26 594 läst ·
153 svar
27k läst
153 svar
Jurist/advokat som kan hjälpa till med evakueringsersättning?
Lustigt att du tror att frågan handlar om ombildning av lägenheten från hyresrätt till bostadsrätt. Det handlar ju inte om det överhuvudtaget.BeaumontX skrev:
Får börja med att säga att jag inte orkat lusläsa hela tråden, den verkar stundtals spåra ur helt.
Att försöka förhandla sig till en evakueringsersättning känns inte som något jättemärkligt, även om det säkerligen inte är det normala att sådant betalas ut av bostadsrättsföreningar. Jag har själv varit med om att erbjuda/förhandla med hyrestagare om en rabatt i fall de väljer att köpa/ombilda sin hyresrätt i bostadsrättsföreningar.
Det är dock svårt att säga om 15% är en rimlig nivå. Mest troligt är att det i slutändan kommer handla om kronor, inte procent, för styrelsen. Sedan skulle det för mig åtminstone också bero på hur länge TS bott i hyresrätten. Har TS bara bott där en kortare stund så skulle jag troligen inte tycka det låter rimligt. Har TS bott där väldigt länge, kanske det kan kännas mer motiverat.
Däremot är jag osäker på vad TS tror/hoppas att en jurist/advokat ska kunna åstadkomma? Det finns ingen möjlighet att tvinga en bostadsrättsförening att ombilda lägenheten samt betala en evakueringsersättning. Så det enda en sådan skulle göra, om nu styrelsen inte är intresserad, är att dra på kostnader för TS. Spontant känns det som den bästa (enda ?) vägen framåt är att övertyga styrelsen att det är ekonomiskt gynnsamt för dem att göra detta, vilket en duktig ekonom troligen skulle vara mångfalt bättre än en jurist/advokat. Dessutom, skulle jag som styrelse få ett sådant brev från en jurist/advokat skulle jag nog bli skeptisk inställd från början medan jag skulle bli mer intresserad om jag fick en tydlig och bra uppställning från en duktig ekonom.
Sedan krävs det så klart att det faktiskt är ekonomiskt gynnsamt för föreningen och att det är i sådana nivå att styrelsen känner att det går att motivera detta gentemot övriga medlemmar i föreningen. Det behöver vara gynnsamt affärsekonomiskt, så det går inte riktigt att tänka som privatekonomi här. För föreningen är det mer än dessa 15% som det kommer att kosta, exempelvis måste man kanske ta in en mäklare som hjälper till med försäljningen, som så klart också ska ha betalt. Behöver de också ta hjälp med det administrativa vid ombildningen så kommer även det att kosta.
TS skriver också att föreningen "uppenbarligen är i behov av pengar", men det är lite oklart vad detta innebär. Är det kassalikviditeten som är problemet så kommer ombildningar bara att försvåra situationen. Jag såg också någon exempeluträkning i tråden på vad föreningen skulle "tjäna" på att lösa lån motsvarande vinsten från en försäljning. Problemet med det är att det förutsätter att föreningen har något lån som ska omsättas i närtid, annars kommer pengarna bara sitta på ett konto och föreningen ändå få fortsatt ha samma räntekostnader. Dessutom är bankerna väldigt ointresserade av att lämna offerter om det rör sig om för små summor, så att lösa ut delar av ett lån som ska omsättas skulle kunna göra att föreningen får en högre ränta. Det finns alltså en risk här, som styrelsen också måste kalkylera om det är värt att ta risken eller inte.
Sedan, som någon i tråden redan varit inne på, så har fastigheter historiskt haft en bra avkastning. Det betyder att föreningen troligen skulle få ut mer för lägenheten om de säljer den om 10-15 år, även om man räknar bort inflationen. Avkastningen kan på sikt säkerligen räknas på 7-8%, åtminstone.
