26 594 läst ·
153 svar
27k läst
153 svar
Jurist/advokat som kan hjälpa till med evakueringsersättning?
Wow. Att lyckas att totalt missförstå både frågan och svaret så totalt men ändå lyckas föreställa sig vara Den Allvetande Skräphögen är en bedrift. Samtidigt kan jag sympatisera med att det var många bokstäver i både frågan och svaret och därmed bängligt att stava sig igenom allt. Uppenbarligen fick detta dig att känna dig kränkt, vilket är beklagligt. Men oroa dig inte, vi uppskattar ändå ditt försök med att på ett konstruktivt sätt bidra i tråden.Nissens skrev:
Jag förstår att du känner dig icke-privilegierad med förstahandskontrakt på en lägenhet i Stockholms innerstad med eventuell möjlighet att få en relativ förmögenhet för att lämna något du inte äger.E evy.87 skrev:
Har du källa på detta? I princip så vill ju ingen BRF ha kvar hyresrätter, vore trevligt om det fanns en dom man kunde läsa. Som jag tolkat det hela så är det bara om man hyr ut eget hus och liknande som man kan hävda eget behov.F Fagelbla skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det är nog inte helt ovanligt att man gör trots allt. Främst för att man köper en bostad, byter stad eller dör kanske, men oavsett finns det en del som lämnar hyresmarknaden.E evy.87 skrev:
Så även om jag tror att det är rationellt att köpa ut dig nu när den möjligheten finns är det inte heller helt världsfrånvänt att bara vänta.
Ja, jag tror inte att jag läst så mycket stolligheter på länge runt detta ämne.M merbanan skrev:
Det blir mer och mer likt Flashback.
Det kan såklart ha med att göra att hyres- och br förhållanden inte är expertområden i detta forum.
När kunskapen saknas så anlägger man någon slags hemsnickrad moralisk aspekt istället.
Som du skriver så vill naturligtvis varje normalt tänkande Brf styrelse bli av med bostadsHR. LokalHR är en lite annan fråga eftersom besittningsrätten då är indirekt.
Det är ingen svår ekonomisk kalkyl heller. Särskilt inte nu när räntorna stiger med 309-400% medan hyreshöjningarna stannat på 4-5%. Om man kan få ut tiotals miljoner för att sälja några HR och lösa en stor del av lånen och därmed sänka räntekostnader och avgifter så är det ju en No brainer.
Hyror i Sverige är reglerade och betydligt under marknadspris.
Varje normal Brf borde ha en plan för omvandling. Att sälja till hyresgästen med rabatt är det vanligaste. Varför skulle evakueringsersättming vara konstigare?
Atr anlägga moraliska aspekter kan man göra på svarta HR affärer. I Stockholm är de ändå mycket vanliga. Vilket bevisar att reglerad marknad skapar dolda värden.
Det gör ju också att de som har en HR sitter med dem till i stort sett döden inträder.
Det i sin tur innebär att en Brf bara borde vara tacksam om de kan köpa ut en HR. Att vänta på att folk dör är ingen smart strategi. Särskilt inte som man kan få in unga i samband med byten.
För nej en Brf kan inte vägra byte bara för att de vill. Precis som du säger
Vet inte vad du yrar om, jag är absolut inte kränkt. Bara förundrad över att du inleder med att säga att du inte läst tråden, sedan visar ditt ”svar” att du inte heller läst TS fråga i mess #1.BeaumontX skrev:
Wow. Att lyckas att totalt missförstå både frågan och svaret så totalt men ändå lyckas föreställa sig vara Den Allvetande Skräphögen är en bedrift. Samtidigt kan jag sympatisera med att det var många bokstäver i både frågan och svaret och därmed bängligt att stava sig igenom allt. Uppenbarligen fick detta dig att känna dig kränkt, vilket är beklagligt. Men oroa dig inte, vi uppskattar ändå ditt försök med att på ett konstruktivt sätt bidra i tråden.
Förståeligt att det du skriver inte ens har med TS fråga att göra då.
