Avemo skrev:
Kan man alltså säga att lågprisprylarna kommer att börja krångla efter ett mindre antal kortslutningar eller överbelastningar än kvalitetsprylarna? En plats där man väntar sig att inte använda många elprylar och det således bör vara mycket sällan som en säkring löser ut skulle då kunna vara rätt plats att snåla på? Detta frånsett att elektrikerna här inte vill snåla någonstans. Har jag förstått saken rätt?

Erik
Det finns krav på vad JFB och säkringar ska klara och sånt har ju testats på alla fabrikat. De billiga ligger på gränsen för dessa krav och har i större utsträckning fabrikationsfel redan från början än de dyrare. Jag krånglar med kunder som vill ha i mina ögon sett billigt skit just pga den anledningen att om det blir fel på grejerna så vet jag ju vem dom ringer och vem som sen får bråka om att det kostar att komma ut och byta ut grejerna, detta gäller i princip allt elmaterial som jag installerar.
För den enskillda kunden spelar det ju inte så stor roll, dom har ju bara en elektriker men för mig som elektriker som har flera hundra kunder så är det en annan sak.

Är lite emot billig plast men Rutabs centraler funkar men det gäller att vara lite försiktig.
Därimot är det helt otroligt att hagers JFB inte håller bättre kvalité.. 32-35ms utlösningstid på varannan anläggning jag har driftsatt.. Har pratat med hager om det och dom säger att jag fått måndagsexemplar... men så många ggr?

bonnen skrev:
Skulle nog avstå från den, rutab känns inte som något vidare kvalitet. clas olsson har AEG centraler till hyfsade priser.
Jag ser ingen AEG-logga på bilden på clas ohlssons centraler. (Varken på löst skåp eller på skåpet för färdigbyggd central - bara på din-skene-enheterna).

Intressant för övrigt att en personskyddsautomat är dyrare än en tvåpolig jordfelsbrytare + en enpolig säkring...

R_Strandberg skrev:
Är lite emot billig plast men Rutabs centraler funkar men det gäller att vara lite försiktig.
Därimot är det helt otroligt att hagers JFB inte håller bättre kvalité.. 32-35ms utlösningstid på varannan anläggning jag har driftsatt.. Har pratat med hager om det och dom säger att jag fått måndagsexemplar... men så många ggr?
Det där är ju relativt, jag har monterat över tusen Hager JFB varav över 700 dom senaste 5 åren och jag har kanske bytt ut på sin höjd 2 st.

Kanske är måndagsexemplar ändå.. därimot är en hagers central även snygg att kolla på..

Om man pillar nån gång då och då i centralen så är Hagers grejer också mycket trevliga för att de har acceptabelt beröringsskydd även med locket avtaget.

Det är väl bara de lösa FK/RK-ledningarna som gör att man faktiskt juridiskt är tvungen att ha locket på?

Man kan ju inte låta bli att bli sugen på Hager-grejer efter alla vettiga synpunkter som luftas här....det ÄR roligare att jobba med riktiga grejor. Kan man få lite tips på var en vanlig dödlig (dvs icke hantverkare) kan köpa dessa grejor....företrädesvis på Nätet.

Glufsglufs skrev:
Det där är ju relativt, jag har monterat över tusen Hager JFB varav över 700 dom senaste 5 åren och jag har kanske bytt ut på sin höjd 2 st.
Jag har låtit montera 3 st Hager JFB under samma tid och fått byta ut 1.

dvs 1/3 av Hagers JFB går sönder.

I och för sig är väl det statistiska underlaget lite begränsat.

Ernst Timell skrev:
Man kan ju inte låta bli att bli sugen på Hager-grejer efter alla vettiga synpunkter som luftas här....det ÄR roligare att jobba med riktiga grejor. Kan man få lite tips på var en vanlig dödlig (dvs icke hantverkare) kan köpa dessa grejor....företrädesvis på Nätet.
Prova med elbutik.se, det finns lite fler butiker på nätet som är lite billigare.

Skippar Jula centralen.
Pratade med min elektriker och med hans rabatt ger jag samma pengar för en Garo.

Suhagg skrev:
Skippar Jula centralen.
Pratade med min elektriker och med hans rabatt ger jag samma pengar för en Garo.
Det är i alla fall att köpa upp sig enormt. Som att byta en Drabant mot en Saab eller så d^_^b

Glufsglufs skrev:
Det är i alla fall att köpa upp sig enormt. Som att byta en Drabant mot en Saab eller så d^_^b
Inget nämnvärt uppköp med andra ord :P

snaggletooth skrev:
Inget nämnvärt uppköp med andra ord :P
Njä, det är väl sant :D

Om man monterar en ny central som förmodligen ska sitta där i 20+år? Spelar de då någon roll om den kostar 1000kr eller 3000kr? Köp Hager!

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Om man monterar en ny central som förmodligen ska sitta där i 20+år? Spelar de då någon roll om den kostar 1000kr eller 3000kr? Köp Hager!
Det räcker väl till en billig sista-minuten-resa ...

Den kanske man minns i 20 år om man har tur ... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.