17 048 läst ·
59 svar
17k läst
59 svar
Jula normsäkringscentral med jordfelsbrytare 1000kr nått att ha?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Nu ska vi inte glömma att valet av elapparater också har en säkerhetsfaktor med i spelet, inte bara livslängd. Man vill ju att dvärgar och JFBer ska fungera korrekt ur elsäkerhetssynvinkel under hela dess (begränsade) livslängd, inte bara att dom håller färgen 
Jag har en stor GARO med dubbla dörrar som ska in i nybygget vad det lider.
Men jag måste väl säga att när jag tittar på normkomponenterna så inger dom ju ingen kvalitetskänsla direkt.
Men vad är det jag ser som jag inte tycker ser bra ut ...
Ja det är väl egentligen trycket på dom, dvs GARO-texten och den övriga texten. Ser riktigt taskigt ut ...
Jag ska se om jag kan ta en bild, det kanske blir svårt att se på bild ...
Men jag måste väl säga att när jag tittar på normkomponenterna så inger dom ju ingen kvalitetskänsla direkt.
Ja det är väl egentligen trycket på dom, dvs GARO-texten och den övriga texten. Ser riktigt taskigt ut ...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Garos normkomponenter tycker jag också saknar kvalitetskänslan. Föredrar Eldon (GE) eller Hager
Vilken klassning ska man då välja IP30 eller IP 55 i en friggebod centralen kommer att sitta i den kalla förråds delen av boden. men för övrigt inret som vilket rum som helst. Ser Jula har två rutab med IP55 som verkar rätt rejäla. vad rekomenderar ni? ska kolla ett varv till med ellektrikern men alltid bra med tips
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
IP30 räcker alla gånger, om det inte blir extremt dammigt el dyl. IP55 krävs om du tänker spruta vatten på den.
Alla fabrikat som kan sättas på DIN-skena kan kombineras om fabrikant inte anger något särskilt. Funktionsmässigt funkar alla fabrikat lika rent generellt i början. Kvalitétsmässigt i längden så får man vad man betalar för.TheStills skrev:
Firman jag jobbar på brukar oftast använda GE/Eldon som standard om inte kunden valt något annat. Ibland så har vi använt färdigbyggda Garo-centraler. Kvaliten på GE-säkringarna känns okej, men några jordfelsbrytare har inte stannat i på-läget.DjAlbert skrev:
Är det ingen annan än jag som tror att det är samma komponenter i olika märken, bara lite olika utseenden och namn. Iaf de billigare märkena ser exakt likadana ut på utsidan fast med olika namn.
När jag byggde om mina centraler köpte jag först en dvärg från CO och en Garo från Selga eftersom jag tyckte de såg misstänkt lika ut. Frånsett märkningen på framsidan så visade det sig att de var identiska. Till och med inpräntningar i plasten var lika och sprättade man dem så var de identiska även inuti. Så det slutade med att jag köpte det som fanns i CO's sortiment och kompletterade med övrigt från Selga. Uppenbarligen hade CO just då samma underleverantör som Garo.Mikael_L skrev:Jag har en stor GARO med dubbla dörrar som ska in i nybygget vad det lider.
Hade du problem med att FK 1.5kvmm inte fastande ordentligt? Jag fick montera en stiftkabelsko innan det kändes som det drog som det skulle. Gick helt enkelt inte att spänna så mycket så det satt fast. Matande sida har 6kvmm så det var det inget problem.DjAlbert skrev:
Jag gjorde ingen djupare inspektion men misstänker att kabelhissen var lite rundare än den borde.
Annars är jag nöjd med GEs normkomponenter, har en hel central med dom nu.
Klicka här för att svara