I Stockholm är det extremt ovanligt att släppa en HR. Skulle tro att svartaffärer är vanligare än att släppa den av andra skäl än döden. I o f s är det vanliga då att en ung släkting ”flyttar in” några år innan detta sker för att försöka bo kvar.Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog inte helt ovanligt att man gör trots allt. Främst för att man köper en bostad, byter stad eller dör kanske, men oavsett finns det en del som lämnar hyresmarknaden.
Så även om jag tror att det är rationellt att köpa ut dig nu när den möjligheten finns är det inte heller helt världsfrånvänt att bara vänta.
Av rationella skäl är det idiotiskt att vänta. Det enda man som Brf kan hoppas på är om marknadshyror införs även på alla äldre HR.
idag har en HR ett dolt värde som inte är så svårt att räkna ut. I detta fall ligger det nog i häradet som TS pratat om. Och det är ekonomisk idioti av Brf att inte ta chansen när räntekostnaden ökar med 3-400%.
Så istället för att se avgifterna öka med ca 20% så skulle medlemmarna kunna få sänkta eller bibehållna avgifter och större framtida säkerhet i o m lägre lån. Den lilla skillnaden mellan hyra och avgift märks knappt i kalkylen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det sker alltid en naturlig avgång från hyresrätter i bostadsrättsföreningar. I föreningen (relativt centralt, precis utanför tullarna) där min dotter har bostadsrätt, har de ca 60 hyrerätter av drygt 400 lägenheter. Föreningen ombildar 2 -3 lgh per år. Avgiften hålls extremt låg. Jag har iallafall inte sett någon skrivning i årsbokslutet om utbetalning av evakueringsersättning. Så jag antar att det handlar om lägenheter som lämnas.
Du har dels lägenheter som lämnas via dödsbo, dels hyresgäster som köper sig en bostad, och kanske inte vill blanda in svartmäklare för att genom ngn komplicerad byteskedja få betalt för sin hyresrätt.
Du har dels lägenheter som lämnas via dödsbo, dels hyresgäster som köper sig en bostad, och kanske inte vill blanda in svartmäklare för att genom ngn komplicerad byteskedja få betalt för sin hyresrätt.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Lätt sagt, svårare att leda i bevis. Jag känner i alla fall ett antal personer som utan ersättning lämnat hyrt boende mot ägt. I Stockholm.HusPoolGarage skrev:
Naturligtvis skulle det vara vanligare på en fri marknad, men det var, som framgår av mitt förra inlägg, inte min poäng.
Jag kan på heder och samvete intyga att jag lämnat ett förstahandskontrakt (hyres) för att sen flytta till villa.
(Utan en spänn i ersättning, skulle inte ens komma på tanken att begära pengar för det
).
Tog en stund att spara ihop pengarna men att ha eget hus var värt allt slit!
(Utan en spänn i ersättning, skulle inte ens komma på tanken att begära pengar för det
Tog en stund att spara ihop pengarna men att ha eget hus var värt allt slit!
Låter som ett drömläge för den brf en. De sitter på en guldgruva m a o. Undra på att avgifterna kan hållas låga om de kan sälja 2-3 innerstadslägenheter för 100K/kvm per år. De har rimligen färdiga processer och rutiner för att hantera alla försäljningar också.H hempularen skrev:Det sker alltid en naturlig avgång från hyresrätter i bostadsrättsföreningar. I föreningen (relativt centralt, precis utanför tullarna) där min dotter har bostadsrätt, har de ca 60 hyrerätter av drygt 400 lägenheter. Föreningen ombildar 2 -3 lgh per år. Avgiften hålls extremt låg. Jag har iallafall inte sett någon skrivning i årsbokslutet om utbetalning av evakueringsersättning. Så jag antar att det handlar om lägenheter som lämnas.
Men de brf som bar har några stycken HR har ett annat läge. Om inte annat blir det jobbigt för styrelsen att hantera. Men jag kan tycka att en sådan styrelse borde ha en plan för att hantera ombildningar och inte bara vänta. Rent ekonomiskt är det vansinne att inte agera. Det visar om inte annat ditt exempel som givit låga avgifter.
