Unikt namn
Kan du inte köpa loss lgh i efterhand till samma procent av marknadsvärdet som övriga medlemmar?
Det skulle ju även ge ett tillskott till BRFen.

Eftersom du vill flytta tänker jag att din förhandlingsposition är lite svag.

• Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
JanneJanne123
Om TS är lika snäsig och otrevlig i sin kommunikation med styrelsen som till människor som lägger sin fritid på att svara här i tråden förstår jag att styrelsen inte nappar.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
DoktorMekonium och 52 till
  • Laddar…
C
E evy.87 skrev:
Skulle du kunna mer tekniskt / ekonomiskt redogöra för hur det går till? Vore väldigt intressant att ta del av.
Jag har aktivt varit inblandad i ett par ombildningar av kvarvarande hyresrätter men i ärlighetens namn skall jag inte påstå att jag är insatt i alla tekniska detaljer då det skötts av föreningens redovisningsfirma. Ingen evakueringsersättning har heller varit aktuell vid dessa ombildningar.

E evy.87 skrev:
Men så illa var det ju verkligen inte. Fullt rimligt att utgå ifrån anser jag. Som @Nötegårdsgubben också instämde i ovan. Samt även Hyresgästföreningen.
Det må så vara. Var inte min avsikt att säga bu eller bä om rimligheten, utan resonerar bara logiskt kring sannolika anledningar till uteblivet motbud från föreningen. Du kanske måste sälja in det bättre? Är dock tveksam till lämpligheten att anlita en jurist för att hjälpa till med "införsäljningen", om inte denne håller sig i ridåerna. Kan nog uppfattas som väldigt agressivt. Om du inte råkar ha någon bra hållhake på föreningen då ;)

A ajn82 skrev:
Där står det att bostadsrättslägenheter är undantagna från rätten att byta, det nämns även separat att andrahandslägenheter undantas från rätten att byta, så jag tolkar det därför som att det gäller alla hyresrätter som tillhör bostadsrättsföreningar, men jag kan ha fel
Ja. Detta räknas inte som bostadsrätt eller andrahandsuthyrning, utan hyresgästen har ett vanligt förstahandskontrakt enligt hyreslagen med föreningen. Precis som vilken hyresrätt som helst.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
De är ekonomiskt pressade men jag köper att de vill vänta in ett bättre ränte- samt prisläge.
I så fall är ju ditt förhandlingsläge tyvärr rätt uselt, och ingen advokat i världen lär kunna hjälpa dig. Finns ju ingen anledning att lösa ut dig om föreningen inte vill sälja i nuläget. Tvärtom är det då bättre att ha kvar dig som betalande hyresgäst.

Sen kan man ju undra hur resten av föreningen skulle reagera om styrelsen valde att betala en större summa till en hyresgäst för att kunna genomföra en tveksam försäljning. Om jag vore styrelsemedlem skulle jag vara lite rädd för att inte få ansvarsfrihet och hållas personligen ansvarig. Kanske inte jätterädd, men tillräckligt rädd för att det inte skulle vara värt risken.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
En dum fråga: Är hyran låg eller hög? Oftast är ju hyror i äldre hus låga och lönsamheten dålig men om det skulle råka vara en lägenhet med hög hyra (nybyggt eller stambytt och lyxsanerat) kan en hyreslägenhet vara lönsam.

S Svante Svenson skrev:
Är din lägenhet den enda hyreslägenheten i BRFen, och det finns eller kan komma att finnas inkomster från lokaluthyrning, är det för föreningen vettigt att behålla din lägenhet som hyresrätt. Detta eftersom BRFen kan hamna i en situation där man får så mycket hyresintäkter att man kan ha ingen avgift. Man slutar då vara en äkta bostadsrättsförening i skatteperspektiv, och de boende kommer då förmånsbeskattas. För denna beskattning behöver man veta hur förmånen ska värderas, och då är det bra att ha en hyresrätt man kan kontrollera hyran på, så att man kan sätta den väldigt lågt så att förmånen blir liten och skatten för de boende lika så.
Alla lokaler är omgjorda till bostadsrätter så det finns inga sådana i föreningen. Och nej den är inte den enda hyreslägenheten.

M merbanan skrev:
Nu är bilden rätt så klar gällande förutsättningarna. Fortsatt så är rådet att inte blanda in jurist eller advokat (än). Du måste göra din hemläxa först. Hemläxan består i att försöka hamna i ett informationsövertag gällande ekonomin i att lösa ut dig. Iom att det är en BRF så finns en årsredovisning. Leta rätt på de senaste åren och studera specifikt lånen och räntan. Tanken är att du genom att veta när de lägger om lånen kan ta fram faktiska siffror på deras löpande räntekostnader. Om de löpande tjänar mer på att ha dig (eller annan) som hyresgäst finns inget incitament att bli av med dig.

Som exempel kan vi ta 4Mkr med 2% ränta. Det ger då 80tkr minskade årliga kostnader. Det skall givetvis balanseras mot den hyra du betalar och den avgift föreningen skulle få. Siffror för detta ska man kunna härleda från årsredovisningen.

