Om du kommunicerar med styrelsen på samma sätt som du gör i denna tråden så förstår jag att dom inte vill gå dig till mötes. Det är nog bäst att du fortsätter som hyresgäst

• Gilla
  • Älska
DoktorMekonium och 26 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:
Om du kommunicerar med styrelsen på samma sätt som du gör i denna tråden så förstår jag att dom inte vill gå dig till mötes. Det är nog bäst att du fortsätter som hyresgäst
Jag har bara svarat sakligt på de frågor jag fått. Men jag har även fått en hel del felaktiga svar och råd som jag inte ens bett om. Samt blivit pådyvlad en hel del förutfattade meningar utan grund. Ska jag bara vara tyst och inte påpeka att svaren är felaktiga när de är det eller att det var ett överflödigt råd jag inte bett om och som inte hjälper mig i min situation?

Det verkar tyvärr som så att pga att jag är kvinna och hyresgäst, verkar många tro att jag är mindre intelligent än genomsnittet och att de vet bättre än mig. Eller jag vet egentligen inte vad anledningen är till att någon känner sig manad att svara på något som hen egentligen inte kan eller vet. Jag är bara intresserad av fakta, inte meningslösa och/eller hånfulla råd. Jag kan åtminstone erkänna när jag inte har kunskap om något och har inga problem att be andra om hjälp med den.

Men jag uppmanar admin att stänga kommentarerna för den här tråden nu eftersom jag mestadels har fått en skitstorm på mig, varför har jag svårt att förstå när min enda fråga var om någon kunde tipsa om en advokat duktig på fastighetsrätt. Men man slutar aldrig förvånas över andra människors elakhet och dumhet.

Jag skulle självklart vilja slippa att försöka mig på det här, men jag har inget annat val så som jag ser det. Men det här var inte forumet för hyresrättsliga frågor, det har framgått med all tydlighet. Stort tack till er som ändå kom med konstruktiva och vettiga svar och försökte förstå problemet, mycket tacksam för det!

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Ppet och 7 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Jag har bara svarat sakligt på de frågor jag fått. Men jag har även fått en hel del felaktiga svar och råd som jag inte ens bett om. Samt blivit pådyvlad en hel del förutfattade meningar utan grund. Ska jag bara vara tyst och inte påpeka att svaren är felaktiga när de är det eller att det var ett överflödigt råd jag inte bett om och som inte hjälper mig i min situation?
Som svar på din direkta fråga så behöver du en "fixare" och de enda jag känner till är Restate. Dock så tror jag inte att de säljer den typ av tjänst du efterfrågar.

Gällande att du får svar på frågor som du inte ställt så är det så det funkar på forum ibland. Ofta beror det på att den som ställer frågor och de som svarar inte förstår alla omständigheter.

Min personliga åsikt i detta är att 500tkr är för mycket, men en BRF pyntade 700tkr för att bli av med en hyresgäst så i vissa fall så kanske det är värt det.

https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/ovrigt/2023-05-26-brf-koepte-ut-hyresgaest-foer-700-000-kronor

Iaf så hittade jag nu en estimerad försäljningssumma på 3Mkr i tråden. Om vi börjar där så är det nog 3Mkr för en renoverad lägenhet. En helrenovering kostar nog ca 500tkr. Sen ville TS ha 500tkr vilket då ger 2Mkr i klumpsumma för föreningen. Om man tar årsräntekostnaden för 2Mkr blir det 80tkr i ränta med dagens 4%. På det så kommer även skillnaden med att få en avgift istället för hyra. Jag gissar att det skulle bli en skillnad med ca 20tkr per år. Så löpande besparingar i detta förslag skulle hamna på 60tkr / år (80-20). Efter 8,5 år så skulle de 500tkr man betalade till TS blivit återtjänade. Detta förutsätter dock att räntan är den samma i 8,5 år till. Med 2% i medel så hamnar man på 17+ år. Här bortser jag från underhållskostnaden på hyresrätten då det nog kommer vara så i verkligheten. Man kommer underhålla lägenheten minimalt som BRF.

Så sammantaget så håller inte ekonomin med förslaget på 500tkr enligt mig. 100tkr skulle vara vara en no-brainer enligt mig men det är ju ointressant då man som hyresgäst kan byta sin hyresrätt istället. För att få 500tkr behöver man hitta fler argument.

Jag tycker dock fortsatt att rätt väg framåt är att få till en dialog med föreningen. Om de svarar nej för att de inte vågar betala en evakueringsersättning spelar det ju inte någon roll hur många fina brev en jurist skickar till föreningen. Det utfall jag ser som mest troligt är att den jurist TS hittar kommer ta ordentligt betalt utan att det kommer att leda till något.