Räknar man med allt detta, samt då minska intäkter då hyran ligger högre än årsavgiften, är det tveksamt till om det finns någon större ekonomisk vinning för föreningen att sälja just nu. Däremot är det väldigt få (eller inga) övriga hyresrätter kan det underlätta administrativt och förvaltningsmässigt för föreningen att avyttra hyresrätten. Men då blir frågan hur många kronor är det värt? Och där skulle jag gissa att det var att styrelsen landade i att ditt erbjudande inte motsvarande den minskade "huvudvärken" för dem.
TS har inte råd att köpa en ombildad lägenhet, utan vill ha pengar som ersättning för att flytta ifrån hyreslägenheten…
Det här var VERKLIGEN provocerande! Aldrig trodde jag att jag skulle få så många svar! Nu behöver jag ändå skriva ett svar till känner jag, trots att jag skrev att jag lämnar tråden. För att förtydliga om det nu behövs - jag vill flytta annars hade jag väl gladeligen bott kvar. Jag har velat flytta i flera år. Varför behöver jag kanske inte redogöra för här. Om nu det behövde klargöras. Jag vill dessutom gärna flytta längre ifrån stadskärnan och har inget behov av att bo i centrala Stockholm. Men man har kanske en anställning som gör att man inte kan flytta på sig vartsomhelst. Det finns ett mycket mindre utbud på bytesmarknaden vilket gör att det är mycket svårare att kunna styra var man kan flytta. Det finns ju mycket mindre hyresrätter nu jämfört för 10 år sedan tyvärr. Om man kunde köpa så är ju utbudet större förutom den aspekten att ens budget såklart begränsar en.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker ni som skriver att "du kommer flytta förr eller senare oavsett". Ja, och? Frågan är väl snarare HUR den flytten går till. Jag kommer hursomhelst aldrig att bara lämna lägenheten eftersom jag inte kan det. Om jag byter lägenheten så kommer ju en annan hyresgäst att flytta in, det är ju inte så att jag bara kommer att lämna lägenheten eftersom 1. då blir jag bostadslös och 2. man säger inte upp ett förstahandskontrakt i Stockholm. Då kan ju lägenheten fortsätta att i teorin vara hyresrätt för all framtid, om den fortsätter att bytas. Dvs brf:en har inte möjlighet att välja när de ska sälja av den. Förutom att erbjuda den hyresgästen evakueringsersättning vid det tillfället då.
Om jag ska säga upp mitt förstahandskontrakt, dvs ge upp min bostad, vill jag ju givetvis ha något för det så att jag på något sätt kan finansiera en annan bostad. Jag kanske inte ens står i bostadskön eller inte har stått tillräckligt länge, eller så bytte jag det kontrakt jag fick via bostadskön till det jag har nu. Ni vet inte vem jag är och ni vet inte bakgrunden och det har ni inte heller med att göra. Men det är väldigt konstigt att många tydligen inte kan lista ut själva att människors livssituation kan se väldigt olika ut.
De flesta här verkar tycka och tro att jag och folk i allmänhet bara skulle lämna ett förstahandskontrakt utan att ha en annan bostad eller motsvarande för att kunna skaffa en annan bostad. Förstår inte riktigt hur ni tänker då. Antingen lever man inte i Stockholm, inte i verkligheten eller är av den mycket mer priviligerade sorten och har flera alternativ att välja mellan. Heads up - alla har det inte så.
Ni kanske har svårt att föreställa er det scenariot men det finns människor som inte har flera alternativ som välbärgade föräldrar som kan hjälpa till, eller en inkomst som möjliggör sparande till en kontantinsats. Ni har ingen aning om vem jag är, om jag redan har barn jag måste försörja eller om jag har skulder eller har blivit sjuk så jag själv inte kan ta lån, men lever med någon som kan, eller tvärtom. Eller annat scenario.
