C
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Alltså först och främst, föreningen tjänar inget på det. Lägenhetens värde borde redan ingå i föreningens bokföring som en tillgång, det enda som händer är att tillgången ändras till kontanter (som man eventuellt kan lösa lån för tex).
Klart föreningen tjänar på det. Det är många BRF:er som gjort sig mer eller mindre skuldfria genom att ombilda och sälja hyresrätter. Även på pappret är hyresrätterna troligen inte värderade till marknadsvärdet.

• Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart föreningen tjänar på det. Det är många BRF:er som gjort sig mer eller mindre skuldfria genom att sälja hyresrätter. Även på pappret är hyresrätterna troligen inte värderade till marknadsvärdet.
Tack för klarsynt svar.

C cpalm skrev:
Klart föreningen tjänar på det. Det är många BRF:er som gjort sig mer eller mindre skuldfria genom att ombilda och sälja hyresrätter. Även på pappret är hyresrätterna troligen inte värderade till marknadsvärdet.
Så är det. Marknadsvärdet för en bostadsrättslägenhet uppstår när den omvandlas från hyresrätt. Fram till dess har den det nedpressde värde som hyresregleringen ger den.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Efter att ha läst vad andra fått i liknande situation, men då de blivit erbjudna evakueringsersättning initierat av hyresvärden. Samt att 15% motsvarar vad man hos banken måste ha i kontantinsats. Nu skulle ju något jag själv har råd med inte motsvara de 15% som jag eventuellt skulle få i evakueringsersättning för denna lgh, men det ska ju skattas på den summan också. Men det är såklart en förhandlingsfråga. BRF:en kunde ju ha kommit med ett motbud om de bedömde att 15% var för högt. Enligt Hyresgästföreningen är det en förhandlingsfråga där många variabler kan spela in. Man måste ju samtidigt börja någonstans.
Normalt så är ju det den som har starkast behov att uppnå något som ligger "sämst" till i en förhandling. Därför är ju inte detta case jämförbart med de som gett 15% då föreningarna verkar ha initierat dem.

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Normalt så är ju det den som har starkast behov att uppnå något som ligger "sämst" till i en förhandling. Därför är ju inte detta case jämförbart med de som gett 15% då föreningarna verkar ha initierat dem.
Nej jag är medveten om det, men återigen, de hade kunnat komma med ett motbud. Vad hindrar dem från att göra det? Det var en utgångspunkt och självklart går jag väl ut högre än jag tror att jag kommer att kunna få i slutänden. Som vid vilken förhandling som helst.

Ossian K Olsson
E evy.87 skrev:
Förutsatt att du vet vad du pratar om, utveckla varför föreningen inte skulle tjäna på det. Jag tvivlar starkt på ditt resonemang.
Föreningen må göra en bokföringsmässig vinst och få ut ett kapital.

Men det är större ”chans” att värdet på lägenheten ökar mer än avkastningen de kan få på det kapitalet lägenheten är värd.

Absolut att de kan sälja och bli ”skuldfria”, men i slutändan så gäller det ju då att räntan på lånen de löser är högre än vad lägenheten ökar i värde per år.

Hur mycket i lån har föreningen på din lägenhet?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E evy.87 skrev:
Nej jag är medveten om det, men återigen, de hade kunnat komma med ett motbud. Vad hindrar dem från att göra det? Det var en utgångspunkt och självklart går jag väl ut högre än jag tror att jag kommer att kunna få i slutänden. Som vid vilken förhandling som helst.
Det som hindrar dom är att de inte ser någon vinst med det. Det sagt med all välmening, det är inte säkert du har ett case här och att du då ska lägga ner pengar på en förhandlare/jurist är vanskligt.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Att bara behöva avstå 15 % av marknadsvärdet känns dock som en bra deal. Själva fick de säkert betydligt större rabatt än så när de friköpte föreningen.

• Gilla
evy.87
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Vad hindrar dem från att göra det?
Inget. Men om de inte är intresserade av att lösa ut dig så behövs det ju inte.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Föreningen må göra en bokföringsmässig vinst och få ut ett kapital.

Men det är större ”chans” att värdet på lägenheten ökar mer än avkastningen de kan få på det kapitalet lägenheten är värd.

Absolut att de kan sälja och bli ”skuldfria”, men i slutändan så gäller det ju då att räntan på lånen de löser är högre än vad lägenheten ökar i värde per år.

Hur mycket i lån har föreningen på din lägenhet?
Berätta vilken post jag kan se det i årsredovisningen så kan jag eventuellt ge dig det. Har inte tillgång till några andra uppgifter.

Det som hindrar dom är att de inte ser någon vinst med det. Det sagt med all välmening, det är inte säkert du har ett case här och att du då ska lägga ner pengar på en förhandlare/jurist är vanskligt.
Jag hör dig.

Jag skulle inte heller betala någon som vill flytta för att flytta.

• Gilla
Derbyboy och 14 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bara behöva avstå 15 % av marknadsvärdet känns dock som en bra deal. Själva fick de säkert betydligt större rabatt än så när de friköpte föreningen.
Det tycker jag också, även om jag inte har en examen från en ekonomiutbildning. Och ja, de fick bra rabatt när det begav sig, så mycket vet jag.

K Kane skrev:
Inget. Men om de inte är intresserade av att lösa ut dig så behövs det ju inte.
Nej självfallet är det så. Men återigen, de borde tjäna pengar på det och varför vill de inte göra det, är min undran.

D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte heller betala någon som vill flytta för att flytta.
Du skulle som förening tacka nej till flera miljoner menar du? Jag ser inte logiken i det men jag har förvisso begränsade kunskaper i hur det fungerar med bostadsrättsföreningars ekonomi dessvärre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.