g.a. hur "vi" röstat. Det är helt enkelt fel.
Sverige
Ringhals
1 BWR 881 1976 2020 "Nu stängs reaktor 2"[1]
2 PWR 905 1975 2019 [1]
Oskarshamn
1 BWR 473 1972 2017 okg.se anläggningar[12]
2 BWR 638 1975 2015 Beslut om förtida stängning O1 & O2[13]
TYSKLAND
Grafenrheinfeld 1 PWR Shut down 1275 31-dec-17
Gundremmingen B BWR Shut down[76] 1284 31-dec-17
Philippsburg 2 PWR Shut down[77] 1402 31-dec-19
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21
Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Sweden
Om du är ärlig, varför skulle du det egentligen? Någon slags belöning?Bananskalare skrev:
Jag förstår varför du kommer att få det (enkel administration) men håller inte med om att du borde eftersom du inte har ett behov av det.
Alternativet är dock att behovspröva varje enskilt fall och det finns det nog inte resurser för.
Som sagt, om inte Putin hade använt gasen som en del i sitt erövringskrig så hade vi inte suttit i denna situationen idag. Var det inte precis det jag skrev?P paralun skrev:
Jo men Tyskland hade ju ett val.... sen kan de ju alltid återstarta sin kärnkraft.R RoAd skrev:
I Norge har man genomskådat det här, hög tid att även vi gör det.
"STENGTE NED KJERNEKRAFT, SATSET PÅ RUSSISK GASS
Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater
Vi må ikke lulle oss til å tro at uten Putin ville alt vært bra. Krisen er i hovedsak selvskapt. Europa har ført historiens kanskje dummeste energipolitikk
https://www.finansavisen.no/nyheter...s-dummeste-energipolitikk-har-gitt-resultater
Ja, det är lätt att vara efterklok och tycka att det var dumt att lita på Ryssland i ett så viktigt område. Jag vet att jag själv kände en oro när NS1 byggdes.P paralun skrev:
Men det förändrar ju inte att den yttersta skulden till detta är Rysslands.
Jag ser bara ett debattinlägg. Visserligen verkar författaren bo i Norge, men det verkade som om du påstår att Norge som nation står bakom det där.P paralun skrev:I Norge har man genomskådat det här, hög tid att även vi gör det.
"STENGTE NED KJERNEKRAFT, SATSET PÅ RUSSISK GASS
Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater
Vi må ikke lulle oss til å tro at uten Putin ville alt vært bra. Krisen er i hovedsak selvskapt. Europa har ført historiens kanskje dummeste energipolitikk
[länk]
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Problemet är att få elen dit den behövs. Sen har det varit mycket prat om att vi har överskott på el. Det stämmer säkerligen. Men ingen berättar hur vädret är den dagen och vilken temperatur det är. Så förklara varför man måste elda för att vi ska få el och värme?D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är tyskarna som gjort sig beroende av rysk gas. Att Putin nu stryper gasen är inte så konstigt. Det är Putins fel självklart, Men beroendet är inte Putins fel.R RoAd skrev:Ja, det är lätt att vara efterklok och tycka att det var dumt att lita på Ryssland i ett så viktigt område. Jag vet att jag själv kände en oro när NS1 byggdes.
Men det förändrar ju inte att den yttersta skulden till detta är Rysslands.
Jag ser bara ett debattinlägg. Visserligen verkar författaren bo i Norge, men det verkade som om du påstår att Norge som nation står bakom det där.
Är det? Jag tycker vi verkar få elen dit den behövs. Vi har inte överskott på billig el någonstans och alla har el.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Varför är inte jag i behov? För att jag band mitt elpris? Till ett pris nästan 3ggr så högt.R RoAd skrev:Om du är ärlig, varför skulle du det egentligen? Någon slags belöning?
Jag förstår varför du kommer att få det (enkel administration) men håller inte med om att du borde eftersom du inte har ett behov av det.
Alternativet är dock att behovspröva varje enskilt fall och det finns det nog inte resurser för.
Men är det inte ansvarslöst att ha rörligt elpris? Om man väljer att ha rörligt elpris så är det oansvarigt Därför ska inte dessa då elstödet? Du ser samma resonemang....
Men du kan skänka ditt elstöd till någon som behöver det. Om det nu är så hemskt
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det sägs ju att elen är EN produkt men stämmer det?
Jag har avtal på 100% fossilfri el, det är väl inte samma produkt som el producerad i oljekraftverk eller gasdrivna sådana?
På samma sätt som (exempelvis) organiska tomater har annan prismodell än vanliga besprutade...
Så, hur kan "min" produkts pris sättas av en helt annan produkt??
Jag har avtal på 100% fossilfri el, det är väl inte samma produkt som el producerad i oljekraftverk eller gasdrivna sådana?
På samma sätt som (exempelvis) organiska tomater har annan prismodell än vanliga besprutade...
Så, hur kan "min" produkts pris sättas av en helt annan produkt??