Håller på att göra i ordning en liten stuga jag inte vill kosta på för mycket.
Har rivit ut allt i det gamla proppskåpet och ska nu koppla in allt igen. Ska montera en jordfelsbytare och det blir en utanför det befintliga skåpet pga platsbrist.

Såg denna Rutab på Jula och undrar om det är något att ha? Kanske skulle kosta på om det är bra grejer för pengarna. Behöver 2st 3-fas samt att antal 10amp uppfyller mina krav så storleken tror jag är lagom. Tänkte så det inte är någon idiotisk uppbyggnad i skåpet som man bara kommer stå och svära över :)

http://www.jula.se/dubbelradig-normsakringscentral-med-jordfelsbrytare-ip30-137032
Dubbelradig normsäkringscentral med jordfelsbrytare IP30
Med jordfelsbrytare. 4-polig 40 A, 1-poliga säkringar 3 st 16 A, 9 st 10 A, reservutrymme 5 moduler. Huvudbrytare 40 A. Med noll- och jordskena. IP30. B250xH375xD94 mm.

Skulle nog avstå från den, rutab känns inte som något vidare kvalitet. clas olsson har AEG centraler till hyfsade priser.

Får handla allt elmaterial med elektrikerrabatt så jag antar att det bli säkert samma eller lite lägre pris än CO.

Elektrikerrabatt på Jula? Finns det elektriker som handlar centraler på Jula?

Q
Nu kommer ja få lite skäll:D men ja har Rutabs kapslade central, haft den i 3 år nu å ja är mycke nöjd, känns faktiskt inte så smäckig, kolla på hur mycke minusgrader säkringarna pallar om du ska ha den kallt till, -5 är de på mina

Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Elektrikerrabatt på Jula? Finns det elektriker som handlar centraler på Jula?
Menade att jag kan handla från NEA mfl med elektrikerrabatt. Men jag antar att priset på "märkesprylar" med rabatt inte kommer ner till detta pris på långa vägar.

quattro1 skrev:
Nu kommer ja få lite skäll:D men ja har Rutabs kapslade central, haft den i 3 år nu å ja är mycke nöjd, känns faktiskt inte så smäckig, kolla på hur mycke minusgrader säkringarna pallar om du ska ha den kallt till, -5 är de på mina
Ska ha den inne i en stuga i värmen så den kanske duger bra till det. Hur rappligt kan den vara egentligen?

Q
Ja är helnöjd men de säger ju egentligen ingenting, elektrikern som monterade den
tyckte den va helt okej, alltså inte de bästa man kan köpa, men ändå godtagbart, blev mycke nu. Jag kollade runt på vad som sagts om Rutab före ja handlade, de enda jag hittade var att inga skruvar var ordentligt åtdragna, men de fixade ju mr.el. Man SKA alltid kolla de sa han:) Många skriver att Rutab är skit, å de är kanske så, men ja vill ju gärna höra vad det är som är skit:D köper gärna hager å garo om nån kan precisera varför.

Köp en hager och en rutab öppna och jämför innehållet.

quattro1 skrev:
Ja är helnöjd men de säger ju egentligen ingenting, elektrikern som monterade den
tyckte den va helt okej, alltså inte de bästa man kan köpa, men ändå godtagbart, blev mycke nu. Jag kollade runt på vad som sagts om Rutab före ja handlade, de enda jag hittade var att inga skruvar var ordentligt åtdragna, men de fixade ju mr.el. Man SKA alltid kolla de sa han:) Många skriver att Rutab är skit, å de är kanske så, men ja vill ju gärna höra vad det är som är skit:D köper gärna hager å garo om nån kan precisera varför.
I korta drag kan man säga så här. En säkring av tex märket Hager har en släckkammare av metall (det som tar smällen vid kortis) medans billiga märken har dom i plast så om det händer något så har de billigare betydligt kortare livstid och/eller börjar krångla i ett tidigt skede. De billiga ligger också precis på tillåtna gränsen för när dom ska lösa ut och hur många utlösningar dom klarar medans tex Hager har lite mer spelrum för säkerhetens skull. Alltså, de dyrare både när det gäller säkringar och JFB har slitdelar i metall och tjockare metall i tex fjädrar än billigare varianter och är därmed säkrare produkter i både kvallité och har testats hårdare än de billigare. Men har man en anläggning där det inte händer något i så spelar det ingen roll med ett enstaka jordfel eller kortis förutom att de billiga i större utsträckning är de dyra börjar fela redan på en gång genom tex att säkring och JFB inte går att återställa, att testknappar eller vippor fastna och inte löser alls osv.

Q
Tack Glufsglus, det är sådär ja menar:D härligt med svar som man förstår

Spik99: Den metoden säger mig absolut ingenting

Glufsglufs skrev:
I korta drag kan man säga så här. En säkring av tex märket Hager har en släckkammare av metall (det som tar smällen vid kortis) medans billiga märken har dom i plast så om det händer något så har de billigare betydligt kortare livstid och/eller börjar krångla i ett tidigt skede. De billiga ligger också precis på tillåtna gränsen för när dom ska lösa ut och hur många utlösningar dom klarar medans tex Hager har lite mer spelrum för säkerhetens skull. Alltså, de dyrare både när det gäller säkringar och JFB har slitdelar i metall och tjockare metall i tex fjädrar än billigare varianter och är därmed säkrare produkter i både kvallité och har testats hårdare än de billigare. Men har man en anläggning där det inte händer något i så spelar det ingen roll med ett enstaka jordfel eller kortis förutom att de billiga i större utsträckning är de dyra börjar fela redan på en gång genom tex att säkring och JFB inte går att återställa, att testknappar eller vippor fastna och inte löser alls osv.
Tack för att du delar med dig. Lärorikt.
Sen är det den svåra balansgången för billigt skit vs vilken kvalitet man behöver.

Intressant att följa den här tråden, suveränt med kunniga medmänninskor som delar med sig av klokskap :-)). Jag står precis i begrepp att byta ut min elcentral...och har sneglat på JULA:s...någon som vet om hur de AEG-centraler som nämns är kvalitetsmässigt?? bättre än RUTAB??.

AEG är snäppet "bättre" men kan väl "klassas" som en i lågprisligan, det råder hård konkurrens mellan dom olika fabrikaten och priset avspeglar rätt väl kvaliteten.

Kan man alltså säga att lågprisprylarna kommer att börja krångla efter ett mindre antal kortslutningar eller överbelastningar än kvalitetsprylarna? En plats där man väntar sig att inte använda många elprylar och det således bör vara mycket sällan som en säkring löser ut skulle då kunna vara rätt plats att snåla på? Detta frånsett att elektrikerna här inte vill snåla någonstans. Har jag förstått saken rätt?

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.