Men det är bara du som pratar om att andra är "priviligerade" som arbetat hårt för sin insats. Du har dina förutsättningar och enligt dig själv inte möjlighet att ordna en kontantinsats, så varför ta upp det i inlägg efter inlägg, det är irrelvant i tråden.E evy.87 skrev:Det är meningslöst så ska sluta svara, men läs mitt längre inlägg ovan gällande att vara priviligerad och att kunna spara ihop till en kontantinsats. Vissa kan inte det pga rådande omständigheter, har du svårt att förstå? Jag fokuserar på min egen situation och inte på andras och vet nog bäst själv om jag kan spara eller inte. Eller vet du det bättre menar du, du som inte känner mig? Jag har iaf noterat genom mitt liv att människor har olika förutsättningar på flera plan. Men det verkar ha gått många här iaf förbi.
Den svenska avundsjukan, absolut. Det kanske snarare är där skon klämmer. Trots att flera av dem som sitter i styrelsen bodde här från början dvs vid ombildningen, och nu alltså själva är miljonärer, kan de varken tänka sig att ge rabatt på ett utköp av lägenheten eller att ge ett flyttbidrag om jag lämnar mitt kontrakt. Medan de själva fick köpa en lägenhet i min strl för drygt en halv miljon då det begav sig.
Föreningen borde väl glädjas åt att det blir plus i kassan för dem med flera miljoner vid en försäljning och inte på att de behöver betala 500 tkr. Men nu är diskussionen definitivt över för min del. Nivån här är alldeles för låg.
Tackar återigen de som kommit med bra input och konstruktiva och vettiga svar, för sådana har det också postats.
Föreningen har idag låt oss säga en tillgång på drygt tre mkr, det är inte klirr i kassan utan en förlust för dem att betala en halv miljon kronor för att omsätta den från en fast tillgång till kontanter. Såvida de inte har likviditetsproblem så känns det inte som ett lockande upplägg.
Ganska märkligt resonemang som inte har särskilt mycket stöd vare sig teoretisk eller praktisk ekonomi.R Riverground skrev:Men det är bara du som pratar om att andra är "priviligerade" som arbetat hårt för sin insats. Du har dina förutsättningar och enligt dig själv inte möjlighet att ordna en kontantinsats, så varför ta upp det i inlägg efter inlägg, det är irrelvant i tråden.
Föreningen har idag låt oss säga en tillgång på drygt tre mkr, det är inte klirr i kassan utan en förlust för dem att betala en halv miljon kronor för att omsätta den från en fast tillgång till kontanter. Såvida de inte har likviditetsproblem så känns det inte som ett lockande upplägg.
Det borde vara väldigt lockande att sänka avgifterna rejält genom att omvandla HR till BR.
Förutom den direkta fördelen med sänkta avgifter så innebär det också att varje BR stiger i värde just med tanke på lägre avgifter.
Nja, de kan ju motivera en hyreshöjning med inflationen och höjda räntor.HusPoolGarage skrev:
I Stockholm är det extremt ovanligt att släppa en HR. Skulle tro att svartaffärer är vanligare än att släppa den av andra skäl än döden. I o f s är det vanliga då att en ung släkting ”flyttar in” några år innan detta sker för att försöka bo kvar.
Av rationella skäl är det idiotiskt att vänta. Det enda man som Brf kan hoppas på är om marknadshyror införs även på alla äldre HR.
idag har en HR ett dolt värde som inte är så svårt att räkna ut. I detta fall ligger det nog i häradet som TS pratat om. Och det är ekonomisk idioti av Brf att inte ta chansen när räntekostnaden ökar med 3-400%.
Så istället för att se avgifterna öka med ca 20% så skulle medlemmarna kunna få sänkta eller bibehållna avgifter och större framtida säkerhet i o m lägre lån. Den lilla skillnaden mellan hyra och avgift märks knappt i kalkylen.