Att jag skulle kunna vara en av budgivarna på min egen fd lgh är ju bara skrattretande, om man läst hela tråden ordentligt så förstår man det. Vilken fantastisk fantasi du har som påstod det för övrigt, det får jag ge dig! JAG HAR INTE RÅD ATT KÖPA LÄGENHETEN FÖR MARKNADSPRIS DÄRAV UNDERSÖKER JAG DEN HÄR LÖSNINGEN ISTÄLLET. Så har vi klargjort det en gång för alla hoppas jag.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker ni som skriver att "du kommer flytta förr eller senare oavsett". Ja, och? Frågan är väl snarare HUR den flytten går till. Jag kommer hursomhelst aldrig att bara lämna lägenheten eftersom jag inte kan det. Om jag byter lägenheten så kommer ju en annan hyresgäst att flytta in, det är ju inte så att jag bara kommer att lämna lägenheten eftersom 1. då blir jag bostadslös och 2. man säger inte upp ett förstahandskontrakt i Stockholm. Då kan ju lägenheten fortsätta att i teorin vara hyresrätt för all framtid, om den fortsätter att bytas. Dvs brf:en har inte möjlighet att välja när de ska sälja av den. Förutom att erbjuda den hyresgästen evakueringsersättning vid det tillfället då.
Om jag ska säga upp mitt förstahandskontrakt, dvs ge upp min bostad, vill jag ju givetvis ha något för det så att jag på något sätt kan finansiera en annan bostad. Jag kanske inte ens står i bostadskön eller inte har stått tillräckligt länge, eller så bytte jag det kontrakt jag fick via bostadskön till det jag har nu. Ni vet inte vem jag är och ni vet inte bakgrunden och det har ni inte heller med att göra. Men det är väldigt konstigt att många tydligen inte kan lista ut själva att människors livssituation kan se väldigt olika ut.
De flesta här verkar tycka och tro att jag och folk i allmänhet bara skulle lämna ett förstahandskontrakt utan att ha en annan bostad eller motsvarande för att kunna skaffa en annan bostad. Förstår inte riktigt hur ni tänker då. Antingen lever man inte i Stockholm, inte i verkligheten eller är av den mycket mer priviligerade sorten och har flera alternativ att välja mellan. Heads up - alla har det inte så.
Ni kanske har svårt att föreställa er det scenariot men det finns människor som inte har flera alternativ som välbärgade föräldrar som kan hjälpa till, eller en inkomst som möjliggör sparande till en kontantinsats. Ni har ingen aning om vem jag är, om jag redan har barn jag måste försörja eller om jag har skulder eller har blivit sjuk så jag själv inte kan ta lån, men lever med någon som kan, eller tvärtom. Eller annat scenario.
Att jag skulle kunna vara en av budgivarna på min egen fd lgh är ju bara skrattretande, om man läst hela tråden ordentligt så förstår man det. Vilken fantastisk fantasi du har som påstod det för övrigt, det får jag ge dig! JAG HAR INTE RÅD ATT KÖPA LÄGENHETEN FÖR MARKNADSPRIS DÄRAV UNDERSÖKER JAG DEN HÄR LÖSNINGEN ISTÄLLET. Så har vi klargjort det en gång för alla hoppas jag.
Det bor mer människor på en koncentrerad yta? Det har inget med attityd att göra, det är utbud och efterfrågan. Attityden i den här tråden däremot... herregud, knappt varit med om värre, skulle vara på flashback då. Hade gladeligen flyttat härifrån om jag kunde, vilket jag också skrev ovan, men av olika anledningar har jag svårt att göra det. Som sagt, mentaliseringsförmågan att försöka sätta sig in i andras situation verkar hos många här vara kraftigt begränsad. Den personliga mognadsnivån likaså. Skrattande emojis på seriösa och utförligt förklarande inlägg. Byggahus.se var ingen höjdare direkt.F Festlund skrev:Av denna tråd att döma så förstår jag varför bostadsmarknaden i Stockholm är som den är. Ni stockholmare förtjänar den bostadskö ni har.