• Gilla
  • Älska
TCG och 7 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Tack! Försök förstå genom att läsa tidigare inlägg, men det är väl för jobbigt eller svårt verkar det som. Så bara strunta i att kommentera istället råder jag dig till.
Nej så var det inte . Det jag försökte säga är att jag skulle bli förvånad om du blir erbjuden något .

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Jag har bara svarat sakligt på de frågor jag fått.
Nja, du har varit tämligen hårt avvisande till svar som inte passat dig. Det i sig hjälper till att skapa den dåliga stämning du sen själv upplever. Det är bättre att inte svara på sådant man inte bryr sig om.

E evy.87 skrev:
Det verkar tyvärr som så att pga att jag är kvinna och hyresgäst, verkar många tro att jag är mindre intelligent än genomsnittet
Det tror jag inte alls på. Även män och husägare möts av samma sorts reaktioner vid ett liknande beteende.

E evy.87 skrev:
min enda fråga var om någon kunde tipsa om en advokat duktig på fastighetsrätt.
Det är en typ av fråga som sällan får raka svar här, vare sig det gäller att få tips om hantverkare eller andra tjänsteleverantörer. Det är ett forum för folk som ”kan själv” och därför tenderar alla sådana frågor att bemötas med utredande av sakfrågan snarare än en lista med proffs att vända sig till. Det är så forumet är och det vi som hänger här tycker är kul.

• Gilla
  • Älska
jonmo och 21 till
  • Laddar…
D
Styrelsen vill inte ge dig pengar, svårare än så är det det inte. Full förståelse för deras beslut.

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Nissens
E evy.87 skrev:
Vilket aldrig kommer att ske. Isåfall byter jag lägenheten till något annat. Så pga / tack vare mig kommer de inte tjäna något på så sätt iaf.

Jag kan inte gå in på det för detaljerat eftersom jag då riskerar att avslöja mig, men allt är i sin ordning så att säga. Nej precis, jag eller personen som bodde i lägenheten då kunde inte vara med på ombildningen.
Jodå, förr eller senare kommer du att flytta.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E evy.87 skrev:
Det är redan gjort och svaret blev då nej, hänvisades till rådande ekonomiskt läge. Detta var för ca ett år sedan. Kom gärna med svar på min sakfråga istället för svar på självklarheter.
Styrelsen kan inte köpa ut dig utan att ha stöd för det från en årsstämma. Och då behöver de motivera det på den stämman. Sannolikt känner de att de inte kan motivera en sådan affär, därför är de inte intresserade. Det hade varit en helt annan sak om föreningen ville komma åt lägenheten av någon anledning.
Skulle tro att du kanske kan få hjälp med en peng för flyttgubbarna, den pengen kan de ev våga ta beslut om på ett vanligt styrelsemöte.

• Gilla
etxgmg och 2 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Härmed frågar jag forumet om någon har tips på en vass jurist/advokat vad gäller eventuellt evakueringsbidrag eller evakueringsersättning?

Det ovanliga är att jag som boende i en hyresrätt i en BRF själv vill initiera att bli "utköpt" av föreningen. Det är alltså inte föreningen som tagit initiativ till detta även om jag tror att de gärna ser att jag skulle flytta. De har dock inget incitament för att kasta ut mig, jag har varit skötsam osv.

Finns det någon här med erfarenhet av liknande och/eller som kan rekommendera en jurist kunnig på detta? Gärna i Stockholmsområdet.
Få se om jag har förstått, du vill flytta från en lägenhet som du hyr, och du vill bli utköpt ifrån något som du inte äger? Du sköter dig och betalar hyra….. Har det blivit lite fel när du tänker?

• Gilla
Riverground och 5 till
  • Laddar…
Om du vill bli utköpt behöver du nog bli lite mer "jobbig" att ha som hyresgäst. Jag tror inte många styrelser hade gått med på ett utköp från en hyresgäst som håller på med utpressning. Det hade nog krävts ett ytterst pressat läge och stora ekonomiska fördelar.
För övrigt illustrerar den här tråden rätt bra vad som är fel med den svenska hyresmarknaden.

• Gilla
jonmo och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Styrelsen kan inte köpa ut dig utan att ha stöd för det från en årsstämma. Och då behöver de motivera det på den stämman. Sannolikt känner de att de inte kan motivera en sådan affär, därför är de inte intresserade. Det hade varit en helt annan sak om föreningen ville komma åt lägenheten av någon anledning.
Skulle tro att du kanske kan få hjälp med en peng för flyttgubbarna, den pengen kan de ev våga ta beslut om på ett vanligt styrelsemöte.
Styrelsen är satt att hantera föreningens ekonomi. Detta hamnar inom detta mandat, men det öppnar upp för kritik från medlemmarna om inte det tydligt går att härleda till att det gagnar föreningens ekonomi. Så detta är inget som behöver hanteras på en stämma enligt mig men det skulle vara lämpligt att göra det.

