Mikael_L skrev:
Det räcker väl till en billig sista-minuten-resa ...

Den kanske man minns i 20 år om man har tur ... :)
Äh..jag har glömt vad jag gjorde på utlandsresan jag var på för ett par år sen.

Mikael_L skrev:
Det räcker väl till en billig sista-minuten-resa ...

Den kanske man minns i 20 år om man har tur ... :)
Eller så minns man den inte alls då man vaknar upp efter man kommit hem? :cool:

När vi ändå talar kvalité: Hur upplever ni kvalitén på GEs prylar? Har enbart monterat två PSA från GE, men de tyckte ja var helt OK. Nån som har en annan erfarenhet om deras prylar?

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Om man monterar en ny central som förmodligen ska sitta där i 20+år? Spelar de då någon roll om den kostar 1000kr eller 3000kr? Köp Hager!
Jomen det är trots allt litet allvar i vad jag skriver.

Målaren kommer också och tycker att färg från Byggmax går fetbort, det ska väl ändå vara Alcro SuperXL-fin-fin som är 4 ggr dyrare, den ska ju ändå sitta där i 20 år.
Plattsättaren tycker att man kaklar ändå inte om så ofta, klart jag ska välja ett riktigt fint och dyrt kvalitetskakel och klinker.
Vitvarorna ska man väl inte spara på, inte duger en 4000:- kyl från elgiganten, tänk vad fint det blir med den här fina för 12000:-
Spara inte på fönstren, dom ska ju faktiskt sitta där i 50 år ...

osv osv

Och plötsligt gick 2-miljonerskåken på 6 miljoner ... :O

(men personligen skulle jag skippa Rutab-centralen i alla fall ;))

Mikael_L skrev:

Målaren kommer också och tycker att färg från Byggmax går fetbort, det ska väl ändå vara Alcro SuperXL-fin-fin som är 4 ggr dyrare, den ska ju ändå sitta där i 20 år.
Plattsättaren tycker att man kaklar ändå inte om så ofta, klart jag ska välja ett riktigt fint och dyrt kvalitetskakel och klinker.
Vitvarorna ska man väl inte spara på, inte duger en 4000:- kyl från elgiganten, tänk vad fint det blir med den här fina för 12000:-

osv osv

...och alla har förmodligen helt rätt! Bättre att köpa kvalitetsprylar sällan än skrot ofta ;)

Ja, hur ofta köper folk härsket kött bara för att det är billigare eller gratis?

Mikael_L
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Det är i alla fall att köpa upp sig enormt. Som att byta en Drabant mot en Saab eller så d^_^b
Jag tror att du menar en Trabant snarare än Drabant.

Både Trabant och Saab fick väl elektronisk tändning ungefär samtidigt förresten? ;)

Mikael_L
Jag hade en SAAB99 årsmodell -74 med original monterad elektronisk tändning.
Men jag har ingen aning om när Trabant fick sådana finesser ...

Jaha, jag trodde det kom på 80-talet... Brytarspetslös tändning då?

Mikael_L
Japp, en svindyr rotor i tändfördelaren som var ihopmonterad med en plåt med slitsar.

edit:
Det såg ut ungefär som detta Volvo-system. Båda är väl Bosch så det kan ju vara samma:
http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/filer/brytarlost/

edit2:
Nä, nu ser jag att så såg det ju inte alls ut. Den cylindriska plåten med slitsarna satt ju ihop med rotorn, som jag skrev tidigare ... :blushing:

Redigerat:
yxis skrev:
Jag tror att du menar en Trabant snarare än Drabant.

Både Trabant och Saab fick väl elektronisk tändning ungefär samtidigt förresten? ;)
Ja...så klart jag menar så (med tanke på hur nära D och T ligger på tangenbordet så skyller vi på det :D) *host host*

Mikael_L skrev:
Jag hade en SAAB99 årsmodell -74 med original monterad elektronisk tändning.
Men jag har ingen aning om när Trabant fick sådana finesser ...
SAAB har ju varit först/tidiga med väldigt många lösningar i bilar, duktiga ingenjörer på det företaget under åren. Läste lite om det där förut och dom har alltid fått fria händer att utveckla till skillnad mot andra bilföretag där ingenjörerna varit toppstyrda.

Intressant med vissa trådar. Denna tex har gått från "ska jag köpa central på Jula" via hur mycket man kommer ihåg från en utlandsresa till funktioner på bilar. Ibland drar det iväg OT.

Mikael_L skrev:

osv osv

Kommer skippa den för jag får bra pris på en Garo.

Tror man ska ta in allas åsikter på olika sätt. Klart att det är förslust att låta en betald målare stå och måla 2 gånger med Byggmax färg för man tror att det sparar pengar. Skillnad när man håller på själv, då är det "bara" ens egen tid som kostar när man får måla 2gånger istället för en kanske. Sen vet jag som amatör inte vad som är bra och dålig färg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.