”Ingen lämnar ett förstahandskontrakt i Stockholm, speciellt inte utan att få något för det.”
Och här i resten av landet så flyttar vi när vi känner att vi vill flytta och säger upp lägenheter när vi inte har behov av dom längre..
Hyresrätter i Brf brukar inte tillhöra allmännyttan. Så när du flyttar så är det inte säkert att de tar in nån ny hyresgäst.
Hyresvärden kan neka, då får du söka hos hyresnämnden och byten brukar bara godkännas vid beaktansvärda skäl och att att det inte finns skäl mot det. Vill se omvandla så kan det vara skäl att neka.
Hyresvärden kan neka, då får du söka hos hyresnämnden och byten brukar bara godkännas vid beaktansvärda skäl och att att det inte finns skäl mot det. Vill se omvandla så kan det vara skäl att neka.
Men återigen, jag vet inte hur många ggr jag ska behöva förklara det, jag kan inte flytta om jag inte byter lägenheten. Så ditt scenario kommer alltså aldrig att ske, dvs att jag lämnar lägenheten för att flytta ingenstans. Läs på om hyreslagen föreslår jag för du verkar inte ha koll öht.K Krypström skrev:Hyresrätter i Brf brukar inte tillhöra allmännyttan. Så när du flyttar så är det inte säkert att de tar in nån ny hyresgäst.
Hyreslägenheter i brf räknas som vilken annan hyreslägenhet som helst, dvs ett förstahandskontrakt. Om inga anmärkningsvärda skäl föreligger och man blir godkänd ekonomiskt så finns inget som hindrar ett byte. Hyresnämnden kan tvinga till byte i fall då hyresvärden krånglar utan att ha saklig grund.
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...ärda skäl” att,skötsam och kunna betala hyran.
Redigerat:
Såvida det inte finns akuta likviditetsproblem i föreningen ser jag det som osannolikt att föreningen skulle välja att betala 15% för att kunna sälja av en tillgång i rådande marknadsläge. Om det nu hade varit intressant att realisera tillgångar så hade jag nog väntat 2-3 år. I annat fall är det inga problem för bostadsföreningen att låta dig bo kvar tills att du faller av pin.E evy.87 skrev:Det här var VERKLIGEN provocerande! Aldrig trodde jag att jag skulle få så många svar! Nu behöver jag ändå skriva ett svar till känner jag, trots att jag skrev att jag lämnar tråden. För att förtydliga om det nu behövs - jag vill flytta annars hade jag väl gladeligen bott kvar. Jag har velat flytta i flera år. Varför behöver jag kanske inte redogöra för här. Om nu det behövde klargöras. Jag vill dessutom gärna flytta längre ifrån stadskärnan och har inget behov av att bo i centrala Stockholm. Men man har kanske en anställning som gör att man inte kan flytta på sig vartsomhelst. Det finns ett mycket mindre utbud på bytesmarknaden vilket gör att det är mycket svårare att kunna styra var man kan flytta. Det finns ju mycket mindre hyresrätter nu jämfört för 10 år sedan tyvärr. Om man kunde köpa så är ju utbudet större förutom den aspekten att ens budget såklart begränsar en.
Min erfarenhet av BRF-styrelsearbete är att det dock hade tagit "hus i helvete" om det betalats ut 500 000 för att få en hyresgäst att flytta ut, den svenska avundsjunkan är stark.
Förövrigt är få förutom du som fokuserat på att du inte är "priviligerad" (de jag känner med egen bostad har sparat ihop till insatsen själva). Fokusera inte på andra utan vad du själv kan påverka.
"Hyresnämnden lämnar inte tillstånd till byte om det finns anledning att tro att någon som deltagit i bytet begärt [...] ersättning."E evy.87 skrev:Hyreslägenheter i brf räknas som vilken annan hyreslägenhet som helst, dvs ett förstahandskontrakt. Om inga anmärkningsvärda skäl föreligger och man blir godkänd ekonomiskt så finns inget som hindrar ett byte. Hyresnämnden kan tvinga till byte i fall då hyresvärden krånglar utan att ha saklig grund.