Om vinsten för föreningen skulle vara större så ökar ju även räntekostnaden för ett fiktigt lån. Iom att hyresmarknaden i Stockholm är som den är gissar jag att friställda hyresrätter i bostadsrättföreningar kommer minska och man i större utsträckning kommer försöka byta dem. Att då betala för att bli av med hyresgästerna tror jag kommer bli vanligare speciellt om det är de sista man har i föreningen. Annars riskerar man ju att ha kvar hyresrätterna under lång tid framöver och aldrig kunna realisera det dolda kapitalet.

• Gilla
evy.87 och 2 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Hur ska jag kunna sälja en hyresrätt
på öppna marknaden tänkte du?
E evy.87 skrev:
Kom gärna med svar på min sakfråga istället för svar på självklarheter.
E evy.87 skrev:
Det kan man även läsa sig till vid en snabb googling. Så läs på innan du svarar.
E evy.87 skrev:
Det tror jag att du och andra förstår om du/ni tänker ett varv till.
Vill du verkligen ha hjälp? Jag tappade då allt intresse efter halva första sidan. :thumbdown:

• Gilla
  • Älska
Ppet och 18 till
  • Laddar…
Nissens
M merbanan skrev:
Styrelsen är satt att hantera föreningens ekonomi. Detta hamnar inom detta mandat, men det öppnar upp för kritik från medlemmarna om inte det tydligt går att härleda till att det gagnar föreningens ekonomi. Så detta är inget som behöver hanteras på en stämma enligt mig men det skulle vara lämpligt att göra det.

Om vinsten för föreningen skulle vara större så ökar ju även räntekostnaden för ett fiktigt lån. Iom att hyresmarknaden i Stockholm är som den är gissar jag att friställda hyresrätter i bostadsrättföreningar kommer minska och man i större utsträckning kommer försöka byta dem. Att då betala för att bli av med hyresgästerna tror jag kommer bli vanligare speciellt om det är de sista man har i föreningen. Annars riskerar man ju att ha kvar hyresrätterna under lång tid framöver och aldrig kunna realisera det dolda kapitalet.
I detta fallet är ju föreningen ointresserad av att betala. Föreningen äger redan lägenheten och förr eller senare flyttar TS oavsett.
Det finns ingen brf styrelse som på eget bevåg skulle betala en halv miljon på det viset utan att ha det förankrat. Det kan stå de enskilda styrelsemedlemmarna dyrt att göra så.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I detta fallet är ju föreningen ointresserad av att betala. Föreningen äger redan lägenheten och förr eller senare flyttar TS oavsett.
Det finns ingen brf styrelse som på eget bevåg skulle betala en halv miljon på det viset utan att ha det förankrat. Det kan stå de enskilda styrelsemedlemmarna dyrt att göra så.
Det beror ju på, om du kan visa på en bra kalkyl på varför det är ekonomiskt fördelaktigt att betala för att kunna sälja lägenheten så är det nog riskfritt. Men hade jag varit i styrelsen och känt att hyresgästen försökte sälja något till mig som jag redan äger hade jag nog inte varit sen att föreslå obligatorisk "lyxrenovering" av lägenheterna så att gästerna inte har råd att bo kvar och sedan sälja dem efter att renoveringen är klar.

• Gilla
Byggare Nisse och 4 till
  • Laddar…
Nissens
T TypRätt skrev:
Det beror ju på, om du kan visa på en bra kalkyl på varför det är ekonomiskt fördelaktigt att betala för att kunna sälja lägenheten så är det nog riskfritt. Men hade jag varit i styrelsen och känt att hyresgästen försökte sälja något till mig som jag redan äger hade jag nog inte varit sen att föreslå obligatorisk "lyxrenovering" av lägenheterna så att gästerna inte har råd att bo kvar och sedan sälja dem efter att renoveringen är klar.
Problemet är väl att det är svårt att motivera med en sådan kalkyl. Den dagen TS flyttar och inte fått betalt för det så sparar Brf en halv mille direkt. Dessutom kanske prisutvecklingen fortsatt väldigt bra så att föreningen får mycket mer betalt för den i framtiden. :) Men det är omöjligt att veta idag.

Idén med renovering är inte så dum, jag hade förordat det också. :)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.