Jag tror att om man som styrelse får ett väl underbyggt förslag som visar på en ekonomisk lönsamhet så är den mer mottaglig för en vidare diskussion. Att bara få en summa att ta ställning till gör att föreningen måste lägga tid på att reda ut om det är ett bra erbjudande eller ej. Den genomsnittliga styrelsen lär inte orka det och bara säga nej.
Givetvis vore det det bästa. Jag ämnar göra så också men har inga problem att betala för att få den hjälpen så att det blir rätt. Jag kan som sagt inte det här själv. Det var när jag hörde av mig till en redovisningsbyrå som jag fick rådet att istället anlita en advokat. Nu är dock gratis offerter från revisorer på väg in, så jag går den vägen först. Tack för bekräftelse på att jag tänkte rätt från början.

A ajn82 skrev:
Jag hittade detta
[länk] kan bara byta hyresrätt,och få tillstånd av hyresnämnden.

Där står det att bostadsrättslägenheter är undantagna från rätten att byta, det nämns även separat att andrahandslägenheter undantas från rätten att byta, så jag tolkar det därför som att det gäller alla hyresrätter som tillhör bostadsrättsföreningar, men jag kan ha fel
Du har fel.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan du inte köpa loss lgh i efterhand till samma procent av marknadsvärdet som övriga medlemmar?
Det skulle ju även ge ett tillskott till BRFen.

Eftersom du vill flytta tänker jag att din förhandlingsposition är lite svag.
Jag har redan förklarat att jag inte har råd att köpa lgh till marknadspris (men utan budgivning). Vg läs tidigare inlägg i tråden.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om TS är lika snäsig och otrevlig i sin kommunikation med styrelsen som till människor som lägger sin fritid på att svara här i tråden förstår jag att styrelsen inte nappar.
Jag får ju så okunniga och idiotiska svar mestadels så därav tonen. Vissa svar har varit hjälpsamma, bra och konstruktiva dock - stort tack för dem :strong:

Redigerat:
  • Arg
TCG
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har aktivt varit inblandad i ett par ombildningar av kvarvarande hyresrätter men i ärlighetens namn skall jag inte påstå att jag är insatt i alla tekniska detaljer då det skötts av föreningens redovisningsfirma. Ingen evakueringsersättning har heller varit aktuell vid dessa ombildningar.

Det må så vara. Var inte min avsikt att säga bu eller bä om rimligheten, utan resonerar bara logiskt kring sannolika anledningar till uteblivet motbud från föreningen. Du kanske måste sälja in det bättre? Är dock tveksam till lämpligheten att anlita en jurist för att hjälpa till med "införsäljningen", om inte denne håller sig i ridåerna. Kan nog uppfattas som väldigt agressivt. Om du inte råkar ha någon bra hållhake på föreningen då ;)

Ja. Detta räknas inte som bostadsrätt eller andrahandsuthyrning, utan hyresgästen har ett vanligt förstahandskontrakt enligt hyreslagen med föreningen. Precis som vilken hyresrätt som helst.
Du är vettig du! Bland de få i denna tråd som faktiskt kan någonting om det hen påstår sig veta :D

Kilrain Kilrain skrev:
I så fall är ju ditt förhandlingsläge tyvärr rätt uselt, och ingen advokat i världen lär kunna hjälpa dig. Finns ju ingen anledning att lösa ut dig om föreningen inte vill sälja i nuläget. Tvärtom är det då bättre att ha kvar dig som betalande hyresgäst.

Sen kan man ju undra hur resten av föreningen skulle reagera om styrelsen valde att betala en större summa till en hyresgäst för att kunna genomföra en tveksam försäljning. Om jag vore styrelsemedlem skulle jag vara lite rädd för att inte få ansvarsfrihet och hållas personligen ansvarig. Kanske inte jätterädd, men tillräckligt rädd för att det inte skulle vara värt risken.
Det ska en revisor få avgöra. Ska betala en sådan som får räkna på det utifrån den unika situationen så en får rätt svar en gång för alla, och inte enbart en massa killgissningar i ett forum (lite ironisk nu men även en del seriös).

H HenrikHuslöse skrev:
En dum fråga: Är hyran låg eller hög? Oftast är ju hyror i äldre hus låga och lönsamheten dålig men om det skulle råka vara en lägenhet med hög hyra (nybyggt eller stambytt och lyxsanerat) kan en hyreslägenhet vara lönsam.
Hyran är normal för storleken på lgh och ålder på fastigheten skulle jag säga. Den är inte jättelåg men absolut inte hög heller. Det har inte utförts några lyxrenoveringar. Däremot är det stambytt i fastigheten men det skedde innan brf:en bildades.

Jag fattar faktiskt noll.. och jag tror inte att en styrelse skulle vilja betala dig för att lösa ut dig. Dom får säkert in pengar som täcker kostnaden på din lägenhet och dom behåller tillgången så länge som du bor kvar. Att sälja en lägenhet i Stockholm just nu borde ge en betydligt lägre intäkt jmf med att om dom väntar några år. Lycka till!

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag fattar faktiskt noll.. och jag tror inte att en styrelse skulle vilja betala dig för att lösa ut dig. Dom får säkert in pengar som täcker kostnaden på din lägenhet och dom behåller tillgången så länge som du bor kvar. Att sälja en lägenhet i Stockholm just nu borde ge en betydligt lägre intäkt jmf med att om dom väntar några år. Lycka till!
Tack! Försök förstå genom att läsa tidigare inlägg, men det är väl för jobbigt eller svårt verkar det som. Så bara strunta i att kommentera istället råder jag dig till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.