Du har begärt evakueringsersättning så de kan säkert sätta käppar i hjulet för dig om du vill byta i framtiden...
Det är meningslöst så ska sluta svara, men läs mitt längre inlägg ovan gällande att vara priviligerad och att kunna spara ihop till en kontantinsats. Vissa kan inte det pga rådande omständigheter, har du svårt att förstå? Jag fokuserar på min egen situation och inte på andras och vet nog bäst själv om jag kan spara eller inte. Eller vet du det bättre menar du, du som inte känner mig? Jag har iaf noterat genom mitt liv att människor har olika förutsättningar på flera plan. Men det verkar ha gått många här iaf förbi.R Riverground skrev:Såvida det inte finns akuta likviditetsproblem i föreningen ser jag det som osannolikt att föreningen skulle välja att betala 15% för att kunna sälja av en tillgång i rådande marknadsläge. Om det nu hade varit intressant att realisera tillgångar så hade jag nog väntat 2-3 år. I annat fall är det inga problem för bostadsföreningen att låta dig bo kvar tills att du faller av pin.
Min erfarenhet av BRF-styrelsearbete är att det dock hade tagit "hus i helvete" om det betalats ut 500 000 för att få en hyresgäst att flytta ut, den svenska avundsjunkan är stark.
Förövrigt är få förutom du som fokuserat på att du inte är "priviligerad" (de jag känner med egen bostad har sparat ihop till insatsen själva). Fokusera inte på andra utan vad du själv kan påverka.
Den svenska avundsjukan, absolut. Det kanske snarare är där skon klämmer. Trots att flera av dem som sitter i styrelsen bodde här från början dvs vid ombildningen, och nu alltså själva är miljonärer, kan de varken tänka sig att ge rabatt på ett utköp av lägenheten eller att ge ett flyttbidrag om jag lämnar mitt kontrakt. Medan de själva fick köpa en lägenhet i min strl för drygt en halv miljon då det begav sig.
Föreningen borde väl glädjas åt att det blir plus i kassan för dem med flera miljoner vid en försäljning och inte på att de behöver betala 500 tkr. Men nu är diskussionen definitivt över för min del. Nivån här är alldeles för låg.
Tackar återigen de som kommit med bra input och konstruktiva och vettiga svar, för sådana har det också postats.
Om du inte klarar av att spara ihop till en kontantinsats så lär du inte klara kostnaderna för ett lån + resten vad det kostar att ha en bostadsrätt.E evy.87 skrev:Det är meningslöst så ska sluta svara, men läs mitt längre inlägg ovan gällande att vara priviligerad och att kunna spara ihop till en kontantinsats. Vissa kan inte det pga rådande omständigheter, har du svårt att förstå? Jag fokuserar på min egen situation och inte på andras och vet nog bäst själv om jag kan spara eller inte. Eller vet du det bättre menar du, du som inte känner mig? Jag har iaf noterat genom mitt liv att människor har olika förutsättningar på flera plan. Men det verkar ha gått många här iaf förbi.
Den svenska avundsjukan, absolut. Det kanske snarare är där skon klämmer. Trots att flera av dem som sitter i styrelsen bodde här från början dvs vid ombildningen, och nu alltså själva är miljonärer, kan de varken tänka sig att ge rabatt på ett utköp av lägenheten eller att ge ett flyttbidrag om jag lämnar mitt kontrakt. Medan de själva fick köpa en lägenhet i min strl för drygt en halv miljon då det begav sig.
Föreningen borde väl glädjas åt att det blir plus i kassan för dem med flera miljoner vid en försäljning och inte på att de behöver betala 500 tkr. Men nu är diskussionen definitivt över för min del. Nivån här är alldeles för låg.
Tackar återigen de som kommit med bra input och konstruktiva och vettiga svar, för sådana har det också postats.
Jag har själv gått den långa vägen i min bostadskarriär. Från hyreslägenhet till liten bostadsrätt till radhus och sedan villa. Hårt arbete och sparande är det som gäller. Ingen har gett mig något, och hyreslägenheten sade jag upp utan att få ett enda öre i ersättning.
Du är lat helt enkelt, och försöker sko dig på bostadsrättsföreningen. Jag hoppas verkligen att styrelsen fortsätter på den inslagna linjen. En renovering i ”din” lägenhet vore bra med påföljande hyreshöjning.
Redigerat:
Kanske du skulle kunna starta en namninsamling bland grannarna och be dem chippa in? Jag hade gärna betalat en slant för att slippa en sån otrevlig och otacksam person i min närhet. Kanske inte blir så det räcker till en insats men nån tusing per person bör du nog kunna få ihop.
Jo men varför är det en fördel för föreningen att betala dig för att flytta jämfört med alla andra tänkbara alternativ? Det är det du måste klura ut och presentera på ett lättbegripligt och enkelt verifierbart vis.E evy.87 skrev:Den svenska avundsjukan, absolut. Det kanske snarare är där skon klämmer. Trots att flera av dem som sitter i styrelsen bodde här från början dvs vid ombildningen, och nu alltså själva är miljonärer, kan de varken tänka sig att ge rabatt på ett utköp av lägenheten eller att ge ett flyttbidrag om jag lämnar mitt kontrakt.
Om du vill ha nåt av någon behöver du göra jobbet för att kunna övertyga den andre att den vill det till dig.
Varför skulle styrelsen subventionera dig? De har tagit risken att köpa ut lägenheterna när det begav sig och de fick även betala för din hyreslägenhet som är en del av totalen.E evy.87 skrev:Det är meningslöst så ska sluta svara, men läs mitt längre inlägg ovan gällande att vara priviligerad och att kunna spara ihop till en kontantinsats. Vissa kan inte det pga rådande omständigheter, har du svårt att förstå? Jag fokuserar på min egen situation och inte på andras och vet nog bäst själv om jag kan spara eller inte. Eller vet du det bättre menar du, du som inte känner mig? Jag har iaf noterat genom mitt liv att människor har olika förutsättningar på flera plan. Men det verkar ha gått många här iaf förbi.
De har dessutom varit med och betalt avgift under alla år sedan dess.
Att priser går upp sen föreningen bildades är väl ändå inte skäl för att de ska ge dig pengar för att du tröttnat på att bo där och vill flytta?
Du har inte tagit nån risk utan medvetet valt att vara hyresgäst.
Nej, man har inte rätt att byta hur som helst. Första instansen är kolla med respektive hyresvärd. Om en eller både säger nej kan man gå vidare till hyresnämnden. De kan bevilja om samtliga av dessa förutsättningar efterlevs:E evy.87 skrev:Du ska sluta göra antaganden som du inte har någon grund för eller vet något om. Alla vill inte bilda familj. Det kommer aldrig att ske att jag bara lämnar lägenheten, läs igen och försök förstå, men det kanske är utanför din förståelsehorisont. Det är inte en etta på 25 kvm så mycket kan jag säga.
Man har visst rätt att byta hyreslägenhet så länge man uppfyller de ekonomiska kraven som den nya hyresvärden ställer. Sluta kommentera när du ändå inte har något konstruktivt och vettigt att komma med.
- Du har ”beaktansvärda skäl” att byta, till exempel om du behöver en större bostad, en med lägre hyra eller en bostad som ligger närmare arbetet.
- Bytet kan ske ”utan påtaglig olägenhet” för hyresvärden. Det vill säga den som byter till sig din bostad ska vara skötsam och kunna betala hyran.
- Inga andra särskilda skäl talar emot bytet.
Se mer info på https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...stad-och-lokal/byta-och-overlata/byta-bostad/